Ga naar inhoud

gesprek met mij man gehad over kanina


pluis04

Aanbevolen berichten

ik wil het gewoon even kwijd hier begin ze te twijfelen.

mij konijn kanina word nu elke 6 weken geholpen aan haakjes onder gasnarcose

mijn man en de familie vinden dat ik dat een konijn niet moet aan doen elke 6 weken onder narcose vooral omdat ze elke keer er moeilijk uit komt en de dierenarts het snel moet doen de haakjes verwijderen omdat tijdens de narcose haar hart raar gaat doen.

daarna moet ze 2 weken lang antibiotica kuur en pijnstiller krijgen omdat ze elke keer er ook een ontsteking bij heeft zitten.

en daarna moet ik ze nog 3 dagen dwangvoeren omdat ze eerder niet zelf durft te eten.

nu vind mijn man dit zielig elke 6 weken die stress voor haar hij zegt dat kan nooit goed zijn voor haar.

de dierenarts zei dat ze echt een heel slecht gebit heeft want vorige keer toen hij het kapje van de narcose op haar bekje deed vielen er zomaar 3 voortanden uit en 1 kies heeft hij helemaal moeten weg halen en bij de andere de haakjes weg gehaald.

maar ik wil haar nog niet kwijd maar wil ook niet dat ze elke 6 weken die pijn heeft doordat de haakjes in haar tong en gehemelte wondjes maken.

het is nu 4 weken geleden de laatste operatie, en nu over 2 weken staat de volgende w in de planning.

ik merk wel dat ze mij niet meer vertrouwd als ik in haar buurt komt begin ze te grommen en te bijten omdat ze dan weet dat of ik haar weer moet dwangvoeren of medicijnen moet geven.

het is ook wel een heel stress konijn als ze in haar hokje zit om naar de dierenarts te gaan zit ze heel de tijd te bibberen zo bang dat ze is

maar wat zouden jullie doen wel elke 6 weken laten helpen aan haakjes?

of wat mij man en de familie zegt haar in laten slapen zodat ze de rust krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk sluit ik me bij jou man aan, hoe vreselijk dit voor jou ook is!

Dit is geen konijnwaardig leven voor Kanina!!! Denk je eens in dat je jou konijn zou zijn, zou jij het prettig vinden om iedere 6 weken geopereerd te moeten worden en de nasleep daarvan, zonder vooruitzicht dat het daarbij blijft, want als je goed en wel hersteld bent mag je weer...

Heel veel sterkte met het nemen van de voor jullie beste beslissing!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had nog wel gevraagd of er ooit nog wel een tijd komt dat ze niet geopereerd meer hoeft te worden

maar hij zei dat het echt een afwijking van het gebit is.

hij liet het me ook voelen en haar kaakbot staat inderdaad niet mooi op elkaar.

je voelt duidelijk een stuk kaak naar buiten steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich vind ik het feit dat ze elke zes weken onder narcose moet, nog niet voldoende reden om inslapen te overwegen. Maar haar reactie er op, zowel de reactie van haar lichaam (slecht tegen de narcose kunnen, ontstekingen in haar bekkie etc) als haar reactie op jou.. Dat zou voor mij wel maken dat ik er nog eens héél goed over na zou denken. Het is inderdaad niet konijnwaardig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het heel goed en snap je overweging, maar wil je toch nogmaals het advies geven om eens te proberen over te stappen op Trovet brokjes.

Puk is van om de 8 weken nu inmiddels al zo vooruit gegaan, dat ze nu al op 16 weken zit, dat is toch niet niks?

Probeer het eens, dan weet je in ieder geval dat je alles hebt geprobeerd en kun je een weloverwogen beslissing maken.

Heel veel sterkte en succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke kan dat voer ook nog wel eens gaan proberen

ze krijgt nu ss en de andere helft krijgt ze HF trio omdat op de verpakking staat dental dat het goed is voor tanden.

maar zal eens kijken morgen voor Trovet mischien kan ik het dan ook verlengen een operatie geen 6 weken meer maar 12 weken

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keuze is aan jou natuurlijk. Ik heb laatst wel voor de keuze gestaan (jeetje ineens zie ik ook allemaal topics over deze keuze, hoe raar!) en ik heb wel besloten om mijn voedster in te laten slapen. Weliswaar niet vanwege haar gebit, maar om wat anders hoor. Maar misschien heb je er wel iets aan: ik heb de keuze gemaakt voordat het echt 'uit de hand zou lopen', dus dat mijn voedster niet meer zou gaan lijden en zou stoppen met eten omdat ze dan de pijn niet meer kan verbergen.

Je moet je afvragen wat het beste is voor jou konijntje. Ik zou ook willen dat ik Draakje nog had, ze was verder nog wel in staat om verder te leven hoor, maar dan kijk ik alleen vanuit mijn situatie en dat is om haar nog even bij mij te houden. Is het nog waard om je konijntje zo veel stress te geven? EN nu ook nog eens jou niet meer leuk gaat vinden? Snap je wat ik bedoel? Ik wil je nu niet gaan pushen hoor, zeker niet. Want vooruitgang kan nog, maar als het lang blijft aanhouden en verbetering komt niet dan zou ik niet weten wat. Draakje had dan problemen met de snijtanden, dat ging ook steeds beter en groeide steeds minder snel. Van de 3 weken die ik terug kwam bij de dierenarts, werd dat steeds langer en kwam ik na 6 á 8 weken pas weer terug. Dan waren de tanden ook nog eens minder snel gegroeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee of dat mogelijk is, maar kan een konijn helemaal zonder tanden? Als je daarna een dieet weet te creëren met een zeer vezelrijke papvoeding??

Het trekken van kiezen is erg lastig, de wortel zit ontzettend vast in de kaak, volgens mij loop je zelfs het risico dat je die breekt. Het wordt meestal erg afgeraden. Nu is in dit geval het alternatief ook niet erg zonnig, dus ik zou het overwegen.. Maar ik weet het niet.

Roosjerobijn, er staat dat ze in Breda woont..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eigenlijk wel eens met jouw man, zoals jij haar leven nu beschrijft is het niet meer konijnwaardig en ik zou dan ook de beslissing nemen om haar dit te besparen hoe moeilijk het ook is....

Als ze nou geen last ervan had maar het is echt lijden na de operatie en dan elke keer opnieuw....

Heel veel sterkte met je beslissing.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

mij man zegt ook dat het mischien ook anders zou zijn als ze 1 of 2 jaar zou zijn

maar ze is nu ruim 6 jaar

de laatste operatie is nu 4 weken geleden en eigenlijk zou ze nu over 2 weken weer geholpen moeten worden maar nu zag in net toen ik ze eten ging geven dat ze het wel wilde pakken maar weer meteen terug liep en niet ging eten.

ik heb ze nu weer even appart gezet om te kijken of ze zo wel zelf heeft gegeten anders moet ik weer gaan dwangvoeren en terug naar de dierenarts

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mij man net gebeld en als ik vanavond met kanina moet komen bij de dierenarts voor haar haakjes dat ik het deze keer nog weg laat halen.

omdat ik nog goed aan het nadenken was wat te doen over 2 weken maar nu het mischien zo snel gaat wil ik het nog 1 keer laten doen de operatie

zodat ik geen spijt krijg want had verwacht dat ik er nog twee weken over na kon denken en er na toe kon leven om afscheid te nemen.

ik heb net de dierenarts ook gebeld en gevraagd of het nu al zo snel na 4 weken terug kon zijn en ze zei ook dat het bij kanina echt extreem snel groeit allemaal.

ik heb er net al wel even pijnstiller gegeven zodat ze mischien toch zelf gaat eten

en vanavond om 19:30u kan ik langst komen om er even na te laten kijken en ze zei mischien kan ik dan even zo snel met de vijl er overheen zodat Ze na het weekend pas geopereerd moet worden.

aangepast door pluis04
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt misschien niet zo aardig, maar ik vind dit wel veel gevraagd voor een konijntje. Op deze manier blijft er toch weinig lol meer over in haar leven?

Nu snap ik wel dat je graag afscheid wil nemen op jouw manier, maar is dat nog wel echt in het belang van je konijn?

Zo als platte tekst klinkt het erg hard en zo bedoel ik het niet. Ik leef van harte met je mee. Je geeft duidelijk heel veel om haar en dat is altijd heel mooi om te lezen. Ik wens je heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ik het zelf gewoon niet aan zou kunnen, elke 6 weken de angst dat ze misschien de operatie niet overleefd. Maar ik snap

wel dat je het nog een keer gaat laten doen. Ik vind wel, persoonlijk, dat je je dan toch moet voorbereiden op een afscheid wat

dan dit jaar nog gaat plaatsvinden. Dat is heel confronterend, maar ik denk dat het wel de werkelijkheid is. Want hoelang kan ze dat

fysiek nog aan als ze al 6 is. Is het inderdaad niet beter om alles wat doorgroeit eruit te halen en haar voortaan vloeibaar eten te geven?

Want ik begrijp van Dollie dat dat wel kan, toch? Als de kaak breekt, kun je die toch laten zetten? Misschien kunnen ze in Utrecht iets

voor haar betekenen. Geeft wel stof tot nadenken want ik weet echt niet wat ik zelf zou doen in jouw situatie. Ze zijn ook zo lief he.

Ik wil ze ook voor geen goud kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee of dat mogelijk is, maar kan een konijn helemaal zonder tanden? Als je daarna een dieet weet te creëren met een zeer vezelrijke papvoeding??

konijn heeft 20 kiezen...en daar ligt dus het probleem met een verkeerde kaak stand.

stand kan erfelijk zijn of door een breuk, val trauma ontstaan zijn.

De haken komen niet voor niks terug ,konijn kan zijn kiezen niet goed op elkaar af slijten.

Was het enkel de voor tanden is de keuze tanden verwijderen niet zo moeilijk.

Ik geloof niet dat er een dieren arts zal zijn die 20 kiezen zal gaan verwijderen, en het konijn leven lang papvoeding zal geven, om op te likken. Mijn mening idem met je man het is genoeg geweest.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze heeft het nu ongeveer 1 jaar daarvoor nooit gehad maar sinds de eerste keer dat haar haakjes weg zijn gehaald eet ze geen hooi meer

gisteren is de dierenarts er even met een vijl overheen gegaan de haakjes zijn weer terug maar nog niet zo erg dat haar bekje kapot is net als de vorige keer

ik heb inderdaad besproken om haar kiezen te laten trekken en dan vloeibaarvoeding maar de dierenart zei ook vaak eten ze niet zelf vloeibaarvoeding en moet je dat gaan dwangvoeren

maandag gaan ze nog een keer haar helpen aan de haakjes en dan ook haar ene voortand bij vijlen want die slijt niet goed af omdat ze de andere voortanden kwijd was maar die komen weer wel terug zei hij

nu gaat hij wel maandag met een andere dierenarts kijken want hij zei wel dat de haakjes elke keer aan de 4 dezelfde kiezen terug komen

dus er is mischien nog een optie zei hij om maandag die 4 kiezen allemaal weg te halen.

dan houd ze toch nog genoeg kiezen over om goed te kunnen eten.

nu het gisteren zo is gegaan met de vijl er over heen eet ze wel gewoon goed vandaag en heeft nergens last van

en er zaten gelukkig ook geen ontstekingen deze keer.

ik ben echt zo blij dat ze mischien toch nog een kans heeft als die 4 kiezen er uit zijn en het zou dan verholpen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijn heeft 20 kiezen...en daar ligt dus het probleem met een verkeerde kaak stand.

stand kan erfelijk zijn of door een breuk, val trauma ontstaan zijn.

De haken komen niet voor niks terug ,konijn kan zijn kiezen niet goed op elkaar af slijten.

Was het enkel de voor tanden is de keuze tanden verwijderen niet zo moeilijk.

Ik geloof niet dat er een dieren arts zal zijn die 20 kiezen zal gaan verwijderen, en het konijn leven lang papvoeding zal geven, om op te likken. Mijn mening idem met je man het is genoeg geweest.

Het was ook maar een hersenspinsel ;) Ik weet ondertussen redelijk wat van konijnen maar deze optie wist ik geen antwoord op. Maar dat zal dus lastig worden om het gehele gebit te verwijderen.

ze heeft het nu ongeveer 1 jaar daarvoor nooit gehad maar sinds de eerste keer dat haar haakjes weg zijn gehaald eet ze geen hooi meer

gisteren is de dierenarts er even met een vijl overheen gegaan de haakjes zijn weer terug maar nog niet zo erg dat haar bekje kapot is net als de vorige keer

ik heb inderdaad besproken om haar kiezen te laten trekken en dan vloeibaarvoeding maar de dierenart zei ook vaak eten ze niet zelf vloeibaarvoeding en moet je dat gaan dwangvoeren

maandag gaan ze nog een keer haar helpen aan de haakjes en dan ook haar ene voortand bij vijlen want die slijt niet goed af omdat ze de andere voortanden kwijd was maar die komen weer wel terug zei hij

nu gaat hij wel maandag met een andere dierenarts kijken want hij zei wel dat de haakjes elke keer aan de 4 dezelfde kiezen terug komen

dus er is mischien nog een optie zei hij om maandag die 4 kiezen allemaal weg te halen.

dan houd ze toch nog genoeg kiezen over om goed te kunnen eten.

nu het gisteren zo is gegaan met de vijl er over heen eet ze wel gewoon goed vandaag en heeft nergens last van

en er zaten gelukkig ook geen ontstekingen deze keer.

ik ben echt zo blij dat ze mischien toch nog een kans heeft als die 4 kiezen er uit zijn en het zou dan verholpen zijn.

Oh ik hoop voor je dat dit eventueel een optie is. En anders heb je wel echt alles geprobeerd. Ik zal voor je duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt misschien raar, maar wat je ook zou kunnen overwegen is om de kiezen een keer bij een andere dierenarts te laten slijpen die er veel ervaring mee heeft (oke dat heeft jou DA inmiddels ook na kanina) Marjanne van Knaagdierencentrum Aa&Hunze vertelde eens dat er iemand bij de opvang was geweest die ook een konijn had wat erg vaak aan de kiezen geholpen moest worden. Op advies van Marjanne is zij toen naar de DA van de opvang gegaan. Die heeft ze nog 1 keer geslepen en daarna is het nooit meer terug gekomen.

Maar is het sinds de eerste keer altijd zo vaak geweest? of is het geleidelijk gegaan?

En de DA heeft het over 4 kiezen. Zijn dat dan 2 boven en 2 daar onder? anders zouden er dus 8 getrokken meoten worden. Wat je boven trekt moet je onder ook trekken. En kan jou DA dit zelf? Dit is best bijzonder namelijk, omdat er speciale instrumenten voor nodig zijn. ik heb het ook eens besproken met mijn DA en die vertelde dat ik ervoor naar de universiteit in utrecht moest.

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .