Ga naar inhoud

FH achterpoot amputatie


Han

Aanbevolen berichten

Beste BB'ers,

Ik heb al eerder een topic gehad over mijn lieve Franse Hangoor Buzz, die zijn achterpoot had gebroken. We kregen toen 3 opties: in laten slapen, amputeren of operatie met pinnen erin. We hebben toen voor dit laatste gekozen, ook al kostte dit ons een vermogen. Hij is geopereerd bij de Universiteitskliniek voor gezelschapsdieren in Utrecht. Helaas hebben we sindsdien alleen maar pech. Tijdens de controleafspraak 6 weken later bleek dat de pinnen waren verschoven, en een stukje uit z'n bot staken. Enige optie: Pinnen operatief verwijderen. Dat hebben we dus laten doen. Anderhalve week later werd Buzz z'n knietje helemaal gezwollen, dus wij weer terug met hem, er bleek 18 (!) ml gewrichtsvocht in z'n knie te zitten. Dat werd met een spuit verwijderd en hij kreeg een mooi verbandje zodat het vocht minder snel terug zou komen. Helaas werd zijn knie weer dik. Het was niet zo erg als er weer wat vocht in zat, maar op een middag kwamen we thuis en leek het wel op openbarsten te staan. We zijn toen meteen naar onze eigen dierenarts gegaan, en het bleek dat er nu geen vocht in zat, maar ontzettend veel pus. Ook stierf een deel van z'n huid af, dus dat zag er ontzettend naar uit. De ontsteking zat door het hele gewricht. We gingen weer terug naar de UKG (afgelopen vrijdag), en z'n pootje bleek niet te redden. We kregen 2 keuzes: amputatie of alsnog in laten slapen. Uiteindelijk hebben we voor amputatie gekozen, maar we weten nog steeds niet of het de juiste keuze is. De operatie staat gepland voor morgenochtend. Het lieve beestje heeft al zo'n lijdensweg achter de rug, hij is pas 8,5 maanden en hij zit al 3 maanden in de lappenmand. Moeten we dit nu wel doen of niet? Wie zegt dat het hierna echt goed komt en dat ie niet weer wat anders krijgt. Waar ik ook mee zit is dat hij een kleine kale plek heeft op z'n andere achterpoot, omdat ie alleen daar nog maar op leunt vanwege de pijn. Blijft dit wel goed gaan, of kan dit nog erger worden? Dan is het einde echt zoek. Nu weet ik dat er op BB wel vaker mensen topics hadden met konijnen met een geamputeerde achterpoot, ik vroeg me af of zij ook last hadden van slijtage van de andere poot? Ook financieel word het een lang verhaal. We zijn al ca 1500 euro kwijt aan Buzz, en er komt nu zowiezo weer 400 bij. Het enige wat wij willen is dat hij een gelukkig leven heeft. Hij weet niet eens wat het is om samen met een ander konijn te leven. Dat willen we graag, maar hij moet eerst beter worden. Wij willen graag dat hij blijft leven (Buzz is namelijk echt het allerliefste konijn van de wereld(dat vind vast iedereen van z'n eigen konijn;)), maar wat is voor hem zelf het beste? De DA zei wel dat hij een ander evenwicht zal zoeken op 3 poten, dus dat de kale plek waarschijnlijk minder belast gaat worden. Ook heeft hij er vrijdag nog naar gekeken, en hij maakte er zich geen zorgen over (of nog niet). Ook met grote konijnen kan dit heel goed gaan, ze hebben er veel goede ervaringen mee. Buzz is 4 kg, dus niet extreem groot voor een FH.

Ik weet het eigenlijk niet zo goed meer, ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben! En als er mensen ervaring hebben met een groot konijn op 3 poten hoor ik het graag! Alvast bedankt voor jullie reacties!

aangepast door Han
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is in ieder geval een konijn hier op BB dat een achterpoot mist en die is helemaal gelukkig en super mobiel. Ook op internet zijn best veel filmpjes te vinden van konijnen met drie poten die heel vrolijk rondrennen... Het lijkt mij voor Buzz, juist omdat hij nog redelijk jong is, een hele goede keuze om zijn achterpootje te laten amputeren.

Sterkte met alles en hopelijk hupt Buzz over niet al te lange tijd lekker rond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij Fluf en Tinus, hij is nog redelijk jong en de kans op genezing en dat hij zich goed kan aanpassen zijn behoorlijk aanwezig. Hopelijk hebben jullie daarna minder pech en kunnen jullie van hem en hij van het leven gaan genieten. Succes in ieder geval morgen!!

En ik gok ook dat als hij z'n poot kwijt is, dat hij z'n evenwicht dan anders kan gaan verdelen en dat dan z'n pootje anders belast zal worden. Ik hoop het in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Buzz, wat een ellende heeft hij al mee moeten maken in zijn korte leventje. Ontzettend balen, dat de operatie geen succes is geweest. Maar ik ben ervan overtuigd, dat je er goed aan doet om zijn achterpoot te laten amputeren. Mijn mening is, dat je hem altijd nog in kunt laten slapen, als hij niet overweg kan met de amputatie. Ik vind het dus alleen maar goed, dat je zo voor hem blijft vechten en dat je voor de amputatie gaat. Hij is nog zo jong, dat herstel en aanpassing niet zo'n probleem moeten zijn, volgens mij.

Heel veel succes en sterkte voor morgenochtend en ik ga duimen, dat Buzz snel herstelt en dat hij, op 3 poten, een gelukkig leven tegemoet gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie/hoor regelmatig over konijnen die een achterpoot missen. Wat je wel in gedachte moet houden, denk ik, is dat je te maken hebt met een FH. Meestal zijn de konijntjes met drie poten een stuk kleiner. Voor grote konijnen is het, volgens mij, 'erger' om op drie poten te lopen dan voor een dwerg. Je schrijft dat Buzz niet zo zwaar is, maar hij is ok nog maar acht maanden. Ik denk dat er echt een hoop dingen zijn waar je rekening mee moet houden. Ondergrond en bodembedekking, zijn gewicht.. Ik heb er geen ervaring mee verder, dus ik durf ook niet zo maar te zeggen dat het nog goed komt. Maar ik zou vertrouwen op mijn dierenarts. En op mijn konijn. Als hij zich goed heeft gehouden met dit alles, dan zou ik er voor gaan.

Heel veel succes! Ik hoop dat Buzz nergens meer last van zal hebben na morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend vroeg heeft m'n partner Buzz weggebracht. Hij zou om 9 uur geopereerd worden, maar dit liep wat uit ivm een spoedoperatie die tussendoor kwam. Ik ben een uurtje geleden gebeld dat de operatie goed is gegaan en dat Buzzie weer wakker is! Hij heeft al weer wat rondgestrompelt in z'n hok. Z'n pootje is tot op de heup geamputeerd, dus hij heeft ook geen stompje meer. Vanmiddag word ik teruggebeld of hij vanmiddag al naar huis mag, of dat het morgen wordt. Dat hangt er vanaf of hij alweer eet. Ik hoop vanmiddag al, maar het zal wel morgen worden! We hopen maar dat ie goed hersteld en dat ie gewoon een (verder) gezond en gelukkig leven tegemoet gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen dat Buzz wakker is en zelfs al een beetje heeft rondgestrompeld. Nu maar hopen dat hij snel naar huis mag en dan kan zijn nieuwe leven beginnen: weliswaar met een pootje minder, maar ook zonder de pijn die ontstekingen en dergelijke veroorzaken. Ik ga in ieder geval duimen voor een snel herstel en gewenning voor Buzz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Buzz net opgehaald! Gister mocht het nog niet, ze wilden hem nog even in de gaten houden. Ik was wel een beetje bang voor hoe het eruit zou zien, maar het valt me alles mee. Het is wel een grote wond, maar het is heel netjes gehecht, dus je ziet er niet zo heel veel van. Met Buzz gaat het redelijk goed, toen ik hem in zijn hok zette viel hij gelijk aan op de wilgentak die ik erin had gelegd! Z'n brokjes en groenten wil hij nog niet echt, maar hij eet wel goed hooi. Hij heeft al wat gekeuteld, wel wat kleiner als normaal, maar dat was na de andere operaties ook en dat kwam wel weer goed. En hij heeft al heeeel veel geplast, dus dat lijkt goed in orde! Hij huppelt zelfs al een beetje in de rondte, zo te zien red hij zich wel op 3 pootjes. Hij is alleen nog wel een beetje suf van de operatie en alle medicijnen. En als hij zit op 1 achterpoot valt ie af en toe om, dat is wel zielig, maar dat zal wel even wennen zijn! Het is te hopen dat het goed blijft gaan met z'n achterpoot, en dat die kale plek niet erger wordt. Maar verder heb ik er wel vertrouwen in! Nog een week pijnstilling en antibiotica geven, en over 3 weken nog een keer op controle. Ik ben in ieder geval blij dat we voor deze optie gekozen hebben en dat m'n lieve Buzz er nog is! En stiekem denk ik dat hij dat ook wel vindt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooralsnog gaat het erg goed! Hij eet lekker en hij huppelt ook aardig. Helaas hebben we binnen niet al te veel ruimte voor hem, maar als we hem op de bank zetten rent ie de hele bank over en wappert ie met z'n oren! Eigenlijk rent ie net zoals toen ie nog 4 pootjes had, aangezien hij op het laatst z'n andere pootje toch al niet kon gebruiken van de pijn. En ik denk dat ie wel blij is dat ie van die pijn af is. En hij heeft een nieuwe manier gevonden om zich te wassen/krabben. Dan doet ie z'n kopje zo opzij en dan ga ik voor hem krabben, en dan likt ie me hele handen af en dan krab ik weer lekker verder, zo schattig! Maar wel zielig dat ie dat zelf niet meer kan. Als hij weer naar buiten kan in het voorjaar krijgt ie een vriendinnetje die dat voor hem mag doen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat je Buzz zich klaarblijkelijk een stuk beter voelt nu zijn zere poot weg is.

Ik weet uit ervaring dat beesten zich heel goed kunnen aanpassen aan een handicap.

Hopelijk is geldt dat ook voor je Buzz en krijgt hij later niet te veel last (als hij wat meer gegroeid is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!!! Buzz is al best gewend aan z'n 3 pootjes, hij kan zelfs z'n rechteroor alweer krabben door op z'n heup en staart te steunen.. En hij huppelt vrolijk over de bank en is alweer heel ondeugend! Als z'n hok openstaat gaat ie rechtop tegen de tralies staan omdat hij aandacht of eten wil (of eigenlijk allebei), en dat op 1 achterpoot.

Maar of dat ik al gewend ben... Gister kwam ik thuis, en voor m'n gevoel was de achterkant van z'n heup dikker als normaal. Het was me zondag ook al opgevallen, maar nu was het echt dik voor m'n gevoel. Dus ik gelijk in paniek, want de vorige keer dat ie een zwelling had was het een ontsteking, en als dat nu weer het geval zou zijn was ie echt niet meer te redden:(. Dus heb ik gelijk de DA gebeld en gelukkig kon ik gelijk langskomen (Buzz is erg bekend daar en ze zijn ook steeds benieuwd hoe het met hem gaat). De DA vond het ook wel dik, dus hij heeft er met een naald ingeprikt (net zoals de 1e keer om het vocht te verwijderen), maar er kwam niks uit. Volgens de DA zat er in ieder geval geen pus achter (gelukkig!), maar mogelijk wel wat vocht. Dat kon ook komen doordat Buzz nu iets meer met z'n kont omlaag zit en dus dat er wat wondvocht naar beneden is gezakt. Gelukkig was de paniek dus voor niks, we moeten nu alleen de antibiotica wat langer doorgeven! Na alle ellende hoeft er maar iets te gebeuren of ik maak me gelijk overdreven veel zorgen. Gelukkig past Buzz zich supergoed aan en is ie nog steeds ons lieve vrolijke konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .