Ga naar inhoud

Wat voeren jullie je konijnen op een dag?


Hart16

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nog een beetje zoekende wat ik mijn konijnen op een dag allemaal mag / moet geven.

Natuurlijk heb ik hier op Bunnybunch doorgelezen wat ze sowieso allemaal mogen hebben (lijst met veilige groenten / planten e.d.). Wat ze moeten eten als ze ziek zijn enzovoort.

Het voedingsschema ziet er nu als volgt uit:

- 7.30 uur: allebei een bakje met biks, en fris water, bijvullen hooi;

- 8.30 uur: een snack (gedroogde fruit, granen, weidegras, haver, brandnetels e.d.);

- 18.30 uur: allebei een bakje met biks, en fris water, bijvullen hooi;

- 22.00 uur: laat ik ze in hun hok voor de nacht, en dan krijgen ze nog een snack (gedroogde fruit, granen, weidegras, haver, brandnetels e.d.).

Overdrag zitten ze nooit zonder (kruiden)hooi, en water.

Qua biks geef ik SS, iets meer dan 0.20 SS per kilo, want mijn konijnen zijn vier en acht maanden oud en dus nog in de groei.

Ik geef ze in principe bijna nooit vers fruit en groente, omdat ze nog zo jong zijn. Als ik fruit en groente geef krijgen ze komkommer, paprika, witlof, appel, tomaat (alleen de vrucht), paardenbloemen (kweek ik zelf voor ze in een pot).

Ik geef ze ter afwisseling ook af en toe hooithee.

De kruiden die ik geef bestel ik op dierenkruiden.nl (aan de hand van de lijst op BB).

Hooi wissel ik ook regelmatig af (momenteel krijgen ze Beaphar hooi, maar ik geef ze ook wel het kruidenhooi van Vitacraft, het huismerk kruidenhoo van de Petsplace of het gewone hooi van Petsplace, ze lusten het allemaal).

Wat kan ik hier nog aan verbeteren?

Gr. Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wel snacks en geen groenten? Je geeft aan dat je bijna nooit groente geeft vanwege hun jonge leeftijd, dus je geeft het af en toe? Het is beter om groente op te bouwen, kleine konijnen eten ook vaak groente mee met hun moeder, en dan niet alleen af en toe te geven. Ikzelf zou in plaats van snacks groente opbouwen. En granen en haver zijn volgens mij ook dikmakers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer af en toe groente te geven, om te zien hoe ze er op reageren (diarree ofzo).

De groenten waar ze goed op reageren (witlof en paprika bijvoorbeeld) die geef ik ze één keer in de week. Maar dat vind ik 'bijna nooit'.

Ik wist niet dat haver en granen dikmakers waren. Ik moet wel zeggen dat ik ze één aartje geef, en haver vermeng ik één handje met hun hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen er juist darmproblemen van als je af en toe groenten geef, omdat ze er zo niet aan kunnen wennen. Beter is om het iedere dag te geven of helemaal niet. Op die leeftijd kun je best al beginnen met groenten opbouwen.

Ik zou de snacks achterwege laten.

Hier krijgen ze 's morgens 1 eetlepel biks (bunny basics/T van Oxbow) voor het koppel en 2 eetlepels voor het trio. Water wordt dan ververst en hooi bijgevuld.

Om een uur of 17-18 krijgen ze groenten, wederom water en hooi bijvullen.

1 keer per week krijgen ze een bakje gemengde gedroogde kruiden en ook 1 keer per week een bakje readigrass.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hart16,

Ik geef mijn konijntjes nooit een traktatie. Eigenlijk alleen maar SS en hooi en groente.

Je hoeft trouwens niet veel groente te geven. En vooral als ze klein zijn zijn bv. een paar blaadjes witlof of een halve paprika al voldoende.

Ik heb er namelijk een handje aan om ze te veel groente te geven en dat is nu ook weer niet goed.

Groetjes van Marie-Ange

Link naar reactie
Delen op andere sites

's Ochtends krijgt Gijs een bakje biks en een nieuwe fles water. Aan het eind van de middag krijgt hij groenten, een aantal blaadjes witlof, een stuk winterpeen en een stuk komkommer. Hij is ook gek op andijvie, maar dat is niet lang goed te houden. Dat krijgt hij dus af en toe. Verder heeft hij de hele dag de beschikking over hooi. Af en toe, krijgt hij van mij een snoepje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hart16,

Ik geef mijn konijntjes nooit een traktatie. Eigenlijk alleen maar SS en hooi en groente.

Je hoeft trouwens niet veel groente te geven. En vooral als ze klein zijn zijn bv. een paar blaadjes witlof of een halve paprika al voldoende.

Ik heb er namelijk een handje aan om ze te veel groente te geven en dat is nu ook weer niet goed.

Groetjes van Marie-Ange

Wat versta jij onder veel groenten en waarom zou dat niet goed zijn? hier krijgen ze zo'n 150-200 gram per konijn aan groenten per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je gaf aan dat ze iets meer SS kregen dan zoveel per kilo. Gaan ze dan niet te hard groeien? Ik heb geen idee of dat zo is bij nijnen, maar bv pups die te snel groeien (vooral van grote hondenrassen) kunnen later gewrichtsproblemen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor konijnen in de groei mogen eigenlijk onbeperkt biks, maar dan zouden ze te weinig hooi geven. Vaak geef je de hoeveelheid die het konijn nodig zou hebben als hij uitgegroeid zou zijn. Dan moet je natuurlijk wel weten hoe zwaar ze worden als ze volwassen zijn, anders moet je een beetje schatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff........moet zeggen dat ik nog een heel gepuzzel vind dat geven van brokken:$. En als ik dit allemaal weer lees denk ik "doe ik het nu toch allemaal verkeerd met de voeding?" Ik heb op een gegeven moment begrepen dat die van ons (teddydwerg) maar 2x 30gr zou mogen. Daarnaast onbeperkt hooi en drinken en een paar keer per week wat groente en stukjes hard brood. Nu denk ik dat ik over de hoeveelheid van totaal 60gr per dag zit. Nu zijn mijn nijnen niet vet/dik of mollig ofzo, ze zijn gezond en niets te zwaar (ook volgens de DA, als ze maar de beweging blijven krijgen die ze daarbij nodig hebben net als wij mensen dat nodig hebben om weer te verbranden).

Nu mijn voedster 6 jongen heeft, heb ik op aanraden van de DA onbeperkt brokken staan in een mix van volwassen en junior brokken. Dit vul ik sochtends en savonds aan en dan is de bak ook leeg. Is deze niet leeg dan laat ik het zo en vul ik het de volgende ronde pas weer aan. Daarnaast kunnen ze natuurlijk onbeperkt hooi en water krijgen. Ook staat de voedster met jongen op stro dus daar kunnen ze ook nog aan knabbelen. Van groente wissel ik het veel af in soort maar geef de voedster nu wel meer witlof voor de melkproductie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogd brood is een dikmaker, niet meer geven.

De richtlijn is 25 gram biks per kg volwassen lichaamsgewicht, let op volwassen. Dus gaan ze 2 kg wegen, dan moet je 50 gr biks per konijn geven. Het is trouwens een richtlijn, dus sommige konijnen hebben meer en andere minder nodig. Belangrijk is dat ze goed hooi eten en de blindedarmkeutels opeten.

Voor SS is de richtlijn 10-15 gr per kg volwassen lichaamsgewicht.

Een voedster met jongen, daar heb ik geen verstand van wat die moet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je duidelijke uitleg hierover :yes: Ik zal ze eens op de weegschaal gaan zetten om de juiste hoeveelheid te gaan bepalen.

Dat van het brood wist ik niet. Ik heb dit van een (weet niet meer welke) konijnensite dat je ze regelmatig een half stukje gedroogd brood moet geven als bijvoeding/snack.

Kan ik dit nu helemaal niet meer geven of af en toe nog wel eens?

O ja die blindedarm keutels,..........dat verhaal heb ik ook nog nooit zo begrepen. Hoe weet ik of ze die opeten want wat ik in de kooi aantref zijn de zelfde soort keutels en geen verschillende.

Het is toch kleur verschil wat betreft de gewone en de blindedarm keutels.

Jeetje als ik mijzelf nu zo terug lees klink ik als een enorme leek maar dat is nu ook weer niet zo.....:$ Ik wil gewoon dat ik het beste met mijn nijnen voor heb en dat ik geen verkeerde dingen doe. Wil lang plezier van ze hebben :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Af en toe een stukje brood is natuurlijk niet gelijk dodelijk of heel erg,en ze zullen niet gelijk dik worden. maar zelf geef ik het helemaal niet er zijn namelijk genoeg alternatieven die je kunt geven die wel gezond zijn voor je konijn! Denk aan een lekker stuk groente of een lekkere wilgen tak, mijn konijnen zijn daar helemaal blij mee dus hebben ze dat stukje brood zo af en toe ook niet nodig.

Als je in het hok alleen maar mooie ronde stevige droge keutels vind eet je konijn zijn bdk's gewoon op. Een BDK ziet er meer uit als een trosje, allemaal hele kleine stinkende rondjes aan elkaar en ook nat. Heel vies ;) niet te missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de opheldering. Tja soms zakt alle info een beetje weg en heb je even een geheugensteun nodig.:$

Die trosjes vind ik nu wel af en toe van mijn voedster in de kamer als ze aan de wandel.

Groente geef ik regelmatig (om de dag een beetje). Ik heb een treurwilg in de tuin staan, mogen ze die dan ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat mijn nijnen af en toe op de plee zitten uit hun eigen gat te vreten om het maar plastisch te zeggen. Ik zie nooit vieze trosjes. Goed te weten dat dat dus helemaal klopt. Ik voer gewoon een bakje, niet zoveel gram of zo. Is dat heel erg noodzakelijk, of is het wel prima? Ze eten beide bakjes (1 klein kopje biks, 1 handje SS) leeg in ongeveer 24 uur + groente (samen halve stronk witlof + wat andere blaadjes zoals sla, aardbeiplant, berk, en soms wat appelklokhuis). Laatste tijd aten ze geen hooi, heb ik de biks (niet de SS) wat verminderd, nu eten ze weer hooi. Ik vind ze niet dik of dun (maar wie ben ik :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen krijgen Hope Farms Super Trio.

En als het even kan elke dag groente of fruit.

En natuurlijk 24/7 hooi :)

En ze krijgen hier iedere ochtend 2 sneetjes brood (voor 2 Vlamen en 10 cavia's)

Ben ik niet voor, maarja, mams vind het nodig.

En krijg niet verteld dat ik het niet wil...

aangepast door juudjuhlove
Iets vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amatjuh, ik zag dat je gereageerd had op mijn berichtje. Als je jonge konijntje hebt dan geef je ze geen hele komkommer ineens bijvoorbeeld. Ik haal soms te veel groente in huis en ik heb dan echt het gevoel dat ik ze overvoer met groente maar ik weet eigenlijk niet hoeveel ze mogen hebben.

Groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's ochtends een klein handje biks. 's Avonds krijgen ze groente (meestal een hele witlof) en een beetje kruiden (dierenkuiden.nl).

Hooi wordt bijgevuld als dat nodig is, sowieso 's ochtends en 's avonds. Water hebben ze uiteraard onbeperkt.

Dit voor een koppeltje van 1-1,2 kg per konijn, 9 en 11 maandjes oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne eten normaal gezien massa's gras. Nu staan ze nog op stenen, maar volgende week (na de koppeling) verhuist de hele bende naar het grasveldje. Ik ben nu wel al 3 weken bezig om elke dag de hoeveelheid gras een beetje op te voeren, anders zouden ze zich eraan kunnen dood eten als ze opeens onbeperkt gras tot hun beschikking hebben...

Verder een mengeling van biks met geplette mais en geplette graantjes en hooi. Ik voer alles maar 1x/dag, maar wel bv 's morgens hooi en gras, 's avonds korrels en nieuw water. Ik hou me ongeveer aan de 25g/lichaamsgewichtregel. Dat komt met 6 grote lotharingers op bijna een kilo korrels per dag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .