Ga naar inhoud

Plotse sterfte


TessaVD

Aanbevolen berichten

als ze verder gezond was en dus misschien een hartaanval of iets dergelijks heeft gehad. dan is daar helaas weinig aan te doen natuurlijk.

maar wat dollie al zegt. zeker weten dat er niks anders was dan anders? ''meestal'' is dat namelijk wel het geval en kan het met een snel dieren arts bezoek wellicht voorkomen worden...

wil je echt zeker weten wat t was zou je autopsie moeten overwegen.

heel veel sterkte!! het is altijd moeilijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het zeker, de dag voordien kwam ze even enthousiast als anders af op het voer. Ze speelden mooi samen, heb gisteren idd nog tussen de keutels gekeken of er niets vreemds tussen lag maar niets. Alsof ze in slaap was gevallen en niet meer was wakker geworden.

Voor een autopsie is het helaas al te laat, ze heeft een mooi plekje in de tuin gekregen.

Het echt geen idee wat er gebeurd is, maar omdat ik vrees voor een of andere enge ziekte en ik daar nog een konijntje zitten heb wou ik toch even informeren naar wat er zoal kan bestaan waardoor ze plots doodvallen ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, wat rot!

Hoe oud was je konijn?

Het kan inderdaad een hartaanval zijn geweest, of een hersenbloeding of iets dergelijks.

Ik hoop dat het een troost voor je kan zijn dat hij de dag ervoor nog zo fit was. Hij heeft duidelijk niet geleden.

Ze was nog maar 9maanden jong. Ons vorig konijn is 2 jaar geleden ook zo plots gestorven. Hij was wel al wat op leeftijd dus ik heb dat steeds als reden voorgenomen. Maar omdat nu net hetzelfde gebeurd heb ik toch eventjes schrik voor een ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tessa,

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn Teddy(Pluus), dat is 3 weken geleden. Smorgens was ze nog fit, komt ze naar me toe gehuppeld om haar witlofje op te halen.. Was ook ingeƫnt. Verder keutelde ze goed. Kon goed eten en drinken. Ze was echt super gezond..! Ik moest even de deur uit, en kwam na 2 uurtjes terug. Ze kwam dan altijd meteen aangehuppeld! Joepie !! ze is thuis. En dat was nu niet. Ik gaan zoeken.. En daar lag ze in haar nachthokje.. Net zoals ze savonds ging slapen als ze echt heel erg moe was van de dag.. Lag gewoon lang uit. Verder niets te zien.. Het zag er allemaal erg vredig uit. Zelf heb ik ook aan mezelf getwijfeld,, Had ik dit aan kunnen zien komen?? Er gaan op dat moment allemaal rare vragen door je hoofd. Verder lag ze ook niet met opgetrokken pootjes, of dat ze zich helemaal heeft verkrampt. Je kon gewoon zien dat ze niets had geleden. Maar het blijft dan moeilijk om tegen jezelf te zeggen dat het een hartaanval was. Want je ziet het echt wel, of je konijn gezond is of niet. Eten,keutelen, drinken.. je ziet dat echt meteen als het niet goed zit.. Pluus was ook nog jong, bijna 1 jaartje..

Echt een nare ervaring om zo je konijntje te vinden.

Ik denk dat ik wel een beetje begrijp hoe je je nu voelt.

En netzoals in het bericht staat van Sjaak en Floortje..

Troost jezelf met het idee dat je konijntje niets geleden heeft.

Veel sterkte..

Gr. Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat spijtig. Sterkte.

Misschien wil je er nog niet aan denken, maar je kan misschien op Ko autopsie laten doen. Zodat je antwoorden krijgt.

Wel, mijn opa is een jager en hij kent wel iets van konijnen. Aangezien het vriest blijft zijn lijfje nog wel bewaard, hij ligt nog in het hok. K had er echt de moed niet voor om hem op te pakken en te begraven. Morgen gaat mijn opa hem eens goed bekijken, of hij toch nergens een spoor van ziekte of iets vind.

Een echte autopsie ziet mijn ma niet zitten. ze vind het jammer voor t beestje maar "tblijft maar een konijn" volgens haar.

Ga morgen dan ook t hok leeghalen en goed ontsmetten voor het geval dat. Het nieuwe konijntje heb ik ondertussen ook afgezegt aangezien er geen Ko meer is die een vriendinnetje zoekt. Tegen de lente zoeken we een nieuw koppeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh wat naar zeg, is inderdaad dan misschien toch een ziekte geweest. Je weet wel zeker dat je nijnen het voldoende warm hadden met dit weer? In principe is het niet te koud voor konijnen nu, maar ze moeten wel beschutting kunnen zoeken tegen de wind of tocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje, bloom, is 2 jaar geleden ook plots overleden alleen wat zo raar was...

3 dagen daarvoor was ze ingeent.. ik blijf zeggen dat het daardoor komt!!!! die dierenarts was ook echt een rampzalige man.. bloom wilde geen prik en ging helemaal spartelen, ik wilde der rustig maken maar meneer de dierenarts ramde zo die naald erin, het was zo zielig..

2 dagen later nog lekker buiten met haar gelopen op het grasveld was heerlijk aan het genieten, binnen nog lekker laten lopen en toen in haar hok gedaan. heeft lekker gegeten en gedronken. die ochtend daarna was er ook nog niks aan de hand, helemaal vrolijk en knuffelig etc. ik ging naar een vriendin en toen belde mijn moeder op dat bloom dood was... ze was nog maar 9 maanden oud :(

uiteraard naar de dierenarts gegaan die zegt dat ze een hersenbloeding of een hartaanval heeft gehad.. maar hoe toevallig is dat 3 dagen na een inentingen...? mijn vraagtekens blijven!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn had ook zoiets, alleen verliep het overlijen iets anders:

Snuitje bleef de hele tijd stil zitten, en deed niets meer. Ik wil de hem oppakken, en toen liep er allemaal waterige poep en urine uit zijn achterste... Ik heb snel een korte broek aangetrokken terwijl mijn ouders zijn kont afwasten, en toen zijn we veel te hard met de auto naar de DA gereden. Ik moest ( als 11 jarige) kiezen of ik hem wilde laten behandelen of dat hij een spuitje kreeg... Ik koos voor het spuitje, want ze maakten me wijs dat hij anders veel pijn zou hebben en dat hij het toch neit zou halen. Toen kreeg hij zijn spuitje. Alles was verlamd,, maar zijn hartje bleef kloppen.. na een prik in zijn hart, blies hij zijn laatste adem uit.

Van het moment dat we in de auto stapte, tot aan het sterven, keek hij mij recht aan... vol angst, en dit kan ik me het llarbeste herinneren. Niet de leukste herinnering natuurlijk.

Ook dit was heel plotseling, behalve dat hij de ene dag diarree had, en de andere dag niet,, ik zei tegen mijn moeder dat we naar de dierenarts moesten, maar ze bleef volhouden dat dat neit zo was.

volgens de dierenarts bleek het, dat als we twee weken eerder waren gegaan, dat hij dan nog had geleefd.

groetjes kim, en in ieder geval veel sterkte (L)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heyhey, sorry voor het late antwoord maar moest deze week toch wel eventjes bekomen en het even proberen vergeten. Ik begin er zo stilletjes aan over te geraken. Bedankt voor jullie steun allemaal. Het zal idd gissen blijven.

Op dit moment is onze tuin inderdaad konijnloos maar in de lente willen we de ren verbouwen en dan gaan we opzoek naar een nieuw koppeltje. Zo geef ik mezelf ook nog eventjes de tijd om de dood van Ko en Nijn een plaatsje te geven en zo kan ik me dan deze zomer volledig concentreren op onze nieuwe konijntjes.

Dankjewel!!

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh wat naar zeg, is inderdaad dan misschien toch een ziekte geweest. Je weet wel zeker dat je nijnen het voldoende warm hadden met dit weer? In principe is het niet te koud voor konijnen nu, maar ze moeten wel beschutting kunnen zoeken tegen de wind of tocht.

Ze hebben een tochtvrij hok, lekker vol met stro. Ze hupten geregeld eens naar binnen en weer naar buiten. Ze voelden lekker warm in hun nekje(iets wat ik toch wel heel vaak controleer als het een beetje fris word) Ook hing er al een aantal weken een zeil over en naast de ren, zodat ze iets droger zouden zitten, en ook nog eens uit de wind.

Ik sluit niet uit dat het door de kou zou komen. De temperatuur is hier van een goeie 6 graden plots naar -2 omgeslaan, mss heeft die grote temperatuursverandering er ook iets mee te maken..

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte! Wat naar om zo plots 2 konijntjes te verliezen...

Als ze altijd al buiten zaten komt het niet van de kou hoor, dan hebben ze tijd genoeg gehad om een goede wintervacht aan te maken. Ik denk eerder in de richting van een ziekte of een parasiet of zo...

Je hebt nog tijd genoeg, maar je moet je hok wel heel goed ontsmetten voor er nieuwe konijntjes in komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .