Ga naar inhoud

Tot welke leeftijd kan castratie nog bij voedsters?


Nimfee

Aanbevolen berichten

Hallo!

12 juni heb ik een afspraak staan bij de opvang om een nieuw vriendinnetje te halen voor Frummel. Ik heb op het moment twee voedsters op het oog, twee konijnen die er al langere tijd zitten. De een (zwarte voedster) is de leeftijd onbekend want ze is gevonden en de ander (bruin voedstertje) is al 5 jaar. Ik zit er nu een beetje mee omdat ik eigenlijk aanstaande voedstertje wil laten castreren, ik wil niet nog een keer het gebeuren mee maken wat ik met Draakje heb meegemaakt. Maar is 5 jaar dan te oud om nog een castratie te laten ondergaan? Ik ben nog wel van plan om naar de dierenarts te bellen om te vragen hoe zij er over denken.

Groetjes Daniëlle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn vorig jaar (noodgedwongen) laten helpen. Ze was toen 8 jaar oud. Nu is ze 9 en gaat het nog steeds wel goed met haar. Al moet ik eerlijk bekennen dat het de laatste tijd wat minder gaat, maar dat heeft niks met die operatie te maken. Daar is ze toen echt heel goed doorheen gekomen en goed van hersteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ze in goede conditie is kan het zeker. Alleen als je bepaalde cijfers mag geloven zit ze al heel erg in de gevarenzone en zal haar baarmoeder er al minder goed uit zien. Maar ja in hoeverre dat op gaat? Toch zou ik er zelf wel huiverig voor zijn na alle ellende die je gehad hebt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dus ik denk dat het verschilt per konijn hoe zij er op reageert? Aangezien ook jonge voedsters kunnen overlijden na een castratie en niet alleen oude konijnen. Ik wacht wel af, ik weet sowieso nog niet welk konijn ik mee naar huis ga nemen want dat blijft toch altijd een verrassing :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, mijn voedstertje die ik voor Kodi had, was binnen drie jaar dood. Bij sectie bleek dat er allemaal cysten op en rond de baarmoeder zaten. Mocht ik ooit nog een voedstertje nemen dan zou ik zeker overwegen haar toch te laten 'helpen', als de gezondheid het toe laat, maar daar gaan we van uit. Hoe langer je wacht, hoe zwaarder het volgens mij voor het beestje wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .