Ga naar inhoud

Klopt dit??


Vaantje

Aanbevolen berichten

Misschien een stom vraagje.. Ik heb het weekend voor de dwergkonijnen hier een ander voermerk aangeschaft; Hope Farms.

Nou keek ik zojuist op de verpakking en word er vermeld 30-50gram. Neem aan dat dit per dag is? Voedingsadvies op de verpakking voor hond en kat is nl wel per dag. Ben ik even er van uit gegaan om 50gr af te wegen voor elk dwerg konijn. (Ik heb 2 dwergen zitten) Nou leek me dit erg weinig voor 1 dwerg.

688mki.jpg Hier zie de hoeveelheid volgens de weegschaal.

Hier op de laatste foto zie je de hoeveelheid (50gr) in het voerbakje. Mij lijkt het wel erg weinig. Klopt dit? Ze krijgen natuurlijk wel nog flinke plukken hooi en verspreid over de dag groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt inderdaad heel weinig, maar het klopt wel. Het is voor konijnen vooral belangrijk om veel hooi te eten, iets wat ze vaak niet doen als ze veel brokjes krijgen.

Wat gebeurt er als een konijn te veel biks krijgt?

Het konijn zal zijn blinde darmkeutels niet meer opeten en deze zullen aan zijn achterwerk geplakt blijven zitten.

Het konijn zal te dik worden.

Het konijn zal te veel calcium binnen krijgen waardoor de kans op blaasstenen en blaas-ontsteking toeneemt.

Het is dus belangrijk om niet meer te geven dan de aanbevolen hoeveelheid.

aangepast door Stamper2011
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt inderdaad heel weinig, maar het klopt wel. Het is voor konijnen vooral belangrijk om veel hooi te eten, iets wat ze vaak niet doen als ze veel brokjes krijgen.

Wat gebeurt er als een konijn te veel biks krijgt?

Het konijn zal zijn blinde darmkeutels niet meer opeten en deze zullen aan zijn achterwerk geplakt blijven zitten.

Het konijn zal te dik worden.

Het konijn zal te veel calcium binnen krijgen waardoor de kans op blaasstenen en blaas-ontsteking toeneemt.

Het is dus belangrijk om niet meer te geven dan de aanbevolen hoeveelheid.

Gelukkig hebben mijn konijnen van bovengenoemde punten voorzover bekend geen last er van. Ze krijgen ook meer hooi dan brok, ben me daar wel bewust van.

Hier krijgen 2 konijnen samen 70 gram per dag in totaal. De konijnen zelf wegen tussen de 2,2 en 2,4 kilo per konijn.

Dus dan vind ik 50 gram per konijn per dag zelfs heel veel ;)

Ik geef ook HFST.

Mijn dwergen zitten rond de 1,5 kg dan zouden ze 30gr per konijnen per dag moeten? Voor het gemak was ik even uitgegaan van 50gr.

Het lijkt zo weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 gram per konijn per dag zou inderdaad beter zijn. Ik weet niet hoe oud je konijnen zijn. Als ze nog niet volwassen zijn, mogen ze wel wat meer.

Even opgezocht, beide zijn geboren op 30-09-2010 en nu dus 1,5jr. Moeten ze dan meer hebben of gewoon 30gr per konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer ook HFST en mijn dwergjes krijgen 30 gram per nijn ongeveer. Geef ik iets meer, eten ze weinig hooi.

Het is inderdaad altijd een érg zielig beetje in het bakje, maar wel genoeg. Geef ik meer, dan stopt m'n ram op een gegeven moment, want dan heeft 'ie teveel. M'n voedster bunkert altijd maar gewoon door haha.

Ik heb een iets groter bakje en dan is ongeveer de helft bedekt met biks, 30 gram ongeveer. (krijgen ze twee keer, dus 60 gr samen op een dag)

Als ik weg ben, zet ik het voerbakje alvast klaar voor m'n moeder, die vindt het ook altijd zo zielig eruit zien ;) Die arme stakkers die niet eens een bodempje voer krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had er nooit echt bij stil gestaan met het afmeten van de brok. Ook niet omdat de dieren alles goed blijven eten; hooi, goenten, biks etc. Ook merk ik niets aan de konijnen van plakpoep of bdk. De bdk worden tot nu toe goed gegeten.

Kan nu wel een mooi schema gaan maken hier. Mede ook voor degene die de verzorging overneemt als ik er even niet ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij doet het daar echt goed op.. Ik zou jou konijnen toch wel ca. 75 gram geven hoor, als ze samen ca. 3 kilo wegen... SS is 15 gram per kilo, andere biks 25 gram ;)

Je hebt hierin nog wel onderscheid. Je hebt biks die weinig voedzaam is, daar geef je meer van. Biks die voedzamer is, geef je minder. HFST is een goede biks die nauwelijks onder doet voor SS, dus heel veel meer hoef je daar in mijn ogen niet van te geven.

En het is natuurlijk sterk afhankelijk van je nijnen. Ze moeten natuurlijk niet afvallen en aankomen als dat niet nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt hierin nog wel onderscheid. Je hebt biks die weinig voedzaam is, daar geef je meer van. Biks die voedzamer is, geef je minder. HFST is een goede biks die nauwelijks onder doet voor SS, dus heel veel meer hoef je daar in mijn ogen niet van te geven.

En het is natuurlijk sterk afhankelijk van je nijnen. Ze moeten natuurlijk niet afvallen en aankomen als dat niet nodig is.

Ik had juist via BB geleerd dat het zo was (15 SS, 25 HF ea)... en hier doet hij het er goed op, met die 50 gram. Maar dat is dus niet goed, die grammen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jouw konijnen er goed op doen, waarom niet ;)

Er wordt hier inderdaad vaak gezegd 25gram voor biks, en wordt er alleen onderscheid gemaakt tussen SS en biks, maar bij die biks is ook een enorm kwaliteitsverschil. HFST leunt tegen de voedzaamheid van SS aan, waarom zou je daar dan 10 gram per kilo meer geven? Dat is nogal wat op deze hoeveelheid. Van minder voedzame biks, móet je wel meer geven om dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen en dan ga je naar mijn idee eerder naar de 25 gram per kilo. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij doet het daar echt goed op.. Ik zou jou konijnen toch wel ca. 75 gram geven hoor, als ze samen ca. 3 kilo wegen... SS is 15 gram per kilo, andere biks 25 gram ;)

Ik ging eerst ook uit van die 25 gram per kilo en dat ging dus vreselijk mis. Daarom ben ik daarna uit gegaan van 15 gram per kilo en daar doen ze het perfect op.

Zo zijn er meer hier op bb die dit hebben.

Dus die stelling gaat in ieder geval bij HFST niet op!

@TS: HFST is inderdaad bijna hetzelfde als SS, maar dan veel goedkoper.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel erg afhankelijk van je konijnen, bij mij is het tegenovergestelde van Nicky_the. Mijn konijnen krijgen bijna 20gram ss per kilo, anders hebben ze er gewoon niet genoeg aan, daarnaast krijgen ze ook nog groente en eten ze hooi als gekken. Ik kan bijna knikkeren met de keutels, dus ik geef ze niet teveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn dan ook richtlijnen en geen vaste wetten. Zo geef ik mijn konijnen 9 gram SS per kilo en om de paar dagen groenvoer, omdat mijn ram er anders niet tegen kan.

Het is voornamelijk een kwestie van zelf uitproberen en kijken waar ze goed op reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed altijd een klein handje HF en daar deden ze het goed op. Nu weeg ik het wel wat af bij 2 van mijn nijntjes omdat ik 2 heb met gevoelige darmpjes en ze niet teveel moet geven maar de anderen gaan nog steeds een beetje op gevoel en natuurlijk opletten dat ze nog steeds veel hooi eten en dat gaat nog steeds goed. Ik heb niet zoveel met die richtlijnen op de verpakkingen want niet ieder konijn is gelijk namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol, heb me er de eerste keer vreselijk op verkeken met Hope Farms Super Trio. Had de konijnen van Elvje te logeren en vanwege een gekke stunt van Milo die uiteindelijk de hele avond in beslag nam, heb ik me 's avonds laat maar niet druk gemaakt om de exacte hoeveelheid die ik ze gaf. Heb op de gok het bakje gevuld. Normaal gok ik aardig goed, dan zit ook wel ongeveer de hoeveelheid (in grammen) in het bakje die eri n moet zitten.. Maar toen ik het de volgende ochtend wel keurig afwoog kwam ik tot de conclusie dat ik wel drie keer zo veel had gegeven.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .