Ga naar inhoud

Wat ik hoorde over inenten...


Mieke68

Aanbevolen berichten

Dag BB'ers,

Van het asiel waar ik mijn konijnen vandaan heb, hoorde ik dat als je je konijnen goed wilt laten inenten (tegen die twee ziektes met die moeilijke namen ;) ) dat je dan dat iedere maand zou moeten herhalen. Omdat het spul schijnbaar na een maand is uitgewerkt...

Het was volgens haar meer geldklopperij en niet altijd nodig. Mijn nijnen zitten beschermd in de tuin en komen niet in aanraking met wilde konijnen oid, dus dan is het niet nodig, volgens haar. Ze doet het zelf ook niet meer met de konijnen die ze binnen houdt.

Wat vinden jullie? Zin of onzin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt 1 van de ziektes waar tegen geent word overgebracht door vliegen... en dan maakt een hekje om de tuin niet uit :). Maar het is een afweging met voors en tegens.. Ik ben er ook nog niet over uit of ik het laat doen (met name door de hoge kosten bij mijn DA).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw.... elke maand die konijnen platspuiten tegen konijnenziektes is echt belachelijk, waar haalt ze dat vandaan?

Er zijn heel veel verschillende berichten over hoe vaak in te enten. Wat ik zelf doe is elk jaar. De ziekte Myxomatose is een virus wat ook overgebracht wordt door muggen en 's zomers is er dus grote kans dat dit overgebracht kan worden. Ik heb die van mij pas sinds februari en is toen ingeënt tegen Myxomatose en VHD en ik ga dit jaarlijks herhalen.

Je moet een eigen keuze maken in hoe vaak je wilt inenten, maar het advies is elk half jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De inenting tegen Myx werkt maar een maand, maar afhankelijk van het risico dat je konijn loopt, worden de meeste twee maal per jaar ingeënt, eenmaal bij het begin van de lente, april ongeveer, en dan nog eens in het najaar, augustus ongeveer. RHD is zes maand geldig, en word dus best twee maal per jaar gezet, eveneens in april en augustus, omdat er dan veel stekende insecten zijn. Meestal worden beide samen gezet.

Bij honden gaan hoe langer hoe meer stemmen op om niét te enten, hoe het met konijnen zit, weet ik niet, maar voor wat een inenting kost, wil ik geen risico lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt geod beschermen doet vnl het myx.vaccin inderdaad maar voor korte tijd, maar ook daarna beschermt hij nog want ook al krijgt je konijn de ziekte dan nog is het verloop veel minder heftig en overleeft hij het waarschijnlijk wel. Net als bij griepvaccins voor mensen. Die worden vlak voor het griepseizoen gegeven omdat ze dan het beste beschermen. De Myx wordt gegeven vlak voor het voor- en najaar omdat dan de ziekte het meeste voorkomt. Het VHD vaccin beschermt langer en hoeft daarom maar 1x per jaar gegeven te worden.

Myx verspreidt zich vnl dmv bloedzuigende insecten zoals muggen, vlooien (en ik dacht ook teken). Muggen heb ik hier binnen af en toe ook, ondanks al mijn horren. En vlooien heb je snel binnen als je ook een hond of kat in huis hebt (of een buurman met een vlooienplaag, zoals bij mij).

VHS verspreidt zich door middel van besmet materiaal en dat kan alles zijn. Dus als je een lekkere boswandeling maakt, doe dan je schoenen uit vooe je naar binnen gaat en maak ze geod schoon, want daarmee kan je al VHD mee naar huis nemen.

Ik heb jarenlang binnennijnen gehad die ik niet liet enten en er is er nooit een ziek geworden. Maar mijn huidige nijn gaat vaak mee naar het balkon, dus toch maar besloten mijn konijnen voortaan wel te laten enten. (Tenzij ze ziek zijn, dan sla ik liever een keertje over)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw.... elke maand die konijnen platspuiten tegen konijnenziektes is echt belachelijk, waar haalt ze dat vandaan?

De inentingsstof is na een maand uitgewerkt.... Dus 2x per jaar inenten heeft dan niet zo veel zin, snap je? En elke maand doe je het ook niet. Dus wanneer dan wel inenten? De risico's afwegen en dan een beslissing nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke keer dat je konijn ingeent word spuit je de ziekte in en kan je konijn er ziek van worden en bij verminderde weerstand zelfs aan sterven. Elke maand enten zou ik dus ook niet echt aanraden.

Ik ent mijn eigen konijnen helemaal niet meer omdat ik de afgelopen 3 jaar al 7 konijnen aan de enting ben kwijt geraakt. Daarbij hebben de konijnen die ik nu nog heb beide e. cuniculi gehad, die parasiet gaat nooit uit het lichaam maar blijft na behandeling slapend aanwezig en zal bij verminderde weerstand, dus na bijv. een enting, weer toeslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke keer dat je konijn ingeent word spuit je de ziekte in en kan je konijn er ziek van worden en bij verminderde weerstand zelfs aan sterven. Elke maand enten zou ik dus ook niet echt aanraden.

Daar zou ik niet zomaar van uit gaan. Vroeger werd er inderdaad altijd geent met de ziekte zelf in een verzwakte vorm. Zoals dat nu ook bij veel inentingen bij mensen gaat. Als een konijn eenmaal ingeent was was dat ook voor een leven lang. De konijnen hadden de 'ziekte' namelijk gehad (in mindere mate natuurlijk) konijn die nu Myx en VHS overleven zijn ook voor hun leven lang immuum. Een groot nadeel van deze manier van inenten was alleen wel dat een aanzienlijk deel van de konijnen de inenting niet overleefde. Ik dacht minstens 10%. dat was een beetje een groot risico dus wordt er nu een andere inentingsvloeistof gebruikt, die dus niet exact het Myx en VHS virus bevat maar een kunstmatig iets dat erg lijkt op de ziektes. Hierdoor is de overlevingskans van de konijnen erg vergroot als ze besmet worden met VHD en Myx. De konijnen worden dus niet besmet met de echte ziekte en zijn dus maar tijdelijk beschermd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .