Ga naar inhoud

Volledige narcose of plaatselijke verdoving ?


Lia

Algehele narcose of plaatselijke verdoving ?  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Algehele narcose of plaatselijke verdoving ?

    • algehele narcose
      11
    • plaatselijke narcose
      3
    • ik weet het niet
      6


Aanbevolen berichten

Wat denk jij te willen doen bij je rammetje als hij geholpen word.

Mijn vraag hier naar is omdat in Augustis Pluisje word geopereerd maar ik twijfel heel erg of ik nou hem alhele narcose geef of plaatselijke.

Algehele narcose: duurt ongeveer met alles erop en eraan een half uurtje en is gevaarlijk voor een konijn en kan erin blijven hangen en ben je dus je konijn kwijt. Hij moet langer bij de da zitten om hem in de gaten te houden en eventueel nog een pijnstiller te geven en hij moet wakker genoeg zijn en hebben gegeten voordat hij weer mee mag

Plaatselijke narcose: duurt algeheel 7 tot 10 min en je konijn kan je gelijk mee nemen en eet ook gelijk. Maar dit geeft meer stress omdat hij er bij is bij de operatie alleen zijn balletjes zijn verdooft. Dus bij de da waar ik heb geinformeerd wikkelen ze een handdoek om de konijn zodat hij zich niet kan bewegen.

Mijn vraag erbij is: blijft deze stress/trauma bestaan bij je konijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt niet zoveel uit, het kan beide goed gaan als je dierenarts tenminste goed weet waar hij mee bezig is. Aan beide manieren zitten voor en nadelen.

Ga anders eens bij beide dierenartsen langs, stel wat vragen en kies degene die jou het meest een gerust gevoel geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk van ermelo de jongste arts die helpt altijd de dieren van mijn schoonzusje en haar fam. Ik bel haar ff wat zij van hem denkt.

Ik had echt gedacht dat veel mensen juist voor de algehele narcose koos.

Evee, wat voor nadelen weet jij over de plaatselijke verdoving?

Kijk, ermelo is gewoon zooo goed en vele da sturen de dieren ook naar hun toe :

Dierenkliniek ermelo als verwijskliniek

Voor eventuele intensive care, voortgezet diagnostiek of meer uitgebriede operatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evee, wat voor nadelen weet jij over de plaatselijke verdoving?

Bij mij zou stress toch wel redelijk meetellen in dat geval, dat is natuurlijk wel wat afhankelijk van je konijn, maar wij hebben hier een aantal stresskippen zitten, en ik zou me toch zorgen maken als ze niet volledig verdoofd waren. Stress kan immers gas en andere problemen in de hand werken. Volledige narcose is dan wel wat zwaarder, maar je konijn mist de hele operatie. Het is ff stress van naar de kliniek, in een hokje, de tafel op, maar dan valt hij lekker in slaap, om weer wakker te worden op een warmtematje in een hokje, en als hij goed en wel wakker is mag hij weer naar zijn vertrouwde omgeving.

Je moet dus gewoon voor jezelf overwegen wat je belangrijker vind. Kijk met volledige narcose krijg je problemen als wordt hij wel wakker, wil hij wel eten en is zijn temperatuur wel goed, dat heb je bij plaatselijke narcose weer niet zo erg.

Overal zitten voor en nadelen aan, maar je moet toch de stap nemen. Meer dan 99% van de keren gaat het gewoon goed. En je moet zelf beslissen of je voor minder dan 1% kans dat het niet goed zal gaan, het risico wil nemen. Laat je je konijn zijn leven lang alleen zitten, of neem je het risico van de operatie zodat hij samen kan met een meisje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dronten gebeld:

Dronten doet het ook plaatselijk, maar als ze merken dat de konijn niet rusitg gaat liggen dan krijgen ze lichte roes zodat ze klein beetje weg zijn, maar ze gaan niet helemaal onder narcose, Dit vind ik ook wel weer goed klinken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik gehoord heb is dit:

Bij 4/5 jaar of ouder rammetje is de verdoving zwaarder voor het konijn,

Daarom ga ik met Babbel binnekort naar Ermelo, BunnyBin, en dan word het door die dierenarts gecastreerd met plaatselijke verdoving

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt dat hun dat doet. op dit moment klinkt dronten ook wel goed want ik belde ermelo op en die vertelde dat pluisje er wel bij zal zijn, hier in dronten ook eigenlijk maar als ze merken dat hij tegenwerkt(flink) dan geven ze hem een kleine slaaproesje maar geen gehel narcose

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu de andere da gebeld in Dronten en die doen het ook algehele narcose maar geen zware maar lichtjes. half uur a 3 kwartier bezig en word hij warm gelegt en komt snel uit zijn slaap zo niet binnen een uur krijgt hij een prik in zijn bil. Ik kon voor gas kiezen maar kwam ik duurder uit(wat mij totaaal niet niet maakt) maar ze zei: als ik eerlijk mag zijn zal ik voor de algehele narcose kiezen want er bestaat een kans dat hij als nog een verdoving krijgt en gas geven ze liever sneller aan oudere dieren zodat als er iets gebeurd dat ze binnen 5 min ze weer bij kunnen halen. Ik ocht het zelf kiezen wat ik het liefst wou. Ik heb bij mijn eigen da gevraagt hoeveel konijnen bij hun erin zijn gebleven 6 op de 60 konijnen en bij deze in dronten geen 1. Ze zijn er allemaal uit gekomen en dat geeft je wel een geruststelling.

Ze zijn er dagelijks mee bezig dus ze weten wat ze doen. Eer is een 2de persoon bij die let op de ademhaling enz.

Ze vroeg waarom ik hem wou laten helpen, wie mijn eigen da was en ze zei ook heel lief: heel veel sterkte met het beslissen welke da je gaat kiezen. En dat vertelde geen 1 da. Die legde het allemaal uit en hoppa klaar gesprek. Maar deze zei het wel lief, alhoewel ze klonk alsof ze afwezig was, maar ik denk dat ze ff bezig was. Op dit moment zit deze dus goed en de andere in Dronten

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar dacht ik ook aan maar waarom vertellen hun dat het toch allerbeste is om gehele narcose te geven?? terwijl ze toch ook met gas werken.

Want ze hadden erover dat je je konijn dan als nog moet verdoven. Dat snap ik dan niet.

Nu ben ik er niet zo bezig mee wat ik wil, eerst wel tot ik post kreeg wanneer ik examen moest doen dus behoud ik mijn hoofd eerst ff bij mijn examen want die heb ik aankomende donderdag

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik had net toevallig ook een dierenarts in rotterdam gebeld die blijkbaar 'konijnkundig' is. Ze geven daar ook alleen n plaatselijke verdoving, en daarna gelijk pijnstillers en je krijgt ook pijnstillers mee. Klonk opzich goed, mijn konijnen zijn zelf best relaxed en kan alles met ze doen. Maar ik ben er nog niet over uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .