Ga naar inhoud

Wat moet ik nou met Max en Mini


wupsie

Aanbevolen berichten

Sorry het is een erg lang verhaal, maar korter krijg ik het helaas niet...

Maandagavond toen ik naar bed wilde gaf ik Max en Mini hun avond portie biks. Mini kwam eten, maar Max keek er eens bij en ging weer weg. Buikje gevoeld, geen gekke dingen, was mooi soepel en hoorde geen gekraak van gas. Maar eten wilde hij niet. ook geen care+ of trovet (zijn snoepjes) en geen kruiden Na wat overweging toch de spoeddienst gebeld. Gelukkig een eigen DA, maar wist wel dat het een prijzige DA was, maar goed, na wat overleg leek het haar toch verstandig dat we even langs kwamen.

Daar heeft ze hem gewogen, temp opgenomen, buikje geluisterd en verder nagekeken. zijn mondje was wel nattig, maar ze hebben een waterbak, dus dat kan daar van zijn. Ook hoorde ze links geen darmgeluiden maar rechts wel (of andersom) Injectie Primeprid gekregen en dwangvoer mee en thuis moest ik hem maar 20 a 30 ml dwangvoer geven om de nacht door te komen. Thuis weer voor de bak kruiden gezet en hij begon er wat van te eten :yipi: brokken wilde hij nog steeds niet. Dus toch maar wat dwangvoer klaar gemaakt en gegeven. Gister morgen was hij weer helemaal de oude.

Smiddags belde mijn eigen DA om te vragen hoe het ging met Max (hadden ze gegevens doorgestuurd gekregen van vanacht, toch netjes dat ze even bellen) Max at weer, ook brokjes. dus ja het was weer goed. Wel gevraagd, mocht het vanavond weer zo zijn, mag ik hem dan zelf ciseral en pijnstilling geven, zodat we neit weer naar de spoedarts moeten. Dit was prima.

Gister avond wilden ze alle 2 niet eten! Ze hadden de hele avond met het hooi pakketje gespeeld en hadden ook wat kruiden op. Toch wilden ze niet eten. Max pakte 1 brokje uit de bak die ik voor zn neus hield, Mini liep gewoon weg.

Weer buikjes gevoeld, beide geen gekke dingen Dus maar metacam en ciseral gegeven. Toen ik mij omgekleed had weer even beneden gekeken en heb ik nog wat care+en trovet in de bak gedaan. Max begon hier wat van te eten, Mini nog niet. Mini een hand aarbei blad voor de neus gezet en daar pakte ze een klein hapje van en daarna ging ze ook naar de bak met brokken.

Nu vanmorgen hebben ze beide weer normaal brokken gegeten......

Wat meot ik nou met die 2!! ze zijn nu weer gewoon normaal en wie zegt dat ze vanavond of morgen weer moeilijk gaan doen? Maar aan de andere kant. Dat beide konijnen zo vreemd doen is raar.... Beide zijn laatst nog bekeken op haakjes en toen was er niks te zien (wel zonder verdoving, maar tot nu toe hebben ze de achterste kiezen ook aardig kunnen beoordelen) Beide tegelijk haken lijkt me ook wel heel toevallig....

Maar wat dan? heeft iemand een idee? en toch weer DA bellen of toch niet? (van wat dat prikje primperid voor max heeft gekost had ik 2 keer zijn kiezen kunnen laten slijpen.... herhaling hoeft dus niet:p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zie het hier ook weleens....... brokjes geven en altijd meteen eten, en soms gewoon niet.

Als ik dan een uurtje of 2 later kijk, zit dat konijn wel te eten.

Misschien hebben ze gewoon soms even niet zo een honger?

En ach, als ze niet meteen gaan eten, maar even erna wel, lijkt mij niets aan de hand .......

Ik merk het vooral nu, dan is het ineens weer wat warmer dan normaal, en dan eten ze gewoon minder (heb ik het idee ;-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 offdays achter elkaar? hun keutels zijn nu ook nog donker en kleiner. ze eten ook veel minder hooi de laatste dagen. ze zitten ook erg veel in hun huisje

Ik heb ook eens zitten zoeken op wormen op internet. Dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow lagen zijn darmen echt stil?? Dat is geen offday nee........

Wat ik ook vreemd vind is dat ze het ineens allebei hadden.

Kan het niet zo zijn dat ze per ongeluk iets gegeten hebben wat niet de bedoeling was?

En waardoor ze niet lekker zijn?

Iets in het hooi of zo wat je niet gezien hebt?

Wormen zal kunnen..... even aan je da vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet eerlijk zijn dat Doerak momenteel ook niet alles op eet. De ochtend biks (SS) gaan schoon op, maar de andijvie laat hij momenteel ook liggen, terwijl deze normaliter al op is voor de 'nachtmaaltijd'. Ook de nachtmaaltijd (kruidenmengsels en wat biksjes) gaan niet altijd schoon op. Misschien toch iets van het weer ? Warmer dan wij denken ??????

Maar goed dat de darmen dan bijna stilliggen dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Zeker omdat je aangeeft dat zij zich nu ook anders gedragen, zou ik het ook niet vertrouwen. Een eventuele oorzaak....heb ik niet voor je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Max hoorde ze aan de ene kant helemaal niks en aan de andere kant minimaal. daarom heeft hij ook een primperid injectie gehad ;)

ik had vanmorgen de DA gebeld en zij zou me terug bellen omdat ze even moest helpen. Ik heb net zelf nog weer gebeld want was nog niet gebeld:p ze had het erg druk, maar ze wilde vanmiddag even met dr van der Wijde overleggen (hij kent max en mien ook goed) of hij een idee heeft en belt mij dan vanmiddag terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog gekker is dat ze dus begin van de avond nog wel wat hebben gegeten. een uur of 9 had Max maandag ook nog een beloning voor het kammen aangepakt. een uur later wil hij niks meer en liggen zijn darmen zo goed als stil.

de dagen ervoor heb ik wel wat mini keuteltjes tussen de gewone keutels zien liggen, maar dat was wel vaker. en ze aten toen ook nog gewoon.

Of het door het weer komt, dat denk ik niet. Wij wonen in het noorden en daar is het de hele week al prutweer:p Daarnaast wonen ze binnen, dus is de themperatuur vrij constant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit noordelijker, dat zl het zijn :yes: hier van het echt geen 27 graden:p

maar ik ben net terug gebeld. De DA weet het ook niet. het is vreemd, dat is hij met me eens, maar hij kan er ook weinig mee. wormen zou kunnen. Moet ff keuteltjes sparen van ze dus ze zitten nu ff apart met een vult hooi. Kom maar op met die keutels :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat om microscopisch onderzoek. Op de keutels zelf zie je niks.

Maar heb net weer gebeld. Na dik 1.5 uur 5 mini keuteltjes (voor max dan. voor een dwerg misschien oke..maar max is absoluut geen dwerg...) ben dus bang dat we vanavond weer hetzelfde feest krijgen.... ik wordt zo terug gebeld, ze gaat nog even overleggen met de DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat hoop ik ook. kijk met die ciseral red ik me wel hoor, maar ja, er is dus duidelijk wat aan de hand. Mini haar keuteltjes zijn op zich wel weer mooi van vorm en formaat. aantal is ook netjes. zij eet ook wel weer aardig hooi enzo

Het is bij max ook niet dat hij weinig hooi heeft gegeten ofzo, je ziet in zijn keutels duidelijk hooi zitten... hij eet ook steeds wel kleine beetjes maar is toch duidelijk uit zijn doen. hij eet niet zoals anders en hij is ook niet zo actief als anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben net terug gebeld. Als hij weer niet wil eten vanavond meot ik hem maar weer ciseral geven. Zolang hij nog iets eet wil de DA niet teveel doen. Morgenmiddag toch maar een afspraak om hem na te laten kijken. er klopt gewoon iets niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteravond weer hetzelfde liedje.... komen kijken naar de biks. Max nam dit keer een paar happen. Mini wil niet....neemt even later toch een paar hapjes en even later stop max er ook mee. uiteindelijk was de biks vanmorgen op.

Frank heeft e vanmorgen biks gegeven en hij zei dat ze het allemaal in 1 keer opgegeten hebben. hooiballen zaten nog vol, net als de hooiruif. er is dus amper hooi gegeten. normaal gesproken vul ik de hooiballen 2 a 3 keer per dag en trekken ze het hooi al uit mn handen. nu blijven ze gewoon volzitten en het is van precies dezelfde baal hooi.....

ik ben blij dat ik vanmiddag een afspraak heb. zo wil ik het weekend niet in....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .