Ga naar inhoud

Buitenkonijnen meer voeren nu met de kou?


Scoobie007

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik vroeg me af of dat jullie je buitenkonijnen nu meer voeren met die extreme kou buiten en zo ja wat?

Bij mij krijgen ze extra hooi en wortels en de gewone hoeveelheid korrels (SS) in de ochtend en de avond..

Ik heb vanmorgen nog een maisknabbelstaaf en zo'n wit knaagblok opgehangen om ze een btje bezig te houden want mn vrouwtje begint aan t hout van t hok te knagen :P

Wat voor groenten kan ik mn nijnen nog geven?

En dan iets waarvan ze geen bdk van kunnen krijgen..

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)

Groetjes van Scoobie en Bambam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik vroeg me af of dat jullie je buitenkonijnen nu meer voeren met die extreme kou buiten en zo ja wat?

Bij mij krijgen ze extra hooi en wortels en de gewone hoeveelheid korrels (SS) in de ochtend en de avond..

Ik heb vanmorgen nog een maisknabbelstaaf en zo'n wit knaagblok opgehangen om ze een btje bezig te houden want mn vrouwtje begint aan t hout van t hok te knagen :P

Wat voor groenten kan ik mn nijnen nog geven?

En dan iets waarvan ze geen bdk van kunnen krijgen..

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)

Groetjes van Scoobie en Bambam

Emh, je weet wel dat knaagstenen/blokken slecht voor je konijn is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik vroeg me af of dat jullie je buitenkonijnen nu meer voeren met die extreme kou buiten en zo ja wat?

Bij mij krijgen ze extra hooi en wortels en de gewone hoeveelheid korrels (SS) in de ochtend en de avond..

Extra hooi mag altijd, en wortel is goed om voldoende vocht binnen te krijgen.

Ik heb vanmorgen nog een maisknabbelstaaf en zo'n wit knaagblok opgehangen om ze een btje bezig te houden want mn vrouwtje begint aan t hout van t hok te knagen :P

Inderdaad, zowel mais als knaagblok zijn slecht voor een konijn. Van mais kunnen ze de velletjes niet verteren waardoor die in de maag achterblijven, en een knaagblok zorgt voor veel te veel calcium en dus blaasproblemen, en bovendien houd het de tanden niet kort, want tanden zijn zo hard dat ze enkel kunnen slijten door langs andere tanden te wrijven.

Wat voor groenten kan ik mn nijnen nog geven?

Hier ergens op BB, even zoeken, staat een lijst met wat konijnen allemaal mogen. Witloof, broccoli, paprika, tomaat, radijs, komkommer, courgette, raap, ...

En dan iets waarvan ze geen bdk van kunnen krijgen..

Elk konijn maakt BDK's aan, die ze opeten om extra voedingsstoffen binnen te krijgen. Als je goed voert, vind je wel de BDK's niet terug, omdat ze telkens opgegeten worden. Als je je konijn slecht voert, blijven de BDK's liggen. BDK's zijn blindedarmkeutels, en dat is heel iets anders dan diarree.

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)

Groetjes van Scoobie en Bambam

Grts

aangepast door ZaZa
Gekleurd i.v.m foutje lettertype
Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder? Echt? Ze eten hier meer.. Biks krijgen ze een klein beetje meer (tien gram met z'n drietjes) en ik tel niet elke brok die ik uit de hand geef (dat doe ik normaal ook niet, maar in de zomer stop ik ze toch vaker wat toe omdat ik meer buiten ben dus dan gaat dat wel van hun normale portie af) en dan nog eten ze veel meer hooi.

Al kunnen ze in de zomer natuurlijk ook onbeperkt gras eten.. Ze eten nu wel gras onder de sneeuw weg maar dat kan nooit zo veel zijn als normaal.. Misschien dat dat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...

Dan doen konijnen...:yes:

Wat je kan doen is de randen van het hok beschermen met metalen strips..Die kan je bij iedere bouwmarkt wel kopen...

Wij hebben het ook..bij het nieuwe hok keurig over gezet...

We kwamen net 2 cm te kort...en je raadt het vast al:

DAAR knagen ze..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...

Dan doen konijnen...:yes:

Wat je kan doen is de randen van het hok beschermen met metalen strips..Die kan je bij iedere bouwmarkt wel kopen...

Wij hebben het ook..bij het nieuwe hok keurig over gezet...

We kwamen net 2 cm te kort...en je raadt het vast al:

DAAR knagen ze..

hahaha! sorry, dat is gewoon grappig :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten bij mij absoluut minder als het koud is...

Ik geef ze overigens niet minder voer..

Ik geef de schuld dat ze dan minder bewegen > minder verbranden > minder nodig hebben..

Je denkt dat ze minder verbranden....maar het zich zelf warm houden kost veel energie.

Mijn oudere dieren zet ik om deze reden daar ze niet meer eten dus ook in een vorst vrije ruimte.

Anders vallen ze wel zeker af.

Met deze kou krijgen ze hier enkel meer winterpeen.( de buiten konijnen)

De konijnen laten hier geen bix staan in de zin dat ze minder eten door de kou.

In de zomer merk ik dat wel.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

in de winter is meer groenten geven altijd aangeraden voor vocht binnen te krijgen. In een drinkfles bevriest het water vaak. wij geven 's winters natte groenten in kleine porties en vervangen 3a4keer de fles.

de anti- knaagstrips kan je evt vastnagelen, dit houd het hier al 3jaar vol.

Hooi geef je onbeperkt, en geen granen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten de konijnen ook aanzienlijk minder.Ze zitten met zijn 6en..Normaal waren de bakjes in no time leeg en nu staan de bakjes de volgende dag nog weleens half vol..Wel eten ze idd wat meer hooi..

Ik geef ze eigenlijk zo min mogelijk groente, omdat ze daar van de zomer vaak last van kregen..wat plakpoep..en ben e rtoen mee gestopt omdat er van die groene vliegen waren..Maar nu kan ik het wel weer proberen toch? Want waterflesjes zijn idd weleens bevroren, ondanks dat ik ze ook regelmatig vervang

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke nou hier krijgen ze hetzelfde aan biks maar meer groentes, ik heb namelijk het idee dat ze bij mij meer bewegen als zomers...

En ze laten ook echt niets liggen!

Dat idee heb ik hier ook...

Radijs heeft ook iets nieuws.. knagen *(lees: rammen) aan de tralies van het hok (alsof ze eenzaam in een te klein hok zou zitten) om daarna te springen en binkies te maken..

Hoe kouder het is des te meer ze rennen... Het voer valt ook niet aan te slepen hiero..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daardoor ben ik ook gestopt met groente geven omdat ze in de zomer plakpoep kregen..

Nu geef ik alweer een tijdje wortel en dat gaat goed..

Heb vandaag andijvie, witlof en spruitjes gekocht dat is ook goed toch?

Hoeveel groenten geven jullie per dag per konijn?

Ik geef ze heel veel andijvie, omdat daar ook vocht in zit (aangezien hun water bevriest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daardoor ben ik ook gestopt met groente geven omdat ze in de zomer plakpoep kregen..

Nu geef ik alweer een tijdje wortel en dat gaat goed..

Heb vandaag andijvie, witlof en spruitjes gekocht dat is ook goed toch?

Hoeveel groenten geven jullie per dag per konijn?

Bouw het wel langzaam op! Eerst b.v. een klein beetje andijvie.. en zolang dat goed gaat (geen diaree) kun je het opbouwen naar iets meer. Daarna b.v. de witlof toevoegen, ook weer langzaam opbouwen... Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgt hij wat meer eten (zal wel biks heten) en meer groente en af en toe een stukje appel. Niet te veel, want zit veel suiker in, maar voor de winter. Extra veel hooi! en in de winter weer bodembedekking, maar dat gooit hij er nog steeds uit. Ligt vaak languit buiten, ook 's nachts. Beweegt denk ik net zo veel. Alleen in de sneeuw beweegt hij meer. Zie je hem nog meer springen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .