Ga naar inhoud

Hooi & Wortels.


thaisha

Aanbevolen berichten

wortels is niet heel erg,, konijnen hebben nu eenmaal voorkeur en afkeur voor bepaald voedsel..

het is wel belangrijk dat je konijn hooi gaat eten,, dat is het hoofdvoedsel wat hij absoluut nodig heeft.

mag ik vragen wat voor hooi je geeft?? wat geef je hem nog meer op een dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paard, en bij hun op stal mag ik hooi meenemen en dat geef ik aan mijn konijn.

Hij krijg voor de rest brokjes en af en toe wil ik hem een snoepje geven, maar dat neemt die niet aan.

Hij heeft ook zo'n staaf met voer eraan, en mais, maar dat eet die ook niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt.

ik doe elke dag een beetje in ze bakje en hopen dat die het op eet. Ik ververs het wel elke dag.

Hoeveel is een beetje? Een groot bakje vol? Weeg je het wel af?

Het is beter trouwens om geen gemengd voer te geven. Hier worden ze dik van. Je kunt beter gewone brokjes geven die allemaal hetzelfde zijn zoals Science Selective en Hope Farms Super Trio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak zie je dat konijnen die te veel voer krijgen, geen hooi eten. Logisch ook, als je kunt kiezen tussen brokjes (zƩker brokjes met allerlei lekkere, gekleurde stukjes er tussen!) of hooi, ja dan wist ik het ook wel..

Ik zou overstappen op alleen biks, Lauwtjee noemt hierboven al twee goede merken. En daarvan niet meer dan 25 gram per kg geven, tenminste, als je konijntje Ć©Ć©n jaar of ouder is. Als je konijntje nog jonger is, mogen ze meer. Vaak gaan ze dan vanzelf al meer hooi eten.

Ook kun je eens een andere soort hooi proberen, hooi met kruiden erdoor (in de dierenwinkel wel te krijgen of via internet) vinden ze vaak heel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak zie je dat konijnen die te veel voer krijgen, geen hooi eten. Logisch ook, als je kunt kiezen tussen brokjes (zƩker brokjes met allerlei lekkere, gekleurde stukjes er tussen!) of hooi, ja dan wist ik het ook wel..

Ik zou overstappen op alleen biks, Lauwtjee noemt hierboven al twee goede merken. En daarvan niet meer dan 25 gram per kg geven, tenminste, als je konijntje Ć©Ć©n jaar of ouder is. Als je konijntje nog jonger is, mogen ze meer. Vaak gaan ze dan vanzelf al meer hooi eten.

Ook kun je eens een andere soort hooi proberen, hooi met kruiden erdoor (in de dierenwinkel wel te krijgen of via internet) vinden ze vaak heel lekker.

Mijn konijntje is een paar maanden oud maar hij eet heel af en toe een paar brokjes.. en dat is echt niet genoeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik eens van Lianne gekregen, een ander BB lid.

Okay hier een stappenplan voor je.

- Je gaat naar een dierenwinkel en je haalt daar goede biks. (Hope farms Supertrio & Sience Selective zijn goede merken! Er moeten geen extra dingetjes in zitten (gekleurde en verschillende brokjes, gewoon saaie korrels).

- Ook haal je goed hooi, hooi moet groen zijn en fris ruiken!

-Als je thuiskomt ga je je konijntjes eerst wegen. Zet haar op een keukenweegschaal.

Als je haar Hope Farms Supertrio gaat voeren, doe je het gewicht (bijv. 1,5 kilo) van je konijnen bij elkaar opgeteld maal 25= het aantal gram biks wat ze per dag maximaal mogen krijgen. Ga je voor Science Selective doe je dit maal 15, dat is de maximale hoeveelheid die ze daarvan mag krijgen. Dit weeg je ook af op de weegschaal en je zoekt in de keukenkastjes iets waar deze hoeveelheid precies in past zodat je niet iedere dag opnieuw af hoeft te wegen. (Is je konijn jong, dan mag hij wat meer, maar daar gelden weer andere "regels" voor)

- Je mengt de eerste dagen je oude biks met het nieuwe biks. Eerst 3/4 oud + 1/4 nieuw, na een paar dagen doe je 1/2 oud 1/2 nieuw, paar dagen later 1/4 oud 3/4 en zo bouw je dit langzaam aan af. Tijdens deze dagen is het belangrijk dat je haar keutels goed in de gaten houd. Dit mag geen diarree worden. Als ze diarree krijgt ga je te snel over op het nieuwe voer en zul je dus wat langzamer en in kleinere verhoudingen moeten gaan mengen. Je moet langzaam overstappen.

- Je zorgt ervoor dat ze dagelijks vers hooi krijgen, dit mogen ze onbeperkt gaan eten. Hooi is goed voor een konijn, ze worden er niet dik van en het zorgt ervoor dat hun maag & darmen continu blijven werken. Als het ruifje leeg is, vul je hem gewoon weer aan!

- Ook ga je langzaamaan beginnen met het opbouwen van groenten. Veilige soorten staan in deze lijst: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html , in het onderste gedeelte van het artikel. Geef niet meer dan de grootte van een postzegel per keer als je een nieuwe groente gaat introduceren. Zijn de keutels de dag erna nog in orde, mag je de hoeveelheid verdubbelen.

Uiteindelijk zal je een voedingsschema moeten hebben voor je konijn, om een voorbeeld te geven, zo ziet die van mijn konijnen eruit:

Ochtend: 50 gram Sience Selective (ik heb 2 konijnen, een van 2 kilo en een van 1.25 kilo), hooiruif aanvullen+water verversen.

Namiddag: hooiruif aanvullen.

Avond: minimaal 4 soorten groenten+kruiden, hooiruif aanvullen + water verversen.

Zo nu en dan tussendoor (max 2x in de week): stukje aardbei, druif, wortel, zonnebloempitje, appel. Hier geef ik maar telkens 1x iets van, dus niet een heel suikerschotel!

aangepast door Lauwtjee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is je konijntje en hoe groot gaat hij ongeveer worden? Je kunt het beste geperste korrels geven in plaats van gemengd voer. http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Puik voer is erg lage kwaliteit en waarschijnlijk kiest jouw konijntje de lekkere dingen er uit en laat hij de gezonde dingen liggen. Je kan dus beter overstappen op geperste korrels, bijvoorbeeld hope farms supertrio of supreme science selective. Dat is een veel betere kwaliteit voer, en ook al eet hij dan niet alles, dan krijgt hij wel alle voedingstoffen binnen om een gezond konijn te worden! Wel rustig overwennen en mengen met het oude voer. Ook moet je voer niet onbeperkt geven. Hij mag, afhankelijk van de soort voer die je kiest, ongeveer 20 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht hebben. Je moet dan wel uit gaan van het gewicht dat hij straks heeft als hij groot is. Als hij ongeveer 3 kilo gaat worden, mag hij dus 60 gram brokjes per dag hebben.

Krijgt jouw konijntje ook groenvoer te eten? Dat is namelijk ook een belangrijk onderdeel van het menu voor een konijn. Hier een lijst met wat ze wel en niet mogen eten. Begin wel rustig aan, als hij het niet gewend is kan hij er diarree van krijgen als je plots veel groenvoer geeft. http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Konijnen hebben, net als mensen, allemaal een eigen voorkeur! Dat hij wortels niet lust is dus niet gek, er zijn vast genoeg dingen die hij wel lust!

Het allerbelangrijkste is hooi.. het is echt zorgelijk dat jouw konijntje het niet eet. In dit artikel: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/hooi.html staan heel veel tips om hem toch hooi te laten eten. Je hebt kans dat je gewoon te veel brokjes aan hem gaf, en hij daardoor het hooi liet liggen. Als je minder brokjes gaat geven, kan het zijn dat hij vanzelf hooi gaat eten.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes eten ook best lastig hooi hoor, maar daar heb ik een trucje voor!

Voordat je ze eten geeft, geef eerst hooi en wacht dan ong. een half uur. Omdat ze honger hebben zullen ze aan het hooi beginnen en dan weet je tenminste zeker dat ze er wat van eten. (Of je moet eigenwijze nijntjes hebben)

Misschien beginnen ze er niet gelijk aan omdat ze gewend zijn om gelijk biks/brokjes te krijgen, maar na een tijdje zullen ze waarschijnlijk de moed opgeven.

Kijk maar of het lukt. Nooit geschoten is altijd mis ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen van af het begin gewoon voer met verschillende kleurtjes er in, ze eten ook nog hooi. Ik heb nu eens zo'n zak aangeschaft met alleen maar saai voer, dit eten ze niet. Ik heb al een paar merken aangeschaft maar ze eten het niet. Nu heb ik een zakje van het lekkere voer aangeschaft en gemengt, resultaat: ze eten het gewoon op. Konijnen hebben echt hooi nodig voor de afleiding en dat hun voor tanden slijten, anders worden ze echt te lang! Als ik jou was zou ik even langs de dierenarts (DA) op gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de DA is niet per se nodig lijkt mij?

Het is een lastig konijn die geen hooi wil eten, maar als hij wel gewoon normale dingen zoals groente en biks eet dan is er niks aan de hand.

Maar, gemengd voer is niet goed om te geven. Het zijn dikmakers. Als ik dat konijn zou zijn, dan zou ik het ook wel weten hoor!

Als je kan kiezen tussen snoep en brood bijv. wat kies jij dan? Maar konijnen zijn eenmaal eigenwijs en kieskeurig als het om eten gaat. Science Selective vinden de meeste konijnen heel erg lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .