Ga naar inhoud

Verzorging tijdens vakantie


Jorieke

Aanbevolen berichten

Volgende week ga ik een midweekje weg.

Maandag ochtend geef ik de konijnen zelf nog eten, vrijdag middag zijn we weer thuis en kan ik ook de konijnen zelf doen.

De rest van de week verzorgt de buurvrouw de konijnen.

Nu is het "probleem"....

Mijn buurvrouw werkt de hele week. Ze gaat 's morgens rond 7 uur al de deur uit en komt meestal ook pas rond half 7 's avonds thuis. Ik kan (en wil) dus niet van haar verwachten dat ze 2x per dag eten gaat geven.

Maar wij geven de konijnen wél iedere dag 2x eten: ochtend en avond.

Hoe ga ik dit aanpakken?

Dit is wat ze normaal bij één maaltijd krijgen. Onderstaande foto's krijgen ze in de ochtend en daarna nog een keer in de avond...

attachment.php?attachmentid=52425&d=1316378971attachment.php?attachmentid=52426&d=1316378971

Eén maaltijd (voor 4 konijnen) bestaat dus uit:

- een half bakje biks

- 2 volle bakjes groente (rucola, wortel, komkommer, selderij, munt, peterselie, witlof en tomaat)

Dit herhaalt zich dus 's avonds. Dan krijgen ze wederom een half bakje biks en 2 volle bakken groente.

Mijn konijnen doen altijd alsof ze Derde Wereld kindjes zijn: ze vallen aan en binnen 3 minuten zijn de bakken leeg.

Ze krijgen naast bovenstaande voeding uiteraard ook nog enorm veel hooi.

Wat kan ik nu het beste doen?

Eén keer per dag eten geven en dan gewoon de 2 "halve" porties (ochtend/avond) als één maaltijd opdienen?

Zo ja: moet ik hier deze week dan vast mee beginnen?

Uiteindelijk gaat het dus om 3 volledige dagen (dinsdag, woensdag, donderdag > maandag en vrijdag kunnen we zelf nog één maaltijd opdienen).

Hoeveel snappen konijnen van de tijd? Snappen ze nu bijvoorbeeld dat ze 2x per dag eten geven? Raken ze van slag als dat nog maar één keer per dag gebeurd? Of zijn ze niet zo slim?

Ik ben overigens ook van plan om alvast wat "speeltjes" klaar te leggen, zodat mijn buurvrouw elke dag een extraatje in het hok kan leggen.

Ik denk dan aan van die rieten balletjes, wc-rollen gevuld met hooi, etc.

Ik ben nog op zoek naar meer ideetjes: dingen die gesloopt kunnen worden, zonder dat ik er bij hoef te blijven.

Dus geen kartonnen doos, want dat is teveel van het goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze nu alvast laten wennen aan het eens per dag eten geven. Mijn konijnen weten overigens precies wanneer het etenstijd is. Ik heb van de zomer veel vakantiewerk gedaan en dan moest ik om 5 uur op en de weken daarna, nadat het vakantiewerk was afgelopen, werd ik iedere ochtend gewekt rond 5 uur omdat het trio eten wilde. 's Avonds rond acht uur gaan ze ook boven in het hok zitten omdat het etenstijd is. Dus zo slim zijn ze wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Muffin > mijn buurvrouw gaat altijd voor 7 uur 's morgens al naar haar werk. En ze heeft altijd haast, dus ik wil gewoon niet van haar verwachten dat ze dan ook nog mijn konijnen eten gaat geven.

Op zich is het niet veel werk, omdat ik de groente van te voren al snij en in bakjes bewaar in de koelkast.

Maar ik wil dat niet van haar "eisen".

Vorig jaar deed een andere buurvrouw de konijnen. Maar die bleek ontzettend bang te zijn voor de konijnen en toen heeft ze zelfs 2 of 3 keer een maaltijd overgeslagen. Dit hoorde ik pas achteraf, hoor. Dus ik kon me er niet vooraf zorgen om maken.

Maar de konijnen leven nog en ze hebben er niets aan over gehouden.

Hooi is er altijd voldoende. Ik gooi zelf ongeveer een zak van 500 gram in het hok. Een halve zak 's morgens en een halve zak 's avonds. Ik verspreid het een beetje door de ren, zodat ze moeten "zoeken". Ik ga voldoende hooi aanschaffen, zodat mijn buurvrouw de boel ook kan bijvullen. Dat is dus geen probleem. Ik neem aan dat ze niet binnen een uur 500 gram op peuzelen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me hier echt niet zo druk om maken joh. Misschien kan de buurvrouw gewoon de bakjes door de hele ren leeggooien, dan zijn ze wel even zoet. Of jij maakt van te voren drie 'hooiballen' klaar en verstopt de biks daar in en vraagt of de buurvrouw de groente door de ren wil verspreiden. Of ze zet gewoon twee bakjes neer en ze vreten die in één keer leeg en hebben de rest van de dag alleen hooi. Dat overleven ze wel. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, een hooibal met biks is natuurlijk ook nog mogelijk!

Ik wilde wel hooiballen maken, zoals dat filmpje in een ander topic, maar groente blijft natuurlijk nooit een paar dagen "lekker" in zo'n vooraf gemaakte hooibal. Maar met biks is het natuurlijk ook te doen.

Ik ga er van de week gelijk eentje maken om te kijken of het werkt!

En het groenvoer verspreiden, dat is ook een optie. Maar die monsters van mij zijn nog altijd niet zindelijk. Wij vegen zelf de ren dagelijks aan en verschonen de toiletjes. Maar mijn buurvrouw ga ik verder niet aan het werk zetten, dus de konijnen moeten een paar dagen in hun eigen keutels rond hupsen :P

Ik weet niet of het dan nog "lekker" is als daar dan ook nog groenvoer tussen ligt haha.

Maar er is natuurlijk voldoende ruimte in het hok/ren, dus de groente in 3 of 4 bakjes doen en dan verspreiden door het hok/ren, is ook een mogelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net mijn buurvrouw even gesproken en die zei al: "anders zet ik de wekker 's morgens wel wat eerder" maar dat vind ik onzin.

Ze heeft 's morgens al veel haast en heeft een drukke baan. Dus dat wil ik haar niet aan doen.

We maken gewoon van 2 x 2 bakjes groente nu 1 x 3 of 4 bakjes groente.

En een half bakje biks wordt dan een (bijna) vol bakje biks.

Ik haal gewoon voor elke dag een zak kruidenhooi. Dan kan ze overal in de ren en het nachthok grote plukken neerleggen. En ik ga de komende week even wat extra speeltjes halen.

Tjonge jonge... je wil op vakantie en maakt je druk om thuisblijvende huisdieren. Gekker moet het niet worden :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn zojuist thuis gekomen na een midweekje Landal.

En mijn buuf heeft niet alleen haar wekker gezet om de konijnen ook 's morgens eten te kunnen geven... ze heeft zelfs de ren nog helemaal aangeveegd. Hoe super is dat!

Allemaal zorgen voor niets!

Ik weet wie ik de volgende keer ga vragen als ik op vakantie ga :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .