Ga naar inhoud

Sneeuw en bloed


Jorieke

Aanbevolen berichten

Ik maak dit topic aan in verband met de konijnen van mijn zusje.

Mijn zusje woont in een eengezinswoning zonder tuin, maar met heel ruim dakterras.

De woonkamer & keuken zijn boven, de slaapkamers, badkamer etc. zijn beneden (onder het dakterras).

Op het dakterras leven 2 konijnen. Zij kunnen 24 uur per dag van het gehele dakterras gebruik maken. Een ruimte van zo'n 10 bij 6 meter (misschien zelfs nog groter)

Een paar maanden geleden is één konijn overleden. Er bleef een chagrijnige voedster over.

Mijn zusje dacht er aan om deze voedster weg te doen, maar uiteindelijk heeft ze besloten om er een ram bij te halen.

De voedster is geholpen, de ram was nog te jong voor castratie (maar voor hem wordt deze week een afspraak gemaakt).

Nu heeft het de afgelopen dagen natuurlijk enorm gesneeuwd.

Mijn zusje sms'te me nog of de konijnen gewoon buiten konden blijven. Ik heb advies gegeven, wat hier op het forum ook gegeven wordt: buiten laten. Het verschil in temperatuur tussen buiten en binnen is té groot: niet doen dus!

Als mijn zusje ligt te slapen, hoort ze eigenlijk altijd de konijnen op het dakterras. Ze vindt dat altijd erg grappig, zo hoort ze dat ze duidelijk binkies maken en achter elkaar aan rennen.

Vannacht lag ze echter in bed en hoorde ze een raar geluid. Beetje eng. Ze dacht even dat de konijnen misschien aangevallen werden door een kat.

Mijn zwager is gaan kijken en zag één van de konijnen in het hok (die altijd open staat) en het andere konijn kon hij niet ontdekken. Het was ook te donker om op zoek te gaan.

Vanmorgen is mijn zusje gaan kijken en ze zag allebei de konijnen gewoon zitten. Toch nog even beter gekeken en toen zag ze bloeddruppels in de sneeuw. Op zo'n groot dakterras is het nogal moeilijk om de konijnen te vangen, maar het is gelukt: met de ram was niets aan de hand, maar de voedster had bloed aan haar poten.

Mijn zusje heeft gelijk de dierenarts gebeld en advies gevraagd.

Volgens de dierenarts kwam het duidelijk door de sneeuw en mijn zusje moest de konijnen maar snel naar binnen halen.

Mijn zusje heeft dat (gelukkig) niet gedaan.

Wel heeft ze beneden een soort gesloten patio. Een ruimte van ongeveer 3 x 3 meter, voorzien van dak. Een soort binnentuin (heel moeilijk uit te leggen :P )

In die patio is geen kachel, het is er gewoon koud (net als buiten), alleen vriest het er niet.

Mijn zusje heeft de konijnen nu daar gezet. Stro op de grond gelegd en een hele tijd zitten kijken.

Konijnen hadden het naar hun zin, binkies die mijn zusje nog nooit eerder heeft gezien.

Het bloeden aan de pootjes van de voedster is gestopt, opgedroogd.

Maar nu is eigenlijk onze vraag:

Hoe kunnen die pootjes "stuk" zijn gegaan? Komt dat echt door sneeuw?

Wij denken dat het konijnen misschien stil heeft gezeten in de sneeuw, waardoor haar pootjes zijn vastgevroren.

Misschien heeft ze zichzelf los "gerukt" waardoor het is gaan bloeden.

Dat "losrukken" verklaart misschien ook het vreemde geluid dat mijn zusje hoorde.

Wat denken jullie?

En doet mijn zusje er goed aan om de konijnen in een binnentuin (overdekt) te zetten of kan ze de konijnen misschien toch weer beter in de sneeuw zetten?

(Let wel: de konijnen leven écht op het dakterras. Het hok zien ze alleen als er eten neergezet wordt, voor de rest leven ze buiten het hok. Dus als ze weer op het dakterras komen, zitten ze constant in de sneeuw...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je zus er toch even tijd in steken om te zien hoe de konijnen met elkaar omgaan. Anders blijft het raden waar dat bloed vandaan kwam. Verder klinkt die patio lang niet slecht zolang de temperaturen zover onder nul liggen. Staat daar dus ook een goed hok met stro voor de warmte en hooi? een ruimte van 3x3 is ook prima hoor! Vooral als ze binkies aan het maken zijn....

Op deze website vind je ook van alles over koppelen. Ik vraag me af of een oudere voedster met een jonge ram een goede combinatie is, maar daar heb ik verder geen verstand van. Zie forums - koppelen. succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppelen is volgens mij wel goed gegaan. Vooral met zo'n grote ruimte, hebben de konijnen weinig "last" van elkaar. Ze rennen wel achter elkaar, maar dat doen die van mij ook. Het is nooit tot vechten gekomen.

De voedster is wel een stuk ouder, volgens mij een jaar of 6.

De ram was inderdaad heel jong toen hij er bij kwam.

En hij begint nu wel hormoontjes te krijgen, vandaar dat mijn zusje hem ook z.s.m. laat castreren.

Hij probeert af en toe op de voedster te rijden, maar die voedster is zo'n chagrijnig kreng, die laat dat niet toe en hupst gewoon weg.

Eigenlijk is de voedster veel leuker geworden, sinds de ram er bij zit. Voorheen was ze heel schuw en soms zelfs "gevaarlijk". Ze heeft mijn nichtje (in mei a.s. 4 jaar) zelfs een keer aangevallen. Maar sinds de ram er bij zit, is ze veel aaibaarder geworden. Veel leuker en liever.

En de ram & voedster liggen ook regelmatig tegen elkaar aan in het zonnetje.

Volgens mij zit dat wel goed.

Vraag is eigenlijk of die pootjes door de sneeuw kunnen komen of is het een makkelijke manier van afwimpelen door de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze goed kunnen zien waar het bloed vandaan kwam? Is er niet een nageltje afgebroken? Dat kan namelijk ook lelijk bloeden.

Nee, het was echt de onderkant van de pootjes. Dus het lange gedeelte van de poot, waar ze op 'staan'

Ik zat nog even aan sore hocks te denken, maar voor konijnen die 24 uur per dag los lopen, lijkt me dat onwaarschijnlijk. Of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf niet te zeggen of de pootjes stuk gegaan kunnen zijn door de sneeuw, maar mij lijkt het erg sterk dat dat zo kan gebeuren. Ik weet wel dat het bij honden erg vervelend en pijnlijk kan zijn als er sneeuw tussen de pootjes komt, maar voor zover ik weet gaat dat niet bloeden.

Is het geen optie om even het dakterras sneeuwvrij te maken met een sneeuwschep zodat de konijntjes daar weer kunnen lopen zonder sneeuw aan hun voetjes mocht toch blijken dat het door de sneeuw gekomen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het was echt de onderkant van de pootjes. Dus het lange gedeelte van de poot, waar ze op 'staan'

Ik zat nog even aan sore hocks te denken, maar voor konijnen die 24 uur per dag los lopen, lijkt me dat onwaarschijnlijk. Of niet?

Zere hakken is best een optie. Wat voor konijnen zijn het? Kan je zusje misschien een foto maken van het gewonde pootje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf niet te zeggen of de pootjes stuk gegaan kunnen zijn door de sneeuw, maar mij lijkt het erg sterk dat dat zo kan gebeuren. Ik weet wel dat het bij honden erg vervelend en pijnlijk kan zijn als er sneeuw tussen de pootjes komt, maar voor zover ik weet gaat dat niet bloeden.

Is het geen optie om even het dakterras sneeuwvrij te maken met een sneeuwschep zodat de konijntjes daar weer kunnen lopen zonder sneeuw aan hun voetjes mocht toch blijken dat het door de sneeuw gekomen is?

De konijnen zitten nu in de binnentuin, dus zonder sneeuw maar wel met buitentemperatuur (iets minder koud dan écht buiten, maar lang niet zo warm als binnen) en hier hebben ze het prima naar hun zin. Ik denk dat mijn zusje ze hier ook laat zitten totdat de winter over is. Ook met het oog op de castratie van de ram, is het misschien wel handig.

Het dakterras sneeuwvrij maken, kan maar gedeeltelijk.

Het voorste gedeelte (iets meer dan de helft van het totale terras) wordt ook gebruikt door m'n zusje en haar gezin.

Dan komt er een afscheiding d.m.v. een blokhut en het konijnenhok. Daar achter komt eigenlijk nooit iemand (nog een ruimte van ca. 3 bij 6 meter). Dat is echt alleen voor de konijnen.

De konijnen kunnen via hun hok zowel aan de voor- als de achterkant het dakterras op (vroeger was dat alleen de achterkant, maar sinds de komst van de jonge ram, mogen ze ook op het voorste gedeelte komen).

Ik zal aan mijn zusje vragen of ze een foto kan maken.

Maar toen ik haar net sprak, was het bloeden in ieder geval gestopt en waren het alleen nog wat korstjes.

Eigenlijk ben ik er nu van uit gegaan dat de voedster zich inderdaad heeft "losgerukt" nadat ze ergens aan vastgevroren heeft gezeten. Iets anders kunnen we echt niet bedenken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik vraag me dan af of dat meteen zo'n wond veroorzaakt. Ik ga dan bijna denken dat er al een wondje zat dat opnieuw is open gegaan vanwege eventueel vastvriezen. Dus dan misschien toch zere hakken of een andere oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zusje gaat nu aankijken of het beter wordt nu ze in de patio zit.

Het konijn had verder geen wondjes, ze heeft haar helemaal nagekeken (omdat ze in eerste instantie dacht dat ze aangevallen was door een kat of iets dergelijks). Maar het wondje zat echt alleen op de poot, verder nergens.

Ik hoop dat het beter gaat. Ik ga (als mijn dienst er eind deze week op zit) even langs om het met eigen ogen te bekijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook zeker even haar 'zolen' goed bekijken om te zien of deze onder de vacht al niet wat kapot waren en door de koude open gegaan zijn.....

misschien hebben ze toch s'nachts wat ruzie gemaakt en heeft de een de ander gebeten ? (dan zou je bijt 'schade' moeten zien)

kunnen sore hocks zijn

kan gescheurd nageltje zijn

kan in iets scherps gestapt zijn.....

ps veel oorzaken zijn en een foto'tje kan misschien helpen....????

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wondjes zijn weg, de voedster is weer helemaal de oude.

Waarschijnlijk dus toch een reactie van sneeuw en/of vastvriezen.

Roger (de ram) gaat morgen onder het mes. Mijn zusje heeft de patio (binnentuin) alvast leeggehaald qua stro en rond slingerend hooi en er staat een binnenkooi waar Roger in kan herstellen. De voedster is wel in de zelfde ruimte, maar ze kunnen dan even niet bij elkaar komen. Roger gaat op oude handdoeken.

Natuurlijk heb ik mijn zusje al tips gegeven over eten na een narcose, keutels controleren, etc.

Ze heeft al eerder konijnen gehad en er destijds niet echt aandacht aan besteedt. Eigenlijk zoals ik zelf ook ooit aan konijnen begon: "leuk voor in de tuin..." en verder geen leukigheid.

Haar vorige konijnen hebben ook een castratie gehad en gingen dezelfde dag nog naar buiten. Mijn zusje had destijds ook geen konijnkundige dierenarts. Gelukkig is het altijd goed gekomen.

Dit keer heb ik er een mail tegen aan gestuurd met tips en adviezen. Mijn zusje belde net om te zeggen dat ze het absoluut gaat toepassen (vandaar ook het ontruimen van de binnentuin, zodat Roger de komende dagen goed kan herstellen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed gaat! Ik ga overigens met Madammie mee wat betreft eventuele sore hocks, dat lijkt me in dit geval best goed mogelijk. Dat ze zo veel los loopt betekend helaas niet dat er niks kan gebeuren. Eén van mijn voedsters is erg gevoelig voor sore hocks, heeft regelmatig plekjes. Zij loopt normaal gezien gewoon los in de tuin, een groot deel van de dag. Ze zit dan vooral op het gras. Toch komt het af en toe op duiken. Ik weet het, dus ik hou het gewoon goed in de gaten en ben echte problemen tot dusver altijd voor geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .