Ga naar inhoud

myxomatose!!!!!!!!!!!


Aphext19

Aanbevolen berichten

Wat te doen met andere konijnen als bij één konijntje myxomatose is vastgesteld?

noogvaccinatie is sterk af te raden bij zowel besmette konijn als andere konijnen die erbij zaten

moet ik de konijnen die in zelfde hok zaten nu afzonderen? preventief tetracycline antobiotica geven?

Besmette konijn ook behandelen met tetracyclines?

wat is de kans dat andere konijnen ook myx gaan krijgen? tot hoeveel meter is het besmettelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn momenteel behoorlijk wat gevallen van Myxomatose....

Denk dat je in dit forum zeker reacties zal krijgen op je vragen, maar ook flink wat bruikbare info zal kunnen vinden....m.n over het behandelen van je overige konijnen.

Belangrijk is ook dat je een goede dierenarts hebt !

Niet iedere dierenarts is konijnkundig.

We hebben een lijst met dierenartsen welke de leden wel als zodanig ervaren hebben: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen.-(vernieuwd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

enrofloxoral is een middel dat gegeven wordt om bijkomende infecties te voorkomen. Het doet niks op de myxomatose zelf. Lijkt me niet dat je daarmee moet beginnen voordat er symptomen zijn. Bij symptomen wel snel starten. Maar als je zekerheid wilt hebben: maak dan een lijstje met al je vragen en bel met een dierenarts.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas niet makkelijk te voorkomen......ik heb het nu zelf meegemaakt, een geent konijn......en dus zeker wel myx........

Wat is eigenlijk het nut van enten, als een konijn zoals Joep die ziekte gewoon krijgt en er bijna dood van gaat? Als de eigenaresse van Joep niet zo door het vuur voor hem was gegaan, had hij het zéker niet gered. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik dat aan had gekund, wat zij heeft gedaan.... Ook een konijntje zo te zien lijden, zou ik heel moeilijk vinden, denk ik. Petje af voor het baasje van Joep! :love:

Wat is de meerwaarde van enten? Ik zit er echt mee, ik twijfel er nl. nog altijd over of ik het wel of niet moet doen....

1) Wie ent er niet en om welke reden(en)?

2) Wie ent er wel en om welke reden(en)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is eigenlijk het nut van enten, als een konijn zoals Joep die ziekte gewoon krijgt en er bijna dood van gaat? Als de eigenaresse van Joep niet zo door het vuur voor hem was gegaan, had hij het zéker niet gered. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik dat aan had gekund, wat zij heeft gedaan.... Ook een konijntje zo te zien lijden, zou ik heel moeilijk vinden, denk ik. Petje af voor het baasje van Joep! :love:

Wat is de meerwaarde van enten? Ik zit er echt mee, ik twijfel er nl. nog altijd over of ik het wel of niet moet doen....

1) Wie ent er niet en om welke reden(en)?

2) Wie ent er wel en om welke reden(en)?

Ik heb wel geënt, maar ik twijfel nu alweer. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste tijd na de inenting is een konijn wel vrij goed beschermd. De periode die daar op volgt zal een konijn altijd meer kans hebben op overleving en vaak een mildere variant krijgen. Als je konijn niet (nooit) ingeënt is, kun je het in principe wel vergeten. Inenten heeft zeker wel meerwaarde.

Het is waarschijnlijk wel beter om het eerder al te herhalen, bijv. in april en augustus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt toch eerst een week of twee voor de bescherming is opgebouwd? Na twee maanden is het eigenlijk al weer uitgewerkt, tenminste zo heb ik het begrepen.

Ik probeer er niet over na te denken, maar ik vind het heel eng.

Dan krijg je ook nog eens de waarschuwing van de da dat ze zich een tijdje "niet lekker" kunnen voelen van die prik. :s

Als je me kunt geruststellen dan graag. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werking zou 2 tot 4 maanden moeten zijn, dus minstens 2 maanden.

Er wordt vooral geënt in de seizoenen dat er veel muggen zijn, al hadden ze dat hier wel iets eerder mogen doen (ik mag donderdag weer).

Je geruststellen lukt me vast niet, maar bedenk dat als je konijnen niet geënt zijn en er zou ineens een konijn myx krijgen, hoe je je dan voelt: "Had ik maar..."

Je kan het risico en eventueel de ziekte met enten in elk geval verminderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

enten is altijd beter! dan krijgen ze het als het goed is in mindere mate als ze het krijgen en overleven ze het meestal wel. als ze niet geent zijn is het meestal een verloren zaak..

Ik heb nu steeds dat verhaal van Joep in mijn hoofd.... die kreeg het écht niet in mindere mate naar mijn idee, en heeft een flinke lijdensweg afgelegd. En dan vraag ik mij af wat de enting dan voor zin heeft, snap je? Ik heb ook gehoord dat de daadwerkelijke bescherming maar van heel korte duur is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze 2 weken geleden mede door het Joep verhaal toch laten enten,

ik deed het voorheen (in de 6 jaar dat ik konijnen heb) eigenlijk nooit, op een enkele keer in het begin na.

Ik dacht altijd tja ach overkomt mij niet en ze hebben nog nooit iets gehad

maar vanwege de vele uitbraken toch besloten ze te laten enten, ook omdat regio Noord Brabant redelijk veel

op het uitbraken lijstje voorkomt!

Eigenlijk kun je het zo stellen dat als ze niet de enting hebben gehad dat ze het sowieso NIET redden

en met enting is de kans op krijgen minder en als ze het krijgen zijn ze nog te redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch staat er op de site van Wilhelminapark een verhaal over een wild konijn, dat de ziekte heeft overleefd. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxomatose%20genezen%20wild%20konijn.html

Ik neem aan dat dit konijn niet ingeënt was. :s Het is dus te makkelijk om te stellen dat konijnen die niet geënt zijn, het nooit halen.

Er zijn ook konijnen die wel geënt zijn en toch overlijden. Laten we eerlijk zijn, ook bij Joep ging het niet bepaald makkelijk en hij was wel geënt. De enting lijkt me belastend voor het konijnenlichaam, de enting moet vaak herhaald worden en de werking is voor mij niet echt overtuigend.

Toch heb ik wel geënt, tsja niet met volle overtuiging. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het wild schijnt ongeveer 95% van de konijnen myxomatose niet te overleven. Onduidelijk is nog waarom er 5% het wel haalt, maar dit zou te maken kunnen hebben dat er een bloedlijn binnen de wilde konijnenpopulaties die meer resistent is.

Er zijn cijfers te vinden op internet over de konijnenpopulatie in Engeland die op een bepaald moment bijna uitgeroeid was en heel langzaam weer op begint te krabbelen, maar tekenend is wel dat er in "Wild life" programma's vrijwel nooit konijnen opgevangen worden, terwijl dassen, vossen, herten en dergelijke aan de orde van de dag zijn....

Morgen worden Fluf en Tinus in ieder geval geënt, maar toch ook wel met enige twijfel van mijn kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier geen twijfel. Door ze in te enten maken ze afweerstoffen aan, dus als je konijn dan wel getroffen wordt door myx heeft hij al afweerstoffen in zijn lichaam of maakt ze makkelijk aan. Je bent zelf toch vroeger ook geënt tegen rodehond, pokken etc. met diezelfde reden? De kans op besmetting is gewoon kleiner, en de kans op overleving indien hij wel getroffen wordt is juist groter. Dus waarom het risico aan willen gaan, al helemaal als je in een 'risicovol' gebied woont.

Hier in de buurt hoor je niet veel van myx of vhd gevallen, gelukkig. Maar ik werkte eerder in de dierverzorging... wat ik beschouw als extra risico. En nu als boswachter, en kan dus in aanraking komen met wilde populaties, en stel dat die nou besmet zijn wil ik mezelf niet voor de kop slaan mijn eigen huisdieren niet ingeënt te hebben... voor mij is het risico op besmetting te groot.

Vrijdagmiddag zijn mijn konijnen weer aan de beurt, en tot nu toe nog geen rare bijwerkingen gehad dus ik heb er goede hoop in dat ze er weer prima mee tot aan het voorjaar kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu steeds dat verhaal van Joep in mijn hoofd.... die kreeg het écht niet in mindere mate naar mijn idee, en heeft een flinke lijdensweg afgelegd. En dan vraag ik mij af wat de enting dan voor zin heeft, snap je? Ik heb ook gehoord dat de daadwerkelijke bescherming maar van heel korte duur is....

Joepie lééft nog. Dat zegt al een hoop. Joepie heeft een flinke lijdensweg afgelegd, maar dat wil niet zeggen dat hij de ergste vorm heeft. Het kan gewoon NOG erger. Daarnaast heb ik begrepen dat er verder geen entboekje is, niet bekend is welke entstof er gebruikt is.. En volgens mij (sorry als ik dat verkeerd zeg!) is het ook niet door een dierenarts gedaan... Het schijnt bij die kleintjes makkelijk te zijn om mis te prikken. Ik bedoel dit niet vervelend naar Joepie toe maar ik heb toch begrepen dat er wat onduidelijkheden waren over de inenting en dan is het misschien niet verstandig om alleen vanwege dit geval te besluiten dat je niet gaat inenten.

Sommige wilde konijnen overleven myx inderdaad. En dat is fijn want als zij het kunnen overleven en immuun kunnen worden zonder medicatie en/of vaccinatie e.d. is er toch ook hoop voor onze huiskonijntjes? Die uiteindelijk wel van de wilde konijnen afstammen, ver in de verte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .