Ga naar inhoud

Is droogvoer (biks) noodzakelijk?


ChloëC

Aanbevolen berichten

COMPOSITION

Alfalfa meal, soybean hulls, wheat, wheatfeed, flaked peas, linseed, beet pulp, soybeanmeal, soya oil, monocalcium phosphate, calcium carbonate.

NUTRITIONAL ADDITIVES/Kg

Vitamin A 15000 IU, Vitamin D3 1500 IU

ANALYTICAL CONSTITUENTS

Crude protein 14.0%, Crude fibre 25.0%, Crude oils and fats 4.0%, Crude ash 8.0%, Calcium 0.6%, Sodium 0.3%, Phosphorus 0.4%.

(gekopieerd van etiket Science Selective op Google)

De ideale verhoudingen bestaan volgens mij niet. Een konijn in het wild eet wat er beschikbaar is, en dat is vooral afwisselend door alle jaargetijden heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het is net als bij barfen bij honden een hele puzzel om de juist hoeveelheden voeding voor je konijnen te vinden.

Ben het helemaal mee eens dat dierenartsen niet veel over voeding weten. Hoeveel kleintjes ik hier niet binnen kreeg doodziek door verkeerde adviezen van dierenartsen melk met slaolie en nog meer vreemde recepten. Ook de commercie speelt een grote rol. Alles is tegenwoordig commercieels ook een mensenleven.

En inderdaad vroeger kreeg een konijn restafval van groentes, gingen de konijnenbaasje met hun sikkel langs de wegkanten onkruid snijden voor de konijnen. Heb het zo vaak samen met mijn opa gedaan. En die konijnen overleefde het ook wel. Werden misschien niet zo oud als de nijntjes nu. Vaak werden ze ook al eerder opgegeten.

Ik denk als we met ons goede gezonde verstand handelen en bv op een site als deze waar je ervaringen met andere konijnenmensen kan lezen en delen het wel goed gaat komen met onze nijntjes en ze steeds ouder gaan worden.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een studie konijnen voeding en hebt gedaan, dan zou je dit inderdaad zelf kunnen doen zonder biks, maar de meeste onder ons zullen deze kennis niet bevatten met als gevolg dat het konijn te weinig stoffen binnen krijgt, die hij wel nodig heeft.. Het gevolg zou ziekte zijn.

Dus geef gewoon die paar centen per dag aan biks ;)

De gemiddelde mens heeft ook geen studie mensenvoeding gedaan, toch komt het over het algemeen wel goed ons :) Ik denk dat het op zich wel kan, mits je je konijn maar een gevarieerd dieet aanbiedt met veel verschillende (on)kruiden, gewassen en groenten en natuurlijk onbeperkt hooi. Als je ergens dichtbij een bos woont moet dit te doen zijn, als je hartje stad woont wordt het wat moeilijker. Vers lijkt me in principe altijd beter dan een gedroogd korreltje. Tenzij het natuurlijk heel eenzijdig is, dan kunnen er inderdaad tekorten ontstaan aan bepaalde stoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. als dit niet geweten is, waarom roept iedereen dan dat science selective hét van hét beste voer is??

Hoe bepaal je dan überhaupt welk voer 'goed' is en het welk niet? (buiten dan de selectie op hoe oud een konijn op een bepaalde soort voeding wordt )

Bij honden zijn er wel zaken gekend zoals dat er zo weinig mogelijk rijst, granen, vet en van die toestanden mogen inzitten omdat hun spijsverteringsstelsel niet gemaakt is om zulke dingen te verteren.. Honden zijn carnivoren dus hun dieet zou dan hoofdzakelijk uit vlees moeten bestaan...

Vet en suikers zijn sowieso niet goed in grote mate voor mens of dier!

Hier krijgen mijn konijnen dagelijks héél veel groenvoer... Heel erg veel vers lang gras, allerlei kruiden uit de tuin, takjes, noem maar op! Daarbovenop krijgen ze ook nog eens een normale portie biks... Krijgen ze dan niet teveel voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even het hele topic gelezen, erg interessant onderwerp.

Wat de vraag van: krijgen ze teveel voer? betreft: zolang jouw konijnen op goed gewicht zitten en gezond zijn, dan krijgen ze naar mijn mening niet teveel voer :) Je kan alles wel voorzichtig op de gram afwegen, maar het voeren van je dieren rust ook voor een groot deel op gevoel en het kijken naar je dieren. Als ze het goed doen op wat ze nu krijgen en het allemaal gewoon opeten en niet laten liggen, dan lijkt mij dat het prima moet zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. als dit niet geweten is, waarom roept iedereen dan dat science selective hét van hét beste voer is??

Hoe bepaal je dan überhaupt welk voer 'goed' is en het welk niet? (buiten dan de selectie op hoe oud een konijn op een bepaalde soort voeding wordt )

Bij honden zijn er wel zaken gekend zoals dat er zo weinig mogelijk rijst, granen, vet en van die toestanden mogen inzitten omdat hun spijsverteringsstelsel niet gemaakt is om zulke dingen te verteren.. Honden zijn carnivoren dus hun dieet zou dan hoofdzakelijk uit vlees moeten bestaan...

Vet en suikers zijn sowieso niet goed in grote mate voor mens of dier!

Hier krijgen mijn konijnen dagelijks héél veel groenvoer... Heel erg veel vers lang gras, allerlei kruiden uit de tuin, takjes, noem maar op! Daarbovenop krijgen ze ook nog eens een normale portie biks... Krijgen ze dan niet teveel voer?

Nou ja, niet iedereen roept dat. De meeste mensen roepen dat dat wat ze zelf voeren het beste is (waarmee ze wellicht eerder bedoelen dat ze dat het beste vinden en da's natuurlijk logisch; anders voer je het niet) en veel mensen hier voeren Science Selective omdat zo veel mensen roepen dat dat goed is. Volg je me nog? :P

Ik denk dat het voor een groot deel kijken naar je konijnen is. Als je konijn met een doffe, vette vacht rond loopt, over- of ondergewicht heeft, problemen met zijn gebit heeft, problemen met de blaas heeft, problemen met de darmen heeft; noem het maar op. Dan kan het best zijn dat er nog flink wat ruimte voor verbetering is bij de voeding. Kan, hoeft niet. Anderzijds hoeft een konijn met een zachte, glanzende vacht dat goed op gewicht is, een mooi gebit heeft en mooie keuteltjes, niet perse een gezond konijn te zijn en niet perse de goede voeding te krijgen. Maar het geeft natuurlijk wel een indicatie. Ik zou dat altijd vergelijken met de informatie die wél bekend is over konijnen en daarbij ook het natuurlijke dieet in gedachten proberen te houden.

Ervaring en informatie van anderen kan super zijn, maar ook erg misleidend omdat je nooit weet hoeveel kennis iemand precies heeft en of je alle informatie krijgt. Ik was bijvoorbeeld gewend aan konijnen die niet en nauwelijks hooi aten, het eerste konijn dat ik tegen kwam dat wel een paar plukjes naar binnen werkte; wauw wat had die enorme keuteltjes in mijn ogen. Achteraf gezien waren ze alsnog veel te klein. ;) Maar als dat mijn konijn was geweest en iemand had me gevraagd of de ontlasting van mijn konijn goed was, had ik geroepen dat ie echt SUPER was. Dus alles met een korreltje zout nemen en vooral logisch na blijven denken.

Blijf verder bij mijn mening wat betreft geen biks voeren.. ik geloof dat dat voor velen niet weggelegd is. Zelf voer ik wel zo min mogelijk biks en dat bevalt me erg goed. Groen bevat na verhouding veel minder voedingsstoffen dan biks. Meestal kan het er prima naast dus. Wel zou je kunnen proberen de portie biks te verminderen, als het gewicht goed blijft is dat prima. Ik voer zelf liever veel groen dan veel biks, ik merk nu weer heel duidelijk dat biks veel en veel meer invloed heeft op de hoeveelheid hooi die gegeten wordt, dan groen. Mijn drietal krijgt namelijk geen groente meer (eerder 500-800 gram met z'n drietjes per dag) en de hoeveelheid hooi die ze eten is nauwelijks toegenomen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog steeds mijn Hedwig als referentie. Hedwig is achteraf veel te vroeg bij haar familie weggehaald, maar ze kwam uit het bos waar ze alleen groenvoer en melk heeft gehad. Toen ze bij mij kwam kreeg ze hooi en zo veel mogelijk kruiden en gras uit de natuur. Ik wist dat ze alleen hieraan gewend was, dus het leek me beter om hiermee door te gaan. Na een tijdje ben ik ook biks gaan geven en dat heb ik echt per gram opgebouwd.

Ze heeft nooit last van haar ingewanden gehad.

Als ik dan lees over dierenwinkelkonijntjes, lees ik toch heel vaak dat die diarree krijgen.

Natuurlijk kun je op basis van deze gegevens niet echt conclusies trekken. Alleen Hedwig is geen goede controle-groep. Toch is het voor mij veelzeggend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft toch zo'n beetje een vreemde kwestie he :D Zoals jij aanbrengt, Dollie, had ik ook zo'n vermoeden dat veel van die 'waarheden' zoals het feit dat Science Selective het beste voer zou zijn, helemaal niet bewezen zijn en gewoon berusten op mond-aan-mondreclame om het zo even te zeggen..

Dan vraag ik me af wat ik dan best geef... een duurdere voeding waarvan iedereen zegt dat ze super is of een minder dure waar niemand over praat maar ook niemand weet of het goed is?!

Ik geef nu bijvoorbeeld cuni complete van versele laga. Omdat ik vond dat het er goed uit zag en Fluffy dat het liefste at tijdens zijn ziek zijn!

Dat kost me € 30 voor een zak van 8 kg...waar ik nog geen maand mee doe... Nu heb ik nog producten ontdekt, bijvoorbeeld cuni pro, cuni pro plus, cuni fit... Waar zit hem dan het verschil net in?

De cuni pro kost €27 euro voor een zak van 25 kilo?! Klein verschil in de portemonnee als je het mij vraagt!

Ik kijk elke dag naar mijn konijnen hoe ze het doen, voel aan hun buikje, zie wat ze eerst opeten, wat ze laten liggen, of ze er goed blijven uitzien... Ik heb het wel eens uitgetest met een periode (in de winter) minder groenvoer te geven, nu weer meer groenvoer maar ik moet eerlijk zeggen... Ik heb echt bijna geen verschil gemerkt! Niet in keutels, niet in vacht (buiten het feit dat ze nu in de rui zijn voor hun zomervacht), niet in gewicht! Enkel worden ze helemaal wild als ze je zien aankomen en denken dat je eindelijk weer een hele pot vol groen bij je hebt :D

Mijn konijnen zijn 2 reuzen, ze krijgen elke dag een gemeten hoeveelheid voer (weet nu niet juist meer hoe veel precies, ik heb zo'n maatbekertje dat net genoeg is :D ) en dat verspreid over 2x per dag.

Daarbovenop krijgen ze dan hun groenvoer, wat ik soms al eens varieer qua hoeveelheid per dag. Maar het is dus niet omdat ze meer groen eten dat ze minder hooi of biks eten is mijn indruk! Ze blijven hier gewoon doorgaan tot alles op is :P Eerst het groen, dan de biks en dan pas het hooi, tussendoor, de hele dag door. En toch staan ze (naar mijn mening) niet te dik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cuni complete is zeker een goede voeding (staat op mijn lijstje van goede voeding en ik ben kritisch :he: heb het recent nog aan pleegkonijnen gevoerd toevallig) maar het punt daarmee is denk ik dat het in Nederland slecht te krijgen is en veel duurder. Daarom lees je daar bijna niks over hier. Cuni Complete is wel de beste voeding van Versele Laga hoor, als ik het me goed herinner. Mooie samenstelling gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de samenstelling van Cuni pro met cuni complete vergeleken... Amper verschil te zien! (vind ik)

Enkel de conformatie van de brokjes en de prijs!

Dit is PRO:

Analytical constituents

Crude protein 15 %

Crude fat 2,5 %

Crude fibre 20,5 %

Crude ash 7,5 %

Calcium 1 %

Phosphorus 0,5 %

Vitamin A 10.000 IU/kg

Vitamin D3 2.000 IU/kg

Vitamin E 35 mg/kg

Copper(II)sulphate pentahydrate/copper 8 mg/kg

Composition

Derivatives of vegetable origin

Vegetable protein extracts

Herbs

Seeds

Minerals

Fructo-oligosaccharides

Yucca extract

COMPLETE:

Analytische bestanddelen

Ruw eiwit 15 %

Ruw vet 3 %

Ruwe celstof 20 %

Ruwe as 8 %

Calcium 0,9 %

Fosfor 0,6 %

Vitamine A 10.000 IE/kg

Vitamine D3 1.500 IE/kg

Vitamine E 30 mg/kg

Vitamine C 100 mg/kg

Koper-koper(II)sulfaat 10 mg/kg

Ook maken ze op hun site een verschil tussen gezelschaps-, vlees-& tentoonstellingskonijnen... Een konijn is en blijft en konijn en heeft toch hetzelfde nodig? (buiten het feit dat een vleeskonijn vetgemest moet worden?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik dit topic nu weer even naar boven haal maar ik vroeg me toch nog iets af hieromtrend!

Heeft iemand een idee wat de ideale verhoudingen voor analytische bestanddelen zijn die een konijnenbiks bevatten?

( hoeveel % ruw eiwit, ruw vet, ruwe as, welke vitaminen, calcium, natrium, fosfor?)

Tuurlijk is er een richtlijn voor de ideale verhoudingen. Anders zou er toch niemand kunnen zeggen dat de samenstelling van een voer goed is...

Dan konden voedingsgerelateerde blaasproblemen ook niet aan de hoeveelheid calcium gelinkt worden, wat dus duidelijk wel gebeurt.

Hier op BB staat een kleine analyse, te vinden in deze tekst:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

En natuurlijk zijn er nog veel meer gegevens en onderzoeken hierover. Als je echt diep wilt gaan, is er zelfs een boek dat zich enkel wijd aan de voeding van een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, bedankt!

Daar was ik dus exact naar op zoek :)

Hoe heet dat boek waarover je het hebt? :) Ik weet dat er voor ratten "The Scuttling Gourmet" bestaat!

Ik vind dat namelijk heel interessant hoe het nu écht in elkaar zit met de ideale voeding die zo natuurlijk mogelijk is, zonder al die massa-, media- en commerce-invloeden.. voor alle dieren trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitakraft heeft nu ook een nieuwe bik, waarvan de analyses die ik heb gezien er ook goed uit zagen. Maar het is net als SS onwijs duur..

Ik vind dat HFST niet veel verschilt tov SS. Maar de prijs verschilt aanzienlijk. Mede hierom ben ik HFST gaan voeren. Ik betaal ongeveer 1 euro per kilo (uit m'n hoofd 15 euro voor 15 kilo).

Sinds ik overgestapt ben op HFST ben ik steeds minder biks aan het geven. Momenteel zit ik op 13 gram per kilo lichaamsgewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk is er een richtlijn voor de ideale verhoudingen. Anders zou er toch niemand kunnen zeggen dat de samenstelling van een voer goed is...

Dan konden voedingsgerelateerde blaasproblemen ook niet aan de hoeveelheid calcium gelinkt worden, wat dus duidelijk wel gebeurt.

Hier op BB staat een kleine analyse, te vinden in deze tekst:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

En natuurlijk zijn er nog veel meer gegevens en onderzoeken hierover. Als je echt diep wilt gaan, is er zelfs een boek dat zich enkel wijd aan de voeding van een konijn.

Hoe heet dat boek? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, en het is trouwens niet omdat ik het geld niet over heb voor mn dieren dat ik dit nu allemaal vraag en zit te onderzoeken...

Want ik ben niet van plan om te gaan veranderen voorlopig aangezien ze het zo goed doen op deze brok!

Maar als er dan toch zo weinig verschil zou zijn in samenstelling en kwaliteit bepaalde soorten brokken die zo vreselijk verschillen in prijs, waarom dan zo veel meer betalen voor hetzelfde? Omdat iedereen zegt dat het het 'beste' is, of omdat het op tv komt, daar doe ik het toch maar niet voor :D

Echt erg hoe de media enzo alles beïnvloedt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitakraft heeft nu ook een nieuwe bik, waarvan de analyses die ik heb gezien er ook goed uit zagen. Maar het is net als SS onwijs duur..

Ik vind dat HFST niet veel verschilt tov SS. Maar de prijs verschilt aanzienlijk. Mede hierom ben ik HFST gaan voeren. Ik betaal ot is ngeveer 1 euro per kilo (uit m'n hoofd 15 euro voor 15 kilo).

Sinds ik overgestapt ben op HFST ben ik steeds minder biks aan het geven. Momenteel zit ik op 13 gram per kilo lichaamsgewicht.

hier ben ik het echt absoluut niet mee eens dat het vergelijkbaar is. het zijn beide prima brokken maar het is echt niet vergelijkbaar. heb je de analyse wel eens naast elkaar gelegd? en Max deed het, afgezien van de haakjes, erg goed op de SS maar de HFST geeft problemen. toch bijzonder als het vergelijkbare brokken zijn.

beide goed is iets anders als vergelijkbaar.

Voor mij bestaat er ook niet het beste voer. elk konijn is anders en elk konijn zal anders reageren op de brok. Bij Max is het dus erg belangrijk dat er maximaal 0.6% calcium in zit, anders krijgt hij last van zijn blaas. Dat betekend niet dat elke brok met meer calcium slecht is, het is gewoon niet geschikt voor Max.

Mijn vorige konijn had problemen met de darmen. Die had veel baat bij SS door de extra vezels. daarvoor kreeg hij kenner biks. Dat Gijs last had van zijn darmen met de kenner biks wil neit zeggen dat Kenner slecht voer is.

Kijk naar je konijn en zie wat de behoeftes zijn en hoe het dier reageert op de voeding en voer dat waar je konijn het goed op doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, en het is trouwens niet omdat ik het geld niet over heb voor mn dieren dat ik dit nu allemaal vraag en zit te onderzoeken...

Want ik ben niet van plan om te gaan veranderen voorlopig aangezien ze het zo goed doen op deze brok!

Maar als er dan toch zo weinig verschil zou zijn in samenstelling en kwaliteit bepaalde soorten brokken die zo vreselijk verschillen in prijs, waarom dan zo veel meer betalen voor hetzelfde? Omdat iedereen zegt dat het het 'beste' is, of omdat het op tv komt, daar doe ik het toch maar niet voor :D

Echt erg hoe de media enzo alles beïnvloedt!

ik zie toch andere media dan jij denk ik:p ik heb nog nooit een reclame op tv gezien over konijnenvoer:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie toch andere media dan jij denk ik:p ik heb nog nooit een reclame op tv gezien over konijnenvoer:p

Ik had het dan ook niet over konijnenvoer op tv, voornamelijk voor honden en katten...

Je snapt wel wat ik bedoel denk ik he? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beaphar had een reclame voor konijnenvoer hoor! Zeiden ze iets van: als je goed voor je konijn zorgt, voer je Beaphar. Toen zei mijn broertje nog: Durf te wedden dat jij dat niet voert, dus jij bent een slecht baasje! (als grapje overigens :P)

Toevallig had ik Jasmijn toen nog op Care+ staan en was ik dus geen slecht baasje :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het dan ook niet over konijnenvoer op tv, voornamelijk voor honden en katten...

Je snapt wel wat ik bedoel denk ik he? :)

dat zei je er niet bij:p en dit topic ging over konijnenvoer ;)

en die reclame van beaphar heb ik nog nooit gezien Dollie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitakraft heeft nu ook een nieuwe bik, waarvan de analyses die ik heb gezien er ook goed uit zagen. Maar het is net als SS onwijs duur..

Weet jij zo vanbuiten over welk voer je het hebt? Ik voer momenteel ook vitakraft nl "prebiotic professional", maar als er beter voer is wil ik best overschakelen, vitakraft is hier vlot verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even verder te gaan met de discussie: Ik denk ook dat reclame op alle mogelijke manieren een heleboel verschil maakt, en als ik eerlijk ben de verpakking ook. Ik heb de analyses wel opgezocht voor ik ervoor koos de biks te gaan voederen die ik nu voeder, maar als de verpakking er al niet goed had uitgezien had ik waarschijnlijk niet eens de moeite genomen het op te zoeken.

En uiteraard beïnvloed dit forum ook, ik heb doordat ik hier meelees en sinds kort ook post het SS voer ook al opgezocht, dat zou ik nooit hebben gedaan zonder het hier te lezen. Nu ik weet dat het care+ voer ook goed is ga ik dat ook even bekijken, en zo voort..

Dat is overigens met alles zo: als ik hier een bepaald type hooi veel zie gebruikt worden heb ik ook de neiging dat te proberen, zie ik op alle foto's stenen voederbakjes heb ik ook meer de neiging tot het kiezen van dat soort bakje, en zo voort en zo verder. Niet dat ik door iedereen even beïnvloedbaar ben en niet steeds mijn eigen mening zal vormen hoor, maar als je het gevoel hebt dat andere mensen weten wat "het beste" is, ben je geneigd daar in te volgen indien ze dat overtuigend genoeg brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Annelies en Basje: Toevallig ken ik twee studentes die hun afstudeeronderzoek gedaan hebben over de verpakkingen van voer. Zal ze eens vragen wat de conclusie nou was, maar ik gok dat die aansluit bij wat jij zegt. Je wil gewoon dat het er goed uit ziet, leuke kleurtjes, mooi konijntje er op. Ik heb laatst een zakje Kasper Faunafood voor cavia's gekocht, dat zat dan in een doorzichtig plastic zak met alleen een klein label met logo en soort voer enzo er op. Natuurlijk is dit ook te merken aan de prijs, maar toch, niet heel uitnodigend als je het mij vraagt.

En wat je verder zegt klopt ook hoor. Met name in het begin, toen ik hier net was, merkte ik dat ook heel sterk aan mezelf. En omdat je nog weinig eigen ervaring en ideeën hebt om op te bouwen neem je dat ook wel makkelijk over allemaal. Nou ja en nog steeds, als iemand hier een bepaald merk voer aan beveelt neem je dat wel mee wanneer je voer uitzoekt. Moet er wel bij zeggen dat ik alles graag met eigen ogen zie ;) maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .