Ga naar inhoud

Het gaat niet goed met Sjaak. Is zijn tijd gekomen?


sjaak en floortje

Aanbevolen berichten

Hallo BB'ers,

Opnieuw een dilemma vandaag. Mijn oude, lieve, trouwe Sjaak gaat hard achteruit.

Hij wordt mager terwijl hij ander voer kreeg (junior, om aan te komen) en daar meer van kreeg dan op de verpakking staat aangegeven. Zijn kopje ziet er groots uit, op dat magere lijfje.

Zijn achterpootjes zijn vies, hij kan er niet meer bij om ze schoon te poetsen.

Eten doet hij steeds slechter. Hooi eten doet hij niet meer. Brokjes eten doet hij steeds minder goed.

Het is koud buiten. Als ik ze binnen zet, hebben ze geen bewegingsruimte en dat is niet goed voor Joep (bijna 1 jaar). Ze zijn zo lief samen. Sjaak kruipt de hele dag dicht tegen hem aan, en ziet er dan toch echt nog gelukkig uit.

Wat zouden jullie doen? Ik wil ze eigenlijk liever niet uit elkaar halen.

Sjaak zou ik natuurlijk alleen binnen kunnen doen, maar dan zitten ze zo alleen. Joep alleen in de kou, Sjaak alleen in die kleine ruimte. Misschien gaat hij dan dood van eenzaamheid, dat is niet wat ik wil.

Moeilijk dit.

Inslapen misschien? Is zijn tijd gekomen? Is het mooi geweest?

Moeilijk, heel moeilijk. Vanmorgen zag ik hem niet zitten, kon ik hem niet zo snel vinden. Toen dacht ik even, misschien is hij vannacht ingeslapen. En ik merkte dat ik het niet erg zou vinden, als dat gebeurd zou zijn. Natuurlijk, ik zou het vreselijk vinden als hij dood ging, maar ik ben realistisch en ik weet dat het komen gaat. Wat zou het fijn zijn als hij gewoon gezond, naast zijn vriendje, slapen ging en niet meer wakker werd.

Moet ik met hem de winter door tobben? Hopen dat hij nog opknapt?

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is Sjaak? Is het een dwergkonijn? Een gewoon rasloos konijn? Een bepaald ras?

Heeft de dierenarts hem al eens bekeken? Keutelt hij goed?

Misschien is er iets anders aan de gang dan enkel oud worden?

Als hij er niet uitziet alsof hij pijn heeft en je hem met eventueel wat bijvoederen 's ochtends en 's avonds en helpen bij het schoonhouden van zijn pootjes bij zijn vriendje kan houden, waarom zou je hem dan laten inslapen?

Jij alleen weet of je nijn pijn heeft. Ik zou wel eventjes de dierenarts ernaar laten kijken, voor hetzelfde geld heeft hij toch iets onder de leden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn keutels erg klein zijn, is logisch, want je zegt zelf, dat hij geen hooi meer eet en steeds minder goed eet. Hoe minder je binnen krijgt, hoe minder eruit komt!

Toch lijkt het mij wel allemaal op ouderdomsklachten. Natuurlijk kan hij ziek zijn, maar op die leeftijd zijn ouderdomsklachten toch wel zo'n beetje het eerste waar je aan denkt. Mijn kat van 18½ jaar wordt ook steeds iets magerder, maar zij eet nog wel goed en heeft ook nog haar speelbuien. Maar als Sjaak al juniorvoer krijgt om aan te komen en hij valt toch af, terwijl hij het liefst ook nog stilletjes tegen Joep aan wil liggen de hele dag, dan zie ik toch een ouwetje voor me, wiens lijfje gewoon op aan het raken is. Je kan hem natuurlijk altijd nog een keertje laten checken door de dierenarts, gewoon voor de zekerheid, maar het zou mij niks verbazen, als de diagnose ouderdom zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, die Sjaak.... Ik zou ze echt niet uit elkaar halen, hoor! Je zegt dat ze nog zoveel aan elkaar hebben en ook dat je niet erg zou vinden als Sjaak zou inslapen op zijn eigen tijd.... Het is de meest natuurlijke gang van zaken om het zo te laten. Geef hem wat extra aandacht, en wat lekkers als hij dat kan waarderen en geniet van hem zolang het kan! Sterkte, hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een beetje het gevoel, Mieke, dat als ik dat doe, ik hem aan zijn lot over laat.

Dat is ook weer niet de bedoeling... Ik weet wel dat je het zo niet bedoeld hoor! Het voelt alleen allemaal zo dubbel.

Wil ik mijn mannetje nog wel steeds naar die dierenarts slepen? Dat weet ik ook niet.

Conclusie: ik weet het gewoon even niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een beetje het gevoel, Mieke, dat als ik dat doe, ik hem aan zijn lot over laat.

Dat is ook weer niet de bedoeling... Ik weet wel dat je het zo niet bedoeld hoor! Het voelt alleen allemaal zo dubbel.

Wil ik mijn mannetje nog wel steeds naar die dierenarts slepen? Dat weet ik ook niet.

Conclusie: ik weet het gewoon even niet meer!

Nee, ik vind niet dat je hem aan zijn lot overlaat, je bent hartstikke begaan met dat beestje. Je bent al bij de dierenarts geweest en hij is gezond, én oud.... Ik zeg toch ook dat je hem lekker wat kan vertroetelen met wat extra aandacht, wat lekkers.... Ik denk dat hij het meeste heeft aan zijn konijnenmaatje, en dat het zo oké is. Ik zou zeker niet met hem naar de dierenarts op en neer gaan, daar help je hem niet mee. Geef hem een rustige oude dag tot zijn moment is gekomen om te gaan. En ik snap je dilemma heel goed, hoor, ik leef met je mee....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt er dus op neer, dat geen enkele oplossing de juiste lijkt te zijn. Buiten laten zitten voelt aan alsof je hem aan zijn lot overlaat. Naar binnen halen betekent eenzaamheid voor Sjaak en Joep. Allebei naar binnen halen kan niet vanwege te weinig ruimte. En je wilt hem ook naar de dierenarts blijven slepen.

Ik kan me je dilemma goed voorstellen. Je wilt alles voor Sjaak doen, maar niks lijkt de juiste oplossing en je moet ook rekening houden met het welzijn van Joep. Zoiets levert een mens een hoop kopzorgen en stress op.

Misschien moet je eens met dierenarts overleggen. Een telefonisch consult misschien? Misschien kan hij/zij jou adviseren. Of misschien kan hij/zij een keer bij jou thuis voor een consult langskomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je de dierenarts niet aan huis laten komen? Dat doen wij altijd, tenzij er uiteraard een onderzoek moet gebeuren dat verdoving vereist. Zelfs bloed nemen kan gemakkelijk thuis blijkbaar, dan hebben ze niet de stress van het vervoer, kan Sjaak rustig tegen zijn maat aan blijven liggen en kan de dierenarts even kijken of je niets extra's kan doen om hem het leven makkelijker te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt er dus op neer, dat geen enkele oplossing de juiste lijkt te zijn. Buiten laten zitten voelt aan alsof je hem aan zijn lot overlaat. Naar binnen halen betekent eenzaamheid voor Sjaak en Joep. Allebei naar binnen halen kan niet vanwege te weinig ruimte. En je wilt hem ook naar de dierenarts blijven slepen.

Ik kan me je dilemma goed voorstellen. Je wilt alles voor Sjaak doen, maar niks lijkt de juiste oplossing en je moet ook rekening houden met het welzijn van Joep.

Je verwoord het precies goed, Beestenbende.

Ik denk er nog eens rustig over na, zal vanmiddag de dierenarts eens bellen, kijken wat hij zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb recent hetzelfde gehad met 1 van mijn voedsters. Ik had een groep van 6: 2 mannen en 4 dames. Over 1 van de dames maakte ik me al de hele zomer zorgen. Ze werd echt oud om te zien, mager, rustiger. Je kon zien dat ze op was, ondanks dat 8,5 jaar voor een dwergje nog niet zo oud was. Dierenarts heeft geen gekke dingen gevonden aan het begin van deze periode. Ik heb haar van de zomer extra voer gegeven, apart van de groep. Een paar keer heb ik op het punt gestaan haar in te laten slapen, maar dan liep ze net weer meer door de ren, waardoor ik het weer liet.

Vorige maand is ze uiteindelijk overleden. Mijn vriend had haar 's ochtends nog gewoon gevoerd en toen rende ze nog rond. 's middags vond ik haar. Ik heb maanden getwijfeld wat het beste was (inslapen, apart zetten), maar achteraf ben ik dolblij dat ze gewoon tot het laatst in de groep is gebleven. Als ik jouw verhaal zo hoor en weet dat jouw konijn ook nog een paar jaar ouder is, zeg ik: niks doen. Zolang hij geen pijn heeft lekker verwennen met af en toe iets extra lekkers en zorgen voor een warm hok met veel stro, zodat hij zich lekker warm kan houden. Goed in de gaten houden of hij ergens door lijkt te lijden en tot die tijd niet met hem gaan slepen.

Sterkte en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je dilemma heel goed. Ik zou ze denk ik inderdaad bij elkaar laten en zorgen voor een warm hok buiten, met goede isolatie: in ieder geval 3 dichte kanten zodat hij niet op de wind zit en lekker veel stro ofzoiets.

Ik zou hem toch geen voer geven voor jonge konijnen, omdat hier waarschijnlijk meer eiwit in zit dan in voer voor 'gewone' of oude konijnen. Eiwit is belastend voor de nieren (normaal geen probleem) en bij oudere dieren kunnen die juist wat minder goed werken. Dat kan ook de reden zijn dat hij afvalt (als nieren minder goed werken kunnen voedingsstoffen met de urine verloren gaan, waardoor je konijn ze niet kan opnemen en dus afvalt), maar dat weet ik zo natuurlijk niet zeker en er kunnen allerlei andere oorzaken zijn!

Misschien is er wel voer met extra energie, maar niet extra eiwit?

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien lullig gezegd maar goed bedoeld......Is het niet mogelijk om nu al naar een andere partner voor Joep te zoeken en dan Sjaak naar binnen voor de winter?

Stel ,en dat is realistisch gezien,Sjaak wordt slechter en komt te overlijden......wil je dan ook niet een andere partner voor Joep?

Joep is natuurlijk nog superjong.....en waarschijnlijk zijn er zat nijntjes rond die leeftijd.

Inslapen van een konijn vindt ik persoonlijk.....denk dat je het het beste zelf kant zien wanneer het zover is.Ikzelf heb 2x de beslissing moeten nemen en die rakkers waren nog lang zo oud niet......moeilijk maar waar trek je de grens.....twijfel blijf je altijd houden;maar je moet zelf achter de beslissing staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sjaak en floortje

Ik dacht wel, dat dat de juiste verwoording was van jouw dilemma. Wat vreselijk moet het toch zijn. Je wilt alleen maar doen wat goed is, maar op dit moment is er gewoon geen goede oplossing te bedenken. Ik hoop echt, dat de dierenarts je vanmiddag aan de telefoon een beetje van dienst kan zijn. Misschien heeft hij een goed idee. Ik hoop het zo voor je, want al deze twijfels en stress zijn ook niet best voor jou.

@ Toushka

Sjaak en floortje is, volgens mij, juist junior voer gaan geven, omdat Sjaak afvalt. In zulke gevallen wordt vaak junior voer aangeraden, omdat hier meer eiwitten inzitten en een konijn eiwitten nodig heeft om aan te komen. Senior voer kun je in zo'n geval niet geven, omdat daar juist minder eiwitten inzitten om overgewicht bij het oudere en minder actieve konijn te voorkomen.

Stel, dat je voer geeft met een hoog vetgehalte, maar een laag eiwitgehalte, dan kan je konijn wel aankomen, maar dan is het alleen maar vet. Een zwaarder konijn dus wiens spieren het extra gewicht misschien niet aan kunnen. Geef je echter voer met een hoog eiwitgehalte, dan ondersteun je de spiermassa en wordt het konijn dus op een gezonde manier voller.

Maar dan kun je natuurlijk alsnog wel gelijk hebben, dat de nieren van Sjaak misschien niet meer goed in staat zijn om de voedingsstoffen goed te verwerken. En dat hij daardoor afvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien lullig gezegd maar goed bedoeld......Is het niet mogelijk om nu al naar een andere partner voor Joep te zoeken en dan Sjaak naar binnen voor de winter?

Stel ,en dat is realistisch gezien,Sjaak wordt slechter en komt te overlijden......wil je dan ook niet een andere partner voor Joep?

Joep is natuurlijk nog superjong.....en waarschijnlijk zijn er zat nijntjes rond die leeftijd.

Sjaak en floortje schreef al eerder, dat ze dat liever niet doet, omdat ze bang is, dat de eenzaamheid Sjaak juist geen goed zal doen! Sjaak trekt zo naar Joep toe, dat ze bang is, dat Sjaak juist zal overlijden, als ze hem bij zijn steun en toeverlaat weg haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in dit geval, gewoon omdat het voor mij beter voelt, Sjaak en Joep naar binnen halen. Dan zitten ze maar wat kleiner. De laatste periode zal voor Sjaak dan wat aangenamer zijn. Anderzijds, zo'n verandering.. moet je zo'n beestje dat nog wel aan doen. En stel dat Sjaak over een maand overlijdt, dan moet Joep nog de hele winter binnen in dat hokje zitten waar je hem nog geen vriendin kan geven omdat dat gewoon te klein is. (Lijkt misschien krom omdat ik vind dat Sjaak en Joep er samen wel in kunnen.. maar dat is een stabiel koppel..)

Ik denk dus dat ik me bij Christa aansluit. Zulke dingen zijn gewoon lastig. Sterkte. Ik hoop dat Sjaak nog even van het leven kan genieten, samen met Joep. En dat hij zelf bepaald wanneer het voor hem klaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verschrikkelijk, zo'n dilemma! Ik zou Sjaak en Joep samen buiten laten zitten. Het voelt wel alsof je hem aan zijn lot overlaat, maar zolang hij zelf niet laat zien dat hij pijn heeft, voelt hij het zelf ook niet zo denk ik. Inslapen zou ik ook niet doen, misschien is Sjaak nog wel heel gezond (behalve die ouderdomsklachten dan) en leeft hij nog een jaar ofzo. Ik wens je veel sterkte en hoop dat de dierenarts vandaag nog eventjes langskomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts zei: jij bent goed voor je dieren, je bent er iedere dag zo mee bezig. Er is er maar 1 die kan zeggen wanneer het tijd is, en dat ben jij. Als jij denkt dat hij geen pijn heeft, en we hebben hem vorige keer zo na gekeken, dan is de kans dat hij pijn heeft klein. Als jij vind dat het nog kan, dan kan het nog.

Dat vond ik dan wel weer een compliment.

Ik ga ze niet uit elkaar halen. Ook niet Sjaak naar binnen en Joep een nieuw maatje. Ten eerste voelt dat een beetje als: Sjaak is er nog maar hij doet er niet meer toe, we nemen vast een nieuwe. Zo is het niet bedoeld, weet ik, maar zo voelt het. Ten tweede vind ik het wel heel erg sneu om hem nu, omdat hij oud is, bij zijn beste vriend weg te halen. Misschien is dat wel het enige waar hij nu nog intens van geniet. Nee, ze uit elkaar halen vind ik niets.

Dat junior voer, dat doet hem goed. Misschien niet ideaal voor zijn nieren, maar ach, die hoeven geen tien jaar meer mee.

Hij heeft een hok met onwijs veel stro, haha. We hebben de voorkant ook dichtgemaakt met een plank hout (wel goede ventilatie) zodat hij lekker weg kan kruipen. Joep wast zijn koppie zo af en toe, of komt hem een wortel brengen, haha. Morgen kijk ik verder. Gewoon van dag tot dag. Als hij nog verder achteruit gaat, dan is de tijd daar.

Maar wie weet, vind hij dat zelf dan ook wel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte en geniet van de tijd die jullie samen hebben. Ik denk dat je een hele goede keuze maakt. Het is altijd goed om naar je gevoel te luisteren..

Als het echt koud wordt kun je hem eventueel een snuggle safe geven. Dat is een soort kruik die konijnen niet zomaar kapot krijgen en dus veilig gebruikt kan worden. Zo heeft hij lekker een beetje extra warmte op de koude dagen.

Nogmaals, sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .