Ga naar inhoud

Konijntje 8 weken eet bijna niet


Anne

Aanbevolen berichten

Hoi Hoi..

Help!! ik ben erg bezorgd!!!!!!!!

Hoeveel hoort een konijntje van 8 weken te eten??

Ik heb het idee dat ze bijna niets uit het schaaltje op heeft..

Heb ze sinds gisteren.. En er liggen maar een paar keuteltjes!!

Is dit normaal bij zo'n jong konijntje??

HELP HELP

Groetjes Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nee, het is nooit normaal dat een konijn slecht eet. Dit kan duiden op andere problemen en het zal hoe dan ook problemen veroorzaken: Weinig/niet eten vertraagd de darmwerking, tot de darmen stilvallen en dat is heel gevaarlijk.

Kun je misschien wat meer informatie geven? Hoe lang heb je het konijntje, wat voor voer geef je haar, heeft ze wel hooi gegeven, drinkt ze nog, hoe zien haar keuteltjes er uit? Hoe gedraagd ze zich, is ze levendig en actief of zit ze stil in een hoekje?

Persoonlijk zou ik zsm naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi,

Ik heb mijn konijntje sinds gisteren middag.

Heb overgangsvoer meegekregen.

Wil echt heel graag met me knuffelen als ik haar aanhaal.

Tandenknarst heel af en toe. Heeft net 1 heel klein stukje wortel gegeten(iets anders eet ze niet) Het kruidenhooi ruikt ze aan, Maar draait haar neus weg en gaat er met haar rug naartoe zitten.

Echt niet veel gepoept! ik heb ervaring met mijn andere konijn. Maar dit vertrouw ik niet helemaal.

Misschien moet ze nog even wennen??

Ze zit als een klein bolletje in haar hoektoiletje.

Meer weten??

Gr. Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net van de dierenarts af,,

Helaas, slecht nieuws. Heeft haar een aantal spuitjes gegeven voor de darmwerking. De darmen lagen helemaal stil. Temperatuur 38 graden. We beginnen nu met een kuur. Deze moet ik 3 keer per dag geven. Morgen moet ik al enigzins wat resultaat zien. Anders moet ik beginnen met dwangvoeding:( Van het weekend kan ik hem altijd bellen heeft hij me gezegt.. En als het zondag nog niet goed is, is het einde verhaal.

Hoe de dierenarts al naar me keek, dat zei voor mij al genoeg. Maar we houden vol. Positief blijven!

Gr. Anne:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, maar op zich is het niet heel abnormaal dat een konijntje even iets minder eet als ze net verhuisd is. Door de stress en alle nieuwe indrukken is dat vrij normaal. Ook is een temperatuur van 38 graden gewoon prima.

tuurlijk is het goed dat je naar een DA gegaan bent en haar goed in de gaten houdt, maar ik vindt de conclusie dat ze ernstig ziek zou zijn wel erg snel getrokken :s Of ben ik nou de enige die dat vindt?

Probeer haar te stimuleren wat te eten door haar geurig groenvoer voor te zetten, inderdaad zoals BRC zegt, peterselie, wortelloof, rucola dat soort dingen. en bied ook gewoon biks aan, misschien gaat ze daar ook vanzelf wel van eten.

Tandenknarsen is inderdaad niet goed, maar dan heeft ze dus wel pijnstilling nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel een konijnkundige dierenarts? Waarom zou het zondag einde verhaal zijn? Het belangrijkste is gewoon dat die darmen weer opgang moeten komen.. Ze moet eten, groenvoer. En pijnstilling. Een konijn met pijn eet niet dus pijnstilling is echt erg belangrijk. (Als ze niet wilt eten kan je haar ook met groenvoer pesten onder haar neus, vaak gaan ze het dan wel eten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, maar op zich is het niet heel abnormaal dat een konijntje even iets minder eet als ze net verhuisd is. Door de stress en alle nieuwe indrukken is dat vrij normaal. Ook is een temperatuur van 38 graden gewoon prima.

tuurlijk is het goed dat je naar een DA gegaan bent en haar goed in de gaten houdt, maar ik vindt de conclusie dat ze ernstig ziek zou zijn wel erg snel getrokken :s Of ben ik nou de enige die dat vindt?

Probeer haar te stimuleren wat te eten door haar geurig groenvoer voor te zetten, inderdaad zoals BRC zegt, peterselie, wortelloof, rucola dat soort dingen. en bied ook gewoon biks aan, misschien gaat ze daar ook vanzelf wel van eten.

Tandenknarsen is inderdaad niet goed, maar dan heeft ze dus wel pijnstilling nodig.

"Even minder" of "bijna niets".. Da's wel een verschil.

Overigens dacht ik dat de normale temperatuur van een konijn rond de 39,5 lag? Nu weet ik niet wanneer je echt spreekt van een ondertemperatuur. Maar ik snap je punt ook niet helemaal, uit TS reactie (na het DA bezoek) maak ik wel op dat het inderdaad niet zo goed gaat met het konijntje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, maar op zich is het niet heel abnormaal dat een konijntje even iets minder eet als ze net verhuisd is. Door de stress en alle nieuwe indrukken is dat vrij normaal. Ook is een temperatuur van 38 graden gewoon prima.

tuurlijk is het goed dat je naar een DA gegaan bent en haar goed in de gaten houdt, maar ik vindt de conclusie dat ze ernstig ziek zou zijn wel erg snel getrokken :s Of ben ik nou de enige die dat vindt?

Probeer haar te stimuleren wat te eten door haar geurig groenvoer voor te zetten, inderdaad zoals BRC zegt, peterselie, wortelloof, rucola dat soort dingen. en bied ook gewoon biks aan, misschien gaat ze daar ook vanzelf wel van eten.

Tandenknarsen is inderdaad niet goed, maar dan heeft ze dus wel pijnstilling nodig.

Sorry, maar als de dierenarts vaststelt dat de darmen al stilliggen (!!), het dier tandenknarst van de pijn, niet eet en al minstens een hele dag (bijna) niet heeft gekeuteld, dan verkeert het konijn in een zeer ernstige toestand. 38 graden is wel degelijk ondertemperatuur, al is het niet dramatisch.

Ik hoop dat het diertje het gaat redden.

Probeer ook voorzichtig het buikje te masseren en geef het water met een spuitje (als ze niet uit zichzelf veel drinkt). Ook groenvoer is goed. Eventueel is een vochtinfuus ook een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ik zet eigenlijk mijn vraagtekens bij de kundigheid van de DA. Als het konijn ondertemperatuur heeft, moet hij adviseren het konijntje warm te houden, dat lees ik nergens terug.

En bijna niks eten....wat is dat dan? Daar is naar gevraagd, onder andere door jou, Dollie, maar ik lees nergens hoeveel ze nou precies gegeten heeft. Zo heeft ze wel wortel gegeten, maar is er inderdaad helemaal niks van de biks gegeten, of een klein beetje? En wat is dan een klein beetje? 10 gram is ook een klein beetje, maar op zich niet te weinig, als het niet dagen aanhoudt.

We hebben het hier wel over een konijn dat net bij TS in huis is, en dus zou ik niet zo snel concluderen dat het diertje doodziek is als er nog wel iets gekeuteld en gegeten is. Snappie?

kijk, ik vind het super dat TS meteen naar de DA gegaan is omdat ze het niet vertrouwd hoor, maar ik hoop niet dat TS op zondag de hoop opgeeft en dat de DA daarna bijvoorbeeld ook niet meer zou behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pechkonijn: als de darmen stilliggen en het diertje tandenknarst, dan moet de dierenarts ook pijnstilling geven, en dan snap ik ook niet waarom niet direct met dwangvoeding gestart moet worden.

en waarom wordt het konijntje dan niet warmgehouden met een warmtematje of kruik?

ik mis gewoon een beetje de echt goede adviezen van de DA in deze, en wordt kriegelig van de uitsprak dat het zondag einde verhaal zou zijn.

want dan geef je het diertje bij voorbaat al op als DA, zonder dat je, naar mijn idee, alles geprobeerd hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De conclusie dat ze doodziek is, had ik eigenlijk ook niet willen trekken voor ik antwoord had gehad op mijn vragen (heb ik ook niet gedaan, al is mijn (eerste) post wellicht wel zo te interpreteren). Maar dat neemt niet weg dat ik persoonlijk gewoon zsm naar een DA was gegaan als ik dacht dat het beestje werkelijk bijna niks gegeten heeft, met zo'n jong diertje zeker geen risico's nemen.

Over de DA zelf sluit ik me wel bij je aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pechkonijn: als de darmen stilliggen en het diertje tandenknarst, dan moet de dierenarts ook pijnstilling geven, en dan snap ik ook niet waarom niet direct met dwangvoeding gestart moet worden.

en waarom wordt het konijntje dan niet warmgehouden met een warmtematje of kruik?

ik mis gewoon een beetje de echt goede adviezen van de DA in deze, en wordt kriegelig van de uitsprak dat het zondag einde verhaal zou zijn.

want dan geef je het diertje bij voorbaat al op als DA, zonder dat je, naar mijn idee, alles geprobeerd hebt.

Je hebt gelijk dat TS wat te weinig informatie heeft gegeven. Ik ging er vanuit dat er pijnstilling en dwangvoeding is meegegeven, maar dat heeft TS inderdaad helemaal niet gezegd. Ik ga er ook vanuit dat de dierenarts heeft gezegd het dier op te warmen met een kruikje of iets dergelijks. TS, ka je ons wat meer informatie geven. Is je dierenarts konijnkundig?

Het lijkt mij ook voorbarig om te zeggen dat het zondag einde verhaal zou zijn, er is echt nog wel een kans dat dit goed gaat komen, met de juiste, intensieve, behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie & pechkonijn: dat is dus precies wat ik inderdaad bedoel. OF de DA heeft wel degelijk de juiste adviezen en behandeling enzo gegeven, maar dat weten wij gewoon niet OF er is (nog) niet alles geprobeerd om dit diertje op adequate manier te helpen en dan is het supertriest als zondag 'de stekker eruit' zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi,

Het was een erg slopende nacht. Bijna niet geslapen. Maar... konijntje wel. De medicijnen hebben hun werk gedaan.. Moet het nog wel blijven herhalen nu. Maar biks sabbelt ze nu langzaam weg. En inderdaad. Heb van de dierenarts al spulletjes meegekregen voor dwangvoeding. De DA heeft haar pijnstiller gegeven en ik moest haar warm houden met een kruikje. Ook gaf hij mij de tip om het buikje te masseren. Hoe ik dat het beste kan doen heeft hij me ook voorgedaan.

Ze is nu nog erg zwak, maar langzaam aan begint ze weer te eten.

Gisterenavond zat ze bij mijn moeder opschoot en zakte ze heel de tijd weg. Je kon gewoon zien dat ze echt heel erg zwak was.

We wachten vandaag gewoon weer af. Ik heb er wel weer een beetje vertrouwen in.

Gr. Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft me Cisaral drops meegegeven en een middeltje tegen bacteriën die nu in de nieren ontstaan door het niet eten.

Ik heb vanmorgen 2 kleine keuteltjes gevonden. Dus schiet nog niet echt op. En de buik word maar harder en dikker. Ben veel aan het masseren geweest en het begint inmiddels wel een beetje te borrelen. Ze is nog steeds zwak en straalt niet veel leven uit.

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen.. ik ben door mijn opties heen:(

We houden natuurlijk wel vol.. Ze komt er boven op! Hoe dan ook!!

Gr. Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .