Ga naar inhoud

Konijn plotseling lusteloos


LisaJoanna

Aanbevolen berichten

Hoi konijnenvrienden,

Mulan lijkt zich weer iets te verbeteren. Het keutelen gebeurt nu in grotere (lees: normalere) hoeveelheden, dus daar ben ik zéér blij om. M'n zorgen zijn echter nog niet voorbij (zullen ze na dit voorval ooit echt helemaal voorbij zijn?), hoewel het eten ook meer in de buurt komt bij normaal, valt ze het niet met hetzelfde enthousiasme aan als normaal gesproken. Het komt wel op, maar het duurt even. Is dat mijn micromanagement? Een geval van: ik zit er nu zo dik bovenop dat alles als zorgwekkend beschouwd wordt? Ik zat namelijk inmiddels te denken/vrezen voor haakjes op de kiezen, aangezien één van de symptomen daarvan is dat ze minder snel eten. Maar kwijlen doet ze dan weer niet...

Gisteren heeft ze op (verspreid over een heel etmaal):

- 40 gram HopeFarms SuperTrio droogvoer

- 75 gram komkommer (drie stukjes van gelijk gewicht verspreid over de dag)

- 25 gram veldsla

Is er iemand hier die haakjes vermoed in dit geval? De DA heeft er wel naar gekeken dinsdag en zag niks, maar ja, het is bekend dat het vrijwel onmogelijk is om goed te zien zonder narcose, toch? Het is makkelijk om te zeggen: ga meteen naar de DA, maar naar mijn gevoel is er nog geen sprake van spoed omdat ze in totaal wel redelijk eet en keutelt en ze de vorige keer zó gestresst raakte van de autorit dat ik het liefst het aantal tripjes wil beperken.

Liefs,

Lisa Joanna

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Okee nou gelukkig van de keutels. Maar nog niet uit de brand inderdaad. Ik heb nog nooit haakjes gehad bij mijn konijnen. Ik

dacht eerlijk gezegd dat je dat wel kunt zien bij onderzoek zonder narcose. Dan zetten ze de bek open met speciaal gereedschap

en dan kijken ze met een kijkertje. Zou het kunnen dat sommige konijnen zich niet op die manier laten onderzoeken? Dat die

dus onder narcose moeten.

Ik beperk sowieso de bezoekjes aan de dierenarts tot het minimum, ze gaan alleen als het echt moet. Maar in dit geval zou ik

wel gaan, om de haakjes uit te sluiten. Bij haakjes gaan de wangen van binnen stuk en door die wonden doet het eten zeer.

Als het meevalt, kunnen ze nog wel eten maar dan eten ze vooral zachte dingen. Het zou evengoed kunnen dat ze haakjes heeft

ondanks dat ze biks eet, omdat ze geen hooi eet normaal gesproken. Want hooi is wel heel erg belangrijk om haakjes te

voorkomen. Ik zou haar hooi aan leren eten, je kunt haar kruidenhooi geven, die vinden moeilijke hooietens vaak wel lekker.

Ik heb ook een paar konijnen die erg lastig zijn met oppakken etc. Bij de dierenarts zitten ze dan te hyperventileren. Het is

nou eenmaal zo dat ze snel gestressed zijn, maar het helpt ze ook heel goed als je ze aait en zachtjes tegen ze praat.

Ja konijnen kunnen je flink zorgen geven maar het is inderdaad zo dat je op een gegeven moment àlles verdacht gaat

vinden. Dan zie je overal iets in. Als je aan het dwangvoeren bent, moet je dat vaak om de twee uur doen en dan slaap

je natuurlijk ook niet goed meer. En dan ga je spoken zien. Maar een ziek konijn kan ook heel snel achteruit gaan, dat

weet je. En dan de onzekerheid dat je niet weet wat er mis is. Heel vervelend! Het enige wat je kunt doen, is hier

posten en contact houden met je dierenarts. Veel hier op de bunny bunch weten hoe dat is dus laat maar weten hoe

het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Op het moment overweeg ik toch sterk om morgen gewoon naar de DA te gaan. Haar biksconsumptie van vandaag moet ik nog afwegen, maar het stuk komkommer dat ik haar vroeg in de middag gegeven heb ligt er nog en nu heb ik haar toch stiekem met een klein stukje wortel proberen te verleiden en ook dat pakte ze niet. Ze smakt ook soms, so heb ik vandaag opgemerkt, hoewel ze niet kwijlt. Op dit moment lijkt het me gewoon dat het haakjes zijn...

Ik zal het morgen laten weten, fingers crossed dat alles gewoon weer goedkomt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, de stiekemerd heeft toch bijna de hele wortel soldaat zitten maken, dus over het algemeen ben ik niet geheel ontevreden met hoeveel ze gegeten heeft sinds gisteravond +/- 23:00, 35 grams biks en 120 gram groenvoer. Maar het baart me nog steeds erg zorgen dat ze lekkernijen niet aanvalt zoals we van haar gewend zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze gaat morgen absoluut weer naar de DA. Ik zou sowieso gegaan zijn, maar ik heb haar net voor het slapen het laatst gecontroleerd (vanwege de hitte staat ze nu in de gang waar het koeler is dan op mijn slaapkamer) en heb traanoogjes geconstateerd. Ik kan me herinneren dat ik ergens gelezen heb dat dat ook een symptoom van haakjes kan zijn. Voor mij is het nu dus echt helemaal duidelijk, zou me verbazen als het niet zo is, al ben ik natuurlijk zelf geen DA. Ik ga weer naar dezelfde als de vorige keer omdat het de enige konijnkundige DA is die elke werkdag open is, bij ons in de buurt. Het feit dat ze vorige week Mulan's gebit gecontroleerd hebben en niks hebben gezien vind ik echter wel ergerlijk als het uiteindelijk idd haakjes blijken te zijn. Toen vertoonde ze nog niet de symptomen, maar ze had beter moeten kijken, ze zei alleen maar luchtig: "Het is altijd moeilijk te zien..." Beter kijken dan, lijkt me... sorry ik ben een beetje boos en voorbarig nog wel want ik weet nog helemaal niet zéker of het wel haakjes zijn. Ik ben ook boos op mezelf, ik ben pas sites en forums af gaan struinen toen ze eenmaal ziek was, ik had gewoon meteen bij aankoop alle informatie door moeten spitten. Mensen denken zo luchtig over konijnen, ik kocht ze bij een dierenzaak en niemand die dacht dat het verstandig zou zijn om me over wat dingen in te lichten...

Zoals ik al zei: ik laat weten hoe het gaat.

~ Lisa Joanna

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ellende allemaal. Wel goed van je, dat je terug gaatnaar de dierenarts.

Ik kan me wel voorstellen, dat je boos bent, maar onthou goed, dat bij veel konijnen haken niet te zien zijn zonder narcose. Het is moeilijk kijken in een konijnenbekje en als de haken op een moeilijk zichtbare plek zitten, kunnen die dus niet gezien worden bij een normale controle (beter kijken heeft dan dus geen zin). En gezien het feit, dat alles bij het eerste bezoek wees op puur en alleen een gasaanval en je een konijn met gas nu eenmaal niet onder narcose kunt doen, is het logisch, dat de dierenarts het bij die controle heeft gelaten.

Heel veel succes vandaag bij de dierenarts en ik hoop, dat Mulan er snel weer bovenop zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn net weer terug van de DA. Ze heeft weer in haar bekje gekeken maar kan zo echt niks zien, om haakjes uit te sluiten moeten we Mulan morgenochtend vroeg terug komen brengen en haar dan achterlaten en dan zal ze onder narcose verder onderzocht worden. Ze hebben niet meteen onder narcose gekeken omdat ze het druk hebben en omdat Mulan nog wel eet is ze geen spoedgeval. De DA zei dat gezien haar leeftijd er ook sprake kunnen zijn van baarmoeder problemen, dus als ze geen haakjes vinden morgen gaan ze misschien direct opereren.

Van de zorgen zit ik nu al de hele tijd te huilen, terwijl wellicht alles gewoon goed komt. Ik hoop van wel. De klant voor ons, een kat van 16 jaar, moesten ze laten inslapen (je kan alles horen door die deur), daar raakte ik al meteen van overstuur...

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties en steun. Ik hoop dat alle positieve gedachten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar! Ik bedoel dat je zo moet huilen. Ik heb dat ook wel eens gehad hoor, meerdere keren zelfs. Het is de machteloosheid, denk ik.

Wel fijn dat ze het gaan doen, ik bedoel het kijken onder narcose. Voor hetzelfde geld zeggen ze, nee hoor dat is het toch niet. Ze is

niet gecastreerd, neem ik aan? Misschien dat ze dat wel doen dan, als ze de buik toch open gaan maken tenminste. Ze kunnen inderdaad

last krijgen van baarmoeder problemen, na het vierde jaar geloof ik. Ja, bij een konijn kun je meestal niets zeggen over de kansen,

daarvoor zijn ze te onberekenbaar. Het ene konijn overleeft alles terwijl het andere overlijdt aan een ontsteking bijvoorbeeld. Maar

je hoeft jezelf toch niks kwalijk te nemen? Oprah Winfrey heeft daar zo'n mooie uitspraak voor:"when you knew better, you did

better." Gelukkig hebben we tegenwoordig internet! Heeft al vele konijnenlevens gered. Nou heel veel sterkte vandaag en morgen,

stel dat het haakjes zijn, heb je over anderhalve dag je konijn weer thuis en kun je opgelucht ademhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me heel goed voorstellen, dat steeds zit te huilen van de zorgen. Een ziek konijn is een enorme bron van zorgen en stress. Je voelt je bij een ziek konijn al snel machteloos. Maar je weet in ieder geval, dat je dierenarts morgen met Mulan aan de slag gaat. Morgen weet je meer. We gaan gewoon met z'n allen hopen, dat het simpelweg haakjes zijn en dat ze morgen weer gezond en wel bij je thuis zal zijn.

Het wachten op morgen zal je zwaar vallen en als Mulan morgen daar is, zul je ook niet stil kunnen zitten, maar onthoudt, dat je alles voor haar doet, wat je kan. Aan jou zal het niet liggen. Heel veel sterkte en ik ga duimen vor jou en Mulan, dat ze morgen weer gezond en wel bij je terug zal komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me nog niet te veel zorgen gaan maken, traanoogjes passen inderdaad bij haken.

Wat zul je in spanning zitten zeg. Laat je niet meteen gek maken, wie weet valt het allemaal erg mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja kan me je zorgen wel voorstellen. Gewoon even afwachten wat er morgen uitkomt en geloof me ik weet zeker dat meer mensen dit hebebn als hun konijn ziek is, je maakt je zorgen en bent gewoon bang dat er iets is waardoor je hem/haar kwijt raakt en dat inslapen van die 16 jarige kat wat je hoorde ja dat heeft ook altijd een impact, ik zal duimen dat je morgen mulan weer snel thuis hebt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wow! Euforie! Ik ben letterlijk NET gebeld door de assistente van de DA, m'n hart schoot direct in m'n keel toen de telefoon ging, gelukkig was het goed nieuws! De behandeling is goed gegaan, het bleken idd haken op de kiezen te zijn, dus die zijn nu mooi verwijderd. Ze willen haar nog heel even observeren maar om 13:30 mag ik haar weer op komen halen. Met dit nieuws ben ik echt heel blij! Hopelijk waren haken het enige probleem en wordt ze nu weer helemaal beter. Ik ben in ieder geval blij dat ik haar toch onder narcose heb laten nakijken en dat er iets concreets gevonden is dat van alles de oorzaak kan zijn geweest en nu verholpen is. Ik ga haar straks lekker ophalen en verwennen en hopelijk komt daarmee dit zenuwslopende avontuur ten einde en gaat ze weer lekker zoals vanouds smikkelen en huppelen :) Ik zal de komende dagen nog wel posten hoe het met haar gaat :bunny4:

Allemaal nogmaals heel erg bedankt, ik ben blij dat dit forum er is, het forum (jullie reacties) hebben me echt geholpen :)

Ik kan niet wachten om Mulan weer in goede gezondheid bij me te hebben :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bingo, het kon haast niet missen.

Super goed dat je geluisterd heb naar de raad van hier, echt top!

Vraag voor de zekerheid nog wat pijnstilling als je Mulan gaat ophalen, voor sommige konijnen is dit na de ingreep nodig om zich sneller iets beter te voelen.

Hier is na zo'n ingreep snel alles weer de oude en je zult zien dat je konijn gauw weer de oude is.

Nu weer fijn van je Mulan gaan genieten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .