Ga naar inhoud

Gemengd voer


Jorieke

Aanbevolen berichten

Normaal gesproken heb ik hier altijd een voorraad SS in huis.

Maar het was op en ik had mijn lieftallige partner opdracht gegeven om een nieuwe zak te halen. Maar ze was het vergeten!!!!!!

Ik had niets meer en heb uit nood gisteravond een zak gemengd voer gehaald bij de supermarkt. Ik wil dat helemaal niet geven, maar ja... je kan je beesten ook niet laten verhongeren natuurlijk.

Kom ik vanmorgen in het hok, hebben ze potverdorie niet eens gegeten van het gemengde voer! Ze hebben er een paar biksjes tussenuit gevist, maar het zogenaamde "lekkere" hebben ze allemaal laten liggen!

Ze hebben ook groenvoer gekregen en dat was helemaal op. Dus ze hebben gegeten.

Vandaag alsnog hun vertrouwde biks gekocht en ze waren blij. Pakte allemaal één voor één een brokje uit mijn handen en liepen toen met binkies weg. Haha. Geweldig!

Hoe zit het eigenlijk met gemengd voer?

Geven jullie het ook wel eens (standaard? of uit nood?) en hoe reageren jullie konijnen daar op?

Is het normaal dat die van mij het laten staan?

Ik had juist begrepen dat gemengd voer best kan, maar dat je moet opletten of ze de biks ook op eten en niet alleen het lekkere er tussen uit vissen. Die van mij eten dus juist die biks eruit, maar laten het lekkere liggen...

Normaal? Of heb ik gewoon rare konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het nog eens voorkomen, is het voor je konijnen beter om gewoon een dagje biks over te slaan. Op hooi en groente redden ze het echt wel. Maar plots ander voer geven kan heel slecht zijn voor de darmpjes. Gemengd voer kán best, als de samenstelling goed is. Maar ik zou het niet doen als je meerdere konijnen hebt (bij elkaar). Je kunt niet zien wie wat eet, het bakje gaat misschien wel helemaal leeg, maar je weet niet of ze selectief eten. Met als gevolg dat de voedingsstoffen ook niet goed "verdeeld" worden. Wel gezond van je konijnen, alleen de brokjes kiezen.. :P

Ik geef geen gemengd voer, ik geef helemaal niks anders. Nou ja, ik heb nu Trovet brokjes toevallig, die doe ik in de snackbal, maar als iemand me nu een proefzakje van 't één of 't ander zou geven, dan zou ik het niet gauw geven. Zo heeft mijn moeder wel eens een zakje gemengd van Vitakraft (goede samenstelling) gekocht, had het op zich best door mijn voer kunnen mengen, maar ik weet het niet. Ik hou het liever gewoon bij de ouwe vertrouwde brokken.

Of ze hier gemengd lusten weet ik niet, van Pip en Feline niet althans. Fred heeft het altijd gehad en die lustte het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit is me ook nog nooit overkomen. Heb in het verleden zelfs mijn moeder eens zover gekregen dat ze voer ging halen, toen ik het niet ging redden.

Maar ja... het is gebeurd.

Was overigens een zak van Vitakraft, en ik lees nu bij Dollie dat dat wel een goede samenstelling is.

Maar ze hebben dus alleen de brokjes er uit gegeten.

Gisteravond hebben ze weer gewoon hun eigen voer gekregen en die bakjes waren leeg, nog voordat ik naar bed ging :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

OOK als ze alleen de biks er uit eten is het niet goed. Het maakt niet uit of het gemengd voer is of een goede biks, plotseling ander voer is niet goed. Dit is in principe exact hetzelfde als overstappen op ander voer zonder te mengen. Nu zal je van een goedkope biks naar Science Selective niet gauw problemen ondervinden, maar andersom kan heel slecht vallen. Dus inderdaad, beter een avondje/nachtje op hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een konijn aan verloren door te snel over te stappen van het voer van de opvang naar gemengd (wat ik toen nog gaf) en ik heb het dus nog met het voer gemengd van de opvang. Dus niet in 1 dag overgegaan, maar steeds wat ertussen gemengd. Kan dus echt gevaarlijk zijn. En dat geld dus vooral voor de biks die slechter is qua samenstelling dan de biks die je konijnen nu krijgen. Inderdaad wat Dollie zegt, dat beter een dag geen biks. Daar kunnen konijnen best wel tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf nooit geven. Niet alleen omdat ik het niet zo goed vind voor mijn nijn, maar ook omdat Poo daar heel sterk op zal reageren wat betreft zijn darmpjes. Dat risico wil ik niet lopen, dus ik zorg dat ik altijd voldoende SS in huis heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze neuroot heeft altijd zo'n zakje van 350 gram science in huis, het noodzakje :$. Die mag alleen open als ik vergeten ben voer te halen -wat 1x gebeurd is- en dan komt er dus ook gelijk een nieuwe. Enige waar je dan op moet letten is de houdbaarheidsdatum, maar daar heb ik een agenda voor.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was soms ook vergeten om aan mn vader te melden dat het konijnenvoer op was, dan was het ook een dag maar 'leven op groente en hooi' en mochten ze wat meer loslopen zodat ze uit de tuin nog wat konden opeten. En dan die maandag gauw naar de dierenwinkel :P Maar ja dat kan dus gebeuren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .