Ga naar inhoud

Corticollis door middenoorontsteking of E. Cuniculi, Valbazen gekregen?!


sas

Aanbevolen berichten

Onze Vlek hield zijn koppie sinds gisteren steeds scheef. Hij was heel rustig, té rustig voor zijn doen. Vanochtend ontdekten we dat hij nauwelijks meer at en niet gedronken had. Bovendien was hij nog rustiger. Daarom hebben we de weekendarts maar gebeld en daar mochten we komen. Zij constateerde corticollis (draainek), waarschijnlijk door een middenoorontsteking of E. Cuniculi. Natuurlijk 'hopen' we op een middenoorontsteking, want dat is het minst ingrijpende. Maar als ik zo alle symptomen van EC eens goed op een rijtje zet, vrees ik toch daarvoor. We zijn al aan het dwangvoeden, want zelf weer gaan eten en drinken is toch wel heel belangrijk.

Van de dierenarts heb ik naast de voeding (olvarit worteltjes en Recovery Science) 2 medicijnen gekregen: Enrofloxoral drops en valbazen. Enrofloxoral ken ik wel, dat is antibioticum, dus mijn inziens voor de oorontsteking. Maar dat valbazen kende ik niet, dus ik ben eens gaan googlen. Nu lees ik dat het een middel voor runderen is! Hier op de site lees ik ook dat mensen echt wat anders voor EC hebben gekregen. Heb ik nou een totaal verkeerd middel gekregen voor ons Vlekje? Of kan dit ook werken?

Heeft er iemand verder nog tips voor ons zieke beesie? Hij staat al binnen om zijn temperatuur op orde te houden, hij krijgt weegbree om zijn darmpjes weer op gang te krijgen.

Groetjes Sas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de werkzame stof in Valbazen (nooit van gehoord..), de werkzame stof die je nodig hebt voor EC is Fenbendazol, dat zit in Panacure (eigenlijk voor schapen, maar werkt perfect voor konijnen) en in Fenben-drops.

Ik ben even voor je gaan googelen en de werkzame stof in Valbazen is Albendazole. Het is uit dezelfde familie, maar je moet volgens mij toch echt Fenbendazol hebben. Bel maar even op dat ze je het verkeerde medicijn hebben meegegeven!

Het is inderdaad het beste bij Torticollis om voor zowel Middenoorinfectie als voor EC te behandelen. Als je konijn echt duidelijk EC heeft dan is een andere AB misschien wel meer aangewezen trouwens.

Hier kun je alles lezen over EC wat je moet weten: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Het is een van de meest vooraanstaande dierenklinieken in NL op het gebied van konijnen en je vind bij hen vaak de laatste inzichten.

Veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten is het niet ongewoon dat Valbazen gebruikt wordt bij EC. Ik geloof dat het een beetje een discussiepunt is, de een geeft de voorkeur aan fenbendazole, de ander aan Albendazole. Ik meen mij wel te herinneren dat de bijwerkingen (en één van de bijwerkingen is plotselinge sterfte, op langere termijn..) van de tweede wat groter zijn bij konijnen. Ben hier niet helemaal meer zeker van. Er staat mij vaag iets bij dat Inge Thas juist liever albendazole geeft en Inge Thas is ook niet de eerste de beste natuurlijk.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik zal vandaag eens goed rondneuzen en dan desnoods nog even met de dierenarts bellen over wat te doen of misschien zelf wel contact zoeken met Inge Thas.

Waar ik minder blij van werd, was een bericht over dat konijnen niet levend terug kwamen van Dikkertje Dap in Eindhoven, daar zijn we juist geweest (geen andere keuze in het weekend). Ik had wel de indruk dat deze arts wist wat ze met een konijn aanmoest, daarom had ik er wel vertrouwen in. Nou ja, we zullen eens kijken, hij heeft gisteravond goed van zijn vloeibare voeding gegeten en vannacht ook gekeuteld (hele kleintjes, maar toch!), dus dat is positief!

Groetjes Saskia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm... je hebt in ieder geval geen totaal verkeerd geneesmiddel gekregen hoor! Dus niet panikeren!

Ik sluit me bij Dollie aan.

Beide middelen worden gebruikt bij EC (zowel Albendazole als fenbendazole).

Sommige DA'en verkiezen het eerste, anderen het tweede. Zoals Dollie zegt heeft dit idd met de mogelijke bijwerkingen te maken.

Bij beiden is belangrijk dat je 28 dagen behandeld. Minder is te kort en langer dan 28 dagen verhoogt plots de kans op bijwerkingen héél erg. Dus als het EC blijkt te zijn en langer nodig is, wordt aangeraden om na 28 dagen een pauze te nemen en indien echt nodig opnieuw een kuur te geven.

Ik lees in je eerste bericht iets over stilliggende darmen?

Heeft de DA gezegd dat deze stil lagen? In dat geval zal weegbree niet voldoende zijn en heb je een darmstimulerend middel nodig. Stilliggende darmen bij een konijn is erg gevaarlijk en deze zijn niet altijd even makkelijk terug op gang te brengen. Dus als ze stil liggen, zou ik je DA bellen voor een darmstimulerend middel. Daarmaast kan je hem zelf ook nog masseren. Dat is minstens even effectief en de combi van een darmstimulerend middel en massage werkt het meest effectief.

Succes!

Edit: Ik lees net je laatste post. Als hij keutelt, zullen zijn darmen nu in ieder geval niet stil liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Zwarte Panter voor je reactie. Dat was in elk geval wat ik graag wilde horen: dat we geen verkeerd middel hebben gekregen. De DA heeft de Valbazen voor 2 maanden voorgeschreven: 1 maand 2 keer per dag 1 ml, daarna 2 keer per dag 0,5 ml. Er zit dus al een soort van afbouw in. En ze heeft een backupje ingebouwd: als het scheefhouden na 'n dag of 7-10 niet weg is, is het in elk geval géén middenoorontsteking volgens haar en moeten we terug komen.

De darmen hebben inderdaad wel 2 dagen zo goed als stil gelegen (nou ja, hij heeft zaterdag-zondag niet gekeuteld...). daarom was ik heel blij met die keuteltjes gisterochtend, hoe klein ze ook waren. Nu zijn het weer normale keuteltjes. Het eten voelt een beetje dubbel: het spul wat we van de DA hebben gekregen, krijgen we er nauwelijks in. Ook naar zijn biks en hooi kijkt hij niet om. Maar een blaadje andijvie, witlof, de weegbree en een stukje peen wil hij weer wel en kan ik gewoon bij hem neerleggen. De medicijnen neemt hij wel goed, anders zou ik denken dat het aan het steeds oppakken en op schoot moeten eten zou liggen ('t is echt geen schootkonijn, aaien prima, maar oppakken... Kan dat wel, kan ik hem wel vooral op andijvie etc. laten leven, of komt hij dan voedingsstoffen te kort?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als middenoorontsteking uitgesloten is, en je dus terug gaat naar de DA. Zou ik de behandelingsduur wel eens aankaarten... Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van oxibendazoles (waar fenbendazole en albendazole ondervallen) bij konijnen na 28 dagen plots een zeer sterk verhoogde kans op onderdrukking van het beenmerg geeft.

Daarvoor is de kans op neveneffecten extreem laag, na dag 28 vergroot de kans plots enorm.

Dat is de reden dat er wordt aangeraden niet langer dan 28 dagen aan een stuk te geven.

De verlaging van dosering wordt idd door sommige DA'en gedaan. Alleen is het nut hiervan nog niet duidelijk...

De kans op bijwerkingen wordt er niet kleiner door en eigenlijk weet men niet eens of een verlaagde dosis effectief is.

Ivm het eten...

Zijn zijn tanden nagekeken?

Het is opzich ook niet vreemd voor een ziek konijn (zeker een konijn waarvan de darmen tijdelijk stil hebben gelegen) dat het eerst alleen maar groenten eet. Hooi en biks komen meestal nadien. Ze hebben vaan 'door' dat ze meer vocht (dus groenten) nodig hebben. Het belangrijkste is dat ze blijven eten.

Normaal volgen hooi en biks na een paar dagen terug, dus hou dat wel even in de gaten.

Héél veel succes en beterschap voor je konijn!

Hopelijk is het een middenoorontsteking en is je konijn snel terug de oude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei!! Ik ga gelijk kappen met de fenbendrops..ik dacht ik geef t nog een weekje langer voor de zekerheid!! De DA zei dat t geen kwaad kon. Omdat ik een bijvulling had gehad en t in een ander potje gedaan was kreeg ik t er moeilijk uit en na t schudden bleek er meer schuim in t spuitje te zitten dan de volledige dosis..dus ik had t de laatste week niet goed gegeven..dus ik dacht och ik geef t nog ff een weekje door voor de zekerheid. Ben ik nu te laat? Tis alweer bijna een weekje langer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inge Thas is inderdaad véél meer voorstander van Albendazole dan Fenbendazole, dat eerste zou veel veiliger zijn.

Inderdaad nooit langer dan 28 dagen geven, daar is Inge ook heel streng op. Een behandeling tegen EC bestaat wel tegelijk uit antibiotica (baytril) en een ontstekingsremmer (zoals metacam of een goedkopere variant zoals bijvoorbeeld meloxivet of loxicom).

Inge behandelt ook nooit zomaar tegen EC, ze zal steeds eerst bloed trekken maar bij mijn weten is er enkel een lab in Duitsland dat test op EC en dan nog is volgens mijn dierenarts de uitslag niet steeds 100% juist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, Zwarte Panter, je weet er veel van! Ervaringsdeskundige of een opleiding? Ik ga in elk geval volgende week (want ik ga er even vanuit dat het EC is, er treedt helemaal nog geen verbetering op en dat mocht ik met een middenoorontsteking nu wel verwachten, was gezegd) aankaarten waarom ik 2 maanden achter elkaar moet behandelen als die onderzoeken van plotselinge sterfte er zijn. En als ik even een pauze houd, zoals je in een eerder bericht schreef, is dat dan 1 dag, een paar dagen of moet ik echt wel aan een week denken?

Voor wat betreft het eten lijkt het wel de goede kant op te gaan. Hij eet de verse groenten en kruiden vollop en gisteren en vannacht lijkt hij ook weer aan het hooi en de biks gezeten te hebben. En ik had inderdaad al in meer verhalen over zieke konijnen gelezen waarbij ze eerst vooral aan de groenten gaan en daarna vanzelf weer aan het hooi en biks.

Knabbelthuisje, ik heb nu alleen de Albendazole en Enrofloxoral gekregen, volgens mij is dat laatste in principe tegen de vermoedelijke middenoorontsteking. Ik zal, als ik volgende week terug moet komen, ook eens vragen naar die AB tegen EC en die ontstekingsremmers. Ik wil ons konijn niet volpompen met medicatie als het niet nodig is, maar ik wil wel alles proberen om hem beter te maken! 't Is het konijn van mijn zoontje en ik ben zo bang voor zijn reactie als Vlekje het niet zou halen... Over dat bloedonderzoek: ik heb gelezen dat bij konijnen die al ziek waren (vermoedelijk EC) dat ook uit bloedonderzoek bij 75% aangetoond kon worden. Dat lijkt hoog, maar bij 46% van 'gezonde' konijnen werd de parasiet ook aangetroffen na bloedonderzoek. EC blijkt dus bij veel konijnen al aanwezig te zijn, zonder dat ze ziek zijn. Beetje lastig dus, ik ga er maar een beetje vanuit dat als Vlekje maandag nog steeds zijn hoofd scheef houdt, als een wokkeltje gaat liggen bij stress en evenwichtsstoornissen heeft (die op het moment steeds erger worden), hij dan geen oorontsteking maar EC heeft...

Groetjes Saskia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nu, na 8 dagen behandelen, een stuk beter met Vlekje. Hij lijkt eigenlijk wel weer helemaal beter, af en toe houdt hij zijn koppie nog 'n beetje schuin, hij eet supergoed (zoveel hooi heeft hij nog nooit naar binnen gewerkt:yes:) maar hij duikt niet meer in elkaar, verkrampt niet meer en heeft sinds woensdagavond ook geen evenwichtsstoornissen meer gehad. Ik denk dat we er dus vanuit mogen gaan dat het een oorontsteking was. Maar nu komt stap 2: we maken de kuur van Enro-drops af en van de dierenarts moesten we dan stoppen met de Valbazen. Maar nu lees ik overal dat plotseling stoppen met Valbazen ook niet goed is... Hoe ga ik dat aanpakken dan? En Vlekje is normaal gesproken een buiten-konijn, hij heeft de afgelopen week binnen gezeten, kan ik hem nou woensdag ofzo weer gewoon naar buiten doen? Ook al is het nu overdag prachtig weer, de nachten zijn al best fris... (maar hij heeft vorig jaar met al die sneeuw en kou ook gewoon buiten gezeten). Maar ik zie gewoon aan hem dat hij zijn bewegingsvrijdheid mist, dus om hem nou nog de hele herfst en winter binnen te houden, vind ik ook geen goed plan.

Twijfels, twijfels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .