Ga naar inhoud

Ram wordt morgen gecastreerd, graag tips!


pienolien

Aanbevolen berichten

Hallo

Mijn rammetje wordt morgen gecastreerd, snif...

Vind het doodeng allemaal. De dierenarts vertelde dat het nog nooit mis gegaan was bij hem, en dat het allemaal wel goed zou gaan. Hij krijgt na de operatie een injectie met 24 uurs pijnstilling. Moet ik dan nog zorgen dat ik nog meer pijnstilling in huis heb??

Moet ik ook al dwangvoer meenemen, of eerst afwachten?

Hij zit al binnen in een hok, met alleen kranten. Ik denk dat ik hier morgen oude handdoeken in leg, of is dat weer te warm??

Graag jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kranten en/of handoeken is prima.

Bliksem heeft bij mijn DA pijnstilling via spuit gehad voor 12 uur. Ik kreeg hem wel al goed wakker actief en keutelend mee bij de DA.

Heb verder niets mee naar huis genomen aan pijnstilling of dwangvoeding.

Wel heb ik peterselie en witlof gehaal, dat ging er goed in.

Als hij suf in de box zit dan zou ik vragen of je pijnstilling mee kan krijgen.

Het gaat vaker goed dan fout, als het maar eet en niet te lang wacht met keutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie meiden. Ik kan hem vanaf twee uur ophalen, maar denk dat ik hem wat later ophaal, voelt toch wat veiliger. Mijn kat heb ik toen na de castratie meteen opgehaald en dat vond ik best heftig, hij was nog helemaal weg, liet alles lopen en was zo ziek...

Ik zorg iig dat ik zijn lievelingsgroenvoer in huis heb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bommel is afgelopen vrijdag gecastreerd. Ik heb standaard caprofen en cisaral in huis. Bommel had wat last van de narcose en ik heb hem 's avonds en de dag erna 's morgens nog caprofen en cisaral gegeven.

Schrik er verder niet van dat het na de castratie lijkt alsof ze er juist ballen ingestopt hebben. De zakjes zijn dan flink gezwollen, maar dit slinkt na een tijdje.

Zorg dat je dingen in huis hebt wat hij graag eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi meiden,

Mag hem zo halen, ze hebben niet gebeld dus ik neem aan dat het dan goed is gegaan, arme Pip!

Ik heb zijn lievelingseten liggen en een kruik en er liggen handdoeken in zijn hok, lekker zacht!

Die dingen die jullie allemaal standaar in huis hebben, is dat om te dwangvoeren, of zijn dat de pijnstillers???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij rammetjes valt de ingreep meestal wel mee :) De spulletjes die de mensen in huis hebben zijn zowel om te dwangvoeren als pijnstillers, ciseral is om de darmwerking te bevorderen. Een snuggle safe is een soort warme kruik, die knaag-proof is.

Ik vind ze er altijd zo zielig uit zien na de castratie door de oogzalf die rond hun ogen zit, maar mijn ervaring is dat mijn rammen eigenlijk allemaal dezelfde dag nog aan het eten en keutelen gingen! Ik hoop dat dat bij jou ook het geval is! Extra pijnmedicatie hoef je niet in huis te hebben, het is handig voor als het mis gaat en bij de castratie van een voedster zou ik het wel aanraden, maar bij een ram zou ik de eerste dag even aankijken, meestal gaat dat gewoon goed. Ik heb het zelf wel in huis gehad, maar eigenlijk nooit nodig gehad gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hem zo zielig! Hij was zo dronken dat ik hem meekreeg, arme pip.

Hij had grote witte randen langs zijn ogen maar toen ik hem in zijn iegn hok tilde, ging hij liggen en slapen... Na een uurtje heeft hij wat gedronken uit een bakje en wat hapjes andijvie genomen. Zijn SS raakt hij nog niet aan, alsmede zijn hooi niet. Hij is nu erg onrustig, huppelt naar rechts gaat liggen, huppelt naar links en gaat liggen, hij kan denk ik even geen goede houding vinden. Hij zit er ook steeds aan te likken, gelukkig stopt hij daarmee als ik hem roep. Best spannend allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Het is vannacht goed gegaan. Hij was wat koud, dus heb er een extra handdoek bijgelegd, (die net uit de droger kwam, dus heerlijk warm was) waar hij eigenlijk meteen een beetje inkroop.

Daarna was hij al wat warmer.

Zijn SS heeft hij nog niet gegeten. Hij eet wel wat groenten en hooi, ik neem aan dat dat genoeg is? Drinken doet hij ook goed uit een bakje.

Volgens mij heeft hij geen pijn, hij knuffelt graag en is al best weer nieuwsgierig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh gelukkig, maakte me daar ergens wel wat druk om.

Tot nu toe is het me best meegevallen, ben blij dat het weer achter de rug is.

Hij is trouwens totaal niet zindelijk meer, laat het overal gewoon lopen en gaat er zelfs lekker inliggen, hopelijk komt dat door de narcose /pijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij plast in elke hoek van zijn hok, maar gaat er ook gewoon inliggen. Het wordt natuurlijk door de handdoek opgezogen, dus die verwissel ik de hele tijd met schone handoeken, want de plasplekken worden weer koud. De drolletjes laat hij gewoon door het hele hok.Hij was zo goed zindelijk, snif...misschien heeft het even tijd nodig. Misschien is het allemaal even in de war..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dezelfde bedekking....hij is ene beetje in de war denk ik..

Ik heb hem vandaag wel gewoon weer losgelaten. Hij loopt altijd los in huis en hij moest nu van de dierenartsassistente 3 dagen in zijn hok blijven. Nou sorry dat vindt ik veels te lang.Als we langs zijn hok liepen werd hij helemaal gek, haal me eruit....

Hij hobbelt nu weer vrolijk rond.het gaat volgens mij erg goed. Wondjes zien er ook goed uit, niet rood ofzo.

eten gaat ook goed, ook zijn gewone SS.

Nu maar weer zindelijk zien te krijgen want dat is nog niet goed....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk zodat hij wat rustiger blijft ivm de wond. Hij springt en rent dan minder natuurlijk. Maar goed, hij is heel blij dat hij er weer uit mag en gelukkig doet hij zijn behoefte alleen in zijn hok. Niet in zijn toiletje maar gelukkig wel in zijn hok en niet op de bank ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, hij hobbelt weer vrolijk rond en deed vanmorgen pardoes zijn plas in het toiletje!!

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik sinds vanmorgen zijn handdoeken eruit heb gehaald, en zijn hok weer heb verschoond zoals altijd. Hopelijk was hij gewoon wat in de war, haha.Ik heb er ook wat stro ingedaan weer, hopelijk heeft hij daar geen last van..

We hebben het iig goed doorstaan, het is weer achter de rug!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .