Ga naar inhoud

Konijnenvoer vs. hamstervoer


Fenny

Aanbevolen berichten

Hallo,

Een half uurtje geleden is de hamster van mijn huisgenootje dood gegaan. Hij/zij was al heel oud en heeft een goed leventje gehad.

Nu rest de vraag; ze heeft een paar weken terug nog een zak hamstervoer gekocht wat nu dus over is. Ik heb wel gehoord dat cavia's en konijnen niet bij elkaar kunnen i.v.m. het voer, daar zit verschil qua vitamines e.d. in meende ik? Is dit ook zo met hamstervoer en konijnenvoer? Mocht het geen verschil zijn of geen kwaad kunnen voor mijn konijnen, dan wil ik het voer wat zij nog heeft wel mengen met de biks van mijn konijnen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Fenny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet doen!

Het wordt niet voor niks HAMSTERvoer en KONIJNENvoer genoemd. Het zijn verschillende dieren met verschillende eisen qua eten.

Als je vriendin niet van plan is nog een nieuwe hamster te gaan kopen, dan zou ze altijd eens kunnen kijken, of er een opvang in de buurt zit, die hamsters opvangt. Daar zijn ze blij met dat voer, maar jouw konijnen zullen er niet blij van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan welke samenstelling moet het voer van een hamster voldoen?

17,5% eiwitten

8,5% ruwe vezels

2,5% vet

0,4% kalk

En het voer van een konijn..

12 à 14% eiwitten

max. 3% vet

zo veel mogelijk vezels, maar toch minimaal 16%

calcium moet onder de 1% zitten

Maw.. Totaal andere voedingsbehoefte, dus als jouw huisgenootje haar hamster goede voeding heeft gegeven ook totaal andere voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat ik dus hier ook even de vraag had gesteld omdat ik dus niet wist of er echt verschil in zat, maar dat is er dus wel. Jullie hebben er meer verstand van dan dat ik heb :mdr: Ik weet dat inderdaad de naam van het voer ook al anders is en het ziet er ook wat anders uit, veel meer 'stukjes' zegmaar i.p.v. biks. Maar ja, misschien had het gekunt :$ Dan zal ik kijken of ik iemand anders met het voer blij kan maken!

Bedankt voor de snelle reacties! En als iemand nog hamstervoer nodig heeft ... ? :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijn = alleen planteneter

hamster = alles eter

cavia = planten eter heb extra vitamine c nodig welk konijn NIET nodig heeft.

Elk dier dus eigen eten geven anders krijg je mineralen te korten of overschot kan erg uit de hand lopen.

Had hier een buur die gaf de cavia alleen konijnen brok da beest begon al het haar te verliezen en de huid viel gewoon in stukken eraf.

Toen ik ze aanrade vitamine c te geven ging het eindelijk stukjes beter maar hij heeft uiteindelijk injectie's van de dierenarts nodig gehad zelfs.

pas dus op ermee

aangepast door kudatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .