Ga naar inhoud

Goed voor, goede prijs!?


Kruimeltje

Aanbevolen berichten

Ik heb nu 6 konijnen en die betaal ik zelf, nou ben ik elke week een zak voer aan het kopen van 5 kg voor 5,50. Ik vind het wel een beetje duur en zou liever grotere pakken kopen. Nou kocht ik vaak een zak van 25 kg voor 7,50 bij de molen merk Booijink. Dan is natuurlijk een heel verschil. Alleen ben ik daar mee gestopt omdat ik dacht dat je voor die prijs geen goed voer kon kopen. Ik heb ook een tijdje SS gevoerd maar dat vliegt er doorheen en is geen doen! Ik heb een keer een mooie voedingstabel gezien op een site (ik meende toen konino.nl) alleen kan ik die nergens weer vinden. Daar stond op wat er minimaal in het voer moest zitten en ik wou die tabel graag nog eens zien om te kijken of het voer van Booijink daar bij in de buurt komt. Maar goed ik kan die tabel nergens vinden en hoopte dat iemand die tabel weet te vinden of iemand een goed voer kent voor een leuke prijs. Ik wil geen SS dat is me echt te duur maar het moet geen C merk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

M.i. voldoet de analyse van een goede brok aan de volgende dingen: Tussen de 12 en 16% eiwitten, liever minder dan 16%, maximaal 3% vet, zo veel mogelijk vezels maar ten minste 18%, maximaal 0,9% calcium en liever minder, en met een calcium/fosfor verhouding van 2:1.

Zoals de hoeveelheid die een konijn nodig heeft per konijn verschilt, hangt het ook van het konijn af wat de beste samenstelling is. Voor een konijn met haakjes is een harde brok met veel vezels wellicht beter, terwijl 0,9% calcium nog erg veel is voor een konijn met calcium-gerelateerde blaas-/nierproblemen en een konijn met gevoelige darmen heeft vaak baat bij minder eiwitten. Terwijl een konijn dat kilo's hooi wegwerkt, minder belang heeft bij een brok met een heel hoog vezelgehalte.

Brokken die daar aan voldoen: Supreme Science Selective, Beaphar Care+, Trovet Rabbit, Oxbow Bunny Basics T, Versele Laga Cuni Complete, Hope Farms Super Trio, Burgess Excel Adult Rabbit, Witte Molen Country Sensitive. Wellicht zijn er nog andere brokken, maar die kan ik zo even niet opnoemen. De prijs varieert en het rijtje is op willekeurige volgorde.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee maar ik ben zo benieuwd naar de inhoud van het voer en de tabel, want op het voer van 7,50 25 kg deden die van mij het ook prima, alleen ik weet niet of ze daarvan genoeg voedingstoffen binnen krijgen.

Of te veel... Veel (goedkope) brokken bevatten veel te veel calcium (soms wel 1,5%!) en dat is iets wat op lange termijn hele vervelende gevolgen kan hebben. (Vergelijkbaar met een knaagsteen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de hope farms super trio ben je evenveel ongeveer kwijt als nu.. ik betaal 15 euro voor 15 kilo.

Boerenbond/ welkoop eigen merk ; kenner heet het voer; heeft grote zakken konijnenkorrel/ biksstaafjes (ze hebben ook gemengd maar die moet je dus niet nemen!) Deze is zover ik weet ook erg goed! En is goedkoper dan je nu geeft. Ze hebben zakken van 20 kilo ; kost normaal E 13,49 en is nu tot 11 februari in de aanbieding voor E 11,50 dus is goedkoper.

Op de site van Boerenbond zie je het in de folder staan. (eerste pagina meteen rechts onderaan)

Ik weet niet of je een boerenbond of welkoop bij jouw in de buurt hebt liggen.. ze verkopen ook 5 kilo zakken om eerst eens te proberen!

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel met het gele label pakken..

Heb even opgezocht.. maar dit is de samenstelling van het voer van kenner met het gele label..

De samenstelling van Kenner konijnenkorrel met het gele label:

Ruw eiwit: 15 %

Ruw vet: 3%

Ruwe celstof: 16 %

Ruwe As: 8%

Calcium: 0,9%

Dus opzich goed voer voor niet te veel geld. De vezels zijn iets minder maar prijs-kwaliteit verhouding is bij dit voer gewoon goed.

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ik heb even gekeken, ik voer 220 gram elke avond voor 2 konijnen. Zijn middenslag konijnen. En harry mijn FH krijgt ook zon bekertje voor zich alleen dus er gaat 660 gram voer per dag aan.

ter vergelijking met het kenner voer

KENNER

Ruw eiwit: 15 %

Ruw vet: 3%

Ruwe celstof: 16 %

Ruwe As: 8%

Calcium: 0,9%

verschil is dat KENNER het voer aangeeft in procent en For Farmers in gram.

For Farmers.

Ruw eiwit 189,0 gr

Ruw vet 31,0 gr

Ruwe as 79,0 gr

Ruwe celstof 149,0

Calcium 11,0 gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel eiwit

Te veel vet

Te veel calcium.

Kenner heeft ook te veel eiwit.

Verder geef je schrikbarend veel biks aan je konijnen. Dit zijn de richtlijnen:

25 gram biks per dag per kilo lichaamsgewicht

Eiwit 13-14% per gram voer, ruwe vetten minder dan 3% per gram voer, vezels meer dan 14% per gram voer, anorganische stof minder dan 10% per gram voer calcium minder dan 1% per gram voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei was er al bang voort toen er na gevraagd werd dan moet ik daar toch drastisch verandering in brengen gelukkig hebben wij een hele handige weegschaal! Als een konijn 25 gram (biks) per kg lichaamsgewicht per dag mag zit daar dan groenvoer bij? Of mag dat naast de brokken nog gegeven worden? Want wil meer groenvoer voeren en toch misschien maar naar deze zak overstappen op SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei was er al bang voort toen er na gevraagd werd dan moet ik daar toch drastisch verandering in brengen gelukkig hebben wij een hele handige weegschaal! Als een konijn 25 gram (biks) per kg lichaamsgewicht per dag mag zit daar dan groenvoer bij? Of mag dat naast de brokken nog gegeven worden? Want wil meer groenvoer voeren en toch misschien maar naar deze zak overstappen op SS.

Dat is alleen voor de biks. Groenvoer is dus appart. Als je goedkopere biks wilt geven, kun je gewoon voor HFST gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .