Ga naar inhoud

castratie Elly


Joseeke

Aanbevolen berichten

Zo de afspraak is gemaakt!

Volgende week dinsdag 19 juli om 09.20 uur heb ik een afspraak bij de DA om Elly te laten castreren.

Van de week krijg ik nog de bevestiging van de afspraak met de post met allerlei info & tips over castratie bij voedsters.

Klinkt al goed, vind ik :)

Vorig jaar heb ik Nina & *Ida* tegeljk laten castreren, wat toen allemaal heel goed verlopen is.

Hopelijk knapt Elly ook zo snel op als hen. Gelukkig heb ik 5 weken zomervakantie, waardoor ik alle tijd voor haar heb.

Normaal ben ik een voorstander om vriendjes mee te laten gaan voor de steun, maar Ed gaat dit keer niet mee.

Door de regelmatige opkomende hormonen van Elly is er soms nog aardig wat gerij tussen hen.

Omdat een castratie bij een voedster een zware ingreep kan zijn, blijft Ed fijn thuis.

Zo kan Elly in alle rust herstellen & bijkomen.

Het is de eerste keer dat ik naar deze DA ga.

Mijn eigen DA zit momenteel tijdelijk zonder praktijk, maar met deze DA heb ik een zeer goede ervaring toen bij *Ida* gehad. Ze kwam zeer konijnkundig over, hoewel zo'n ingreep iedere keer toch weer spannend is ;)

Begin volgende week even allemaal lekkere dingetjes in huis halen, ziekenboeg naar beneden in de woonkamer & me verder helemaal voorbereiden.

Hopelijk gaan we dit dan volgend jaar niet meer bij haar zien...

joseeke-albums-ed-and-elly-picture44842-schijnzwangere-elly.jpg

joseeke-albums-ed-and-elly-picture45187-elly-baard.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is Elly toch een knap vogeltje!;) (vind nijntjes die zo lopen met hun stro altijd net vogeltjes!)

heel veel sterkte volgende week:) maar komt vast helemaal goed!

Ik blijf je topic volgen! Komt Elly dn ook tijdelijk binnen wonen om op te knappen en haar in de gaten te houden? WEet je al hoe je dat gaat doen als ze disndagavond terug thuis komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is Elly een enorm vogeltje met haar 5 kg ;)

Ze komt idd binnenwonen voor een weekje ongeveer.

Ik heb een grote Vario-Kennel-box op zolder staan, waar ze royaal inpast.

Hierin doe ik een fleecedeken voor haar buikwond. Op deze manier gaat deze niet irriteren.

De box komt in de woonkamer te staan, zodat ik haar goed in de gaten kan houden.

Dit allemaal zet ik maandag alvast klaar, zodat ik hier dinsdag geen omkijken meer naar heb :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou succes met de ingreep dan maar en hopen dat ze snel er boven op komt.

Zal haast wel met alle aandacht die nu al in het verschiet ligt.

't Is jammer dat de schijnzwangerschappen zoveel impact heeft op de nijntjes,

maar ik moet eigenlijk toegeven dat ik het wel altijd een snoezig gezicht vindt,

die voedsters met de bek vol met haren en hooi.....:love:

aangepast door Wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel!

Haar schijnzwangerschappen hebben idd leuke & grappige foto's opgeleverd ;)

Maar voor het beestje zelf is het niet zo prettig.

Vorige week lag weer ineens de ren vol haren & probeerde ze steeds op Ed te rijden.

Nu heb ik het geluk dat Ed een echte goedzak is, maar evengoed.

Voor haarzelf dat het allemaal ook een stuk prettiger zijn, als de hormonen rustiger worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen is het zover!

Vandaag alles voorbereiden:

  • ziekenbench naar beneden & klaarmaken
  • transportbox gereed maken
  • lekkere dingetjes in huis halen
  • warme kruiken even regelen
  • Zazou geestelijk voorbereiden op de komst van zijn tijdelijk nieuwe buurvrouw ;)
  • Buitenverblijf even verschonen
  • EHBO-doos controleren

Elly is zich nog van geen kwaad bewust...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij laat nog niet veel merken ;)

Meneertje zal zich morgenavond wel een hoedje schrikken, als er een royale dame van 5-6 kg naast 'm komt wonen...

Gelukkig reageert hij niet vervelend op Ed & Elly als hij buiten mag rondhupsen, dus dat zal morgenavond ook wel mee gaan vallen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend heb ik, samen met een vriendin, Elly naar de DA gebracht.

Eenmaal daar kreeg Elly een complete check-up & was helemaal gezond verklaart om de castratie aan te kunnen.

In overleg zouden zowel de eierstokken als de baarmoeder verwijderd worden.

Bij konijnen jonger dan 1 jaar halen ze meestal alleen de eierstokken weg, als de baarmoeder er verder netjes uitziet.

Maar omdat mijn voorkeur is om alles weg te halen, zouden ze dit doen :)

Voor Elly had ik een compleet survival-pakket meegegeven met groenten, bixjes, hooi, schone handdoek & drinkflesje.

Zo hebben ze alles bij de hand om de boel strax eventueel weer opgang te krijgen na de ingreep.

Zelf kwam de DA met het voorstel om Elly vannacht daar te laten.

De praktijk is ongeveer 40 min. rijden voor mij & ze wilde Elly graag morgenochtend zien voor controle.

Dit zou betekenen dat ik vanochtend 40 min. heen & 40 min. terug zou moeten rijden, vanavond 40 min. heen & 40 min. terug & morgenochtend weer 40 min. heen & 40 min. terug.

Nu had ik dit opzich geen probleem gevonden, omdat ikzelf ervoor gekozen heb om naar hen te gaan.

Maar van dit aanbod maak ik dan natuurlijk graag gebruik!

Zij verzorgen nu de complete nazorg, waardoor ik Elly morgenochtend etend (zeer waarschijnlijk) & al weer op kan halen.

Is voor mij toch ook weer een zorg minder :)

Met een gerust hart heb ik Elly daar achtergelaten, waarna ik weer samen met mijn vriendin naar huis ben gereden.

Alleen kreeg ik, eennaal thuis, ineens een telefoontje van de DA...

Elly lag op dat moment op de operatie-tafel & moest even iets overleggen -->

Tijdens de verwijdering van de 1e eierstok zijn ze erachter gekomen dat Elly deze heel diep heeft liggen, waardoor deze hele moeilijk te verwijderen zijn.

Eierstok 1 is na lang "freuten" uiteindelijk probleemloos verwijderd, maar eierstok 2 lag nog dieper & zat nog vaster...

Ze zouden met alle macht kunnen proberen om deze ook te verwijderen, maar dan was de kans heel groot op een bloeding...met als gevolg dat Elly hieraan zou komen de overlijden op de OK...

Als 2e optie kwam ze met de oplossing om deze eierstok te laten zitten & alleen nog de baarmoeder te verwijderen.

Hierdoor is ze risicovrij van baarmoederproblemen, maar die ene eierstok zou er nog voor kunnen zorgen dat ze schijnzwanger wordt. De hormoonhuishouding zal dan evengoed opgang blijven, maar omdat de baarmoeder verwijderd wordt kunnen hierdoor geen problemen meer ontstaan.

Ik heb gekozen voor de laatste optie.

Doordat ze regelmatig schijnzwanger was in een korte periode, liep ze een verhoogde kans op baarmoederproblemen.

Mijn bedoeling met deze castratie was om het risico op deze problemen uit te sluiten.

Met mijn keuze is dit dus ook gelukt, alleen kan ze nu evengoed nog wel een schijnzwanger worden.

Nu zit ze momenteel middenin haar puberteit, waardoor hormonen ook graag op hol slaan.

Volgend jaar lente is ze uit deze fase, waardoor ik verwacht dat dit allemaal ook rustiger zal worden & met 1 eierstok al helemaal, denk ik.

Na mijn gemaakte keuze is de DA weer gelijk verder gegaan met de operatie & belde me strax op dat alles verder heel goed verlopen was :)

Elly was weer aan het ontwaken uit de narcose & ik krijg strax weer een telefoontje hoe laat ik haar morgenvroeg weer op kan halen.

Daarnaast zou ze de baarmoeder bewaren, zodat ik deze eens in het echt kon zien.

Ik ben benieuwd!

wordt vervolgt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist kreeg ik weer een telefoontje van de DA -->

Elly is goed wakker geworden & had al een klein beetje andijvie gegeten.

Ze hupste was rond in haar verblijf & de operatie-wond zag er mooi uit.

Klinkt goed tot zover hè :)

Morgen krijg ik een telefoontje hoe laat ik haar op mag komen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat had ik ook zowat ;)

Ik was even overrompelt, had zoiets totaal niet verwacht...

Het was eigenlijk kiezen tussen leven of dood...dan is zo'n keus snel gemaakt voor mij.

Gelukkig is ze nu evengoed risicovrij van baarmoederproblemen op deze manier :)

Ik hoef haar morgen pas op te halen als ze weer fatsoenlijk eet.

Scheelt mij een eventuele hoop stress in de nazorg, dat is wel fijn :)

Ze bellen me morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend rond 09.30 uur kreeg ik weer een telefoontje van mijn DA.

Elly had alle brokjes & groenten opgegeten & zat lekker te knabbelen van het hooi.

Gisteravond had ze al wat van de brokjes gegeten :)

Alleen hadden ze nog geen keutels gevonden & zodra deze er waren zou ze me bellen dat ik haar op mocht komen halen.

Op dat telefoontje ben ik nu nog steeds aan het wachten....;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elly is weer fijn thuis :)

Ze heeft bij de DA goed gegeten & gedronken, alleen niet gekeuteld.

Toen ik haar ophaalde had ze nog steeds niet gekeuteld, de hele dag niet...

Mijn eigen KKDA was vrij vandaag (wat ik wist), dus de assistente gaf me Elly mee.

Alleen wilde ze me haar meegeven zonder pijnstilling, darmstimulerend middel & dwangvoeding.

Nu wist ik dat ze verder niet veel verstand van konijnen had, dus ik vroeg hier gelijk zelf na ;)

In overleg met de dienstdoende DA heb ik de medicatie meegekregen.

Volgens mij heeft ze de hele dag geen darmstimulerend middel gekregen...

Ze had fijn alle groenten op (die ik meegegeven had) en brokjes & hooi at ze ook goed.

Dan zou ze ondertussen toch wel een keertje gekeuteld moeten hebben, lijkt me toch?

Eenmaal thuis heb ik haar gelijk Cisaral gegeven & zal dit strax weer doen als ik naar bed ga.

Ook geef ik haar wat pijnstilling voor de zekerheid, zodat ze de nacht goed doorkomt.

Bij de dosering van de pijnstilling hoefde ik haar dit maar 1 x in de 24 uur te geven van de dienstdoende DA, wat eigenlijk niet klopt.

Metacam mag je om de 12 uur geven bij een konijn, dus dat ga ik ook fijn doen :)

Het scheelt dat ik thuis fijn alle doseringen heb uitgewerkt, zodat ik precies weet wat ik ze mag geven.

Nu is ze aan het bijkomen van de lange reis.

Ik laat haar fijn met rust & zal ze verder goed in de gaten houden.

Ed zet ik er nog niet bij, want ik weet niet hoe meneer gaat reageren aangezien ze nu wat vreemd ruikt.

Zazou is heel nieuwsgierig naar zijn nieuwe buurvrouw, maar ik heb hem nu fijn even buiten rondhupsen.

Hierdoor heeft Ed wat gezelschap & heeft Elly geen gluurder ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, Elly fijn haar pijnstilling & darmstimulans gegeven!

Haar "voedselvooraad" heb ik flink aangevuld met andijvie, witlof, hooi & bixjes.

Drinkfles helemaal gevuld, waardoor ik nu fijn naar bed kan.

Hopelijk tref ik morgenvroeg wat keuteltjes aan, want deze heb ik nog steeds niet gezien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .