Ga naar inhoud

Slijm bij keutels en ziekig


_Danielle

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Hier ben ik weer eens met een vraagje..

Eén van mijn konijntjes (Simba) deed vanmiddag anders dan normaal en keek een beetje zielig uit zijn ogen, maar werd later wel weer wat alerter en at ook een stukje wortel met de rest mee. Wel voor de zekerheid even zijn buikje gevoeld e.d., maar die voelde goed soepel aan en hij liet een keuteltje en die zag er ook 'gewoon' uit.

Sindsdien zit ie veel stil in een hoekje en komt daar praktisch niet meer uit, en toen ze vanmiddag hun bak met groenten kregen, kwam hij daar niet op af. Hij liep er naar toe, draaide zich om en ging weer in zn hoekje zitten.

Nu heb ik hem net weer uit het hok gehaald, zat ie helemaal met z'n oogjes dicht en ik heb hem op mn borst en wil op de bank zetten, is mn borst nat en zitten er vieze slijmkorreltjes op. Kijk ik naar zn kontje, heeft ie een trosje met keutels hangen met slijmsliertjes ertussen en lijkt er een soort laagje om zijn keutels te zitten. Ook wil ie nu niet meer eten en is ie eigenlijk vrij lusteloos..

Ik ben sowieso van plan om morgenochtend meteen een dierenarts te bellen, maar kunnen jullie mij misschien al wat adviezen geven of denken jullie te weten wat dit kan zijn? En ik weet niet zo goed wat ik met hem moet nu.. Hij heeft paar uurtjes geleden nog gegeten en later nog wat hooi geknabbeld.. Moet ik hem binnen houden vannacht? Dat geeft wel weer risico aangezien hij in een groep konijnen leeft en dan misschien morgen of binnenkort niet meer goed geaccepteerd wordt, dat risico wil ik ook niet lopen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk, eerlijk gezegd, dat het misschien beter is om nu de dierenarts te bellen. (gok dat het qua prijs niet veel uit zal maken)

Als het te lang duurt dat ie niks eet, kan het zijn dat z'n darmen stil komen te liggen en dan ben je verder van huis.

Op zich is het goed dat hij pas nog wat heeft gegeten, maar ik weet niet wat hij de komende nacht gaat doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn geen normale blindedarmkeutels, het is een beetje doorzichtig slijm. Ik keek net hier op de zoekfunctie en zag iemand het omschrijven alsof het op gel lijkt, dat was bij Simba ook wel een beetje het geval.

Ik weet inderdaad dat ie niet te lang niets moet eten, daarom ben ik er ook zo mee bezig. Maar hij heeft dus een paar uurtjes geleden nog gegeten. Hij ligt nu naast me op de bank en komt af en toe omhoog om nieuwsgierig wat rond te kijken en te huppen, maar het is duidelijk dat ie zich niet lekker voelt. Ik wil nog niet zeggen dat ie echt heel erg ziek is, maar je merkt wel dat er iets aan de hand is en hij is niet zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat slijm bij de ontlasting kan duiden op een ontsteking in de darmen, maar ook een teken kan zijn dat de darmen trager werken/min of meer stil liggen of stil gelegen hebben. Coccidiose kan ook een oorzaak zijn. Konijnen hebben dan vaak dunne ontlasting, afgelopen jaar had ik een jong pleegkonijntje met cocc, zij had ook slijm bij de ontlasting. Ze was ook wat suffig.

Persoonlijk zou ik ook nu een dierenarts bellen, je weet hoe snel het kan gaan als ze niet eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit overigens nu naast me, en hij zit te eten.

Ik heb ook nog niet de indruk dat ie al echt heel ziek is, ik heb het idee dat ik er heel erg op tijd bij ben en verandering merk in zijn gedrag. Hij wordt ook weer een stuk alerter nu en zit lekker van zn wortelloof te snoepen.

Ik was er inderdaad ook al achter op internet dat slijm duidt op darmproblemen, maar dat blijkt dan ook wel.

Het is sowieso verstandig denk ik om ontlasting mee te nemen naar de dierenarts zodat hij/zij dat evt. kan onderzoeken? En wat zou ik evt. aan medicatie mee moeten krijgen? Ik neem aan sowieso een middel voor de darmen en evt. pijnstilling, antibiotica? (ben me alvast al aan het voorbereiden op DA bezoek, is lang geleden dat ik me met zieke konijntjes heb bezig gehouden..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er helemaal vanaf wat er uit het onderzoek blijkt.. Dus zeker ontlasting mee nemen. Ik geloof dat ik Lisanne behandeld heb met Baycox. Als er sprake is van stasis moet je in principe darmstimulerende middelen (Metocloral, Cisaral of Primperid bijvoorbeeld) en pijnstilling (Carprofen, Metacam of een variant daarvan) meekrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken je omschrijving en moet nog ergens een foto hebben. Bij mijn konijn was er op zich niks aan de hand met de darmen, maar hij was ziek, at al een paar dagen slecht en had waarschijnlijk zijn darmen zowat leeg. Dan schijnt dat slijm ook wel mee te komen.

Zijn de keuteltjes verder ook klein? En wanneer heb je hem voor het laatst lekker een goede hoeveelheid zien eten?

Zal die foto nog even zoeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dus ook nog naar de dierenarts gegaan, want hij verslechterde heel snel.. Ik ben de hele nacht met hem op geweest en hij heeft nog medicatie gekregen en heeft de nacht bij me op m'n borst gelegen... Hij had echte krampen, strekte zijn achterpootjes zoals een baby dat doet bij krampjes en hij kreunde en piepte op dat moment.. Ik heb hem warm gehouden (zn temperatuur was te laag) en gekriebeld en gerust gesteld als ie zo'n krampaanval kreeg..

Helaas heeft het niet mogen baten voor mijn arme schat, en is mijn lieve Simmie vanochtend rond 6uur overleden terwijl hij op mijn borst lag... Na een krampaanval was ie van houding veranderd en schoof ik hem weer zachtjes terug omhoog, hij ontspande, kroop helemaal tegen m'n borst aan (voor zover hij dat nog kon) en reageerde heel rustig op het lichtelijk masseren tussen zijn oortjes.. Na nog een keer kreunen ging ie nog meer ontspannen liggen, en ineens besefte ik dat ik z'n hartslag en ademhaling niet meer voelde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks allemaal.. Wij en de dierenarts vermoeden dat Simba coccidiose had, het is alleen veel sneller gegaan dan 'normaal' en verwacht.. Nu maak ik me alleen heel erg zorgen om de andere konijntjes.. We hebben vandaag meteen het hele hok leeggehaald, schoongemaakt en zelfs uitgebrand, veel spulletjes weg gegooid en de rest gedesinfecteerd..

De rest gedraagt zich nog gewoon als normaal, dus hopelijk blijft dat ook zo en worden zij niet ziek..

En bah, wat is het ontzettend triest om te zien dat mijn Simmie er niet meer bij is... De rest van de nijntjes waren m aan het zoeken vanochtend, ze weten duidelijk dat er iets niet klopt.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .