Ga naar inhoud

Dierenarts (KK) afgestapt van gasnarcose


Solfide

Aanbevolen berichten

Beste mensen zoals jullie misschien wel in de gaten hebben wordt het voor Bliksem een kwestie van hakkietakkiewegzakkie.

Nu belde ik met de DA (in de KKDA lijst) en ze zijn hier van gasnarcose afgestapt.

Nu wilde ik vragen of jullie dit al bij meerdere hebben gehoord?

Het schijnt dat bij kleindieren die met masker gasnarcose krijgen toegebracht de aanwezige personen in de operatiekamer ook een dosis meepikken. Bij deze DA is de keuze gemaakt hiervan af te stappen en over te gaan, ook bij konijnen, op prikken.

Dit in combinatie met het meteen uit narcose halen na de ingreep en nazorg in een couveuse met extra toediening van zuurstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat Dollie schrijft over gasnarcose en zwangerschap, dat wist ik inderdaad ook. En als het schadelijk kan zijn voor de ongeboren vrucht, klopt het dus wel dat je als mens die narcose ook binnenkrijgt. Wellicht heeft de DA die jij bedoelt wel klachten ervaren, hetzij zelf, hetzij bij zijn werknemers, waardoor het risico nu niet meer genomen wordt?

naar mijn weten is prikken, snel laten bijkomen uit de narcose, couveuseverwarming en extra zuurstof ook veilig hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is mijn DA (nog) niet :P

Ik ga natuurlijk de mensen vrijdag de oren van het hoofd vragen.

Maar de assistente had een goed verhaal, op dat moment ook niet heel veel verder bij stil gestaan. Ik had hier wat gezocht naar topics over narcose maar zag het nog nergens staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA gebruikt een combinatie. Eerste krijgt het konijn een prik zodat het slaapt en daarna gasnarcose. Het zou dan minder stressvol zijn.

Zo staat het op de site van mijn DA:

Vervolgens wordt het konijn eerst onder narcose gebracht door middel van 2 injecties in de spier (Domitor® en Ketamine®). Het is af te raden om een konijn direct met gasanesthesie onder narcose te brengen, dit veroorzaakt namelijk erg veel stress.

Ik heb al 4 keer een konijn daar onder narcose laten brengen en nooit problemen mee gehad.

Maar zo te horen wordt het konijn na die narcose met prikken bij jouw DA wel goed in de gaten gehouden, dus ik denk wel dat het veilig is.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet uit ervaring dat er niet echt iets mis is met de combinatie domitor en ketamine. 1 groot nadeel is wel dat na het injecteren van de ketamine, een uur gewacht moet worden met het geven van antisedan. Ketamine werkt in het lichaam ongeveer 1 uur, in combinatie met domitor is ketamine geen probleem. Als je antisedan geeft, dan maak je de domitor onwerkzaam, maar de ketamine niet. Hierdoor zul je zien dat het dier gaat schudden en zich kan bezeren. Het dier is dus minimaal 1 uur onder narcose, terwijl bij een castratie een konijn maar ongeveer 15 minuten onder narcose hoeft te zijn. Daarom zie ik ook liever gasnarcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het percentage zegt eigenlijk niet zoveel, je konijn zal maar net bij de 1% zitten ;)

Wel als je een DA treft die standaard op bijvoorbeeld 10% zit, dan kun je beter een andere zoeken. Het is een kleine extra maatstaf die je aan kunt houden.

Stephanie, voor zover ik weet is het ook belangrijk hoe dormitor en ketamine gegeven word. Intramusculair is meer nodig dan via het oor, waardoor het effect na de operatie groter kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet uit ervaring dat er niet echt iets mis is met de combinatie domitor en ketamine. 1 groot nadeel is wel dat na het injecteren van de ketamine, een uur gewacht moet worden met het geven van antisedan. Ketamine werkt in het lichaam ongeveer 1 uur, in combinatie met domitor is ketamine geen probleem. Als je antisedan geeft, dan maak je de domitor onwerkzaam, maar de ketamine niet. Hierdoor zul je zien dat het dier gaat schudden en zich kan bezeren. Het dier is dus minimaal 1 uur onder narcose, terwijl bij een castratie een konijn maar ongeveer 15 minuten onder narcose hoeft te zijn. Daarom zie ik ook liever gasnarcose.

Vlekkie is volgens de dierenarts echt geen uur onder narcose. Hij is maar 20 minuten tot ene half uur onder narcose als ze zijn kiezen bijwerken. Op die link van Wilhelminapark staat ook dat met domitor en ketamine de narcose een half uur duurt. Mijn dierenarts werkt volgens hun principe met konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekkie is volgens de dierenarts echt geen uur onder narcose. Hij is maar 20 minuten tot ene half uur onder narcose als ze zijn kiezen bijwerken. Op die link van Wilhelminapark staat ook dat met domitor en ketamine de narcose een half uur duurt. Mijn dierenarts werkt volgens hun principe met konijnen.

Als alleen de kiezen bijgewerkt moeten worden, hoeven ze geen ketamine bij te geven. Domitor alleen wordt een dier suf van, als er dan alleen maar in de bek gewerkt hoeft te worden en niet te snijden, is ketamine niet nodig en kun je inderdaad na 20 minuten het konijn alweer wakker maken met antisedan.

De werking van het narcose middel op het personeel vind ik op mijn beurt dan ook weer een interresante :he:

Ja, maar de hoeveelheid die je als personeel binnenkrijgt is zo klein, dat je er zelf niks van merkt. Maar voor een ongeboren kindje kan het wel gevaarlijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar de hoeveelheid die je als personeel binnenkrijgt is zo klein, dat je er zelf niks van merkt. Maar voor een ongeboren kindje kan het wel gevaarlijk zijn.

Bij rontgen moet personeel ook een lodenschort en uit de ruimt, rontgen stapelt zich op.

Zou dit ook met narcose gebeuren? Of alle volk is daar zwanger dat kan natuurlijk ook ;)

Misschien is er ook wel directe invloed op handelingen, wie weet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alleen de kiezen bijgewerkt moeten worden, hoeven ze geen ketamine bij te geven. Domitor alleen wordt een dier suf van, als er dan alleen maar in de bek gewerkt hoeft te worden en niet te snijden, is ketamine niet nodig en kun je inderdaad na 20 minuten het konijn alweer wakker maken met antisedan.

Ja, maar de hoeveelheid die je als personeel binnenkrijgt is zo klein, dat je er zelf niks van merkt. Maar voor een ongeboren kindje kan het wel gevaarlijk zijn.

Ik weet zeker dat Vlekkie domitor en ketamine krijgt als zijn kiezen bijgewerkt worden. Dat staat ook altijd op de bon. De laatste keer hebben ze wel een klein abces weg moeten halen. Daar is dus wel in gesneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zeker dat Vlekkie domitor en ketamine krijgt als zijn kiezen bijgewerkt worden. Dat staat ook altijd op de bon. De laatste keer hebben ze wel een klein abces weg moeten halen. Daar is dus wel in gesneden.

Dan heb ik het op mijn stage bij de dierenarts verkeerd geleerd. Maar heb het gevoel dat ik daar wel meer foute dingen heb geleerd eigenlijk. Misschien werkt het bij konijnen anders dan bij honden en katten en is de DA daarvan niet op de hoogte.

Ik heb zelf tijdens de stage ook alleen bij honden en katten gezien, dat ze te vroeg antisedan kregen. Dan hoor je in de wachtkamer een hond ''joelen'' en als je gaat kijken ligt hij flink met zijn kop te schudden en moet je zorgen dat hij zich niet kan bezeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij rontgen moet personeel ook een lodenschort en uit de ruimt, rontgen stapelt zich op.

Zou dit ook met narcose gebeuren? Of alle volk is daar zwanger dat kan natuurlijk ook ;)

Misschien is er ook wel directe invloed op handelingen, wie weet....

Bij rontgen is dat inderdaad, dan moeten de mensen ook een .....meter (kan niet op de naam komen) dragen, die meet hoeveel straling er op het lichaam van de persoon komt. Iedere maand of iedere 3 maanden moeten die vervangen worden en dan wordt gemeten hoeveel straling erop is gekomen, daarvan krijgt de praktijk een brief. Als je boven een bepaalde hoeveelheid komt, dan kan dat schade veroorzaken, maar voordat je aan die hoeveelheid bent, ben je jaaaaaaren verder.

Uit de ruimte zoveel mogelijk, maar dat gaat natuurlijk niet altijd. Als een dier niet onder narcose hoeft voor een foto, dan zal iemand het dier vast moeten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .