Ga naar inhoud

Russel Rabbit konijnenvoer


witch_dv

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik geef mijn konijnen al sinds jaar en dag enkel biks (natuurlijk ook hooi en groenten en zo, maar ik bedoel dat het niet gemengd is). Hiervan eten ze vrij graag. Soms doe ik een zak SS, dit vinden ze niet te versmaden! Nu zag ik Russel Rabbit konijnenvoer, met die toevoegingen aan de biks. De biks ziet er hetzelfde uit als de SS.

Nu wil ik mijn konijntje aan laten komen, omdat ze heel dun is, je voelt haar ruggengraatje zo goed. Dus ik heb een zak gekocht, omdat ik ergens las dat ze van die dingetjes erin dik kunnen worden, zodoende... Ze eet alles op uit het schaaltje, ook de biksjes, die vist ze er het eerst uit. Gaat dit werken om haar aan te laten komen of kan ik beter iets anders proberen? Ze eet ook echt heel veel, zou ze gewoon een snelle stofwisseling hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2nleols.jpg33ze is 3,5, heeft op een boerderij gewoont waar ze een nestje heeft gehad, is daar door mij weggeplukt en volgens de vrouw daar kwam ze maar niet meer terug aan sinds haar nestje. Ze heeft niets onder de leden hoor! Dat is al gechecked, verleden zaterdag nog maar weer eens, toen haar snufje was overleden (kijken of het niet een virus was). Volgens de DA was het allemaal goed, al was ze aan de magere kant maar dat was hij gewend van haar.

Dit is ze:

3

aangepast door witch_dv
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een knapperd!

Oké, dan is dat in ieder geval nagekeken. Moet je toch zeker weten, aangezien afvallen door verschillende dingen kan komen.

Ik weet niet of het verstandig is om gemengd voer te gaan geven, daar zitten immers ook dingen in die niet goed zijn voor konijnen (en ook vaak teveel eiwitten of calcium, wat weer schadelijk is voor de gezondheid).

Ik zou gewoon een goede biks geven, en daar dan wat meer van geven dan ze ''mag''.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me bij Daniëlle aan, ik zou haar niet op gemengd voer zetten. De samenstelling van Russel Rabbit is zo uit mijn hoofd niet superslecht, maar ook niet echt goed. En bovendien, je wil haar niet dik hebben, maar je wil haar op een gezond gewicht krijgen, toch? Dan moet je haar eigenlijk ook op een gezonde manier aan laten komen. Blijkbaar heeft ze toch tekorten ergens, die moet je niet opvullen met suikers en rommel, maar met de voedingsstoffen die ze nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik geef mijn konijnen al sinds jaar en dag enkel biks (natuurlijk ook hooi en groenten en zo, maar ik bedoel dat het niet gemengd is). Hiervan eten ze vrij graag. Soms doe ik een zak SS, dit vinden ze niet te versmaden! Nu zag ik Russel Rabbit konijnenvoer, met die toevoegingen aan de biks. De biks ziet er hetzelfde uit als de SS.

Nu wil ik mijn konijntje aan laten komen, omdat ze heel dun is, je voelt haar ruggengraatje zo goed. Dus ik heb een zak gekocht, omdat ik ergens las dat ze van die dingetjes erin dik kunnen worden, zodoende... Ze eet alles op uit het schaaltje, ook de biksjes, die vist ze er het eerst uit. Gaat dit werken om haar aan te laten komen of kan ik beter iets anders proberen? Ze eet ook echt heel veel, zou ze gewoon een snelle stofwisseling hebben?

Ik heb omdat ik niet beter wist tot nog toe mijn nijnen alrijd gemeng voer gegeven.

Nu krijgen ze biks. Mijn ervaring is, dat vooral voedsters snel dik worden van goedkoop gemengd voer, maar misschien kwam dit ook omdat ze te weinig beweging kregen, dat kan ik niet precies meer achterhalen.

Nu heb ik mijn vorig konijn Victor het eerste jaar op het goedkope gemengd voer gehad, wat je in een dierenwinkel kunt kopen.

Hij kreeg hier chronische diarree van en is hier doodziek van geworden.

Zijn verhaal kun je vinden in de Regenboogbrug. Hij is op 15 juli ingeslapen, omdat hij inoperabele tumor bij zijn boventand had zitten. Omdat Victor altijd een zorgennijntje is geweest, als het gaat om eten, kan ik hem moeilijker loslaten, dan mijn andere konijntjes.

http://www.bunnybunch.nl/community/de-regenboogbrug/42232-victor-26-4-2003-15-7-2010-a.html

Het Russel Rabbit voer waar jij het over hebt, heeft zijn leven gered, anders was hij zeker geen 7 jaar oud geworden.

Ik heb het nooit aangedurfd om hem veel nat voer te geven, omdat hij waarschijnlijk ook erg gevoelige slijmvliezen had. Hij ging erg snel niezen en omdat omdat darmen ook een dun laagje slijmweefsel hebben, dacht een homeopatische DA dat hij hier waarschijnlijk mee is geboren.

dat in combinatie met zijn eetgedrag is hem bijna fataal geworden.

Dus durfde ik hem geen nat voer te geven. Het enigste wat zij mij adviseerde, was wortel geven, omdat dit licht verteerbaar is.

In Russel Rabbit zit erg veel lucerne en dat is een soort vezel en erg gezond voor de stofwisseling van een konijn.

Ik heb hem, als hij ook met dit voer lichte diarree kreeg, extra lucerne door zijn Russel Rabbit gemengd en dan was na 1 x alle diarree over.

De laatse 5 jaar heeft hij nauwelijks nog diarree gehad.

Volgens de Sofiastichting zit er in lucerne veel eiwitten, dus misschien komt een nijn hiervan aan, dat weet ik niet.

Vraag hun eens wat je het beste kunt doen. Zij weten erg veel over voeding voor konijnen.

Zou hun gewoon even een mail sturen.

laat ons even weten hoe het afloopt, ik ben erg benieuwd.

Veel succes!!!!!

aangepast door Nijnko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het antwoord al gevonden.

Het klopt dus inderdaad wat mij toen door die verkoopster bij Intratuin is verteld.

Luzerne is erg goed voor de stofwisseling van nijnen. :bounce:

Lees maar.......

http://dutch.supremepetfoods.com/products/science/

Dit staat er:

Samengesteld uit een combinatie van hoogwaardige ingrediënten, vormt het een complete en evenwichtige voeding in de vorm van een smakelijke brok. Met luzerne (alfalfa) als vezelbron en een vezelgehalte van 19%, biedt deze voeding het ideale vezelgehalte en vezelsoort in de juiste hoeveelheden, om de darmactiviteit te bevorderen en de natuurlijke gebitsslijtage te ondersteunen. Deze voeding bevat geen toegevoegde suikers om overgewicht te voorkomen. Het bevat lijnzaad, een uitstekende bron van omega 3 en 6 vetzuren

Dus dan moet Russel Rabbit wel het beste gemengde voer zijn wat er te krijgen is, kan gewoon niet anders.

aangepast door Nijnko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Russel Rabbit schijn ook van dezelfde fabrikant te komen als SS...

maar dan is er toch geen probleem als ze alles op eet? als ze nu iets zou laten liggen, alla, maar ze eet alles op... Als we het om en om geven, de ene dag russel en de andere dag ss, dan komt het toch ook goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik al te lezen, dat SS en Russel Rabbit uit dezelfde fabriek komen, maar ik ben een beetje kippig, moet waarschijnlijk nieuwe lenzen........ hahaha.

In allebei zit erg veel lucerne, dus kun je het met een gerust hart geven.

Russel Rabbit is erin verschillende soorten. Ik heb altijd Russel Rabbit original gekocht. de rest is duurder en klinklare nonsens.

Alleen maar geldklopperij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mijn vorige konijnen altijd de Bonito-mengeling gegeven, van Aveve, ik dacht dat het nr 95 was, of 96, weet niet meer.

Alleszins, de eerste jaren ging het goed, tot ze ernstig ziek werden. Nu ja, ernstig, slechte vacht, slechte keutels, niet meer willen eten.

Bleek dat ze serieuze tekorten hadden, en toen ben ik overgeschakeld op de Russell Rabbit Original, omdat dat veel duurder was dan de Bonito,

ging ik ervan uit dat het stukken beter was. En inderdaad, ze hebben nog jaren en jaren gezond geleefd.

Ik ben er zeker van dat het hun leven gered heeft.

Deze krijgen SS, maar ik denk dat Russell Rabbit toch een van de betere gemengde voeders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het antwoord al gevonden.

Het klopt dus inderdaad wat mij toen door die verkoopster bij Intratuin is verteld.

Luzerne is erg goed voor de stofwisseling van nijnen. :bounce:

Lees maar.......

http://dutch.supremepetfoods.com/products/science/

Dit staat er:

Samengesteld uit een combinatie van hoogwaardige ingrediënten, vormt het een complete en evenwichtige voeding in de vorm van een smakelijke brok. Met luzerne (alfalfa) als vezelbron en een vezelgehalte van 19%, biedt deze voeding het ideale vezelgehalte en vezelsoort in de juiste hoeveelheden, om de darmactiviteit te bevorderen en de natuurlijke gebitsslijtage te ondersteunen. Deze voeding bevat geen toegevoegde suikers om overgewicht te voorkomen. Het bevat lijnzaad, een uitstekende bron van omega 3 en 6 vetzuren

Dus dan moet Russel Rabbit wel het beste gemengde voer zijn wat er te krijgen is, kan gewoon niet anders.

Dat Science Selective goed voer is, wil nog niet automatisch zeggen dat Russel Rabbit dat ook is lijkt me? Ik ken de samenstelling niet uit mijn hoofd, maar ik kan me herinneren dat ik 'm eerder bekeken heb en er toen bepaald niet onder de indruk van was. Ik ga zo even kijken naar de samenstelling, maar geloof niet dat het zo'n fantastische is.

Er is wel gemengd voer met een goede samenstelling, maar dat heb ik in Nederland nog nooit gezien. Overigens is lucerne, ofwel alfalfa, niet zóóó geweldig, het calciumgehalte daarin is vrij hoog. Bij SS is dat niet zo'n punt, daar komt het calciumgehalte op 0,6% maar in de meeste pellets is het veel hoger. Je kunt beter een brok hebben op basis van timothy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf eerder ook Russell Rabbit, maar ben overgestapt naar Science Selective. M'n vorige konijntje at namelijk alles op van RR, maar mijn twee nieuwe konijntjes lieten de helft liggen. Dan maar over op SS, en nu gaat het hele bakje leeg :)

Hier zit alles in korrels verwerkt van wat ze nodig hebben, dus ze hebben geen keus.

Een soort van gestampte muisjes.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm ik kom overal andere samenstellingen tegen.. Heb er nu eentje waar de helft minimumwaardes zijn (vet, eiwit) en de rest max (calcium, vezels) en de minimum waardes zijn volgens mij prima, maar maximaal 15% vezels is wel erg weinig.. En max. 1% calcium, ja, ligt er weer aan wat de minimumwaarde is hè.. Al heb ik wel begrepen (van andere fabrikanten dan) dat het gemiddeld toch aan de hoge kant van het maximum ligt.

Nou ja, ALS je gemengd voer wil geven, zou ik eerder voor Russel Rabbit Original gaan dan voor welke andere dan ook, maar persoonlijk zou ik het mooi bij (goede!) brokken laten. Zeker met een koppel, omdat je dan helemaal niet weet wie wat binnenkrijgt.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm ik kom overal andere samenstellingen tegen.. Heb er nu eentje waar de helft minimumwaardes zijn (vet, eiwit) en de rest max (calcium, vezels) en de minimum waardes zijn volgens mij prima, maar maximaal 15% vezels is wel erg weinig.. En max. 1% calcium, ja, ligt er weer aan wat de minimumwaarde is hè.. Al heb ik wel begrepen (van andere fabrikanten dan) dat het gemiddeld toch aan de hoge kant van het maximum ligt.

Nou ja, ALS je gemengd voer wil geven, zou ik eerder voor Russel Rabbit Original gaan dan voor welke andere dan ook, maar persoonlijk zou ik het mooi bij (goede!) brokken laten. Zeker met een koppel, omdat je dan helemaal niet weet wie wat binnenkrijgt.

Nu heb ik een vraag aan jouw Dollie, als een konijn vaak last heeft van diarree, wat is dan het effekt van SS?

Als het bij mijn vorig konijn weer zo heftig was, dan was hij binnen 1 dag weer beter en had goede keutels, als ik hem extra luzerne door zijn voer mengde. Dit heeft er wel voor gezorgd dat hij uiteindelijk ruim 7 jaar geworden is en anders had hij de 2 niet eens gehaald.

Ik weet dat erop het forum biks wordt geadviseert en die speciale biks SS, maar het feit dat het Victor zo goed deed, zal ik echt niet gauw vergeten.

Nog een klein ding. Ik ga er niet automatisch vanuit dat Russel Rabbit goed voer is, omdat SS dat ook is.

Wat ik dus bedoel is dat luzerne erg gezond is voor de stofwisseling van een konijn en dat heb ik in de praktijk gezien bij Victor, dus daar ben ik nog steeds erg blij mee.

aangepast door Nijnko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel simpel, vezels. Vezels en minder eiwitten (waarschijnlijk, weet niet wat je eerst gaf) helpt ook.

Maar uiteindelijk kun je beter voor timothy gaan dan voor alfalfa (luzerne), de voornaamste reden dat alfalfa helpt bij diarree, zijn de vezels, denk ik. Maar je krijgt er ook een hoog calciumgehalte bij. Uiteindelijk is alfalfa, net als timothy, "gewoon" een soort hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een britse site goedkope SS gevonden, dat gaat volgende maand in bestelling. Tot dan geef ik ze de kleine biksjes die ik heb en de russel rabbit nog op. Want ik ben alsnog van mening dat SS beter is dan gemengd, ik wilde alleen zien of het echt helpt als je je konijn iets steviger wil maken en of dit dat de beste keus gemengd was. Maar nu vind ik Yves ook een beetje aan de stevige kant, dus toch liever SS en dan geef ik haar wel af en toe een stukje fruit extra. Bedankt voor de reacties.

Trouwens, jullie zijn net zo fanatiek hier over voer dan dat ik op Kattenplaza ben over kattenvoer, dus ik zal goed naar jullie luisteren:angel:... nu weet ik hoe overdonderd mensen op kattenplaza zich voelen als ze de hele lading goed voer-slecht voer over zich heen krijgen:whistle2:... en hier valt het nog reuze mee!:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, wat zeg jij over kattenvoer dan? :P (ik ben weer eens nieuwsgierig, let niet op mij hoor.. Bedoel er verder niks mee! :P)

En als ik jou was, zou ik de Russel Rabbit denk ik gewoon door de rest van mijn brokken heenmengen. Alhoewel.. Nee, dan zou ik er iemand anders blij mee maken :P geef ze toch het liefst hun eigen voer :P maar door je brokken heenmengen kan ook prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .