Ga naar inhoud

Nat gras


Kelleke01

Aanbevolen berichten

Hey hier ben ik weer... sorry voor de vele vragen maar het is de eerste keer dat ik konijnen heb en ik wil voor zeker spelen...

Mijn konijnen zitten in een hok buiten, aan hun hok heb ik ijzeren panelen gemaakt zodat ze in het gras kunnen.. dat doen ze super graag ze springen in het rond en grazen heel de tijd.

Nu heeft iemand me verteld dat ze geen nat gras mogen eten, dus laat ik ze ook niet los als het gras nog vochtig is of als het geregent heeft.

Maar konijnen in het wild eten toch ook nat gras dan? blijkbaar zouden ze daar verstoppingen van kunnen krijgen? klopt dit? of hoe doen jullie dat? mogen ze wel los op nat gras?

bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier helaas geen ervaringen mee, maar lijkt mij dat ze in de natuur ook nat gras eten. Er zijn genoeg bb -ers die de konijntjes lekker in de tuin hebben lopen dus ik zelf zou daar geen kwaad in zien, misschien heeft iemand ervaringen daarmee en kan specifiek aangeven wat wel of niet een probleem is.

Enne je kunt beter vragen stellen dan dat niet doen en straks met problemen zitten, dus vraag maar raak als je iets wilt weten, doe ik ook :mdr:

aangepast door rabbitmams_miriam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, hier eet Milo ook nat gras. Wordt het gras in de herfst überhaupt overdag nog wel droog?

Wat ik wel weet, is dat het niet zo goed is voor de pootjes om de hele tijd in nat gras te zitten, dat wel, maar ik heb nooit gehoord van dat ze geen nat gras mogen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opletten met: prei, ui, bieslook, bonen, erwten, maïs, vaste kool, spruitjes. Teveel klaver geeft ook problemen, net zoals veel nat gras. Afgemaaid gras mag nooit gegeven worden, geplukt of geknipt lang gras wel.

bron: wikipedia... ook hier geen uitleg waarom he

Nat gras of afgemaaid gras mag NIET, hiervan krijgen ze spijverteringsproblemen

bron: http://www.anubis-vet.com/node/363

vind het vreemd want de wilde konijnen doen niet anders volgens mij... hmm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nat gras of afgemaaid gras mag NIET, hiervan krijgen ze spijverteringsproblemen

bron: http://www.anubis-vet.com/node/363

vind het vreemd want de wilde konijnen doen niet anders volgens mij... hmm

Lijkt mij ook vreemd, een wild konijntje zal echt niet denken':" goh het gras is nat, laat me dat maar niet eten want daar krijg ik problemen mee" :lol:

Wilde konijntjes zullen wel weten wat wel en niet mag maar lijkt me toch wat vreemd.......stel dat het een week regent, dan kunnen ze niks eten? waarschijnlijk denk ik nu weer te menselijk hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjah, die laatste site zegt ook dat je geen biks moet geven... terwijl tamme konijnen niet al hun voedingsstoffen uit hooi en groente halen. Er staat ook niet dat fruit bergen suikers bevat en daarom met mate gegeven moet worden (wel dat je de hoeveelheid moet beperken, evenals bij groente?) Wortel idem.

;)

Maar dat gras nat is, veranderd de structuur toch niet? Ja, als het gemaaid is, gaat het gissen, maar wat gebeurd er met gras als het nat is waardoor konijnen het niet zouden mogen hebben. Nat gemaakte groente mogen konijnen namelijk ook (om bijv. extra vocht binnen te krijgen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik krijg de indruk dat ze bedoelen nat afgesneden gras, en niet nat gras grazen.

hoe dan ook het regent en die van mij lopen lekker buiten in het gras!

ik kan me ook niet voorstellen dat hooi beter is dan grazen, in het wild eten ze toch ook meer vers gras dan pijpestrootje? Of denk ik nou gek?

(geen nood, Woud&Dol hebben altijd hooi tot hun beschikking hoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je wel in gedachte moet houden dat konijnen oorspronkelijk uit Spanje komen en dat ze daar in de natuur wellicht geen mooie, groene gazonnetjes hadden toenertijd.. En dat het gras sowieso wat stugger was. Maar hier eten ze ook flink veel gras. Sowieso zijn de kiezen wel aan het werk dan en de darmpjes ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat sommige mensen denken dat nat gras 'gas' kan veroorzaken. Tenminste dit heb ik ergens een keer gehoord en/of gelezen.

Hier eten mijn nijnen het gras ook gewoon nat, ze blijven het liefste de hele dag door grazen, lijken soms net koeien XD. Toch denk ik er wel om dat als het gras nat is, ik ze vaak s'morgens ff wat langer in het hok/ren laat zitten. Maar eigenlijk alleen maar zodat ze niet te vieze pootjes krijgen (en evt. de aanverwante problemen kunnen krijgen hiermee). Ik denk eigenlijk maar zo, wat ze aan nat gras eten, drinken ze niet als water uit de fles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren heeft t lichtjes geregent hier en ik heb ze gewoon laten zitten, ze kunnen zelf weer in hun hok maar kozen daar niet voor.. zal wel ok zijn dat natte gras veronderstel ik!

Ook ga ik in het 'wilde' deel van onze tuin paardebloembladeren plukken weegbree staat er ook, ik was dat onder de kraan en droog dit goed af hehe dat moet dan ook niet zo afgedroogd worden zeker? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe meer vocht ze via groenvoer binnen krijgen, hoe minder ze uit de fles lebberen.

Ik spoel de avondgroente af onder de kraan en klop het daarna uit. Dus dep het niet eens droog.

Leg de groente nog even te ademen en op te warmen (---> naar kamertemperatuur) en voer het daarna aan de beesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je wel in gedachte moet houden dat konijnen oorspronkelijk uit Spanje komen en dat ze daar in de natuur wellicht geen mooie, groene gazonnetjes hadden toenertijd.. En dat het gras sowieso wat stugger was. Maar hier eten ze ook flink veel gras. Sowieso zijn de kiezen wel aan het werk dan en de darmpjes ook.

hehe da's waar ook. Zo'n antiek ras van zeemannen die dachten klipdassen te zien, heeeel veeeel klipdassen en het land daar dus maar naar vernoemden. Door de Romeinen later verbasterd tot Hispania.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, ik kwam via google op dit forum en ik las dit allemaal en ik dacht ikga reageren dus snel aanmelden haha.

Nat gras is dus wel schadelijk! nja zolang je konijn niet teveel eten. Mijn konijntje is er namelijk aan doodgegaan. Hij had een maagkanteling gekregen door teveel nat gras. dus wees voorzichtig met nat gras ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik vind het heel erg voor jou en je konijntje, maar dit vind ik niet echt onderbouwd.. Hoezo veroorzaakt nat gras een maagkanteling dan? Had veel 'droog' gras in dit geval niet ook een maagkanteling kunnen veroorzaken? Waarom zou specifiek dat beetje vocht voor problemen zorgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben geen echte konijnen kenner met ziektes enzo maar dit is wat de dierenarts mij namelijk vertelde ;p dus ik denk dat het wel beetje ermee te make gehad heeft maar als jullie konijnen al zo lang gewoon op nat gras leven is er niks aan de hand ;) dan kan het ook zijn dat mijn konijntje er gewoon een zwakke maag ofso voor had haha ;p niks aan te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik vind het ook zo vreem dat dat beetje water aan gras voor problemen kan zorgen... eten ze droog gras en drinken ze erna water is dat toch hetzelfde... erg van je konijntje hoor!! ik speel toch op zeker en laat ze toch niet te lang in het natte gras dan, wil mijn lieve schatties graag nog lang houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .