Ga naar inhoud

Jullie mening: Wat is de beste manier om haakjes op kiezen te verwijderen?


Aanbevolen berichten

Ik heb gemerkt dat er nog wat verschillend wordt gedacht (door dierenartsen) over de manier waarop je haakjes op de kiezen van je konijn het beste kunt verwijderen.

De ene zegt met narcose (anders kan de kaak breken) en de ander vindt het beter om het zonder te doen. (de meest veilige narcose voor het konijn is toch gas narcose?) Ook zit er een verschil tussen de manier waarop de haakjes verwijderd worden, de ene dierenarts slijpt het en de ander knipt de haakjes.

Wat is naar jullie mening en ervaring het beste voor het konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenartsen slijpen de haakjes onder narcose weg. Of het ook gevaarlijk is om het zonder narcose te doen weet ik niet, dat hoor ik voor het eerst. Hoewel het best aannemelijk klinkt. Een konijn kan rare sprongen maken wanneer het bang is en als je dan net die kaak helemaal klem hebt.. Maar wat ik wel weet, en wat bij één van mijn konijnen ook het geval was, is dat je de achterste kiezen niet kunt zien zonder narcose. Als daar haakjes zitten, kun je die dus niet zien én niet weghalen. Dus dan is het probleem nog helemaal niet opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts vertelde me dat hij nooit haakjes van de kiezen haalt zonder narcose.

Zoals Dollie al zegt, je kan de achterste kiezen niet zien en dus ook niet behandelen.

Daarnaast vond mijn dierenarts het gevaarlijk, omdat de konijnen ernstige pijn aan de kaak kunnen krijgen van het onder dwang openhouden van de kaak. Ze krijgen dan zoveel spierpijn dat ze kunnen stoppen met eten en dat risico wil hij niet nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allebei mijn konijnen hebben haakjes op de kiezen gehad. Bij 2 verschillende DA's weg laten halen.

De een deed dit zonder narcose. De ander met(voornamelijk om dat de assistent er niet was die dag...) Ik heb nooit gevraagd naar de reden oid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me ook doodeng voor zijn nijn dat er in de bek geslepen wordt aan de kiezen terwijl het gewoon bij is! Daar zou ik al een hartaanval van krijgen, laat staan een stressgevoelig konijn..

Ik zeg ook: met gasnarcose! Gasnarcose blijft niet in het lichaam hangen, dus ze zijn niet duf achteraf en de kans dat je nijn erin blijft is heel erg klein. Gewone narcose zou ik te zwaar vinden voor deze ingreep. Dus als je DA geen gasnarcose heeft zou ik zeggen: zoek er een die dat wel heeft!

En bij de snijtanden geldt: slijpen, niet knippen, maar geen idee hoe dat met kiezen zit. Lijkt me eerlijk gezegd niet te doen om haakjes eraf te knippen, dus toch maar slijpen lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dwergkonijntje van 10 jaar heeft al 3 keer haakjes gehad. Hij is 2 keer onder narcose geweest en een paar weken geleden had hij weer 2 of 3 kleine haakjes die ze weg konden vijlen en knippen. Wij gaan nu zeker voordat we op vakantie gaan of als we wat vermoeden van haakjes naar de dierenarts om zijn gebit te laten nakijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Nijn zijn de haken 1x geknipt, dat nooit meer... Ze waren binnen een maand weer terug en ben gelijk naar een andere DA gegaan :).

PRECIES zoals het dus hier gegaan is (alleen heette het konijn Snoet en geen Nijn:mdr:)

Gelijk overgestapt en nóóit meer terug gegaan!

1 haak over het hoofd gezien, omdat ze zonder narcose nooit ver genoeg achterin kunnen zien en toen ik na een week terug ging omdat ze nog niet at, bleek de vergeten haak mooi een wond in d'r tong te hebben veroorzaakt.

Konijn compleet in de stress van alles en geloof me dat was geen pretje om te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PRECIES zoals het dus hier gegaan is (alleen heette het konijn Snoet en geen Nijn:mdr:)

Gelijk overgestapt en nóóit meer terug gegaan!

1 haak over het hoofd gezien, omdat ze zonder narcose nooit ver genoeg achterin kunnen zien en toen ik na een week terug ging omdat ze nog niet at, bleek de vergeten haak mooi een wond in d'r tong te hebben veroorzaakt.

Konijn compleet in de stress van alles en geloof me dat was geen pretje om te zien.

Hier was de dierenarts vergeten antibiotica mee te geven, dat "kon gebeuren....". Alleen is het geen pretje met meerdere zweren in je mond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk is ook om te kijken naar de oorzaak van de haakjes en of je daar iets aan kan doen. Sommige konijnen hebben een erfelijke afwijking, verkeerde stand van de kaak enz. Vaak ligt het ook aan de voeding die het konijn krijgt, het is goed om hier eens kritisch naar te kijken. Veel hooi is het allerbelangrijkste voor het afslijten van de kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .