Ga naar inhoud

Oskar is dood


oskar

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

Ik ben al lang niet meer hier op het forum geweest omdat ik niet zoveel te vertellen had en alles gewoon goed ging, maar nu is mijn lieve Oskar gisteren overleden en wilde ik even het verhaal vertellen:

Oskar en Zoë zaten zoals gewoonlijk de hele middag lekker buiten in de tuin, en meestal halen we ze naar binnen als het regent of ze komen zelf naar binnen. Gisteren rond 18.00 ging mijn man ze binnenhalen omdat het begon te regenen en hij zag dat Oskar op een andere plek lag dan anders, en hij lag een beetje raar. Hij heeft hem toen opgetild en dat liet Oskar toe en toen hadden we al het gevoel dat er iets niet klopte, want Oskar is geen konijn dat zich op laat tillen. Hij was erg sloom en we hebben hem binnen gezet en gekeken of hij wilde eten. Nou, hij hoefde niks en dat is ook niet normaal. Ze krijgen twee keer per dag brokken en normaal vallen ze daarop aan. Hij hoefde ook geen droog brood of rozijntjes terwijl hij dat normaal heel lekker vindt. Nou, en als een konijn niet eet dan weet je genoeg. Ik wist dus dat je direct naar een dierenarts moet als een konijn niet eet. De dierenarts heeft hem onderzocht en concludeerde dat hij gas in zijn buik had. Ik weet in elk geval zeker dat hij niks anders heeft gehad dan zijn brokken en hooi. Het kan wel dat hij in de tuin gras heeft gegeten maar dat doet ie elke dag.

De dierenarts heeft hem pijnstillers gegeven en een medicijn wat ervoor zorgt dat de lucht eruit kan geloof ik . En hij moest met een spuitje gevoerd worden (dwangvoeding). Nou, dat ging allemaal wel maar rond 23.00 kreeg hij opeens veel pijn, ging piepen en janken, heel zielig. Ik heb meteen de dierenarts gebeld om te vragen of hij extra pijnstiller mocht (had ik ook meegekregen). Dat mocht, maar toen ik bij hem kwam met het medicijn was ie al dood smiley_verdrietig.gif . Helaas te laat dus.....

Nu vraag ik me dus af of hij het gas gekregen kan hebben van eventueel nat gras? We hebben een betegelde achtertuin met een klein strookje gras, in principe lopen ze elke middag en avond los en zijn ze eigenlijk gewend om zelf te bepalen hoeveel gras ze eten en dat is ook altijd goed gegaan. Maar is het beter om het gras weg te halen als ze met regen er ook van eten (ik weet niet zeker of ie daar gisteren van gegeten heeft hoor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst sterkte met het verlies van Oskar..

Het zou heel bizar zijn als het van het natte gras komt, omdat konijnen in het wild ook gewoon gras eten en dat ook gewoon nat word.. daar zijn de darmpjes wel op afgestemd.. Ik denk dat het echt pech is, soms is het niet te verklaren waarom ze iets krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel veel sterkte met het verlies Dit is natuurlijk nooit leuk..

ik ben het wel eens met het bovenstaande, ik weet nog niet super veel van de gezondheid af maar ook al verzorg je je konijnen volgens alle goede 'regels' dan nog heb je het niet altijd in de hand dat er één ziek kan worden. je hebt gedaan wat je kon doen door gelijk naar de DA te gaan. volgens mij zijn er heel veel konijnen die elke dag gewend zijn gras te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg zeg! Ik ben zelf ook een konijntje verloren aan gas.. Het ging wel erg snel bij jou! Sterkte zeg...

Ik denk trouwens niet dat het door het natte gras kan komen. Wat voor medicijn was het eigelijk? Zodat het gas eruit kan? Heb ik nog nooit van gehoord. En wat voor gas had je konijntje? Was je dierenarts konijnkundig? Vaak word namelijk de fout gemaakt te dwangvoeren maar als het gas zich in de maag bevind door een blokkade mag er absoluut niet gedwangvoerd worden. Heeft ie gegeken wat voor gas het was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Het was geen gemaaid gras, we hebben een grotendeels betegelde tuin met een strook gras van 50 cm bij 2 meter voor de konijnen zodat ze elke dag vers gras hebben. Het wordt nooit gemaaid, ze kunnen er gewoon zelf van eten en ze poepen er op als ze buiten zijn.

Hoe zit dat nu met dat dwangvoeren en gas want op heel veel sites lees ik dat je wel moet dwangvoeren bij gas. Overigens is het dwangvoeren niet gelukt, ik was daar niet erg handig mee en hij wilde niet, dus denk niet dat ie iets binnen gekregen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met gas zit al helemaal vol zegmaar. Als je dan ook nog eens gaat dwangvoeren raakt ie natuurlijk overvol. En er zal vast nog wel een andere reden zijn?

Hier op bunnybunch staat trouwens ook dat er gedwangvoert moet worden maar er staat niet duidelijk bij dat het alleen mag als een KONIJNKUNDIGE dierenarts het zegt.. Als ik een konijn met gas had en ik kon niet gelijk naar de dierenarts, en ik zou op bunnybunch kijken, zou ik echt denken dat ik zou moeten dwangvoeren..

Is je dierenarts konijnkundig? Zoniet zou ik echt een konijnkundige nemen. Ik heb mijn konijntje verloren door onkundigheid en als ik het nog een keer zou meemaken zou ik mezelf echt niet vergeven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb echt het idee dat de dierenartsen praktijk hier konijnkundig is (DAP Horst). Ook gezien mijn eerdere ervaringen met enten, operaties e.d. En inderdaad, overal op internet staat dat je moet dwangvoeren bij gas. Maar goed, zoals ik schreef, het dwangvoeren lukte niet dus daar kan het niet aan gelegen hebben dat hij dood gegaan is lijkt me.

Maar als er een jong konijntje bij komt hoef ik niet het gras weg te halen? Als ze gewend zijn aan elke dag gras is het geen probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier een lijst met konijnkundige dierenartsen, je zou kunnen kijken of de jouwe ertussen staat. (en dat ie ertussen staat wil niet meteen zeggen dat alle diereanrtsn kk zijn, bij mijn praktijk is er ook maar 1 kk) Operaties enzo kunnen ook gewoon goed uitgevoerd worden door niet konijnkundige dierenartsn hoor, maar een konijnkundige weet toch alles even wat beter. Een KKDA heeft scholingen gedaan in konijnen en een normale DA niet want in de opleiding komen konijnen weinig voor terwijl konijnen juist zo apart zijn! Ciseral is voor de darmen, om die weer op gang te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .