Ga naar inhoud

Goed voor, goede prijs!?


Kruimeltje

Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoe bedoel je?

Dat ik in de veronderstelling ben dat je met percentages altijd op 100% uit moet komen, aangezien een product toch voor 100% dingen bevat? Ik bedoel dan, dat bij elkaar is 45,9%.. dan blijft er toch 54,1% over? Of is dat heel goed mogelijk? Dit gaat wel erg offtopic, maar dan begrijp ik het tenminste volledig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit opgevallen dat koolhydraat er niet opstaat ;-)

Ik zweer bij Garvo alfamix (€13,50 20kg) . Havens kuni hobby-pro is ook een prima voeder (€10,50 25 kg).

Die gewichtslijstjes heel interessant maar een konijn bestaat niet uit lijstjes en hoor je individueel te beoordelen. Een lijsje is een richtlijn. Volgens zo'n lijstje zou ik een FH van 6.5kg 160gram per dag moeten voeren. Hier kregen ze 200 tot 220 gram per dag plus nog het hooi, stro, takken/bladeren en groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit opgevallen dat koolhydraat er niet opstaat ;-)

Ik zweer bij Garvo alfamix (€13,50 20kg) . Havens kuni hobby-pro is ook een prima voeder (€10,50 25 kg).

Die gewichtslijstjes heel interessant maar een konijn bestaat niet uit lijstjes en hoor je individueel te beoordelen. Een lijsje is een richtlijn. Volgens zo'n lijstje zou ik een FH van 6.5kg 160gram per dag moeten voeren. Hier kregen ze 200 tot 220 gram per dag plus nog het hooi, stro, takken/bladeren en groen.

Hier krijgen ze ook miner als aanbevolen omdat ze anders te weinig hooi eten ;) Daarom noemen ze het richtlijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenner bevat niet te veel calcium.. er wordt 15 % als max aangegeven en dat heeft kenner.. als je een konijn hebt met problemen bij de nieren is het een ander verhaal..

Maar kenner voer is kwa prijs-kwaliteitsverhouding goed.. het is helaas zo dat 1 van mijn konijnen op dit voer niet zo goed reageert en constant last had van plakpoep maar zij heeft gewoon gevoelige darmen..

Kwa hoeveelheid brokken vind ik dat je moet kijken naar de konijnen zelf.. eerst was ik ook heel erg van SS 10-15 gram per kilo konijn en rest van de brokken 25 gram per kilo konijn.. maar daar ben ik vanaf gestapt.. je moet kijken naar je konijn!

Mijn 2 konijnen wegen bijelkaar ongeveer 4,5 kilo en krijgen 120 gram hope farms (hier doen ze het goed op.. SS werd me te duur) dus voor 4,8 kilo konijn volgens de 'tabellen'

Verder krijgen ze nog 200 gram winterwortel.. wordt ook afgeraden vanwege de suiker.. maar als ik iets anders ga geven heeft dupke weer plakpoep.. en nu ik dit geef incl hooi (hier zijn ze niet zo dol op maar dat is allang bekend) gaat het nu wel goed... geen kwaaltjes meer niks meer.. Dupke is gelukkig wat bijgekomen want ze was echt aan de smalle kant en ziet er nu goed uit.. Dus je moet ook kijken naar je konijnen wat ze nodig hebben..

Verder ben ik het wel eens naar het soort voer wat je geeft maar het hoeft niet al te duur te zijn.. niet iedereen heeft daar het geld voor en als je naar prijs-kwaliteit verhouding kijkt is kenner goed voer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want als ik zelf alles bijelkaar ga optellen denk ik dat ik gemiddeld per maand kwijt ben;

- 5 euro aan biks

- 5 euro aan aubiose

- 1 -2 euro aan stro

- 1 -2 euro aan hooi v/d boer

- 3 euro aan ander soort hooi

- 10-12 euro aan wortels

- af en toe een speeltje nieuw kopen

Totaal van denk ongeveer een 30 euro per maand.. das op jaar basis best genoeg.. maar goed heb dieren dus zal ervoor moeten zorgen.. En dan de dierenartskosten nog van zowieso 2x per jaar een 35 euro dus 70 euro in totaal.. Ga uit van E 100,- .. omdat je zo nog af en toe moet..

Dus 12x 30 euro = E 360,-

En dan E 100,- dierenartskosten

Totaal van ongeveer E 460,- per jaar..

Dat is genoeg geld dacht ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit opgevallen dat koolhydraat er niet opstaat ;-)

Ik zweer bij Garvo alfamix (€13,50 20kg) . Havens kuni hobby-pro is ook een prima voeder (€10,50 25 kg).

Die gewichtslijstjes heel interessant maar een konijn bestaat niet uit lijstjes en hoor je individueel te beoordelen. Een lijsje is een richtlijn. Volgens zo'n lijstje zou ik een FH van 6.5kg 160gram per dag moeten voeren. Hier kregen ze 200 tot 220 gram per dag plus nog het hooi, stro, takken/bladeren en groen.

Tja, maar als jij gewoon gezellig twee konijntjes in de tuin of in huis hebt, verder geen enkele ervaring en kennis over voeding, dan is zo'n richtlijn toch wel handig.. ;) op het moment dat je een konijn aanschaft kun je moeilijk weten hoeveel ie nodig heeft. Waar moet je dan van uit gaan? Je zult toch met een bepaalde hoeveelheid moeten beginnen.

Wij geven in de opvang i.p. elk konijn dat niet te mager of extreem te dik is 25 gram biks (of gemengd, maar meestal biks) per kg. Gemiddeld zal een konijn zo'n twee maanden bij ons blijven en in twee maanden kun je toch een heel aardig beeld krijgen van hoe een konijn op een bepaalde hoeveelheid voer reageert. Het gebeurt ook dat ze te mager of te dik worden, ja, maar heel zelden. En dat is 25 gram biks per kg ZONDER enige extra's op vaste basis. (Hooi reken ik dan niet mee uiteraard.)

Uit onderzoek onder honden en katten is ook gebleken dat heel veel dieren op (ongeveer) dezelfde onderhoudsbehoefte zitten, maar dat er ook dieren zijn die het met de helft minder af kunnen of juist de helft meer nodig zijn. Heb nu geen tijd om het onderzoek op te zoeken, maar was wel interessant.

Ik heb de Garvo Alfamix laatst bekeken maar vind dat er wel erg veel calcium in zit. Wellicht dat dat voor fokdieren juist beter is maar ik zou dit nooit aan mijn huiskonijntjes voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhhh ik heb dit topic even 'globaal' doorgelezen.......

5 kg in de week ! ik heb hier 7 konijnen en ook 2 FH maar dat red ik echt niet......

Ik voer ook de SS (en meng af en toe ook met ander 'leuk voer' maar SS blijft de hoofd basis.) Ik koop ook de 10 kg zakken maar doe daar toch echt veel langer mee......ik ben niet zozeer van het afwegen (ik weet het is vaak beter, maar ik eet zelf ook wat als ik trek heb en dat mogen mijn beestjes ook)

ze krijgen hier dan ook wel veel groenvoer erbij (en dat koop ik bij de lydl, aldi of waar zo'n grote oranje sticker op zit...;) )

Onbeperkt hooi en vers stro.....

als ik er over nadenk IS het idd een kostbare hobby (dan tel ik de enorme hoeveelheid aubiose en de evt. DA kosten nog niet mee.....)

Ik zou ook zeker niet te veel 'knoeien' met het vaak veranderen van brok, en ja de kosten van ELK dier zijn er nu eenmaal ongeacht WAT je voerd. en ik denk eerlijk gezegt altijd zo GOEDKOOP kan wel eens DUURKOOP worden......blaasproblemen, nieren......enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei ooit: vooral hooi geven. Eigenlijk hoeven ze niet veel bijgevoerd te worden. Hij was ook geen voorstander van het zgn. 'mac donaldsvoer'. Kant en klaar mix zeg maar. Dan eten ze alleen het lekkere eruit en laten de pallets (bruine brokjes) liggen. Met als gevolg of overgewicht of te eenzijdige voeding. Bovendien kunnen konijnen die gewend zijn om veel hooi te eten veel beter tegen groenvoer wat ze extra erbij krijgen. Ik geef ze een paar keer per week wat extra's zoals: sla, fruit, broodkapjes, komkommer. Voor de rest hooi en af toe een bakje pallets. Nu met de strenge vorst voer ik ze wel bij. Zeker om dat Toos en Henk toch al aardig op leeftijd zijn en grote konijnen zijn (Toos is een flinke dame van bijna 7kg). Ze komen nooit bij de dierenarts omdat ze ziek zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei ooit: vooral hooi geven. Eigenlijk hoeven ze niet veel bijgevoerd te worden. Hij was ook geen voorstander van het zgn. 'mac donaldsvoer'. Kant en klaar mix zeg maar. Dan eten ze alleen het lekkere eruit en laten de pallets (bruine brokjes) liggen. Met als gevolg of overgewicht of te eenzijdige voeding. Bovendien kunnen konijnen die gewend zijn om veel hooi te eten veel beter tegen groenvoer wat ze extra erbij krijgen. Ik geef ze een paar keer per week wat extra's zoals: sla, fruit, broodkapjes, komkommer. Voor de rest hooi en af toe een bakje pallets. Nu met de strenge vorst voer ik ze wel bij. Zeker om dat Toos en Henk toch al aardig op leeftijd zijn en grote konijnen zijn (Toos is een flinke dame van bijna 7kg). Ze komen nooit bij de dierenarts omdat ze ziek zijn.

Dat is precies waar denk ik 99,9% van alle (actieve) BB-leden het mee eens is, daarom dat de (denk ik) meest gegeven brokken Hope Farms en Science Selective zijn. Ik zou je wel aanraden op te passen met fruit (veel suikers) en (ik weet natuurlijk niet hoeveel je geeft) broodkapjes ook niet overvloedig geven. Je zou ook wortel (bevat ook veel suikers!), witlof, peterselie of selder kunnen geven, de meeste konijnen zijn daar ook dol op (mits je dat niet al hebt geprobeerd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want als ik zelf alles bijelkaar ga optellen denk ik dat ik gemiddeld per maand kwijt ben;

- 5 euro aan biks

- 5 euro aan aubiose

- 1 -2 euro aan stro

- 1 -2 euro aan hooi v/d boer

- 3 euro aan ander soort hooi

- 10-12 euro aan wortels

- af en toe een speeltje nieuw kopen

Totaal van denk ongeveer een 30 euro per maand.. das op jaar basis best genoeg.. maar goed heb dieren dus zal ervoor moeten zorgen.. En dan de dierenartskosten nog van zowieso 2x per jaar een 35 euro dus 70 euro in totaal.. Ga uit van E 100,- .. omdat je zo nog af en toe moet..

Dus 12x 30 euro = E 360,-

En dan E 100,- dierenartskosten

Totaal van ongeveer E 460,- per jaar..

Dat is genoeg geld dacht ik..

Ach, ik zit voor al mn dieren op 250 euro per maand zonder speeltjes ;)

Als je echt geen geld over hebt voor je dieren, moet je er niet aan beginnen. Als je HFST niet kunt betalen, hoe betaal je dan de da?

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhhh ik heb dit topic even 'globaal' doorgelezen.......

5 kg in de week ! ik heb hier 7 konijnen en ook 2 FH maar dat red ik echt niet......

Ik voer ook de SS (en meng af en toe ook met ander 'leuk voer' maar SS blijft de hoofd basis.) Ik koop ook de 10 kg zakken maar doe daar toch echt veel langer mee......ik ben niet zozeer van het afwegen (ik weet het is vaak beter, maar ik eet zelf ook wat als ik trek heb en dat mogen mijn beestjes ook)

ze krijgen hier dan ook wel veel groenvoer erbij (en dat koop ik bij de lydl, aldi of waar zo'n grote oranje sticker op zit...;) )

Onbeperkt hooi en vers stro.....

als ik er over nadenk IS het idd een kostbare hobby (dan tel ik de enorme hoeveelheid aubiose en de evt. DA kosten nog niet mee.....)

Ik zou ook zeker niet te veel 'knoeien' met het vaak veranderen van brok, en ja de kosten van ELK dier zijn er nu eenmaal ongeacht WAT je voerd. en ik denk eerlijk gezegt altijd zo GOEDKOOP kan wel eens DUURKOOP worden......blaasproblemen, nieren......enz

Goedkoop is hier inderdaad duurkop geworden! 25 kg gemengd voer voor €10,- à €15,- de zak (zes jaar lang) heeft mijn dierenarts uiteindelijk zo'n €500,- aan 'verdiend'.

Overigens gaat er hier met vijf konijnen nog geen kg door.. Onbeperkt voeren doe ik niet, is m.i. in de meeste gevallen ook niet aan te raden, afgezien van problemen als overgewicht zit je vaak ook met (te) weinig hooi eten. Maar goed dat verschilt ook per konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is precies waar denk ik 99,9% van alle (actieve) BB-leden het mee eens is, daarom dat de (denk ik) meest gegeven brokken Hope Farms en Science Selective zijn. Ik zou je wel aanraden op te passen met fruit (veel suikers) en (ik weet natuurlijk niet hoeveel je geeft) broodkapjes ook niet overvloedig geven. Je zou ook wortel (bevat ook veel suikers!), witlof, peterselie of selder kunnen geven, de meeste konijnen zijn daar ook dol op (mits je dat niet al hebt geprobeerd)

Nee, ze krijgen het zeker niet dagelijks. Af en toe een appeltje die beetje beurs is geworden of een banaantje...en dan praat ik over max 1x per week. In de zomer wel wat vaker. Hetzelfde geld voor de broodkapjes. Wortels, lof eten ze erg graag. Vooral het loof aan de wortels zijn zo op. Ik heb wel eens uit nood supermarktvoer gegeven, maar daar eten ze a) veel te veel van als ze de kans krijgen B) je merkt gelijk dat het ontlastingpatroon veranderd c) gigantisch duur!! Hetzelfde geld voor het hooi. Het verpakte hooi is veel te mooi, daar zijn alle grove dingen enzo uitgehaald en dat vinden ze juist zo lekker en goed voor het gebit. Dus ik hou het maar lekker bij de pallets en hooi van de groothandel.'

O, nog een goede reden om ze vnl hooi te geven: verveling!!! Met hooi blijven ze bezig en knabbelen ze de hele dag lekker door. Bovendien slijt het gebit mooi af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn ben ik bang dat mijn konijnen van elke brok te veel van zullen eten, maar wat jij gemerkt hebt met het supermarktvoer, komt waarschijnlijk doordat het supermarktvoer erg zoet is. Zoet betekend vaak energierijk en in de natuur is het daarom slim om zo veel mogelijk te eten van zoete dingen; je weet immers nooit zeker wanneer je weer zo'n voedzaam maaltje tegen komt. Beetje jammer dat het bij onze huisnijnen volstrekt onzin is omdat het bakje de volgende dag weer gevuld voor hun neus zal staan....

Overigens zou ik persoonlijk het brood achterwege laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram kreeg juist plakpoep van brood en gas van appels. Ik geef het dus ook niet. Brood hoort niet in het menu van een konijn en appels bevatten veel suiker, zeker dorre appels. Bovendien zijn konijnen nogal gevoelig op hun darmen. Je moet dingen opbouwend voeren, dus steeds een klein stukje meer of gewoon een klein stukje ter grootte van een postzegel. 1x per week een hele appel is dus heel veel. Ook zouden de pitten van de appel niet goed zijn voor konijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ff wat rechtzetten: mijn konijnen krijgen Geendorre appels, maar appels waar wat plekjes opzitten(heb van die kids die het dan niet meer willen eten ;-)).appels zijn nog goed, ook voor mensen, dus zeker niet dor of verrot. Hun ontlastingspatroon is goed, zeker niet te plakkerig. Het zijn grote konijnen! Die dus als hoofdvoeding goed uitgebalanseerde hooi krijgen. Konijnen die in hoofdzaak alleen maar brokjes krijgen, schijnen minder bestand te zijn tegen vers voer. Althans dat heb ik me laten vertellen door de dierenarts. Kool krijgen ze niet, aangezien ik wel ooit een konijn heb verloren die teveel ervan had gehad (hij was overigens wel op leeftijd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik zit voor al mn dieren op 250 euro per maand zonder speeltjes ;)

Als je echt geen geld over hebt voor je dieren, moet je er niet aan beginnen. Als je HFST niet kunt betalen, hoe betaal je dan de da?

Bij mij krijgen ze HFST.. maar sommige vinden dat nog te duur.. en dan is kenner voer met gele label een mooie variant al is HFST beter.. Maar HFST betaal je 15 kilo ongeveer 15 euro.. en kenner 20 kilo 13,49 dus daar zit wel wat verschil in..

Maar ik ben het met je eens dat als je dieren aanschaft je ervoor zult moeten zorgen.. en als hier iets is zijn we meteen bij de DA..

Of het met je hond of de konijnen is dat maakt voor ons geen verschil..

Ik ben zelf wel het laatste half jaar gaan kijken en vergelijken en van SS terug naar HFST gegaan met de konijnen.. ben stro en hooi bij de boer gaan kopen wat ik eerder bij de dierenwinkel deed.. en dat scheelt me een hoop per maand! terwijl ze naar mijn mening toch voldoende en goed eten etc krijgen.. tjah en de groente .. daar doen ze het gewoon op winterwortel het beste aangezien dupke me anders meteen weer plakpoep heeft.. dus daar heb ik deze beslissing in genomen. Ik merk nu ook dat Dupke een stuk sterker is geworden en minder vaak tot vrijwel nooit meer ziek is wat ze eerder wel was..

Met mijn hond hetzelfde.. op zaterdag en zondag krijgt hij 2x per dag vers compleet vlees uit de vriezer en van maandag tot vrijdag krijgt hij 2x per dag brokken. Dit omdat ik weet dat vlees goed voor hem is en hij hangt zich er ook echt voor.. maar het wordt me te duur om het iedere dag te geven... brokken voor hem koop ik ook in zakken van 15 kilo ondanks dat het maar een teckel is..

Zo bespaar ik me uiteindelijk best genoeg en toch krijgt hij goed en lekker voer.

Het is een beetje kijken naar hoe en wat en je kunt je best wat besparen zonder dat je je dieren te kort doet naar mijn mening...

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze HFST.. maar sommige vinden dat nog te duur.. en dan is kenner voer met gele label een mooie variant al is HFST beter.. Maar HFST betaal je 15 kilo ongeveer 15 euro.. en kenner 20 kilo 13,49 dus daar zit wel wat verschil in..

Maar ik ben het met je eens dat als je dieren aanschaft je ervoor zult moeten zorgen.. en als hier iets is zijn we meteen bij de DA..

Of het met je hond of de konijnen is dat maakt voor ons geen verschil..

Ik ben zelf wel het laatste half jaar gaan kijken en vergelijken en van SS terug naar HFST gegaan met de konijnen.. ben stro en hooi bij de boer gaan kopen wat ik eerder bij de dierenwinkel deed.. en dat scheelt me een hoop per maand! terwijl ze naar mijn mening toch voldoende en goed eten etc krijgen.. tjah en de groente .. daar doen ze het gewoon op winterwortel het beste aangezien dupke me anders meteen weer plakpoep heeft.. dus daar heb ik deze beslissing in genomen. Ik merk nu ook dat Dupke een stuk sterker is geworden en minder vaak tot vrijwel nooit meer ziek is wat ze eerder wel was..

Met mijn hond hetzelfde.. op zaterdag en zondag krijgt hij 2x per dag vers compleet vlees uit de vriezer en van maandag tot vrijdag krijgt hij 2x per dag brokken. Dit omdat ik weet dat vlees goed voor hem is en hij hangt zich er ook echt voor.. maar het wordt me te duur om het iedere dag te geven... brokken voor hem koop ik ook in zakken van 15 kilo ondanks dat het maar een teckel is..

Zo bespaar ik me uiteindelijk best genoeg en toch krijgt hij goed en lekker voer.

Het is een beetje kijken naar hoe en wat en je kunt je best wat besparen zonder dat je je dieren te kort doet naar mijn mening...

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik voer mijn dieren best duur voer, maar door rond te kijken en groot in te slaan is het toch nog goedkoper. Bovendien bespaar ik enorm op de dierenarts kosten door ze goed voer te geven en dat geldt eigenlijk voor al mijn dieren, maar vooral bij mijn honden verschilt het enorm veel.

Die 250 euro is trouwens incl alles behalve speeltjes. Dus de da zit er ook in en het trimmen van mijn bouvier etc.

Mijn beide honden doen het juist niet goed met rauw vlees. Daarom krijgen ze juist brokken met 80% vlees. Verder krijgen ze 1x per week een kong vol met Renske vlees waar ze wel tegen kunnen.

Goedkoop is met dierenvoeding toch vaak duurkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .