Ga naar inhoud

Zeer slEchte eter!


Max2

Aanbevolen berichten

Ik heb een rammetje uit deopvang gehaald voor mijn dametje, de koppeling gaat erg goed!

De ram eet erg slecht, dit heeft hij volgens zeggen altijd gedaan. Hij eet alleen zijn brokken en gras met lange tanden. De dierenarts heeft hem volkomen gezond verklaard, in de opvang en bij zijn vorige eigenaren at hij ook amper.

Iemand een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijnen uit de opvang kwamen, aten ze ook niets anders dan biks en een beetje hooi. Voor alle andere dingen die ik ze voorschotelde, haalden ze hun neus op.

Ik bleef (en nog steeds) verschillende dingen een aantal keer aanbieden. Dan laat ik ze ruiken en eventueel proeven en als ze er niets mee doen, leg ik het in hun voerbakje. Wat er een uur later nog ligt, haal ik weer weg. Op deze manier zijn ze heel geleidelijk aan hun smaak wat aan het vergroten. Maar ze blijven kieskeurig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overgangsvoer meegekregen, maar dat is hetzelfde als het voer wat mijn dametje krijgt. Science Selective, van die gekke brokken (gekke vorm).

De dierenarts vertelde me dat ik hem moet laten eten, dat het even kort door de bocht niet uitmaakt wat het is, omdat ik anders moet gaan dwangvoeren. Hij eet ook zo weinig hooi dat ik me er zorgen om maak. Hij haalt voor alles zijn neus op..

Haverkoekjes eet hij niet, groenvoer eet hij niet ( alleen gras) en hooi gaat ook moeizaam. Hij eet 2 sprieten en houdt het dan weer voor gezien. Ik heb het volgende geprobeerd: wortel, appel, andijvie, witlof, peterselie, maar hij wil niks eten. Zijn vriendinnetje eet voor 10, zien eten doet eten gaat hier niet op helaas.

Excuses voor de spelfouten en typfouten in de titel en mijn eerste bericht, dit is onbewust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hooi heb ik, dat eet hij niet en mijn dametje prefereert hooi van de boer. Peterselie wil hij ook niet, dat heb ik al geprobeerd. Dacht dat hij het gegeten had, maar helaas.

Zijn keutels zijn erg klein, ben zo bang dat het van binnen niet goed gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kruiden hooi?

Bij konijnen die echt niet willen eten, rasp ik een wortel en die zet ik net niet onder water.

Ook geef ik ze dan gemengd voer omdat ze dat sneller eten als biks.

Verder geef ik dan altijd 101 stukjes kruiden en groenten zodat er hopelijk wat tussen zit dat ze willen eten..

Je kan ook de biks tot een dik papje maken dmv kokend water. Dit af laten koelen en olvarit wortel (zonder aardappelen!!) er doorheen mengen. Soms aten mijn konijnen dit dan wel zelfstandig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelloof, dat is ook een goede. Vanavond even naar de super, pff wat een moeilijke eter is het toch. Ze dachten bij de opvang dat het kwam doordat hij zijn hele leven al alleen is. Nu heeft hij het hart van een knappe meid gestolen en verandert er niks..

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja raar dat hij niks wilt eten, je zou dan denken aan een lichamelijk probleem evt maar ja de dierenarts heeft hem gezond verklaard......Pffff ik kan je helaas geen verdere tips geven, aangezien de nijntjes hier mij altijd aanvallen als ik met eten kom dus dit probleem nooit heb gehad als ze niet ziek waren.

Hoop dat andere bb-ers nuttige tips voor je hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het erg lastig, mijn ex vriendin heeft altijd konijnen gehad en daardoor ben ik ze zo leuk gaan vinden. Nu denk ik het allemaal goed te doen en eet hij amper. Heb nog nooit zo'n konijn gezien.

Ben terug geweest naar de dierenarts, opnieuw in zijn bek gekeken ziet er keurig uit.

Voel me een slecht baasje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt vast niet aan jou. Probeer het konijn zo veel mogelijk rust te geven. Waarschijnlijk moet hij wennen aan zijn omgeving (tenminste, daar ga ik van uit aangezien de da hem gezond verklaard heeft). Dan is zo min mogelijk stress heel belangrijk.

Ik heb een ram die staar heeft. Bij de kleinste veranderingen stopt hij met eten. Zo min mogelijk stress is dan het beste. Maar hij moet natuurlijk niet afvallen, want dan moet je echt met de dwangvoeding beginnen!

Kan hij niet aan een plantje geknabbeld hebben? Of iets anders wat mss niet goed is?

Is je dierenarts wel konijn kundig? Staat je dierenarts op de lijst van dit forum?

Als je konijn helemaal stopt met eten of geen keutels meer produceerd, moet je direct naar een konijn kundige dierenarts.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is wel actief en alert, wel een angsthaas. Ik probeer hem zoveel mogelijk met rust te laten, maar kan het niet laten om af en toe te checken of hij eet. Heb geen giftige planten zover ik weet en hij oogt ook niet ziek. Ik ben bij dierenkliniek wilhelminapark geweest, hopelijk zijn zij kundig? Dat gevoel heb ik wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, over Wilhelminapark zijn wel goede verhalen bekend ;)

Kan je niet van een afstandje zien of hij eet? Of zit hij in het nachthok?

Ik zou gewoon langs de supermarkt gaan en daar zo veel mogelijk kruiden en groenten halen die een konijn mag (dus geen kool, sla ui, bieslook etc*). En dan van alles een klein stukje in het hok leggen. Niet in een bakje, maar gewoon naast elkaar zodat hij kan snuffelen en kiezen.

Probeer dan ook gelijk die Olvarit wortel zonder aardappelen.

Verder zou ik dus idd hetzelfde doen met gemengd voer..

* Sommige mensen geven wel kool en sla (ik geef ook wel eens sla), maar er is een kans aanwezig dat het gas veroorzaakt en dat is wel het laatste wat je wilt.. Ui en bieslook mogen ze zowiezo niet, zie de lijst hier op het forum.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je Beaphar Care+ proberen. Eén van mijn voedsters is ook een slechte eter, zodra ze niet helemaal ok is, wil ze heel veel dingen niet meer eten. Afgelopen november was ze net (weer) bij mij, en we kregen haar amper aan het eten, ondanks dat ze dezelfde brokjes kreeg als bij het vorige baasje, hooi dat ze in de zomer wel lustte etc.. Ze heeft zeker drie weken medicatie gehad en ook een aantal dagen dwangvoeding. Zonder medicatie at ze niks, met was het nog maar matig. Care+ was het enige dat ze nog wilde eten. Toevallig is ze gisteren gecastreerd en ook nu eet ze wel Care+, terwijl ze verder nog niet echt enthousiast is. De meeste konijnen vinden dit ook wel lekker. Broccoli zijn ze vaak ook dol op, net als op boerenkool.

Heb je al geprobeert om hem pijnstilling te geven? Er moet toch een reden zijn dat hij slecht eet, wellicht heeft hij pijn. Als hij goed reageert op pijnstilling, is het zaak om uit te zoeken waar die pijn vandaan komt natuurlijk. Kan nog lastig zijn, maar dan weet je in elk geval iets. Doe zoiets uiteraard alleen in overleg met je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond contact gehad met de dierenarts, omdat ik het echt even niet meer wist. Hij is sinds hij bij mij woont niet afgevallen, ook niet aangekomen. Hij is behoorlijk dik, heel vreemd. De dierenarts vind dat hij levendig en gezond is en wil niet beginnen met medicatie. Daar zat ik zelf ook al aan te denken, dus stelde het voor. Hij denkt dat ik te gefocused ben op eten en dat hij wel moet eten als ik niet kijk. Hij vroeg me of ik keutels vind, die vind ik. Hij vroeg me ook of ik plakkerige keutels vind i.v.m. Vitaminetekort, maar plakkerige keutels heeft hij niet. Bedankt voor alle tips! Groente vindt hij nog steeds niks..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .