Ga naar inhoud

hoeveel dagen zonder hooi


pluis04

Aanbevolen berichten

mijn konijn is afgelopen zaterdag geholpen aan haken op haar kiezen

nu eet ze sinds gisterenavond eindelijk haar brokjes.

maar ze eet nu nog steeds geen hooi

hoelang mag een konijn stoppen met hooi eten

ben zo bang als het te lang duurt dat ze dan weer haken krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet eten van hooi toevallig ook niet de oorzaak van de haakjes?

Met andere woorden, at het konijn voordat je bij de dierenarts was, wel gewoon hooi?

Ik heb wel eens gehoord dat als ze een week geen hooi eten dat je dan al haakjes kan hebben, maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevorderlijk voor de haakjes is geen hooi eten natuurlijk niet. At je konijn voor het verwijderen van de haakjes wel hooi? Heb je al eens verachillende soorten geprobeerd, zoals kruidenhooi, timothy hooi, hooi van de boer etc. Welke biks geef je en hoeveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft bijna zes jaar geen hooi gegeten voor hij last kreeg van haken.. En nadat die zijn weggehaalt, zat er na bijna een jaar nog steeds niks. Terwijl hij ook nog een kies had die een tikkeltje scheef stond.

Hiermee wil ik trouwens absoluut niet zeggen dat het niet uit maakt of dat het niet zo erg is hoor, Indy had genoeg last van andere dingen! Ik zou alleen niet zo bang zijn dat er na een weekje alweer haken zitten. Het is natuurlijk wƩl heel belangrijk dat ze zo snel mogelijk weer hooi eet. Alleen al voor haar darmpjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had net trouwens nog de dierenarts gebeld om het te vragen

en hun raden mijn nu aan om vanavond om een uur of 18:00u pas haar ss te geven zodat ze nu heel de dag de tijd heeft om hooi te pakken.

want ze heeft vanmorgen al een schaaltje met wortel babyvoeding gehad omdat daar haar anticiotica in zit.

ik heb er nu gewoon hooi in gedaan, en de kruidenhooi dus ze heeft keus zat.

heb haar nog even appart zitten want als ze bij haar vriendje zit kan ik het helemaal niet meer in de gaten houden of ze hooi eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik spuit de antibiotica gewoon recht in de mond, mag dat niet dan?

ik geef zulke dingen eigenlijk liever op wat groenten of op een klein stukje brood, omdat je dan je konijn niet moet forceren en het spuitje naar binnen moet douwen. Als het echt niet anders kan (omdat het met antibiotica niet word aangenomen) zou ik het pas gewoon in de mond spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef zulke dingen eigenlijk liever op wat groenten of op een klein stukje brood, omdat je dan je konijn niet moet forceren en het spuitje naar binnen moet douwen. Als het echt niet anders kan (omdat het met antibiotica niet word aangenomen) zou ik het pas gewoon in de mond spuiten.

Huh je hebt toch helemaal geen konijnen of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh je hebt toch helemaal geen konijnen of wel?

nee, maar voor geiten, schapen,... werkt het ook zo. Als ik iets van medicijn moet geven doe ik het altijd op een stukje brood of groente, want als je je dier (eender welk dier) gaat forceren om iets in te nemen, is het alleen maar onnodige stress.

De enige die wij moeten forceren is Tarzan (de geitenbok) omdat hij het ruikt, maar de rest gaat allemaal succesvol. In sommige gevallen raakt het dier zelfs het vertrouwen in de eigenaar kwijt als het meerdere malen word vastgehouden en geforceerd om dat rare spul in te slikken.

Stel je voor dat iemand jou in een houdgreep houd, een spuit in je mond duwt en je forceert om te slikken, dan toch liever wat lekkers met die antibiotica op

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als je het in een babyhapje doet moet je wel zeker weten dat alles op gaat. niets is zo slecht als niet de totale hoeveelheid binnenkrijgen. als er ook een laagje aan de zijkant van het schaaltje blijft zitten is dat ook verlies.

ik spuit het wel in de bek. in het begin moeten ze erg wennen en vinden ze het niet leuk. maar ik weet zo wel dat ze alles binnenkrijgen en na een paar keer weten ze wat er gebeurd en laten ze het makkelijker toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als je het in een babyhapje doet moet je wel zeker weten dat alles op gaat. niets is zo slecht als niet de totale hoeveelheid binnenkrijgen. als er ook een laagje aan de zijkant van het schaaltje blijft zitten is dat ook verlies.

ik spuit het wel in de bek. in het begin moeten ze erg wennen en vinden ze het niet leuk. maar ik weet zo wel dat ze alles binnenkrijgen en na een paar keer weten ze wat er gebeurd en laten ze het makkelijker toe.

Hier ook. Groente met iets eten ze toch niet helaas, en daarnaast kun je precies zien of ze wel genoeg binnen krijgen. Mijn konijnen hebben zich ook nog niet tegen me gekeerd haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef eht ook altijd rechtstreeks in het bekje. bij een dwergje past het misschien nog wel op wat groente, maar medicijnen voor een schaap op een beetje groente vind ik toch erg knap hoor inge. Is medicatie voor grote dieren ook neit vaak in tabletvorm? smeert ook lastig lijkt mij. En als ik de medicatie voor max (3 kg) op groente moet doen, loopt het er af. heb je dus ook verlies. als ze er al in trappen..... rechtstreeks in de bek is gewoon de snelste en beste manier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben zich ook nog niet tegen me gekeerd haha.

nou brutus heeft mij toch iets anders verteld:whistle2:

ik gaf ab ook gewoon in het bekje, leuk vonden ze het niet,maar ik vond het ook niet leuk datze ziek waren dus ze hadden niets te kiezen.

maar dat was natuurlijk de vraag niet.

heb je ook echt overasl hooi neergelegd, dus in de ruif, zn favo zitplek, nachthok, op het voerbakje etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .