Ga naar inhoud

Mag sla nou wél of niet?


saskiaa

Aanbevolen berichten

Konijnen mogen sla wel hebben, maar niet te veel, daar krijgen ze gas van.

Sla is niet giftig voor de ofzo, en ze mogen het ook gewoon normaal hebben. Maar als je teveel geeft krijgen ze gas. Sommige BBers geven ze 1 blaadje, anderen meer, het ligt er dus maar het aan wat jij genoeg/teveel en teweinig vind. Als je geen risico wilt lopen, kun je gewoon beginnen met 1 blaadje per keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk bij sla is ook dat ze niet verlept, je mag maar zoveel geven als je konijnen meteen opeten. Verlepte sla maakt nitraten of zo aan, waar ze dan weer gas van kunnen krijgen, of diarree. Het fijne ervan weet ik niet, maar ik ben wel zeker dat sla niet verlept mag gegeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij staat op de website van Inge Thas (héél konijnkundige DA uit België) dat sla (en kolen ook geloof ik) wel gewoon mag.

In elk geval is sla niet giftig en hoeft het ook helemaal niet voor problemen te zorgen. Hier krijgen ze het niet, Fred kreeg er altijd plakpoep van en hoewel dat waarschijnlijk eerder kwam doordat hij af en toe opeens een grote hoeveelheid kreeg, geef ik het niet, ook nu niet. Maar bepaalde kolen krijgen ze hier wel gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze mogen het wel sla hebben alleen beperkt want te veel kan diarree veroorzaken,Er zijn bepaalde koolsoorten die ze niet mogen hebben o.a rode kool die staat volgens mij hier ook tussen op de lijst van wel en niet veilige groentes tussen giftige groentes, en andere koolsoorten mogen ze net zoals sla beperkt hebben

aangepast door j-girl1991
Link naar reactie
Delen op andere sites

sja de 1 zegt van wel en de ander van niet

ik vind het net het boerenkool verhaal

sommige kunnen het in beperkte maten eten en de ander krijgt er gas van

bij mij heeft 1 konijn een keer gas gehad (kwam door boerenkool)

uit voorzorg krijgen mijn 3 konijnen geen boerenkool (meer) en geen sla

er blijven nog genoeg andere lekkere dingen over

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Wel grappig hier, na 2 mnd is het al oud topic.. Ik wilde hier een apart topic voor aanmaken, maar aangezien dit nog vrij recent is wil ik toch hierop reageren en wat vragen..

Heb gisteren mijn konijn ook wat rucola gegeven, dacht ach even proberen..

Nu heeft hij plakpoep gehad (hij keutelt nu weer goed) en hij laat scheetjes en stinkt dus heeft gas..

Geef hem geen sla meer dus, maar moet ik nog meer iets doen?

Hem na laten kijken ofzo? Of gaat het vanzelf weer over?!

En kan het de oorzaak zijn van het minder eten van hooi? (en graag beukensnippers willen eten?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .