Ga naar inhoud

Eet minder biks


baxie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Wij hebben een Vlaamse reus van 1,5 jaar en weegt 7 kilo.

Hij krijgt iedere ochtend 75 gram biks en ´s avonds 100 gram. Dit is gewoon normale biks.

Niks vreemds opzich. Hij eet eigenlijk altijd zijn voerbak leeg en wilt alleen maar meer. Daarnaast krijgt hij ook nog groenvoer, hooi en hij eet veel gras.

Nu eet hij de laatste eken zijn biks niet meer op. Ik geef hem daaarom al minder, maar hij eet het gewoon heel weinig meer. Alleen als ik het onder zijn neus zet gaat hij het eten.

Af en toe eet hij het wel weer op, maar dat is vrij weinig.

Kan meneer uitgekeken zijn op de biks en moet ik wat anders verzinnen of is dit een periode in zijn leven?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haakjes kun je voorkomen door veel knabbel en knaag dingen te geven zoals wilgen takken, wilgen ballen, wilgen tunnels etc. Goede biks maken ook vaak een wereld van verschil. Hope Farm Super Trio heeft een bepaalde vorm die haakjes helpt tegen te gaan. Verder is onbeperkt hooi natuurlijk erg belangrijk.

Laat bij de DA ook even in zijn ogen kijken. Het gedrag wat jij beschrijft herken ik van mijn ram die staar heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haakjes ontstaan door een verkeerde stand van het gebit, óf door slecht of weinig hooi eten.

Goede biks is erg belangrijk en het allerbelangrijkste is hooi ivm het afslijten van de kiezen.

Het kan zijn dat er een haakje een wondje veroorzaakt heeft in tong of wang en dat eten nu daarom pijnlijk is.

Dit is ook waarom het belangrijk is niet te lang te wachten met na laten kijken, een wondje kan vervelende gevolgen hebben.

Ik zou dus bij voorbaat al eerder bellen en overleg plegen om het te laten checken en niet te wachten tot het enten.

Vergeet alleen niet... een dierenarts kan alleen onder een roesje helemaal achterin kijken, vaak wordt een haakje helemaal achterin over het hoofd gezien bij oppervlakkig onderzoek.

Als je het in huis hebt zou ik eens proberen om pijnstilling te geven, vaak zie je dat er dan wél biks gegeten wordt en weet je voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rare is dat hij dat hij dat ook allemaal krijgt. Hij heeft een bal met takken en hooi erin en ook een wilgentak, plus een hele baal hooi in zijn hok.

Zal het aan de DA vragen, maar in zijn ogen zie ik niks raars.

Bel morgen wel eventjes, het is nu ongeveer 3 weken zo.

Heb geen pijnstillng in huis.

aangepast door baxie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al geef je hem het beste voer, als de stand van de kiezen niet goed is maakt dat niet uit, dan krijgt hij toch haakjes.

De dierenarts kan deze (onder narcose) weghalen. Het kan zijn dat ze dan weer weg blijven, maar let wel goed op want als hij weer slecht eet, kan dat dus zijn omdat ze weer terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .