Ga naar inhoud

Droogmachine --> ideaal voor konijnen!


sjaak en floortje

Aanbevolen berichten

Hallo!

Omdat onze Sjaak geen groenten meer kan verdragen (hij krijgt er diarree van) heb ik eens geprobeerd of hij tegen gedroogde varianten kan. Zodat hij naast zijn brok toch af en toe eens iets lekkers kan krijgen.

Wij hebben voor onze hond een droogmachine dus ik heb hem ook eens laten draaien voor Sjaak. Omdat ik nog even moet uitzoeken wat er zoal in kan heb ik het gehouden op appel, banaan, wortel, peterselie en bieslook.

Misschien niet de gezondste dingen, maar goed, het was voor een test. Ik ga gewoon expirimenteren met wat er in kan ;)

Resultaat: je krijgt heerlijk knapperige stukjes en hij kan er perfect tegen!

Een droogmachine heb je al voor 25 euro, dus ik dacht: laat ik het hier toch eens neerzetten.

Het zijn ook erg leuke snoepjes geworden. Ik gebruik nu een kwart plakje gedroogde banaan voor clickertraining. Ze zijn er helemaal zot op. 2e voordeel is ook, dat je ze lang kan bewaren in een koektrommel buiten de koelkast.

Ideaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal er morgen eens een foto van maken.

@ Dollie: de bieslook is in de soep gegaan. ;) Dank voor de waarschuwing!

De banaantjes zijn hier favoriet! Hoewel de gedroogde appeltjes ook super bevallen bij de clickertraining.

Volgende keer ga ik gewoon eens wat andere dingen er in gooien. Courgette lijkt me ook wel te drogen maar of het dan nog te eten is dat moeten ze zelf maar beoordelen :)

Morgen zal ik eens foto's maken. Leuk om te doen is het ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er een beetje aan denk ik. Als je met name brandnetel, paardenbloemblad.. weegbree.. dat soort dingen zou geven. Dan is het natuurlijk veel goedkoper. Maar ook gigantisch veel werk. Van een handje verse paardenbloemen blijft echt geen handje gedroogd over. Nou ja en als je peterselie en dat soort dingen gaat drogen en dan grote hoeveelheden dan betwijfel ik of je nog goedkoop uit bent, tenzij je gewoon een grote plant in de tuin hebt die je in leven kunt houden maar daarvoor moet je niet bij Dollie zijn :he: *kijkt sip naar de plantjes die het weekend niet echt overleefd hebben*

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij worden deze machientjes ook wel gebruikt om 'verantwoord snoep te maken voor kinderen' zo hebben ze toch lekker wat te knabbelen maar dan zonder suiker ed, en tja dus duidelijk ook voor dieren !

maar waar KOOP je zo'n ding en wat kost het ???? (ook niet onbelangrijk...;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hierboven staat heb ik ook!

Wij hebben een allergische hond die momenteel alleen konijn (sorry) eet. Daar zijn geen snacks van te krijgen tenzij je peperdure konijnenoren koopt. Dus ik droog voor hem vlees, hartjes, longen, niertjes en oren. Hij vind het heerlijk en het is nog makkelijk ook. Want rauw vlees meenemen in een plastic zakje is niet alleen onhygiënisch, het is ook nog eens gevaarlijk met de huidige temperaturen en het is erg onhandig om het te geven (en voor veel mensen ziet het er toch niet echt smakelijk uit, al denkt onze hond daar toch echt anders over).

Wij gebruiken hem dus alleen voor onze hond, en nu ook voor Sjaak en ons paard die ook met de clickertraining bezig is. Natte stukjes appel in je zak doen is niet echt fris, en hij is op brokjes snel uitgekeken.

Het voordeel van drogen voor Sjaak is dat hij geen diarree krijgt. Brandnetels zal ik ook eens proberen, al kan je die volgens mij op een krant in de zon ook prima laten drogen. Dat gaat met fruit en groenten dan weer niet, dat wordt slap en rot.

Duur is het niet echt hoor. Hij loopt 4 uur voor € 0,25 euro. Er zitten 5 roosters in en op 1 rooster kunnen 2 - 3 kleine appels.

Ik lees op internet dat je alle groenten behalve sla en andijvie kan drogen. Tomaten is onze Sjaak ook erg dol op, dus dat zal ik de volgende keer eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij eigenlijk wel heel handig, ook voor onze hond. Eet vers vlees(smuldier) maar als we op vakantie gaan is daar soms geen (goede) vriezer aanwezig. Dan is het meenemen in gedroogde vorm een optie.

Hoelang heb je het erin zitten(fruit)?

Met het drogen gaan er wel voedingsstoffen verloren. Kvv geef je je hond voor de enzymen die nog in het vlees zitten, deze zitten niet in gedroogde vlees vormen ;)

Ik geloof dat zo'n machine 48 uur of langer moest draaien om een paar stukjes vlees te drogen, toch? En het schijnt ook enorm te stinken.. Het is inprinciepe hetzelfde als dat je het in je oven doet, heb ik me laten vertellen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je moet de groente, kruiden, fruit of het vlees zelf natuurlijk ook nog mee rekenen.

Niet helemaal, want die kocht ik anders ook. Enige verschil is nu dat ik de droogmachine laat lopen ;)

De konijnenoren worden echt knapperig. Nu zijn konijnenoren natuurlijk heel dun, die worden zo hard dat ik ze kan breken.

Maar ja, alles wordt inderdaad heel erg hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal, want die kocht ik anders ook. Enige verschil is nu dat ik de droogmachine laat lopen ;)

De konijnenoren worden echt knapperig. Nu zijn konijnenoren natuurlijk heel dun, die worden zo hard dat ik ze kan breken.

Maar ja, alles wordt inderdaad heel erg hard.

En dat in 10 uur tijd? Dan ga ik eerst eens kijken wat vandaag de dag rauwe lamsoren kosten :P Nu betaal ik 50 euro voor 2,5 kilo gedroogde lamsoren.. Als dat goedkoper kan.. En dan ook nog voor de konijnen en mezelf.. jam jam..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal, want die kocht ik anders ook. Enige verschil is nu dat ik de droogmachine laat lopen ;)

Ja maar dan nog moet je de prijs van het spul wel meerekenen als de je vergelijking kant en klaar/vers en zelf drogen maakt. Tenzij je vers gratis krijgt en gedroogd niet :P

Ik heb geen idee van de kosten van verse konijnenoren maar ik denk dat het in mijn geval voor de kruiden van de konijnen niet echt uit kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .