Ga naar inhoud

Kan een konijn genezen van SAS?


Celinemorret

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Graag zou ik iets met jullie willen delen en ben ook benieuwd naar jullie ervaringen. Gisterenochtend trof ik mijn 8-jarige hangoor konijntje aan, zittend in een hoek, lusteloos, niet geïnteresseerd. Hij zit buiten in een ren en normaliter als ik aankom en het deurtje open komt hij gelijk aanrennen. Nu deed hij echter niets, ik pakte hem en zag gelijk dat er iets niet goed was (z'n maag borrelde (gas of SAS?). Z'n keutels waren veel kleiner dan normaal en ook zat er een helder laagje omheen. De dag ervoor had ik nog niets gemerkt aan hem. Een half jaar geleden heb ik een konijn verloren aan SAS en sindsdien probeer ik extra alert op te zijn al is dat wel moeilijk, omdat het zo snel kan gaan met de kleine beestjes.

Ben gelijk met hem naar de arts gegaan en zei dat ik dacht dat hij SAS had, ze hoorde de maag borrelen en tezamen met het feit dat z'n keutels anders waren dan normaal trok ze een diagnose. Een ondertemperatuur van 35,5, darminstabiliteit en een abces vlak onder z'n oor. Hier wist ik vanaf; ik was er anderhalve week geleden ook mee naar de arts geweest. Zij heeft er toen pus uitgehaald (zanderig mengsel) en stelde dat het geen tumor zou zijn maar een abces en dat het met antibiotica zou kunnen worden aangepakt. Nadat de kuur was afgerond en het abces kleiner was geworden ben ik met de antibiotica gestopt, hij gedroeg zich even normaal als anders.

Kennelijk is het hem toch zodanig pijn gaan doen dat hij gestopt is met eten en daardoor ging het van kwaad tot erger.

Wonder boven wonder is hij vannacht goed doorgekomen en is hij weer op zijn normale lichaamstermperatuur, hij eet ook weer zelfstandig. Het lijkt erop dat de SAS een beetje op z'n retour is, maar... ik wil niet te enthousiast zijn. Ik heb gelezen dat het nog weken kan aanslepen voor het geheel weg is uit het systeem. Hij heeft pijnstillers gekregen en krijgt deze nog gedurende de week zodat hij niet weer terugvalt en wederom stopt met eten. Verder krijgt hij antibiotica om het abces aan te pakken en medicatie om de darmen weer op gang te brengen.

Nu vroeg ik mij af: zijn er mensen die een konijn met SAS hebben gehad die hier daarna van is genezen? Hoelang moet je het konijn in de gaten houden op het stoppen met eten?

Daarnaast is hij altijd een buitenkonijn geweest, heeft 8 jaar lang rondgerend in zijn ren, maar aangezien hij niet 100% is adviseerde de arts me hem tijdelijk binnen te halen. Ze stelde zelfs dat het verstandiger zou zijn hem dan tot de lente binnen te houden. Wat denken jullie? De eerste weken wil ik hem sowieso binnenhouden zodat ik hem goed in de gaten kan houden, maar omdat hij zo gewend is aan zijn vaste plekje buiten en zijn vrijheid vraag ik me tegelijk af of het ook juist niet goed is dat hij weer in zijn oude, vertrouwde ren teruggaat.

Flink verhaal geworden al met al, hoop dat jullie advies hebben. Ben daarbij benieuwd naar jullie ervaringen hieromtrent. Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat SAS iets is dat vaak voorkomt bij konijnen die bijv. gebitsproblemen hebben of andere dingen waar ze last van hebben en ik denk ook dat de meeste konijnen het wel weer te boven komen, mits op tijd ingegrepen wordt. Dat je konijn weer zelfstandig eet is een goed teken. Ik zou hem sowieso altijd goed in de gaten houden, maar dat lijkt me overbodige info natuurlijk. Een beetje extra in de gaten houden, even wat vaker kijken zou ik zeker doen tot je z'n medicatie afgebouwd hebt. Zeker met de darmstimulans moet je niet plotseling stoppen.

Ik zou hem zeker binnenhouden. Het is voor een konijn erg onprettig om na weken binnen opeens weer buiten geplaatst te worden, in de winter dan tenminste. Verder zal zijn weerstand toch wat lager zijn, warm blijven kost veel energie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met Filou al heel wat gasaanvallen meegemaakt. Tot nu toe is hij daar ook altijd zeer vlot van genezen. Als je er snel bij bent en juist handelt hoeft hij zeker niet zo lang ziek te zijn. Bij Filou gaat het meestal als volgt: bij een gasaanval haal ik hem binnen en krijgt hij meteen zijn medicatie. Na maximaal een halfuurtje werkt de medicatie en begint hij hier en daar een biksje te snoepen. Dwangvoeren heb ik eigenlijk nog nooit moeten doen. Meestal hou ik hem voor de nacht nog binnen en als hij de volgende dag een normale temperatuur heeft en goed eet (wat tot nu toe altijd het geval is) mag hij weer naar buiten. Dan hou ik hem wel nog in het oog maar tegen de avond is hij gewoon weer zichzelf. Het hoeft dus zeker niet altijd lang te duren. Ik weet dat het niet bij alle konijnen zo gemakkelijk gaat, maar ik ben er altijd snel bij. Ik zie ondertussen meteen als er iets niet klopt.

Of je jouw konijn binnen houdt of niet moet je van hem laten afhangen. Als hij terug normaal eet en een goede temperatuur heeft zou ik hem weer buiten laten, maar houdt hem goed in de gaten. Als mijn konijnen eten krijgen blijf ik altijd even staan zodat ik zeker weet dat iedereen goed eet. Als dat zo is, is er niets aan de hand. Eet er eentje niet goed, probeer ik het met iets lekkers. Je merkt al snel aan hun gedrag of er wat aan de hand is of niet. Ik vind risico op gas geen reden om een konijn binnen te houden. Eten geven moet je toch doen en elk konijn kan gas krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor jullie reacties! Is fijn te horen dat ze er dus weer goed van kunnen genezen. Met mijn vorige konijntje, Joris, was ik er te laat bij. De arts heeft het bij hem ook niet op tijd vastgesteld (waar ik nu wel an baal, aangezien ik zie dat zo'n beestje wel een kans kan hebben met de juiste medicatie), anderzijds heeft hij wel een mooie leeftijd van 11 jaar gehaald.

Ik ga hem zo ophalen en heb op mijn kamer een goed plekje voor hem gemaakt, van de verwarming vandaan want het moet ook weer niet te warm zijn lijkt me.

Lastig puntje though: mijn moeder is allergisch voor dieren, heeft in het verleden allergische reacties gehad van de konijnen die we hadden. Zit dus beetje in tweestrijd nu. Wil natuurlijk niet dat haar huidproblemen terugkomen, maar wil ook niet dat het beestje verzwakt vanwege de kou. Dus nu dacht ik eraan om hem voorlopig even binnen te houden, omdat ik hem dan goed in de gaten kan houden en dan in de schuur te zetten, waar ik dan een kachel kan zetten om het ook warm te houden. Is prijziger natuurlijk dan binnen (energieverbruik kachel), maar leek me de beste tussenoplossing. Wie weet dat ik dat ook dan iets kan afbouwen dat hij op den duur weer naar buiten kan (mits er geen strenge nachtvorst is).

Thanks nogmaals voor jullie reacties!! :) Waardeer ik enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig had ik vorige week nog een konijn met een gasaanval. Ik heb meteen medicijnen gegeven toen ik het merkte en ben uiteindelijk zowat de hele nacht met haar bezig geweest. 's morgens om half negen was het inene over en wilde ze weer wat eten gelukkig. Maar als je konijn dit vaker heeft, zorg dan dat je de juiste medicijnen in huis hebt. Want zulke dingen gebeuren negen van de tien keer of in het weekend of 's avonds laat.... En dan kan je jezelf redden ipv dat je heel duur naar de dierenarts moet. (als het echt nodig is ga ik ook wel hoor, maar als ik het kan voorkomen en mezelf kan redden is dat natuurlijk wel ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, het gebeurde nu dan 'gelukkig' doordeweeks zodat ik er gelijk mee naar de arts kon, maar anders zit je. Daarbij is het ook fijner voor zo'n beestje als hij niet naar de arts hoeft te worden gesleept.

Hij had gisteren een redelijke dag, at zelf een beetje, keutels waren redelijk normaal. Vandaag echter (zondag) lijkt hij weer wat meer last te hebben. Z'n keutels waren iets dunner, iets minder ook. Heeft wel wat gegeten (stukje broccoli, basilicum, paar sprietjes hooi). Hij is helemaal weg van kruiden, dus die geef ik hem iets meer. Ik doe hem nog wel dwangvoeren, omdat hij ten eerste te weinig eet en ten tweede anders geen vezels binnenkrijgt die hij toch ook juist nodig heeft.

Moet wel zeggen dat ik beetje paniekerig raak als ik zie dat hij dan na een betere dag weer wat achteruit gaat, zeker omdat hij al op redelijke leeftijd is (8).

Kan het aanlopen eer je echt serieuze verbetering ziet?

De arts zei me dat als hij zelf onvoldoende eet ik om het uur ongeveer (anderhalf uur) wat dwangvoeding moet geven, mits hij niet al teveel protesteert. Oh, ik hoor ook nog steeds wel de darmpjes, met name als ik hem de medicatie ivm maagdarmbevordering en wat vezels heb gegeven. Is dit normaal? Het is nu de derde dag. Maak me zorgen om het hummeltje :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt vandaag weer iets beter te gaan met hem. Hij eet wat meer hooi (deed hij voorheen niet), is iets actiever, al keutelt hij niet tot weinig (weer minder dan gister). Verder merk ik niet dat hij zich daar heel erg ellendig door voelt. Straks terug naar de arts, ben benieuwd of het abces geslonken is en wat ze van hem vinden verder. Hij is er nog niet though, dus wie weet juich ik wel te vroeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag lijkt het weer wat beter te gaan, hij eet weer beter, eet zelfs biks nu dus ik ga even stoppen met dwangvoeren aangezien hij het nu uit zichzelf doet. Wel slecht nieuws bij de DA gekregen, ze verwacht dat het toch een gezwel is. Heeft biopt genomen en gaat het opsturen naar het lab. Als het gezwel blijkt te zijn is dat kwalijke zaak zei ze, het zit op een plek waar het niet weggehaald kan worden. Ik moet dan serieus overwegen hem te laten gaan zei ze. Erg moeilijk, zeker nu hij weer goed begint te eten. 't Is zo'n vechtertje geweest deze week :( Voelt ergens als verraad als ik hem dan laat inslapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .