Ga naar inhoud

eten en een groepje vreetzakken


Kathleen Pauwels

Aanbevolen berichten

hoi hoi iedereen,

Ik heb een groepje van vier en het zijn echte vreetzakken. Vroeger kregen mijn nijntjes standaard biks en als bijvoeding hooi en elke dag een paar stukken groenten, nu door op deze site te komen heb ik al heel wat bij geleerd en weet ik dat biks eigenlijk bijvoeding is.

Nu mijn vraag, bij mij eten of aten, ze eigenlijk zo goed als geen hooi, ben dan begonnen met verschillende soorten en kruidenhooien dat wordt door sommige al meer dan andere beter bevonden.

Nu is mijn vraag kan het kwaad dat ik ze bijvoorbeeld maar om de 2 of 3 dagen biks geef maar dat ze wel elke dag over voldoende hooi en ook nog elke avond een portie verse groenten beschikken? En kan ik eventueel minder groenten geven om ze meer hooi te laten eten?

En dan mijn laatste vraag; mag ik de biks bijvoorbeeld vervangen door kruiden, zoals gedroogde paardenbloemen etc.?

alvast bedankt voor jullie reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat de groente nauwelijks invloed heeft op de hoeveelheid hooi die ze eten. Tegenwoordig krijgen ze groente als ik ga slapen, maar eerder kregen ze het een paar uurtjes daarvoor. Tegelijk vul ik het hooi aan. Voor ik dan ging slapen, kon ik het hooi nog eens aanvullen en dan vielen ze er weer op aan. Volgens mij eten ze er amper een spriet minder om. Bij mij in elk geval niet. Groente vult niet echt zoals biks dat doet. En ze krijgen bij mij een flinke portie, destijds iets van 600-800 gram voor drie konijnen. Dat is nu 400-500 voor twee denk ik.

Ik zou een beperkte portie biks blijven geven. Wat wij in de opvang wel doen bij konijnen die niet goed op gewicht zijn (als in te dik dus) is om de dag voeren. En altijd éérst hooi, dan biks. Je kunt wel een deel van de biks vervangen door gedroogde kruiden. Hier krijgen ze ook dagelijks een portie gedroogde kruiden. Daarnaast dus die 400-500 gram groente en voor het ene koppel 50 gram biks, voor het andere 40. Plus een half bakje gedroogde kruiden ongeveer. Een handje vol. Dat zijn allerlei soorten kruiden, minimaal vijf-zes verschillende soorten per keer, ligt er ene beetje aan wati k besteld heb.

Ik zou alleen stoppen met groente geven als je merkt dat je konijnen er slecht op reageren. Biks zou ik altijd wel een beetje van blijven geven, als je er helemaal mee stopt zul je zeker wel meer groente moeten geven en gedroogde kruiden, uit één soort hooi kunnen ze niet alle voedingsstoffen halen over het algemeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben het helemaal eens met Dollie :mdr:

ik zou gewoon je hoeveelheid bix wat verminderen ;)

mijn konijnen aten niet zo veel hooi, totdat ik wat minder bix ben gaan geven + zoals juudjuhlove zegt: ze zijn dol op hooi vd boer. Mijn ruif moet ik ook iedere dag aanvullen,... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .