Ga naar inhoud

Konijntje 8 weken eet bijna niet


Anne

Aanbevolen berichten

veel blijven masseren zolang je konijntje het fijn vindt natuurlijk.

2 keuteltjes is al iets.

eet ze nog wel?

het klink ook dat ze verstopt of gas heeft of heb ik het verkeert.

weet je zeker dat je DA konijnkundig is anders zou ik zonel mogelijk naar een andere dierenarts gaan die wel konijnkundig is.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Borrelen bij het masseren komt omdat de gasbel wordt verdeeld in kleine belletjes.

Krijgt het beestje nu Primperid? Anders is het een redelijk doelloos handelen.

Als het gas niet wordt opgelost en je blijft dwangvoeden verergert het alleen.

En de buik word maar harder en dikker

Achter elkaar de da bellen en eisen om primperid. Dit moet onderhuids gespoten worden.

Onderhuids vocht toedienen. Uitdroging is altijd een gevolg van dit soort problemen.

Direct nadat het wordt ingebracht knappen de dieren zeer op. Doen ze dat niet dan is

het een triest verhaal.

Waar woon je?

aangepast door meloen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Borrelen bij het masseren komt omdat de gasbel wordt verdeeld in kleine belletjes.

Krijgt het beestje nu Primperid? Anders is het een redelijk doelloos handelen.

Als het gas niet wordt opgelost en je blijft dwangvoeden verergert het alleen.

Achter elkaar de da bellen en eisen om primperid. Dit moet onderhuids gespoten worden.

Onderhuids vocht toedienen. Uitdroging is altijd een gevolg van dit soort problemen.

Direct nadat het wordt ingebracht knappen de dieren zeer op. Doen ze dat niet dan is

het een triest verhaal.

Waar woon je?

Een vochtinfuus is inderdaad aan te raden. Primperid (is hetzelfde als metocloral) is darmstimulering voor het voorste gedeelte van het maag-darmkanaal. TS geeft Cisaral (darmstimulering voor het achterste gedeelte van het maag-darmkanaal). Waarom denk je dat ze aan de Primperid moet, Meloen? Primperid/Metocloral en Cisaral laten de gasbel niet uiteenvallen in kleine belletjes, het idee van darmstimulering is dat de darmen het gas dan zelf afvoeren.

Om de gasbel "uiteen te laten vallen", zou ik denken aan een middel met Simethicone er in, zoals bijvoorbeeld Equate of Infacol (verkrijgbaar zonder recept bij de apotheek, misschien ook wel bij een drogist, niet bij de dierenarts).

Heb je al pijnstilling voor je konijn gehaald, dat is sowieso noodzakelijk. Is je dierenarts konijnkundig?

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga alsjeblieft terug naar de DA om pijnstilling te halen! Dit is echt zo belangrijk, je wilt toch niet dat je konijn pijn lijd? En nogmaals laten luisteren naar de darmen. Vragen of je mag starten met dwangvoeding.

Ik meen me te herinneren dat je 3 keer cisaral geeft? Dit mag je tot 4 keer daags geven, dus ik zou het 4 keer geven als er nu pas 2 keutels zijn uitgekomen.

Een medicijn tegen een bacterie in de nieren die er nu zou zitten omdat ze stopt met eten? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik kan me wel voorstellen als ze weinig drinkt en de urine geconcentreerd wordt en lang in de blaas blijft zitten omdat deze nog niet vol genoeg is dat je dan een infectie in de blaas krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft me Cisaral drops meegegeven en een middeltje tegen bacteriƫn die nu in de nieren ontstaan door het niet eten.

Ik heb vanmorgen 2 kleine keuteltjes gevonden. Dus schiet nog niet echt op. En de buik word maar harder en dikker. Ben veel aan het masseren geweest en het begint inmiddels wel een beetje te borrelen. Ze is nog steeds zwak en straalt niet veel leven uit.

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen.. ik ben door mijn opties heen:(

We houden natuurlijk wel vol.. Ze komt er boven op! Hoe dan ook!!

Gr. Anne

Terug naar de DA of naar een andere DA dus! Voordat het dadelijk echt te laat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe ontwikkelingen:

Ze poept, poept en poept!! Owja, en nog meer poep...

Het komt er allemaal uit.. Wel dun?!

Drinken doet ze goed, vanmiddag om 12 uur begonnen

met de dwangvoeding en dat houd ze goed binnen.. Ze slikt het

meteen door..

Gr. Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een medicijn tegen een bacterie in de nieren die er nu zou zitten omdat ze stopt met eten? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik kan me wel voorstellen als ze weinig drinkt en de urine geconcentreerd wordt en lang in de blaas blijft zitten omdat deze nog niet vol genoeg is dat je dan een infectie in de blaas krijgt.

Dat vroeg ik mij inderdaad ook al af: wat is dat voor medicijn en waarom denkt de dierenarts dat ze behandeld moet worden voor een bacterie in de nieren?

Je moet sowieso zorgen dat ze veel vocht binnenkrijgt: als er een verstopping zit (door het stilliggen van de darmen hoopt zich darminhoud op), moet het maag-darmkanaal goed gehydrateerd worden om de inhoud zachter te maken, zodat het, met behulp van Cisaral en Metocloral, kan worden afgevoerd. Geef haar dus spuitjes met handwarm water.

Aan je vorige berichtje te lezen (harde, dikke buik, borrelende geluiden), heeft ze een gasbuik gekregen als gevolg van de stilliggende darmen. Dit is zeer pijnlijk, en je moet dan ook absoluut je konijn aan de pijnstilling (bijvoorbeeld Carprofen) krijgen.

Het gas kan je bestrijden met een middel met Simethicone (Equate of Infacol) en d.m.v. buikmassage. Je kan ook proberen om je konijn te masseren terwijl je haar, goed ondersteund, een beetje schuin houdt met het kontje naar boven en de kop naar beneden. Op deze manier kan het gas soms makkelijker weg (gas wil naar boven, konijn laat winden).

Maar het belangrijkste: zo snel mogelijk naar een konijnkundige dierenarts. Laat de dierenarts goed voelen waar in de darmen vulling zit, en waar gas. Beter nog: laat een foto maken, daarmee kan je, behalve vulling en gas, ook uitsluiten dat er ergens een volledige verstopping zit. Dat is belangrijk om te weten, omdat je bij volledige blokkade geen dwangvoeding mag geven totdat de blokkade is opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe ontwikkelingen:

Ze poept, poept en poept!! Owja, en nog meer poep...

Het komt er allemaal uit.. Wel dun?!

Drinken doet ze goed, vanmiddag om 12 uur begonnen

met de dwangvoeding en dat houd ze goed binnen.. Ze slikt het

meteen door..

Gr. Anne

Heel erg goed! Geef je haar al pijnstilling? Zit er geen gelig slijm bij de keutels?

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling ja, en gelig slijm nee..

Maar het is erg dun. Maar alles wat er nu in 2 dagen is ingegaan heeft daar natuurlijk vast gezeten..

het komt er nu allemaal uit.. Ze ligt nu in een handoek op kussens op de bank.. Ze vind het echt prima.

Ik heb al het haar om haar kontje weggehaald omdat de poep echt dun is.. En om natuurlijk nog een probleem te voorkomen.. Zodat de poep daar niet blijft hangen.. Ik vind het een hele opluchting.. 1 probleempje: het is echt dun.. maar heeft geen rare groene of gelige kleur. Het heeft gewoon de zelfde kleur als een keuteltje.

Gr. Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling ja, en gelig slijm nee..

Maar het is erg dun. Maar alles wat er nu in 2 dagen is ingegaan heeft daar natuurlijk vast gezeten..

het komt er nu allemaal uit.. Ze ligt nu in een handoek op kussens op de bank.. Ze vind het echt prima.

Ik heb al het haar om haar kontje weggehaald omdat de poep echt dun is.. En om natuurlijk nog een probleem te voorkomen.. Zodat de poep daar niet blijft hangen.. Ik vind het een hele opluchting.. 1 probleempje: het is echt dun.. maar heeft geen rare groene of gelige kleur. Het heeft gewoon de zelfde kleur als een keuteltje.

Gr. Anne

Waarom het zo dun is weet ik niet, ik zou de dierenarts even bellen om te vragen wat hij/zij daarvan vindt.

Met de Cisaral mag je nog niet direct stoppen. En ik zou ook nog niet stoppen met de pijnstilling. Als ze nu uit zichzelf goed eet en drinkt, dan denk ik dat je het ergste gehad hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw!!!! Het eerste wat eruit kwam was inderdaad erg dun..

Maaaaaaar.... het begint steeds mee op keutelen te lijken!!

Ik blijf masseren..En pechkonijn: super bedankt voor de tip dat ik het kontje omhoog moet houden bij het masseren!! Dit helpt echt. Thnx :)

Gr. Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te veel dwang voeding geven.....1 ml per uur is meer dan voldoende....

Maar nu heb je kans dat ze cocidiose heeft....eerst verstopping en nu loopt het dan volgd dit er vaak op.

Dus je denkt het gevaar is voorbij....maar eigenlijk begind het nu pas. Door de diaree droogd ze snel uit.

Ik zou toch nu nog even ontlasting laten na kijken en om een vocht infuus vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn konijn net had was hij wel heel levendig en aanhankelijk, maar at ook echt amper zelfs wortel of andere groente at hij niet.

Ik ben vooral veel met hem bezig geweest, gewoon even in een kooi op mijn kamer gezet en samen met hem op bed gaan zitten en lekker wat worteltjes en sla gepakt ook wat brokjes verspreid over mijn bed zelf ook wortel en sla in mijn hand pakken en maar gewoon tv gaan kijken. hij was erg nieuwsgierig en helemaal niet bang, af en toe nam hij een likje van zijn bix en draaide zich ook om haha :P en daarna probeerde hij de wortel uit mijn handen te pakken en dat vond hij toch wel ERG lekker, ook al at hij misschien 5 hapjes en ging weer verder met rondwandelen.. zo heeft hij dat met bijna al het voedsel gedaan wat hij nu van me krijgt en is na 3 dagen zelfs zijn bix gaan eten.

achteraf was hij ook wel ziek had hij Snot .. een bacterie die zijn bot in zijn neus aan zou vreten.. heb echt 4 of 5 verschillende antibiotica's gehad ervoor heel zijn neusje ging kapot van de snot en ging ook knarsetanden en at weer erg slecht ( logisch )

maar na 2 maanden gaf de dierenarts het op ze zei : Het is echt een hele agressieve bacterie en het is echt niet meer weg te krijgen bij Mickey..

Ik zeg oke dan stoppen we met de antibiotica en wacht nog 2 weekjes af hoe hij zich gedraagt, want ik wilde hem niet kwijt !

na 4 dagen begon hij minder te niezen..

en nu niest hij echt amper nog en zijn neusje is aan het genezen eet weer goed niks aan de hand..

Terwijl het volgens de dierenarts afgelopen zou zijn binnen een week of 2..

Link naar reactie
Delen op andere sites

he wat naar Anne, sterkte!

maar troost jezelf alsjeblieft met de gedachte dat jij in ieder geval heel veel moeite hebt gedaan om haar er bovenop te krijgen. En of de Da nu wel of niet juist gehandeld heeft, jij hebt wel alles gedaan wat in jouw macht lag, alleen mocht het helaas niet baten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn konijn net had was hij wel heel levendig en aanhankelijk, maar at ook echt amper zelfs wortel of andere groente at hij niet.

Ik ben vooral veel met hem bezig geweest, gewoon even in een kooi op mijn kamer gezet en samen met hem op bed gaan zitten en lekker wat worteltjes en sla gepakt ook wat brokjes verspreid over mijn bed zelf ook wortel en sla in mijn hand pakken en maar gewoon tv gaan kijken. hij was erg nieuwsgierig en helemaal niet bang, af en toe nam hij een likje van zijn bix en draaide zich ook om haha :P en daarna probeerde hij de wortel uit mijn handen te pakken en dat vond hij toch wel ERG lekker, ook al at hij misschien 5 hapjes en ging weer verder met rondwandelen.. zo heeft hij dat met bijna al het voedsel gedaan wat hij nu van me krijgt en is na 3 dagen zelfs zijn bix gaan eten.

achteraf was hij ook wel ziek had hij Snot .. een bacterie die zijn bot in zijn neus aan zou vreten.. heb echt 4 of 5 verschillende antibiotica's gehad ervoor heel zijn neusje ging kapot van de snot en ging ook knarsetanden en at weer erg slecht ( logisch )

maar na 2 maanden gaf de dierenarts het op ze zei : Het is echt een hele agressieve bacterie en het is echt niet meer weg te krijgen bij Mickey..

Ik zeg oke dan stoppen we met de antibiotica en wacht nog 2 weekjes af hoe hij zich gedraagt, want ik wilde hem niet kwijt !

na 4 dagen begon hij minder te niezen..

en nu niest hij echt amper nog en zijn neusje is aan het genezen eet weer goed niks aan de hand..

Terwijl het volgens de dierenarts afgelopen zou zijn binnen een week of 2..

In het geval van snot toch altijd duplocilline proberen ipv antibiotica's

Vaak met 3 injecties zijn ze er al van af als ab niet aanslaat.

Werkt dat niet blijft je konijntje het gewoon houden.

Maar kapot neusje van snot....

Je kunt dit vervolgen in een eigen toppic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .