Ga naar inhoud

Ziggie ineens nog ziek ook!


Bianca

Aanbevolen berichten

Mensen die mijn koppel-draad volgen weten dat mijn zwager op sterven ligt. Ik ben gisteren afscheid gaan nemen maar vandaag weer even thuis.

Maar nou lijkt ook Zigje van het ene op het andere moment nog ziek ook. Vanmiddag doken ze allebie nog op de brokjes, maar net zag ik ineens dat Zigje tekenen van buikkrampjes vertoonde. (steeds gaan verliggen, beetje schuddend ademen, geen groenten of lekkers accepteren). Dus ik heb even zijn buik gevoeld (en meteen zachtjes gemasseerd), maar ik voel geen hele heftige dingen zoals ballen van gas of verstopping. En ik voel wel de blinde darm dus dat is goed.

Ik heb er meteen maar een zooi Ciseral, Metacloral en Carprofen in gepompt en de kooi helemaal schoongemaakt, want daar is hij gaan liggen. Dus Liz hou ik even buiten de kooi zodat ik goed kan zien of en wat hij eet, poept en plast. Ze hebben wel wat veel banaan gehad de laatste dagen want Lizzie had er een uit mijn tas gejat en de helft die over was toen ik haar snapte hen verdeeld over 3 dagen in stukjes aan hem gegeven. Maar Lizzie kan dat blijkbaar beter hebben dan Ziggie. Maar zou het dat kunnen zijn?

Ik kijk even aan of de meds werken. Maar als het niet snel wegtrekt ga ik met hem naar de DA. Weet alleen nog niet hoe, want ik mag nu even absoluut niet rijden met de mecidijnen die ik nu heb. Iemand die in Nijmegen woont die evt zou kunnen rijden?

Ga denk ik wel vast even bellen wie weekenddienst is, want als het een enorme slechte DA zoals PIJN-in-je-kies-APPEL is dan ben ik beter af als ik wacht tot mijn eigen DA er weer is. Die kan hem dan misschien ook meteen opnemen zodat ik mijn handen wat vrijer heb met desituatie met mijn zwager nu.

Maar goed, misschien trekt het wel snel weer weg (Lizje had het een paar maanden terug ook even, maar die was binnen 2 uur weer de oude)

Ik hoop het wel want ik kan het er nu even allemaal niet bij hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb lift gevonden dus toch maar meteen naar DA gegaan. Het was Broerdijk dus die zijn wel geod maar wel duur. Het is gas. Nieuwe flesjes Ciseral en Carprofen meegekregen, Ziggie heeft vochtinfuus gehad en nog een extra primpered injectie en een extra pijnstillend middel wat samen kan met Ciseral. Ik moet hem af en toe dwangvoeren maar niet te veel, want de meds moeten het werk doen.

Hij zit nu in de kooi en Liz erbuiten (wat ze echt heel raar vind) en ziet er al wel een stuk rustiger uit, dus hij heeft minder pijn, maar nog geen eetlust of keutels.

Rekening van 159,05, maar als hij het maar haalt vind ik dat okay.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel een beetje hoeveel en hoe vaak je moet dwangvoeren bij gas. De DA zei zo 4-5 keer per dag, maar niet meer dan 5 ml (liever minder) en dat ik er niet voor op hoefde te staan (want nu eigenlijk ook niet zo goed gaat met mijn medicijnen)

Maar ik ben zo bang dat ik dan niet genoeg doe. Ik heb zelf geen ervaring met gas (of misschien wel met Zoë maar die was na een paar uur dan weer de oude). Ik ga nog wel even zoeken, maar als iemand goed advies heeft dan graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een artikel gevonden wat zegt dat ik de maag (want daar zit het gas) van linksonder naar rechtsboven moet masseren omdat de opening naar de darmen rechtsboven zit. En er staat ook dat ik hem onder alle omstandigheden warm moet houden.

Dus ik zet hem op mijn schoot op een warmtekussen en masseer hem dan. En als ik op moet staan laat ik hem even rusten in zijn reismandje op de snugglesafe (want in de kooi gaat hij er van weg liggen en dat mag juist niet volgens dat artikel.)

Ik hoop maar dat het goed doe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet zo goed hoe je het konijn voor je ziet? Volgens mij zit de uitgang naar de darmen aan de linkerkant van het konijn, richting de onderkant (naar de darmen dus) maar ik kan het ook nog weer fout hebben.

Ik heb wel een plaatje opgezocht waar je het hopelijk redelijk op kan zien. Doe wel voorzichtig met masseren, want je kan de boel ook vrij makkelijk beschadigen binnenin. Succes in ieder geval!!

image004.gif

PS: plaatje is geleend van lotharinger.nl hopelijk is dat niet erg... :$

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Domino, ik was ook al anatomische plaatjes van konijnen aan het zoeken.

Maar op deze pagina: http://www.konijnen.nl/ziekten/gas.htm

Staat dit:

De maag, die normaal gesproken vrij plat is, loopt van links naar rechts, vlak onder de borstkas. Bij veel gas in de maag kan de maag buiten de ribben uitpuilen, deze bult is zeer duidelijk te voelen en kan enorme proporties aannemen.

en dit:

Door massage kan geprobeerd worden het gas via de maagpoort richting darm te duwen. De maag wordt van linksonder naar rechtsboven gemasseerd. De beweging mag niet te zacht zijn, maar ook absoluut niet te stevig om de tere maag niet te beschadigen. Voor de massage zet je je konijn met de rug naar je toe op schoot, leg je handen om de borst. De opening van de maag naar de darmen zit rechtsboven op de rug van het konijn. Als je de vingers van de rechterhand op de maag legt en je rechterduim bovenop de rug, dan kun je met je vingers masseren en voel je (hopelijk) de luchtbellen onder je duim door naar de darmen gaan. Als het gas weg kan zal de druk op de maag afnemen. Je zult de maag steeds moeten blijven masseren opdat het gas niet weer de maag zal vullen.

Ik hoop dat ik het goed doe. Ik durf niet goed te gaan slapen. Maar ik heb mijn slaap zo hard nodig. Maar straks verlies ik mijn zwager en mijn konijn tegelijk.

Ik baal dat mijn eigen DA geen dienst had, want dan had ik hem daar gelaten en de zorg aan hem overgelaten. Als hij morgen niet beter is (maar nog wel leeft) breng ik hem daar alsnog heen. Als ze tenminste open zijn dan (de dienstdoende praktijk dacht van wel, maar wist het niet zeker)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem 3 of 4 keer op schoot gehad op het warmtekussen en hem gemasseerd, maar ik blijf bellen voelen. Hij heeft wel 2 blaadjes witlof op. Ik hou hem vannacht in het reiskooitje met de snugglesafe zodat hij niet teveel kan afkoelen. Ik denk dat ik het kooitje maar op mijn slaapkamer zet dan kan ik steeds even checken als ik af en toe wakker wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij leeft nog, maar eet of poept nog niks. Ik ben doodop. Heb uur of 5 geslapen (voor zommige mensen is dat genoeg, maar voor mij nu veel te weinig). Heb DA om 9.30 gebeld dat ik rond 12 vervoer heb, maar kan pas om 13.30 terecht. Mag hem wel brengen dat zij er overdag voor zorgen maar opname kan niet dus dan moet ik hem eind van de dag weer ophalen. Dus als hij dan nog niet beter is en mijn zus dan belt kan ik niet weg.

Is er niet iemand hier in Nijmegen die evt voor hem wil zorgen tot de gasbuik over is als ik snel weg zou moeten?

:( :( :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och Bianca, wat een ellende heb je momenteel toch. Als ik nog een auto had gehad was ze naar je toe gekomen.

Sterkte meid. Ik hoop dat hij snel opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen 12-en belde de assistente terug dat ze met Rutger had overlegd en dat ik Ziggie kon komen brengen en dat Rutger er ook het weekend wel voor kon zorgen als het nodig was (ik heb echt een KEI LIEVE da!), dus dat was een pak van mijn hart.

Wat nog fijner was, was dat Ziggie vlak voor we weg gingen ineens een behoorlijke hoop keutels in het hok deed. Wel nattig en raar van vorm, maar er kwam in ieder geval weer wat uit. Dus konijn opgepakt, meds en witlof meegenomen en de keutels in een zakje gedaan en naar de DA.

Rutger liet ons meteen door (zat net tussen twee operaties in) en zei dat hij het gas niet meer voelde (ik 3 uur eerder dus nog wel, maar heb toen toch weer gemasseerd en dat heeft blijkbaar eindelijk geholpen) maar dat de darmpjes nog veel te stil klonken. Dus Ziggie toch maar daar gelaten, in ieder geval voor de dag en dan zouden we wel verder zien.

Net rond half 6 belde hij even om te overleggen want Zigje eet wel weer wat en hij is door de kritische fase heen, maar moet nog wel goed veel darmstimulatie hebben, en heeft dus nog wel aardig wat verzorging nodig. Omdat ik doodop ben en ook elk moment weg wil kunnen als mijn zus mijn hulp vraagt, vond hij het prima hem nog te even daar te houden. Hij belt me morgen en dan kijken we weer verder.

Maar het is een pak van mijn hart dat Ziggie het allemaal lijkt te gaan overleven. Was die 160 euro van gisteren (en wat Rutger nog gaat rekenen) niet voor niks.

Besefte alleen wel net pas dat ik gisteren daardoor helemaal Lizzie's verjaardag ben vergeten. Ze is nu 1.. en 1 dag dus vandaag.

Maar ben niet bepaald in feeststemming want hoorde ook net dat mijn zwager vanmorgen vroeg al is overleden. Rust zacht lieve grote broer xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor alle condoleances. :heart:

Maar in deze draad mogen we best ook blij zijn dat Ziggie het allemaal hopelijk wel gaat halen hoor. Is een pak van mijn hart. En Rutger is mijn favoriete konijnen-oom :yes:

Ziggie maakte er wel kantje-boord van. Ik ga toch uit van 24 uur voor het erop of eronder is, en pas na 21 uur kwamen er dus eindelijk een hoop poepjes (en het gas uit). Hoop het zo spannend niet meer mee te hoeven maken met hem.

Toch maar eens naar die Pro-dinges kijken. Hoe heet dat spul? Prozyme? En dan was er nog zo'n pro-iets? Weet iemand wat je preventief tegen gas kan geven in ieder geval tijdens de rui?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .