Ga naar inhoud

Hooi: het verschil tussen konijnen


Jorieke

Aanbevolen berichten

Ik heb 4 konijnen buiten in een ruime ren.

Gister was ik de ren aan het aanvegen en ik merkte dat er een behoorlijk verschil zit in de keutels.

Ik zag grote, stevige keutels: zoals ze moeten zijn.

Maar er zaten ook een heleboel kleine keutels bij, van die keutels die de konijnen ook hadden toen ze nog klein waren.

Nu weet ik dat de keutels met name mooi groot & rond worden door het eten van hooi.

En blijkbaar is er dus (minimaal) één konijn dat aan de keutels te zien minder hooi eet dan de rest.

Maar hoe controleer je dat?

Ik zie alle konijnen hooi eten. Zodra ik een nieuwe pluk (kruiden) hooi in het hok doe, vallen ze er alle 4 op aan.

Maar blijkbaar is er toch één konijn dat na een paar happen stopt, terwijl de rest door eet. Tenminste, dát is wat ik er van maken kan.

Eten doen ze allemaal goed. Ik geef eerst hooi, vervolgens biks (en ik geef ze allemaal een paar biksjes uit de hand, zodat ik zéker weet dat ze allemaal eten) en daarna groenvoer.

En dat 2x op een dag.

Bakjes biks en bakjes groente zijn altijd binnen een paar minuten leeg. Dus wat dat betreft is er geen probleem.

Maar toch heb ik verschil in formaat keutels.

Wat adviseren jullie? Kan ik er wat aan doen? Of hoef ik niets te doen, zolang ze maar gewoon alles eten (hooi, biks, groenvoer)?

Ik weet dus niet wélk konijn de kleinere keutels heeft....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het gewoon even aankijken en proberen er achter te komen wel konijn andere keutels heeft. Ook zou ik even kijken of het misschien ergens anders aan kan liggen dan het hooi. Misschien kun je er wat langer bij blijven zitten als ze hooi gaan eten, zodat je goed kunt kijken of alle nijnen hun hooi op eten.

Als blijkt dat een van je nijnen te weinig hooi eet moet je deze link maar eens bekijken:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/hooi.html

aangepast door femmieboe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb non-stop hooi in de ren en het hok (ik verspreid op verschillende plekken en dat doe ik meerdere keren per dag), dus daar kan ik echt niet de hele dag bij gaan zitten.

Ze vallen er in ieder geval alle 4 op aan, zodra ik het hok binnen kom met de zak hooi.

Ze horen het al aan het de zak, die kraakt en staan dan al te springen voor de deur.

Ze trekken nog net de zak niet uit mijn handen. Vers is toch het lekkerste en ze vallen er dus allemaal op aan.

Ik heb geen flauw idee welk konijn er minder van eet. En ik ben er ook niet altijd bij als ze keutelen. Dus misschien moet ik daar eens op letten: welk konijn legt de kleinste keutels.

Ze zijn wel allemaal gezond, hoor. Althans, bij de laatste APK keuring van de konijnen kregen we de complimenten van de dierenarts omdat ze er zo goed en glanzend uitzagen.

Ergens denk ik ook: het zijn in ieder geval keutels. Het is geen plakpoep en het zijn ook geen darmkeutels.

Voorheen hadden ze alle 4 zulke kleine keutels. Toen wist ik niet beter. Waarna er iemand langs kwam die zei dat het aan het hooi lag: wij gaven waarschijnlijk teveel biks. En ja hoor: toen we het gingen afwegen, bleken de konijnen inderdaad véél te veel biks te krijgen. Dat zijn we sindsdien gaan aanpassen. Dus daar ligt het ook niet aan. Er liggen nu dus mooie grote én kleine keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werking van prozyme is niet bewezen, wel zijn er sterke vermoedens dat het niet kán helpen gezien de pH waarde van de maag, waardoor de prozyme afgebroken wordt en nooit de plek waar het nodig is om een verstopping te voorkomen, de darmen, zal bereiken. Het is wel zo'n 'baat het niet dan schaadt het niet' middeltje, op zich kan het gebruik ervan geen kwaad. Maar of het nut heeft betwijfel ik.

Is het altijd zo geweest? Dan zou ik me er niet te druk om maken, ik merk hier dat verschil ook wel. Zeker als ze alle vier wel aanvallen op hun brokjes en eht verse hooi etc, dan valt het waarschijnlijk wel mee. Ook de kwaliteit van eht hooi kan verschil maken inderdaad. En wellicht is 'de dader' een snelle eter, meer brokjes en groen = minder ruimte voor hooi = kleinere keuteltjes. Ik merk dat aan Fred, die regelmatig extra brokjes krijgt omdat hij anders niet op gewicht blijft. Hij eet dus ook minder hooi. Tja, het is het één of het ander en sommige dingen kun je niet zo veel aan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad altijd zo. Er zijn altijd verschillende keutels.

Dus daarom vroeg ik me af of er dan misschien één konijn is dat minder hooi eet.

Al lijkt me dat redelijk sterk, omdat ze wel allemaal aanvallen op het eten (ook op vers hooi).

En ze eten ook gewoon alle 4.

Daarnaast check ik regelmatig de kontjes en ze hebben nog nooit een verstopping gehad. Vorige konijnen hadden dat wel (maar toen wist ik nog niet wat "goed" was voor konijnen). Dan zat ik regelmatig met een badje de kontjes schoon te maken.

Dus dat verschil ken ik intussen wel :D

Maar als het altijd zo is, hoef ik me dus verder geen zorgen te maken?

Zolang ze maar eten?

En wat is dat prozyme eigenlijk? Haal je dat gewoon bij de dierenarts?

Of zit dat in bepaalde groente soorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .