Ga naar inhoud

Ervaring met konijn zonder tanden


dumery

Aanbevolen berichten

Soms lees ik wel eens op het internet dat de tanden van het konijntje moeten getrokken worden.

Ik vroeg mij af als er hier mensen op het forum zijn die een konijntje hebben zonder tanden en als dit eigenlijk wat meevalt kwa voeding (en misschien gedrag?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eigen vijf konijnen hebben al hun tanden nog, maar ik heb vorig jaar een pleegkonijntje met olifantstanden gehad (die zijn dus verwijderd uiteindelijk) en ook regelmatig konijntjes zonder tanden te logeren of dat ze in de opvang waar ik help zitten. Eigenlijk zijn er maar twee dingen waar je rekening mee moet houden. Groente moet in stukjes gesneden worden, omdat ze er geen stukjes af kunnen knagen. En bijvoorbeeld een wilgentak is niet zo leuk voor een tandloos konijn, die kan er namelijk niet zo veel mee. Verder maakt het niets uit eigenlijk. Bovendien moet je daarbij ook in gedachten houden dat zo'n konijn eerder waarschijnlijk óók niet kon knagen of fatsoenlijk eten, ze halen de tanden er natuurlijk niet voor niets uit. Dus voor zo'n konijn is het dan fijner om niet van die afschuwelijke tanden meer te hebben, die regelmatig bijgewerkt moeten worden etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 2 tandloze konijntjes en op dit moment nog 1 in pleeggezin van de opvang en regelmatig in de opvang gehad. Ze kunnen gewoon lekker konijn zijn en zijn gewoon net zo heerlijke hupsels als de anderen, alleen inderdaad groente moet wat kleiner gemaakt worden en knaagdingen zoals wilgenhout is niks voor ze natuurlijk.. maar met een bal spelen kunnen ze nog even goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er ook een zonder tanden.

hij heeft er bijna geen last van. ik geef de konijnen vaak een stam en takken om aan te knagen, dat kan Slof niet meer. soms zie ik hem aan zo'n stam sabbelen. maar ik geef vaak een heel dun wilgentakje, die kan hij nog wel opeten.

biks kan hij gewoon eten, en groente ook. alleen moet ik groente wel fijn snijden.

als ze in de ren op het gras zitten, kan hij ook geen gras grazen..

maarja, dat is altijd beter dan heel vaak naar de DA gaan omdat je niet meer kunt eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zit ook een pleegkonijn uit de opvang zonder voortanden. Gaat prima! En idd: groente klein snijden. Het hooi knip ik ook in stukjes, maar volgens mij eet hij er niet of nauwelijks van.

Voer gaat ook goed. Op dit moment eet hij gemengd voer en mini-biks door elkaar. Hij laat echt grote biks liggen. Maar verder: dankbare eter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook 1 konijn zonder voortanden. Groenten klein snijden, dan gaan ze er vlotjes in! Ook biks geen enkel probleem.

Hooi eet hij als een spaghettisliert, dat gaat er dan zo in.

Wilgentakken geef ik wel. Hij eet dan de blaadjes en de fijne takjes zoals spaghettisliertjes. De schors van de dikkere takken kan natuurlijk niet, dat eten de anderen op ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Leuk dit te lezen, bij 1 van mijn nijnen zijn 2dagen geleden de snij/voor tanden verwijderd.. hij lijkt nu weer helemaal de oude, en nog liever.. (tegelijk ook gecastreerd, dus oorzaak is niet te bepalen) speelt met bal/prop papier en at gister al fijn gesneden andijvie en bix.. likt er letterlijk zijn lipjes bij af, dat heeft ie natuurlijk eerder niet kunnen doen, de 4 tanden kwamen er als wokkels uit, (de wortels waren dus ook al krom.. 6 weken geleden had ik ze laten knippen.. bij de da. en nu waren dus alweer op volle lengte naar binnen gegroeid.

het tongetje is nu regelmatig in beeld :P en lijkt zich veel vaker te wassen, maar dat kan ook komen omdat ie buiten zat en nu deze dagen naast mijn bureau zodat ik alles zie.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik had 2 konijnen zonder voortanden, helaas is de voedster 3 weken geleden overleden.

Als binnen konijn is het wel ideaal, hoef geen kabels weg te werken, ze kunnen toch niks kapot knagen!!!

Mijn rammetje loopt de hele dag los door de woonkamer, hoef me nergens druk over te maken.

De groente snij ik in kleine stukjes, en als ik helemaal lui ben koop ik het gesneden en wel!

ben nu dus voorzichtig aan het zoeken naar een tandloze voedster

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een konijn zonder voortanden en ook nog eens haken op de kiezen!

Dit konijntje had ik opgevangen en voordat hij bij mij kwam werden zijn tanden altijd geknipt.

Onze dierenarts zei dat dat helemaal niet goed was en toen zijn de tanden operatief verwijderd en meteen alle haken van de kiezen gehaald.

Daarna was het weer een heerlijk blij konijn! Voor de operatie moest ik hem regelmatig dwangvoeren omdat hij niet at (achteraf weet ik dat dat van de pijn geweest moet zijn).

Na de operatie kon hij vrijwel meteen alles mee eten, alleen de groenten moest voor hem inderdaad in stukjes worden gesneden.

Hij knapte goed op en kon weer lekker konijn zijn :)

De haken op zijn kiezen zijn ook niet meer teruggekomen… (waarschijnlijk doordat hij eindelijk goede voeding kreeg, daarvoor kreeg hij onbeperkt gemengd voer en bijna nooit hooi…).

aangepast door Eefje91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .