Ga naar inhoud

Rammetje van 7 laten castreren??


Anne

Aanbevolen berichten

Hallo,

Basje, mijn rammetje van 7 jaar heeft de volledige mannelijkheid nog!:party:

Ik heb Basje uit het asiel. Maar wil er toch graag een mooi huwelijk van maken... :heart:

Ik denk dat hij het zeer geslaagd vind als er een lief meisje bij komt.

Mijn grootste zorg is alleen dat Basje al best op leeftijd is..

Ik krijg nergens informatie gevonden tot welke leeftijd een konijntje gecastreerd kan worden..

Kan dat altijd?? Of zitten er dan toch meer risico's aan vast??

Hij is nog heel erg fit!!

(Mannen van 85 laten zich toch ook niet meer castreren??:$ Hahaha nouja, ik weet gewoon niet zo goed of het wel verstandig is..)

Iemand een goeie tip?? of misschien iemand met dezelfde ervaring bij een rammetje??

Er zijn al veel grapjes over gemaakt hier met die ouwe Basje..

Maar ik wil hem zo graag een vriendinnetje geven!!:love:

Groetjes Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa inderdaad.. en misschien even bij de DA informeren..

Maarja.. zo'n castratie is, en blijft altijd spannend.

Maar je zou zeggen dat een jong konijntje er toch beter tegen kan als een oudje..

Maar dank je Desi.. het is al een hele geruststelling..!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn manneke met zes jaar laten helpen, vorig jaar. Hij was er zo weer bovenop, ik denk niet dat hij meer last heeft gehad dan het gemiddelde konijn dat vijf jaar jonger is. Voor een gezond konijn in goede conditie zou ik me niet té druk maken om de narcose, zolang je een kundige DA hebt die de juiste narcose gebruikt. En misschien is het ook wat om te informeren naar castratie onder plaatselijke verdoving. Bij de meeste konijnen is dit goed mogelijk, het is wel even wat stressvoller dan wanneer de ingreep onder algehele narcose gebeurt maar lang niet zo'n aanslag op het lichaam. Ze eten ook gelijk weer meestal.

Een geholpen voedster zou ook een optie zijn, maar daar zou ik bij een gezond konijn niet voor kiezen denk ik. Wij hebben nu in de opvang wel een ventje die zijn leven lang verwaarloosd is, inmiddels is hij (minstens) zes jaar en de verwaarlozing heeft duidelijk zijn sporen na gelaten. Hij had echt ernstig ondergewicht, het werd zelfs in de opvang op een gegeven moment toch alleen maar weer erger. Zo'n konijntje hoort natuurlijk niet zijn laatste dagen alleen in een opvang door te brengen, daarom hebben we hem gekoppelt aan een jonge, geholpen voedster. Match made in heaven! En, wonderlijk genoeg, is hij sindsdien al van ongeveer 1600 naar 2200 gram gegaan.. Een vriendinnetje doet hem goed dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zonder problemen doen, heb hier al enkele bejaarde rammen laten castreren, 9 jaar, 10 jaar, 12 jaar en allen zonder problemen, ze waren er sneller weer bij dan de jonge mannen. Met 7 jaar zou ik het helemaal aandurven, ik ben nu 1 keer bij castratie een ram verloren van alle rammen die ik heb laten castreren en dat zijn er echt enorm veel (enkele 100en). En deze ram was jonger dan een jaar oud..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wij hebben de rammen op hoge leeftijd laten helpen 1 was er zelfs 10 jaar en heeft nog 3 jaar happy door gebracht met een leuke dame...misschien is het een optie om te kijken of de DA het onder plaatselijke verdoving kan doen..Bij de DA van onze opvang deden ze dat wel,zo sluit je uit dat ze in de narcose blijven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor alle reacties,

Ik ben er super blij mee!

Ik ga zo snel mogelijk een afspraak voor Basje maken.

Acherm... Basje

Maaaar.. over een tijdje is hij er blij mee :yes:

bunny ranch chanty:

Dat was dus ook nog een beetje het probleem,

hij heeft er nog heel er veel zinin zeg maar.

Er liggen nu allemaal knuffels in zijn kooi, En rijd ze allemaal kapot!

En daar gaat hij de hele dag mee door.

Daar heb ik ook over nagedacht.. om hem te koppelen aan een oudere geholpen voedster.

Maar hij heeft er nog zo'n zin in. Ik durf dat ook niet echt voordat hij ze dadelijk als het ware ''dood rijd''..

Maar ik snap je punt ook zeker wel!

Ik heb nog wel een vraagje:

Een rammetje is toch nog een aantal weken vruchtbaar na de castratie??

Hoelang kan ik het beste wachten totdat ik zeker weten dat dat echt niet meer kan gebeuren??

Groetjes Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zeker je ram laten castreren. Ook wij laten oudere mannetjes in onze opvang nog tot in ieder geval een leeftijd van 10 jaar helpen. En vaak heb ze er weinig tot geen last van.

Natuurlijk blijft het altijd een risico, maar bij onze oude rammen is het ook altijd goed gegaan en de jaren daarna die je hem dan

een partner kan gunnen verbeterd zijn leventje enorm!

Wij hebben veel rammetjes op zien knappen, juist op oudere leeftijd, die een vriendinnetje kregen :)

Na castratie raad ik net als iedereen hier aan 2 weken te wachten. Dat is voldoende.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .