Ga naar inhoud

Brrrr. het is weer zo ver. Haakjes


docentje

Aanbevolen berichten

Twee maanden geleden is Ruuf voor de derde keer aan zijn gebitje geholpen. De dierenarts had het dit keer op een andere manier geprobeert, in de hoop dat zijn haakjes nu langer weg zouden blijven. De voorlaatste keer heeft het drie maanden geduurd eer Rufus weer last kreeg. Toen had één haak zijn wang van binnen opengehaald.

Sinds vanmiddag trekt Ruuf weer een beetje met zijn kaakje als ie gegeten heeft. Je weet wel, zoals wij soms een vezeltje vlees tussen de kiezen kunnen hebben, zo'n beweging.

Dus nu zit ik alweer te zenuwen. Ik heb pijnstilling in huis indien dat nodig blijkt te zijn en ook genoeg dwangvoer voor het geval hij niets meer eet, maar ik denk dat hij tot maandag wel zonder kan. Dan maar weer de DA bellen.

Schuldgevoel speelt ook weer op. Het arme dier, straks weer onder narcose. Ook al zegt de DA dat Rufus er niet erg onder lijdt, mits zijn gebit goed wordt bijgehouden, heb ik toch iedere keer het gevoel dat ik mijn beestje pijn doe. Is het allemaal wel eerlijk naar hem toe?

Maar dan denk ik: "wat als Rufus je kind was? Zou je dan ook voor iedere behandeling van de orthodontist denken dat je kind onnodig lijdt?"

De tijd tussen de behandelingen door is hij levendig, speels, knufferig en gewoon supereigenwijs. Alleen heeft ie dan een dagje last van de narcose en voor de behandeling pijn aan zijn bekje. Wat goed met pijnstilling is te behandelen.

Wie-o-wie helpt me van dit idiote schuldgevoel af?

Ik heb alles voor mijn beesie over, heb zelfs al een dierentandarts-spaarpotje aangelegd, als ik maar weet dat hij niet onnodig lijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt niet aan de voeding. Rufus heeft een aangeboren afwijking aan zijn kaak. Hij eet Science Selective en sinds zijn laatste gebitsbehandeling erg veel hooi. Na de vorige behandeling kon hij eindelijk ook aan een lekker worteltje knabbelen. Dus het bijslijpen haalt wel iedere keer iets uit. Vind het alleen zo balen dat hij om de zoveel tijd onder narcose moet. Heb dat zelf ook 5x in een jaar gehad dus weet hoe naar je er van kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook niet zeggen dat de voeding een oorzaak is, maar wel dat het de haakjes langer kan uitstellen. Aan de kaakafwijking kun je niks doen, maar je kunt altijd proberen om het voedingspatroon meer te optimaliseren.

Heb je ook als een Bunny Basics/T van Oxbow overwogen?

Hoeveel SS geef je nu? Krijgt hij daarnaast ook groenten? Zo ja wat en hoeveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA raadde SS al aan voor zijn tandjes. Hij krijgt per dag ca 30 gram (ook op DA advies, vorige keer was ie ietsje te dik). Daarnaast onbeperkt hooi. En hij krijgt twee maal daags groentjes. Andijvie, witlof, wortel, paardenbloem, snijbiet, raapstelen, wat ik maar voor handen heb. Hij leeft zich uit op zijn houtjes (van die knaagstokken) en heel af en toe krijgt ie een klein stukje appel of peer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voelde mij eerst ook altijd schuldig als ik haar weer weg moest brengen, nu zie ik dat anders.

Ik ben blij dat ik dit voor haar kan doen en kan betalen en bij een ander was ze mischien niet oud geworden.

Als ze weer geholpen is, is het een blij en vrolijk konijn dat heerlijk eet en goed gezond is verder.

Ik ben wel sinds een tijdje over gegaan van SS naar Trovet en ..... er zitten nu telkens een week of 4 langer tussen dan met de SS!

Dat is me heel wat waard.

Wat bedoelde jij met dat de dierenarts het op een andere manier geprobeerd heeft afgelopen keer?

Daar ben ik natuurlijk wel erg benieuwd naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sharon,

De afgelopen keer heeft hij de hele rechteronderkant tot op het tandvlees afgeslepen. Op deze manier wilde hij proberen om Rufus met zijn andere kant ook goed te laten eten. Doordat rechts een puinhoop is (worden van DA) slijt links niet goed af. Ik merk wel dat Rufus na die behandeling veel makkelijker hooi en wortels eet én met allebei de kanten van zijn bekje.

Ben blij dat ik niet de enige ben met schuldgevoel. En net als jij ben ik blij dat ik Ruuf heb en dit voor hem kan betekenen. Bij een ander was ie waarschijnlijk niet zo goed af. Hoe lang zit er tussen de behandelingen van jou nijn? Deze week is de 8e week sinds de laatste behandeling. Ruuf eet nog goed en lijkt geen pijn te hebben. Vanavond bel ik de DA voor advies.

Ik ben niet bekend met Trovet voer. Is dat net zoiets als SS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is veel en veel harder als SS, waardoor er meer gemaald moet worden.

Qua prijs zit je ongeveer iets duurder als met SS, maar als je Rufus daardoor minder vaak hoeft te laten helpen, scheelt dat natuurlijk ook weer.

Puk ging eerst tussen de 8 a 10 weken en nu zit ik op ongeveer 14 a 15 weken.

Vind ik toch een groot verschil (vooral voor haar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

Ik weet niet of ik nu een berichtje in het goede topic plaats, maar ik ben net nieuw dus ik weet nog niet precies hoe alles werkt. Ik heb een konijntje nu ongeveer 8/9 maanden. Hij is bijna een jaar oud en heeft al een tijdje heel af en toe een klein snotje in zijn ogen. Het ziet er meer een beetje uit als wat wij ook in ons ogen 's ochtends hebben:P. Verder geen andere rare dingen (neus vies etc.) Heel levendig, springt en eet goed. Toch heb ik de dierenarts even gebeld, en wil ze even dat ik langskom vanmiddag. Zouden het de kiezen kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .