Ga naar inhoud

algemeen afval topic


Margot

Aanbevolen berichten

Was vandaag bij de dierenarts voor entingen en ook de mijne zijn een beetje te dik, dit was niet erg omdat het buiten konijnen zijn maar ik zie ze toch wel graag iets slanker:

Noortje(exram) weegt 2,5 kilo

Floortje(voedster) weegt 2 kilo, zij is de enige die niet te dik is

Moortje(exram) weegt 2,5 kilo

Doortje(voedster) weegt 2,6 kilo

Vorige keer dat ik bij de da was wogen ze:

Noortje 2,15

Floortje 2

Moortje 2,32

Doortje 2,33

Ik wil ze allemaal op Floortje na(die zit zo gewoon goed) op ongeveer 2,25 kilo krijgen, moet ik ze dan naar dat gewicht voeren of gewoon iets minder, ik weeg nu het voer niet af maar voer wel meer dan ik eerst deed.

Ik ga sowieso stoppen met fruit, het hooi minder geven en dan elke dag vers en ik ga denken aan een manier om ze wat meer te laten bewegen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zoiezo niet minder hooi gaan geven! Ze komen hier niks van aan maar dit hebben ze wel heel hard nodig voor de kiezen (afslijten) en om hun darmen goed in beweging te houden! Ze moeten per dag ongeveer 80% hooi krijgen, 15 % groenten en 5% biks (ongeveer). Ik zou ze langzaamaan minder biks gaan geven en dan juist extra hooi ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha! Ik heb een baby-weegschaal veroverd en kan beginnen met thuis wegen.

Tony: 1340 gram (streefgewicht 1350 gram)

Daffy: 2310 gram (streefgewicht 2100-2150 gram)

Als mijn weegschaal overeenstemt met de weegschaal van de DA, dan is Daffy 40 gram in 3 weken afgevallen.

Op 3 januari woog ze bij de DA 2350 gram.

Omgerekend valt ze in dit tempo in een maand 52 gram af. In 3 tot 4 maanden komt ze op haar streefgewicht.

Ik meet de biks nu met een leeg blikje van de tomatenpuree (supertip van Dollie!) en geef minder wortel en appel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat was een heel goede tip van je! Je hebt me een zoektocht en miskoop bespaard! :) Ik las nog ergens op het forum dat de baby-weegschalen met geïntegreerde schaal het gewicht van een klein en middelgroot konijn niet zuiver wegen. Een weegschaal met losse schaal erop is beter voor dit formaat konijnen.

De weegschaal is heel konijn-vriendelijk. Ze vonden het niet eng en bleven rustig zitten. Ze liepen zelf zo de kooi weer in!

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiezo niet minder hooi gaan geven! Ze komen hier niks van aan maar dit hebben ze wel heel hard nodig voor de kiezen (afslijten) en om hun darmen goed in beweging te houden! Ze moeten per dag ongeveer 80% hooi krijgen, 15 % groenten en 5% biks (ongeveer). Ik zou ze langzaamaan minder biks gaan geven en dan juist extra hooi ;)

Was ook meer de bedoeling van, dan hebben ze de hele dag vers, nu prop ik de hooiballen zo vol mogelijk en dan gooien ze de helft eruit, de andere helft wordt een beetje vochtig en maar een klein beetje eten ze ook echt op, als ik de ballen dan wat minder vol doe en elke dag het overgebleven eruit haal en er vers in doe hoop ik dat ze er juist meer van eten;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pico is 40 gram aangekomen en Svennie 200 Gr. Afgevallen. Hoe kan dit zo'n verschil zijn, terwijl ze hetzelfde eten krijgen? Het is ook niet zo dat Svennie wordt weggeduwd of niks krijgt. Ik vind Svennie nu maar akelig dun worden, terwijl Pico goed op gewicht is. Moet ik Svennie nu apart wat bijvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pico is 40 gram aangekomen en Svennie 200 Gr. Afgevallen. Hoe kan dit zo'n verschil zijn, terwijl ze hetzelfde eten krijgen? Het is ook niet zo dat Svennie wordt weggeduwd of niks krijgt. Ik vind Svennie nu maar akelig dun worden, terwijl Pico goed op gewicht is. Moet ik Svennie nu apart wat bijvoeren?

Hopelijk heeft Svennie niet iets onder de leden. Hoe oud is ze? Had ze eerder de neiging tot dun worden? Dat bijvoeren lijkt me een goed idee, maar als de lijn zich voort zet zou ik naar de DA gaan.

Over bijvoeren: hier lukt het niet omdat Tony weigert te eten als ik hem apart zet. Uit de hand bijvoeren kan ik niet over mijn hart verkrijgen, omdat Daffy ex-opvanger is en ik haar niet het idee wil geven dat ze minder geliefd is. Hoe voeren jullie bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moffel - 190 gr en Toet -100 gram, dus die vallen nu ook ineens hard af. Misschien toch dat ze in de winter wat meer vet of reserves vasthouden en daardoor in de winter hier niet afvielen en nu wel?? De wintervacht is hier wel al duidelijk aan het afnemen.

Ik heb de DA gemaild of ik zo wel door moet gaan.

Ik ben ze bewust aan het laten afvallen, dus het is niet zo gek dat ze afvallen he. Hoeft niet te betekenen dat ze ziek zijn, maar ik hou het in mn achterhoofd. Ze eten prima, keutels ook goed en zijn ook actief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is zeker niet gek dat ze afvallen, maar ik val wel van mijn stoel hoe hard het gaat bij sommige konijnen. Bij mijn eigen konijnen heb ik zulke schommelingen nooit gezien. Ik had kunnen weten dat je de DA raadpleegt, want ik ken je nu hier op BB. Wat adviseert hij/zij over Svennie?

Ik denk ook dat de stofwisseling verandert omdat we richting lente gaan. Dollie heeft ook opgemerkt dat (haar) konijnen in de winter iets meer wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen reactie van mijn DA, dat zal maandag wel worden. Ik moet sowieso donderdag met Bommel op nacontrole voor de castratie dus misschien dat ik ze dan allemaal even meeneem.

Ze deden heb prima op de 15 Gr. BBT per koppel tot nu toe, maar misschien dat ze in het voorjaar dan wel meer nodig hebben. Dus dat ga ik vanaf nu maar ophogen naar 2 eetlepels (30 Gr.). Ze worden toch ongeveer elke maand gewogen, misschien dat ik het nu even om de 2 weken doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pico is 40 gram aangekomen en Svennie 200 Gr. Afgevallen. Hoe kan dit zo'n verschil zijn, terwijl ze hetzelfde eten krijgen? Het is ook niet zo dat Svennie wordt weggeduwd of niks krijgt. Ik vind Svennie nu maar akelig dun worden, terwijl Pico goed op gewicht is. Moet ik Svennie nu apart wat bijvoeren?

Ik weet het niet, maar dat zij zo vlot afvalt en hij aankomt doet toch wel een beetje vermoeden dat hij meer eet dan zij. Blijf je er bij kijken tot het op is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf er meestal niet bij, maar ik heb het wel eens gezien. Ze eten gewoon samen. Het kan misschien wel dat pico sneller eet en Svennie daardoor minder krijgt. Ik zal daar morgen eens op letten. Stel dat het zo is, wat kan ik er aan doen? Moet ik Svennie dan iedere dag apart nemen en extra geven? Nu laat zij zich redelijk makkelijk oppakken maar ik kan me voorstellen dat dat wel stress gaat geven op een gegeven moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het wel eens gezien, maar het gewichtsverlies/aankomen is pas van de laatste tijd, dus misschien dat er intussen iets veranderd is aan hoe snel ze eten sinds je gekeken hebt? Persoonlijk zou ik Svennie misschien wel mee nemen als je met Bommel heengaat, even de kiesjes checken.

Je zou Pico wat af kunnen leiden met biks dat je in de ren rondstrooit bijv. en dan Svennie uit het bakje laten eten. Pico doet dan langer over dezelfde hoeveelheid waarschijnlijk. (Of, doordat hij sneller eet, doen ze er uiteindelijk even lang over.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht niet dat het de kiesjes zijn, ze heeft het beste gebit van allemaal. En moffel is ook 190 gram afgevallen en Toet 100 gram. Dus dan zouden hun ook allebei tandproblemen hebben? Het kan natuurlijk altijd. Maar meer waarschijnlijker lijkt me dat ze nu minder vet vasthouden en hun wintervacht aan het verliezen zijn. Daarnaast kan het zijn dat pico sneller eet. Morgenvroeg geef ik pico en Svennie ieder hun eigen bakje, eentje boven in het hok en eentje onderin welke ik van elkaar afsluit. Dan kan ik zien wie het eerste klaar is.

Ik weet niet in hoeverre geslacht uitmaakt? Pico is de enige ram en is als enigste bij gekomen. Nou ja dat zal wel te ver nagedacht zijn denk ik. Maar ja je gaat alles nalopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat geslacht veel invloed heeft, zeker niet omdat ze beide gecastreerd zijn. Op zich is het ook helemaal niet vreemd dat ze afvalt als je haar op dieet zet natuurlijk, het enige wat een beetje apart is, is dat Pico dan juist aankomt. Was Pico ook te dik eigenlijk? Als hij al goed op gewicht was en hij nu de goede hoeveelheid voer zou krijgen daarvoor verklaart dat misschien waarom hij niet afvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We draaien stationair.

Daffy 2330 gram (25 jan 2310 gram)

Tony 1340 gram (25 jan 1350 gram)

Daffy heeft een efficiënte stofwisseling, want een Holle Bolle Gijs is ze zeker niet. Ze eet minder biks dan Tony. Ik kan wat minder appel en wortel geven. Ze krijgen de helft van eenachtste partje appel en Daffy knabbelt 1/5 winterwortel weg. Vinden jullie dat veel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .