Ga naar inhoud

konijnen laten enten


funny_bunny

Aanbevolen berichten

Morgen ochtend worden mijn konijnen geent.

De dieren arts vertelde (via de telefoon) dat de konijnen 1x per jaar geent hoeven worden tegen myxomatose en vhs.

Hij geeft dan 1 prik i.p.v. 2.

Ik weet dat het konijn eigenlijk 3x per jaar geent moet worden, vind het dus wel een beetje vreemd deze nieuwe 2 in 1 prik.

Mijn vraag is tot welke leeftijd is het nodig konijnen te laten enten ?

Mijn konijnen zijn in feb. 1 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste dierenartsen enten 2 keer per jaar inderdaad.

Heel vreemd inderdaad die 2 in 1 prik, hier zijn het toch echt in het voorjaar 2 prikjes (myx en vhs ) en in het najaar nog 1 keer de myx. ik zou toch eens rond gaan zoeken naar een andere dierenarts ;)

Konijnen moeten altijd ingeënt worden, hoe oud ze ook mogen worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel een vreemde periode om te enten eigenlijk. Is normaal toch altijd in het voor- en najaar?

Misschien zijn haar konijnen nieuw en nog nooit geent. Dan wijken DA's wel af van de entschema's in et voorjaar en najaar. je betaalt dan ook het volle pond.

Het lijkt me dat het nieuwe konijnen zijn, anders weet je wel dat konijnen elk jaar geent moeten worden en niet alleen als ze jong zijn bijvoorbeeld.

De nieuwe prik is wel interssant. Ik zit aangesloten bij een KK DA van de lijst, ben erg benieuwd wat zij gaan doen in de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Zal op zoek gaan naar dat topic.

Er zitten meer artsen in de buurt dus een ander is wel zo gevonden.

Ook al is deze al in 1 prik goedkoper dan die andere zal ik toch eens gaan zoeken of de andere artsen beter en/of slechter zijn.

Kijk eens bij de lijst van konijnkundige Dierenartsen op het forum hier. Wellicht kun je daar iets mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet even het topic terug zoeken. Ik heb in dat topic een link geplakt met alle info erover. Volgens mij was het van het merk Nobivac.

Konijnen worden idd hun hele leven geent als je dat wilt. Het is namelijk nog altijd een keuze die je maakt. Ik ente mijn konijnen zowiezo maar 1x per jaar (april) omdat ik het in de winter onnodig vind en vond. Zelfs voor die 1x in april maak ik alle jaren weer opnieuw de afweging. De enting zelf is namelijk ook niet geheel zonder gevaren. Vooral voor zieke dieren, maar op het moment dat je merkt dat je konijn ziek is, is het vaak al een poosje ziek..

Maar het heeft dus niets met je dierenarts te maken hoor :) Voor de enting ga ik overigens ook niet naar een konijn kundige da, simpelweg omdat de enting bij een kk da 25 euro tot 50 euro per konijn kost en bij mijn da die al mijn andere dieren ook doet is dit 25 euro voor beide konijnen samen, oftewel 12,50 euro per konijn!! Dat vind ik wel erg veel verschil voor dezelfde spuit!

Maar deze goedkope da doet in de winter enten alleen op aanvraag.

Maar zelfs de normale consulten bij die 'goedkope' da zijn goedkoper.. Ik probeer dus altijd eerst of ik er met hun uit kom, tenzij het een levensbedreigende situatie wordt. Maar tot nu toe ben ik er nog niet zonder hun uit gekomen. Maar ook dit is een keuze die je maakt. Ik weet inmiddels redelijk wat over ziektes bij konijnen en de dingen die ik niet weet, zoek ik op konijnen.nl en op de website van wilhelmina da. Daarnaast gebruik ik naast de reguliere behandelingen ook altijd homeopathische dingen.

Maar een consult bij mijn da is 16,50 euro en alle volgende consulten zijn gratis (ook als die op feestdagen vallen!!). Bij de kk da is dit 30 tot 40 euro voor elke keer dat je komt (feestdagen nog duurder maar weet niet hoeveel) en dan komen de medicijnen ed er nog boven op. Die 'goedkope' da geeft ook wel eens medicijnen gratis mee als je al veel medicijnen gehaald hebt.

Maar voor iemand die net met konijnen begint, zou ik altijd aanraden om naar een kkda te gaan voor ziekte. Maar voor entingen vind ik dit gewoon onzin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het topic al voor je gevonden:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?55353-Nieuw-vaccin-tegen-myx-en-VHD-Nobivac&highlight=nobivac

De links die erin staan:

Ik las het laatst inderdaad ook ergens, daar stond een verwijzing met meer info;

http://www.rhp.nu/news/558/313/Nieuw...omatose-en-RHD

En de bijsluiter;

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/...C500112958.pdf

En dit was mijn stukje:

Een vaccin met een enkele dosis bestond al, maar nu gelden beide ziektes 1 jaar: http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/...C500112958.pdf

Nobivac is overigens de merknaam, niet de type aanduiding. Bovendien zullen de dierenartsen eerst hun huidige vaccins op willen maken en daarom nog niet direct dit vaccin hebben.

Mijn verwachting is dat de entingen nu net zo duur zullen worden als voor een hond of kat, in mijn geval: 60 tot 80 euro voor 2 konijnen ipv 25 euro voor 2 konijnen (als ik 2x per jaar zou enten zou dit 50 euro zijn)!!! Het zal dan dus alleen maar weer duurder worden.

Ik entte de konijnen zowiezo alleen in april. Dus ik ben eigenlijk helemaal niet blij met deze verandering en vraag me sterk af wat de verdere negatieve kanten zijn: Meer kans op bijwerkingen? Meer kans op het openbare van de ziekte waar je tegen ent?

Voor de eigenaren van een hond en/of kat: http://nobivac.rauwevoedingvoorhonden.nl/ Die entingen waren al 3 jaar geldig, muv niesziekte, kennelhoest en Weil. Die laatste 3 entingen werken 1 jaar.

Toch zijn er nogsteeds dierenartsen die deze duurdere cocktail enting elk jaar geven!! Dit noemen ze over enten en geeft meer kans op (ernstige) bijwerkingen. Let hier dus op..

Hoeveel betaal jij voor die nieuwe enting voor je konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha okee bedankt, dan kies ik welke ik het beste vind van de BB lijst.

ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen-vragen maar...........

mijn konijn zit op haar maximale gewicht en vroeg mij af hoe zorg ik ervoor dat ze niet dikker word ?

Waarom zou dat niet mogen? Maar misschien is het wel handig om er een appart topic over te openen zodat mensen reageren op het onderwerp 'gewicht'.

Maar wordt je konijn steeds zwaarder dan? Wat voer je haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn voedster is een ras hollander.

ze weegt 2450 gram.

mijn konijnen worden volgende maand (feb) 1 jaar

Ik geef haar per dag:

1 halve wortel,

onbeperkt hooi, (hooi moeten ze toch heel hun leven onbeperkt krijgen?)

biks 31 gram sochtends + 31 gram savonds

water is ook altijd aanwezig

heb 2 konijnen, het andere konijn exram ook een ras hollander krijgt het zelfde en weegt 2150 gram, voedster is 1 week jonger.

aangepast door funny_bunny
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt dat je het andere topic gevonden hebt.

Heb nu 20.59 euro per konijn betaald.

Weet niet hoe duur de oude/andere enting is, aangezien ik toen met een actie dat meerdere konijnen werden geent, dat was toen 10 euro per konijn.

Weet je ook welke enting ze mee geent zijn ondertussen? Staat als het goed is in het entboekje, ben wel erg nieuwsgierig ivm de nieuwe enting.

Verder zou ik die halve wortel achterwege laten, daar zitten veel suikers in... hooguit 1 plakje. En de brokjes is 25 gram per kilo lichaamsgewicht dat ze zouden moeten wegen. Rammetje zou dus iets te veel krijgen, wat mevrouw misschien op eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 konijnen zouden dwergen zijn, maar wegen ook 2,2 en bijna 3 kilo zonder overgewicht. Je kunt dus niet van het ras uit gaan. Daarbij zijn je konijnen nog jong en hebben ze hun voeding hard nodig.

Het voeren van je konijnen doe je altijd op het oog.

Hooi geef je inderdaad wel altijd onbeperkt.

De wortel bevat veel suikers. Je kunt dan beter het loof geven en de wortel zelf opeten.

Als je konijnen toch te zwaar worden, kun je minderen in biks, maar dat zou ik nog niet doen. Welk merk biks geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

entstof: nobivac myxo-RHd (zo staat het in het vac.boekje)

heb er geen verstand van maar volgens mij betenkt dat maxi. en vhs, of niet ?

Wist niet dat er veel suikers in zit, en zal wortel minderen bij mevrouw.

biks weeg ik af naar het gewicht (25 gram per kilo).

Is er misschien een andere groente die gezonder is ?

Ik weet al van groente rustig opbouwen, niet te veel, maar hoeveel groenten mogen (hollander) konijnen dan per dag hebben ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat natuurlijk ook nog uitmaakt, is of je binnen konijnen hebt of buiten konijnen. Bij buiten konijnen is het toch iets belangrijker om twee keer per jaar te enten, dan bij binnen konijnen, dat spreekt voor zich denk ik.

groenten mogen ze ook best veel, maar let op koolsoorten, daar niet teveel van geven, daar kunnen ze gas van krijgen, van sappige groenten ook uitkijken. In de winter kunnen ze dan ook gas krijgen door een teveel aan vocht. In de zomer is dit juist wel lekker.

Voor vier konijnen geef ik hier:

drie kwart witlofstronk, een kwart ijsbergsla, een vijfde paprika en dan nog een stengel bleekselderij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

entstof: nobivac myxo-RHd (zo staat het in het vac.boekje)

heb er geen verstand van maar volgens mij betenkt dat maxi. en vhs, of niet ?

Wist niet dat er veel suikers in zit, en zal wortel minderen bij mevrouw.

biks weeg ik af naar het gewicht (25 gram per kilo).

Is er misschien een andere groente die gezonder is ?

Ik weet al van groente rustig opbouwen, niet te veel, maar hoeveel groenten mogen (hollander) konijnen dan per dag hebben ?

Dan zijn ze met de nieuwe enting geent en de bescherming is dus een jaar. Interessant dan valt mij de prijs erg mee.

De konijnen zijn volgende maand al 1 jaar dus dan zijn ze op volwassen gewicht, dan zou je moeten bedenken wat het juiste gewicht zou zijn voor ze. Hoeveel gram eraf zou moeten als ze nu wat stevig zijn en van daaruit de portie meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

biks kan je sowieso wel minderen hoor! 15 gram per kg is ook prima!

Nou zonder verdere voedingen erbij zou ik hier dan hele uitgemergelde konijntjes krijgen. De 25 gram is een richtlijn en dan nog afhankelijk van het konijn zelf, met 25 gram per kilo lichaamsgewicht zit je niet snel met konijnen die het niet kunnen hebben... 15 gram vind ik wel een erg groot risico zonder groenteschotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .