Ga naar inhoud

wel of niet opereren in de winter (tanden trekken)


Induna

Aanbevolen berichten

Omdat onze Joep een overbeet heeft, waardoor z'n tanden niet goed afslijten moeten zijn tanden elke 6 á 8 weken geslepen worden (het is nu 1 keer gedaan een maand terug tijdens de castratie).

Aangezien dit voor Joep best wel stress vol is (het vervoer naar de DA en de behandeling, hij is lief, maar niet zo makkelijk op te pakken enzo), zitten wij te denken aan een operatie om de tanden geheel te laten verwijderen.

Nu is Joep een buiten konijn.. Er is een mogelijkheid om Joep een paar dagen in de schuur te zetten. (deze schuur is wel vrij donker, maar warmer dan buiten ivm geen wind).

Zouden jullie zo'n operatie doen in de wintermaanden? of toch maar wachten tot de lente. Zodat Joep na de operatie binnen kan wonen voor een paar dagen (ivm dwang voeding en pijnstillers/antibiotica).

En wie heeft ervaring met zo'n operatie bij zijn/haar konijn. Hoe snel was je konijn weer de oude?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het nu doen. Het stelt niet heel erg veel voor, is mijn ervaring. Ik heb het nu bij een aantal opvangkonijntjes gezien en zelf ook zo'n opvangertje in huis gehad tijdelijk. Hij had zelfs nog wat ondergewicht maar uiteindelijk is het allemaal prima gegaan. Hij is ook gecastreerd en zijn kiesjes zijn bijgevijlt. Hij at dezelfde dag alweer, beter dan voorheen. Zijn tanden waren wel veel slechter dan die van Joep denk ik, als ik jouw verhaal zo lees. (Die van hem waren na twee weken alweer veel te lang..) Dus voor hem was het echt een opluchting dat ze er uit waren, hij heeft toen voor het eerst hele blaadjes enzo kunnen eten. De dag daarna is ie weer naar buiten gegaan omdat ie zich gewoon goed voelde.

Het kan natuurlijk anders verlopen. Maar zelfs dan is het niet heel erg als Joep even een paar daagjes binnen zit. Ik zou hem na de narcose sowieso één nachtje binnen halen, dan de volgende dag (mits alles goed is natuurlijk) in de schuur en dan weer lekker buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dus het stelt allemaal niet zo gek veel voor.. Volgens de DA zou het wel een 1 uur duren en is het een best zware operatie.. Ook zouden we dwang voeding enzo mee krijgen.. Maar dat is niet in alle gevallen noodzakelijk.

Ik had altijd begrepen dat grote temperatuur verschillen voor een konijn niet zo goed zouden zijn.. maar met deze temperaturen kan Joep nog best even binnen wonen dus.

Joep z'n tanden zijn niet heel extreem, het is nu 4 weken terug. Maar ze worden nu alweer lang. Joep knaagd niet echt, ook niet op lekkere wilgentakken ofzoiets...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Joep goed blijft eten, zou ik het in de zomer doen. Je zet hem van het koude buiten in een warme auto, door het koude buiten naar de warme (vaak bloed hete) dierenarts. Hier blijft hij een paar uur (misschien wel en hele dag of een paar dagen). Vervolgens ga je met een super stressvol konijn (dus een heel veel lagere afweersysteem tegen ziektes) weer door de kou naar de warme auto om hem daar weer door de kou in de iets warmere (maar nogsteeds veel kouder als de da) schuur te zetten.

Ik heb vorig jaar in de winter mijn ram bij de da achter moeten laten ivm het niet willen eten. Ze wisten niet waarom. Achteraf blijkt dat hij staar heeft en neit tegen veranderingen kan. Wij hadden net de hele tuin verbouwd.

Ik heb mijn 2 konijnen (ze kunnen niet zonder elkaar) in de geisoleerde schuur gehad met een electrisch kacheltje. Dat is net zo warm als bij de da gestookt had en toen mijn ram weer at, heb ik hem steeds een beetje kouder gezet. Dit heeft mij veel stroom gekost en is niet bepaald gezond voor de konijnen.

Dus als er een andere weg is, zou ik die zeker benutten.

Succes met je beslissing en alvast veel beterschap toegewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, begrijp me niet verkeerd, de ingreep zelf is wel vrij zwaar. Maar de konijnen die ik er van heb zien herstellen zijn vaak zo blij dat ze die rottanden kwijt zijn, dat ze er niet echt last van hebben. Zodra de narcose een beetje 'weggezakt' is zijn ze al een heel end heen met herstellen. Het verschilt natuurlijk per konijn, maar dat is met alles zo.. Mijn al wat oudere rammetje (zes toen) is heel goed hersteld van zijn castratie (was overigens ook midden in de winter) en de ander heeft nog twee weken slecht gegeten en moeilijk gedaan, terwijl die nog geen jaar was op dat moment..

Ik vond het bij Ibbel (mijn pleegkonijn) allemaal erg mee vallen. Had het bij andere konijnen in de opvang al wel gezien, dus wist dat eigenlijk ook wel.. maar je eigen gevoel (dat van mij in elk geval..) is toch van dat móet toch heel erg zeer doen.. maar dat was niet zo gelukkig. Ik geloof dat hij naderhand niet eens extra pijnstilling heeft gehad, of maar één keer een dosis de dag daarna misscihen.. was gewoon niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijnen met hetzelfde probleem gehad. Beide hadden afwijkende tanden na een val/trauma.

Sam is in totaal 3 keer onder narcose geweest voor de tanden. Ging 3 keer prima. Geen pijnstilling nodig gehad, behoudens injectie bij dierenarts. Hij at gelijk weer. Dit was wel in het voorjaar.

Bram heeft 2 jaar geleden een tand gebroken, waarschijnlijk in het pension. Ik zag het een paar weken na onze herfstvakantie. Toen was het inmiddels ook al vrij koud. Omdat ze niet snel groeiden heb ik ervoor gekozen de winter even te wachten. In april heb ik een afspraak gemaakt en hem een nachtje binnen in een onverwarmde kamer gehad. Ook hij had nergens last van. At gelijk weer. Mistte alleen zijn vriendjes, dus na een dag snel weer naar buiten gedaan.

Als ik het nu weer moest laten doen, zou ik het gewoon direct doen. Als je hem in een niet-verwarmde ruimte zet, kan het voor een nachtje geen kwaad. Het is natuurlijk wel een narcose, maar het herstel als ze eenmaal wakker zijn stelt naar mijn ervaring niks voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel is voor Joep absoluut groter dan het eventuele nadeel, alleen daarom al zou ik de ingreep ook gewoon in de winter laten uitvoeren.

@Nicky, het konijn moet nu ook telkens naar de DA. Dan liever nog één keer in van buiten in de warme auto, dan de komende 5 maanden ritjes naar de DA, en dus veel vaker van buiten in de warme auto en vice versa.

Ik zou me dus gewoon niet te druk maken en hem binnenkort laten helpen aan zijn tandjes, ik denk dat je je konijn daar een stuk gelukkiger mee maakt dan heen en weer blijven rijden naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel is voor Joep absoluut groter dan het eventuele nadeel, alleen daarom al zou ik de ingreep ook gewoon in de winter laten uitvoeren.

@Nicky, het konijn moet nu ook telkens naar de DA. Dan liever nog één keer in van buiten in de warme auto, dan de komende 5 maanden ritjes naar de DA, en dus veel vaker van buiten in de warme auto en vice versa.

Ik zou me dus gewoon niet te druk maken en hem binnenkort laten helpen aan zijn tandjes, ik denk dat je je konijn daar een stuk gelukkiger mee maakt dan heen en weer blijven rijden naar de DA.

Daarom zei ik ALS hij er geen last van heeft en het nog kan wachten.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het start bericht maak ik niet op dat het konijn op dit moment niet eet ed. :)

Nee, omdat hij er elke 6 à 7 weken aan geholpen moet worden. Wordt dat niet gedaan, dan houdt hij wel op met eten ja;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, omdat hij er elke 6 à 7 weken aan geholpen moet worden. Wordt dat niet gedaan, dan houdt hij wel op met eten ja;)

Volgens mij moet de TS zelf weten wat zij met mijn adviezen doet en welke overweging zij maakt. Zij kent haar konijn en zou dit het beste kunnen bedenken.

Wij kennen het konijn niet en dus kunnen wij niet voor TS denken en/of beslissen, dus deze discussie (tussen mij en madammie) slaat nergens op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil jullie toch bedanken voor jullie reacties, ondanks deze discussie.

Onze Joep at goed, maar wordt nu alweer iets minder. Hij moet binnenkort weer terug voor het slijpen van de tanden. Ze doen het bij de dierenarts zonder verdoving. (ze wikkelen hem in een doek, vast houden en slijpen). Echte stress voor Joep.

We hebben nu besloten hem te laten opereren. We laten hem 1 nachtje binnen slapen. Daarna mag hij even in de schuur wonen. We maken daar een plekje voor hem op kranten (hij is zindelijk ;)) met een heleboel stro. Hopelijk is dat warm genoeg en niet te grote overgang van binnen.

Straks de DA bellen wanneer ze plek hebben.. En dan maar duimen dat onze Joep er goed door heen komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

via google gezien.. soort van kruik..

Ehhe nee die hebben we dus niet. We hebben wel een ander ding..(belly kruik) voor de baby eigenlijk.. maar of die veilig genoeg is. Die geeft ook lang warmte af. Die wordt opgeladen via stroom (in een paar minuten) en blijft ook zo'n 8 uur warm.. Ding is van metaal met eventueel een hoesje er om heen.

Zou dat ook kunnen werken, desnoods met een handdoek er om heen gewikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van de snuggle safe is dat hij vrijwel onverwoestbaar is voor konijnen en andere dieren. Je kunt hem bij zooplus bestellen, in het bunny bin winkeltje (steun je de konijnen opvang mee) en hier verkopen ze het ook in de betere dierenwinkel.

Ik heb hem toen gekocht toen mijn ram gecastreerd werd.

Bestel er wel voldoende hoezen bij! Die hoezen verscheuren ze hier.. Daarom leggen we hem onder een dikke laag stro in het nachthok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n kruikje kan ook hoor. Ik gebruik meestal 1,5 liter flessen met warm water en dan een oud kattenmandjes-sloop eromheen.

Werkt ook. En als ze moeten bijkomen slopen ze meestal niet zoveel.

Mijn voedster is dit jaar 3-4 keer onder narcose geweest voor haar gebit. De eerste keer, in februari volgens mij, zijn er 6-7 kiezen getrokken, dat was een zware operatie, zijn ze meer dan 1,5 uur mee bezig geweest. Heb haar toen 1 of 2 nachtjes binnen gehouden tot ze goed at en keutelde.

Daarna bleek dat haar kaak scheef was komen te staan, waardoor haar tanden scheef afsleten. Slijpen zonder narcose was bij haar te riskant (ze kon zelfs de bekspreider met haar tong eruit werken), dus hebben ze haar in een gasbak gelegd, waarna ze 1 minuut hadden om te slijpen. Dat moest na 4 weken weer, toen na 6 weken en nu staat haar kaak weer recht!

Vorige week maandag zijn 2 kiezen achterin haar bek die te ver doorgroeiden geslepen.

Ook onder narcose, maar daar merkte ik alleen van dat ze iets suf was. Ze viel gelijk op haar eten aan en was al snel heel levendig. Heb haar toen ook maar gelijk buiten gezet, het was toen gelukkig niet koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .