Ga naar inhoud

Zijn je konijnen geënt?


Sophie1990

Zijn je konijnen geënt?  

51 leden hebben gestemd

  1. 1. Zijn je konijnen geënt?

    • Ja
      36
    • Nee
      15


Aanbevolen berichten

Ja. Tenminste, ik heb ja gekozen, omdat ik mijn konijnen in principe wel in laat enten. Eén van de vier is momenteel niet ingeënt, maar dat heeft medische redenen. Gezien inmiddels vrijwel zeker is dat dit allemaal ouderdomsklachten zijn, overweeg ik om hem komend voorjaar wel weer in te laten enten.

Waarom? Omdat ik het afschuwelijk zou vinden als mijn konijnen zouden overlijden aan myxomatose of VHD. (Overlijden, want herstellen van één van beide is bijna uitgesloten bij een konijn dat niet gevaccineerd is.) Ik zou me altijd af blijven vragen of ik dat voor een paar tientjes had kunnen voorkomen. Ze zijn dan niet 100% beschermd, de kans op niet ziek worden of overleven is vele malen groter als ze ingeënt zijn.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent mijn konijnen 1x per jaar, maar elk jaar stel ik wel opnieuw de vraag: stellen de bijwerkingen van de enting niet meer voor dan de kans om die ziekte op te lopen?

Maar aangezien wij heel wat muggen hebben door de vijver in de tuin en we heel wat (inmiddels) wilde konijnen en hazen hebben in de weilanden achter onze woonwijk (2 straten verderop), vind ik het fijner om ze te laten helpen in april.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed het eerder niet!Maar omdat ik hier zoveel gevallen heb gelezen en nu meerdere konijnen heb,heb ik het dit jaar voor het eerst gedaan en blijf het ook zeker doen:)

Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik lees en hoor zoveel over Myx dat ik een beetje angstig begin te worden. Ik ben ook bang dat als in de zomer er veel konijnen bij de vogelopvang (waar ik werk) komen, ik misschien ziektes overbreng naar mijn konijnen.

De reden waarom ik ze niet ent is omdat ik het zo belachelijk duur vind. Het is minstens 40 euro per jaar per konijn en als je dan vier van die heerlijkerds hebt rondlopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik lees en hoor zoveel over Myx dat ik een beetje angstig begin te worden. Ik ben ook bang dat als in de zomer er veel konijnen bij de vogelopvang (waar ik werk) komen, ik misschien ziektes overbreng naar mijn konijnen.

De reden waarom ik ze niet ent is omdat ik het zo belachelijk duur vind. Het is minstens 40 euro per jaar per konijn en als je dan vier van die heerlijkerds hebt rondlopen...

Nou dat had ik dus ook en stel dat hij of zij het dan krijgt en je hebt ze niet ingeent en ze overlijden dan sla je jezelf voor de kop,als je ze ingeent hebt weet je tenminste dat je de eerste behoefte hebt gegeven en dat ze nog een kans maken.

Maar 40 euro is wel duur zeg..krijg je geen korting voor 4?

Als ik met al me konijnen ga is het 10 euro per konijn..maar dan moet ik wel met allemaal tegelijkertijd komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent mijn konijnen 1x per jaar, maar elk jaar stel ik wel opnieuw de vraag: stellen de bijwerkingen van de enting niet meer voor dan de kans om die ziekte op te lopen?

Maar aangezien wij heel wat muggen hebben door de vijver in de tuin en we heel wat (inmiddels) wilde konijnen en hazen hebben in de weilanden achter onze woonwijk (2 straten verderop), vind ik het fijner om ze te laten helpen in april.

Ze kunnen idd een ent reactie krijgen, meestal een bult. Ze kunnen ook de ziektes krijgen waar je ze voor ent, door te enten(las een keer op bb dat een fokker dat heeft meegemaakt).

Wil je enten moet je voor myx meerdere keren per jaar enten, omdat het maar een paar maanden werkt. VHS werkt volgens mij een jaar.

aangepast door Leonie85
Link naar reactie
Delen op andere sites

DOE DE ENTINGEN NIET BIJ EEN KONIJNKUNDIGE DA!!! Daar zou het mij inderdaad vanaf 25 euro PER konijn kosten, nu betaal ik 25 euro voor beide konijnen samen!!

Die hier in het dorp is volgens mij niet KK, maar de enting is dacht ik wel 18 euro (alleen voor Myx). Sowieso vind ik de DA absurd duur. We gaan tegenwoordig vaak naar een andere (ietsjes verder weg) omdat die gewoon een stuk goedkoper is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen idd een ent reactie krijgen, meestal een bult. Ze kunnen ook de ziektes krijgen waar je ze voor ent, door te enten(las een keer op bb dat een fokker dat heeft meegemaakt).

Wil je enten moet je voor myx meerdere keren per jaar enten, omdat het maar een paar maanden werkt. VHS werkt volgens mij een jaar.

Klopt, daarom kijk ik ook elk jaar weer naar de kans op de ziekte.

En over de hoeveelheid keren per jaar enten, verschillen de meningen en het verschilt ook per merk vaccinatie (schijnt). Maar ik vind het niet noodzakelijk om mijn konijnen 2 tot 4 keer per jaar te enten. Ik ent alleen in de tijd dat ik denk dat ze het meeste risico lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde, betaal 15 euro voor 2 nijnen voor alleen myx-enting.

Geloof dat het dan 20-25 voor 2 is voor beide entingen. Dan wel binnen de kortingsdagen en het 2e (3e, 4e enz.) konijn krijgt korting.

Je moet mensen toch een beetje stimuleren konijnen niet alleen te houden hè? ;)

Heb trouwens nog nooit iets van bijwerkingen gezien, behalve een keer een entbultje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben dat nooit gedaan, maar sinds dit jaar wel omdat mijn vorige konijnen op een na allemaal zijn overleden aan VHD. we hebben Fo (heeft VHD overleefd) toen buiten de entdagen laten enten voor VHD, en later binnen de entdagen voor myx. de nieuwe konijnen zijn binnen de entdagen geent, behalve Slof, hij was al geent in de opvang. de volgende keer gaan we weer enten, want ik wil dit nooit meer meemaken. iedere dag een week lang een konijn dood zien gaan, en niks kunnen doen. we hebben wel wat geprobeerd, hoor. naar de DA geweest en gebeld, met fokker gebeld etc. maar we konden gwn niks doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen worden ook ingeënt. Heb verder niet zo veel keus om ergens mijn konijnen in te laten enten, aangezien ik op een eiland woon waar maar 1 dierenarts in de buurt is die ook entdagen geeft. Ik ben of 25 euro kwijt voor 2 konijnen of 40 euro voor 2 konijnen (afhankelijk welke inentingen). Meestal krijg je er ook wat extra's bij, extra zakje voer, speeltje etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, ik dacht ik laat m'n nijn inenten... maar nu weet ik het niet meer.

Ik las namelijk op de site van dierenbescherming utrecht dat Myx in de provincie heerst.

En dat een binnenkonijn ook kans heeft besmet te raken (en m'n nijn gaat ook wel eens mee naar buiten)

Wat moet ik nu...

Er zal vast geen "goed" antwoord voor zijn, ja en nee hebben beide hun voors en tegens denk ik... Maar ik hou in ieder geval dit topic in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent al jaren wel, m'n ene konijn heeft zelfs een extra blaadje in het boekje omdat het vol is.

Waarom ik ent? Ik wil het risico op de ziektes verkleinen en dan weet ik dat ik in ieder geval wel de voorzorgsmaatregelen heb genomen. Het enige wat ik ooit heb gehad, was een entbultje. Maar dat is ook al jaren geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .