Ga naar inhoud

Bieten


Teddybunny

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af of konijn biet mogen eten? Ik zag het namelijk niet op de veilig en onveilig lijst staan.

Want ik zit nu met 2 bakken bio biet die we gekregen hebben van een vriend, maar ze staan nu al maanden in de tuin... De bedoeling van deze bieten waren of zelf eten of door het hondenvoer, maar nu is het al te oud...

Dus, kan je biet geven aan een konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het wel ingetypt op de zoekfunctie? Ik zie hieronder namelijk een link naar een topic over bieten staan. edit; Al staat daar niet echt iets nuttigs in zie ik nu.

Uit een ander topic over een ander onderwerp:

Nee ze krijgen altijd groenvoer maar net na het werpen verhoog ik dit fors. Peterselie alleen bij zogende of zieke konijnen. Appel alleen direct na het werpen. Mais en erwten alleen aan dames die een nest hebben (behalve als ze in ruime conditie zijn) totdat de jonge mee gaan eten. Na het spenen evt weer mais of erwten afhankelijk van de conditie. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van het seizoen, welke groente er zijn. Tomaatjes ook jammie, Ik heb nu ook voederbiet (niet voor htk konijnen) volgens mij vergeet ik er nog wat.

Nu weet ik niet of Meloen dezelfde biet bedoeld als jij maar als dat wel het geval is, is het dus niet echt geschikt voor jouw konijnen, ik denk ivm de hoge voedingswaarde. (Ik weet niet eens of er meerdere soorten bieten bestaan? :he: ja, vast wel, rode bietjes, suiker biet.. Wat is biet eigenlijk een raar woord..)

Verder krijgen ze hier als snoepje wel kleine stukjes gedroogde bietenstukjes maar dat is een te verwaarlozen hoeveelheid..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde idd zeker geen rode biet. Alleen de plant van de voederbiet is giftig de suiker of voederbiet zelf niet.

Persoonlijk geef ik dit alleen aan dieren de iets extra's nodig hebben. Mag absoluut niet koud gegeven worden.

Rode kool bevat veel oxaalzuur wat vocht ontrekt uit het lichaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader is op de boerderij opgegroeid, en daar hadden ze natuurlijk massa's suikerbieten voor de koeien en de paarden, en uiteraard de konijnen, en ja, de mijne hebben ook hun portie biet gegeten in hun leven, dus kwaad kunnen suikerbieten niet.

Ik zou het in jouw geval niét doen, om het volgende:

ze staan nu al maanden in de tuin... De bedoeling van deze bieten waren of zelf eten of door het hondenvoer, maar nu is het al te oud...

Als ze te oud zijn voor jou, en te oud voor de hond, dan zeker te oud voor konijnen, rekening houdend met hun gevoelige spijsvertering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben beide gekregen, zowel de dikke rode als de kleine witte. Afhankelijk van wat voorradig was.

Ach, ze hadden toch geen rijbewijs. ;)

Nee, serieus nu: vroeger was dat zo. Dan kregen konijnen een biet van de koeien of de paarden. Hup, lekker makkelijk. Nu zou ik het niet meer doen, uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mystique, ik hoop dat je voederbieten bedoeld (die grote die een rode pel hebben) want van suikerbieten worden dieren "dronken"

suikerbieten zijn de kleine puntige witte (wat is het fijn om landbouw te krijgen op school)

je hebt toch ook voederbieten met een witte pel? Want onze voederbieten hadden bijna altijd een witte pel ( of oranje/roze, afhankelijk van waar we ze kochten). En dat waren zeker geen suikerbieten, want ze konden tot 10kg wegen ... De pel hangt gewoon van het ras af. Een rode pel lijken me trouwens rapen? (of rode bieten)

aangepast door heusnoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

heusnoorn, dat zijn volgens mij toch echt suikerbieten.

overigens zijn voederbieten ook suikerbieten, of suikerbieten zijn ook voederbieten, tis maar net hoe je het bekijkt. De planten behoren beide tot dezelfde soort, Beta vulgaris, maar suikerbiet is een ras dat meer suikers bevat dan voederbiet, en ook wit is van kleur ipv rood. Het ras dat als voederbiet gebruikt wordt is in principe roodachtig van kleur, maar je kunt ook bietensoorten die niet roodachtig zijn gebruiken als voederbiet zoals dus de suikerbiet. daar worden dieren overigens echt niet dronken van, het bevat namelijk geen gegiste suikers, tenzij ze al een tijdje te nat liggen opgeslagen.

de biet is familie van de amarant, en volgens mij is dat niet goed voor konijnen, maar dat heeft te maken met de hoeveelheid gifstof die in een plant zit. in principe is die gifstof voor ieder dier potentieel schadelijk, maar mag je een bepaalde hoeveelheid per kg lichaamsgewicht per etmaal of wat dan ook binnenkrijgen voordat de lever dat niet meer kan afbreken. hoeveel dat voor konijnen is, weet ik niet, maar het zal veel sneller gaan dan bij een koe of een paard.

door koken wordt de gifstof onschadelijk, maar dat moet je voor je nijnen niet doen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .