Ga naar inhoud

konijnenhok ontsmetten en grondig reinigen


Biekee

Aanbevolen berichten

Hallo, vandaag is mijn babykonijntje , Jazzy gestorven aan een soort bacterie denken we. 1 van de andere konijntjes wilt ook al niet meer eten maar is nog wel goed dik . Morgen (want nu is dat er te laat voor) zou ik graag het hok willen schoonmaken . Maar echt zeeeer grondig met dettol enzo. Heeft er iemand tips hoe ik dat het beste kan doen zodat er niet nog meer kleine slachtoffertjes vallen? xxxxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

het andere konijn zou ik uit het hok halen. wij hebben dit ook gehad. maandag Senna dood, dindsdag t/m vrijdag iedere dag een kleine dood en zondag Zoef dood. toen hebben we Fo uit het hok gehaald, ze leeft nog. ze hadden VHS. dan mogen ze 4 weken niet meer in eht hok. als het een bacterie is en het andere konijn heeft het niet, zou ze het nu kunnen krijgen. succes ermee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed middel om dierenhokken mee te ontsmetten/schoonmaken is Halamid. Halamid is een soort chloor dat vaak word gebruikt om dierenverblijfen/kennels schoon te maken. Halamid moet minimaal 5 minuten inwerken om bacterien te doden, gebruiksaanwijzing staat wel op de verpakking. Je kan halamid in verschillende hoeveelheden kopen, van kleine pakjes tot grote plastic emmers. Ik heb zelf een emmer met halamid staan omdat ik redelijk veel dieren heb, ik gebruik het alleen sporadisch bij mijn konijnen. Je moet het wel goed naspoelen na het inwerken. Hier zijn wat details over Halamid:

  • Halamid heeft een hoog gehalte aan stabiele werkzame stof. Halamid staat die hoeveelheid werkzame stof af die nodig is voor een maximaal desinfectieresultaat. Een Halamid-oplossing behoudt hierdoor langere tijd zijn werkzaamheid.
  • Uitstekende opslagstabiliteit.
  • Niet agressief ten opzichte van metalen en andere materialen.
  • Halamid hecht zich niet aan oppervlakken en is daardoor goed afspoelbaar.
  • Halamid lost gemakkelijk op in koud water (maximale concentratie 10% bij 15º C).
  • Halamid is volledig biologisch afbreekbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Halamid al gebruikt in verschillende werkzaamheden. Bij mijn huidige werk in de supermarkt word halamid gebruikt bij het schoonmaken op de slagerij en vleeswarenafdeling. In mijn stages werd Halamid inderdaad gebruikt bij het schoonmaken van dierverblijven. Dus Halamid kan zeker gebruikt worden voor konijnehokken. Het is werkzaam tegen virussen, bacterien en schimmels, dus kan zeker gebruikt worden wanneer hokken moeten worden schoongemaakt na konijnenziektes.

Maar zoals ik al zei, moet je het goed naspoelen. Halamid hecht zich niet aan het oppervlakte, dus het naspoelen zorgt ervoor dat er geen halamid resten achterblijven in het hok. Ik heb mijn nachthok van mijn nijnen nu bedekt met zeil en de naden afgekit, zodat, als het moet, ik makkelijk het hok kan schoonmaken met halamid. En na gebruik van halamid nog enkele malen gewoon met water kan naspoelen en dit droogmaken met doeken. Je moet er wel even om denken als je voor het eerst halamid gebruikt, dat je er niet gevoelig voor bent, dit kan gebeuren. Handschoenen gebruiken is dan wel een goede voorzorgsmaatregel ^^.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2 zijn weg omdat die perfect gezond waren . Ze bewogen goed en aten goed zodus. Het hok is ondertussen al ontsmet en Tootsie ( het zieke konijn) is al lang apart gezet , die is er bovenop aant komen ze eet al groentjes wat ze eerst niet deed . De rest van de konijntjes die ik nog heb dus eigelijk nog maar 2 die zijn ook gezond die eten goed en drinken ook goed ;) Met de ouders is ook niets mis . xxx

Zoals ik in je andere topic al zei.... als je konijntjes ziek zijn is het écht niet afdoende om het hok te ontsmetten of ze bij te voeren.

Ze hebben misschien wel medicijnen nodig en alleen eerder naar de nieuwe eigenaars doen is dan niet de oplossing natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .